Ruim zestig kilometer onverharde wegen in Strade Bianche 2017

Door Nick Doup, woensdag 30 november 2016 om 12:47

foto: Sirotti

Strade Bianche kent volgend jaar, als het voor het eerst deel uitmaakt van de WorldTour, meer dan zestig kilometer aan onverharde wegen. Dat heeft organisator RCS vandaag bekendgemaakt tijdens de parcourspresentatie. Vorig jaar ging de wedstrijd door de regio Toscane nog over 52,8 kilometer grind- en zandwegen.


De race is in totaal 175 kilometer lang en kent start en finish in de historische binnenstad van Siena. In totaal zijn er elf sterrati opgenomen, goed voor 61,9 kilometer aan onverharde ondergrond. Dit jaar ging de zege in Siena naar Fabian Cancellara, voor Zdenek Stybar en Gianluca Brambilla.

Ook het parcours voor de vrouwenwedstrijd is voorgesteld. In de 127 kilometer lange Women’s WorldTour-koers bedwingen zij 30,5 kilometer aan onverharde wegen door het Toscaanse landschap. De meest recente editie van Strade Bianche voor vrouwen ging naar Lizzie Armitstead.

cygvtwnxuaafxqu

24 Reacties

jvh93 30 november 2016 om 12:53

dit wordt weer een heerlijke koers, zeker worldtour waardig

achtpuntzes 30 november 2016 om 12:57

ook ik kijk enorm uit naar deze wedstrijd. enige kanttekening is dat hij wat aan de korte kant is voor een eendags WT koers.

Covadonga 30 november 2016 om 12:58

Dit wordt genieten; een mooie (zeker een van de mooiste) koers erbij in de WT!!

Front-runner 30 november 2016 om 13:00

De koers hoeft niet per se lang te zijn om slopend te zijn. Als je zag hoe de renners de afgelopen jaren over de streep kwamen, dan weet je genoeg.

Wheely 30 november 2016 om 13:01

Pol: Onverharde wegen horen thuis in de Strade Bianche

Arry1337 30 november 2016 om 13:04

Pol: woorden horen thuis in een tekst …

Wheely 30 november 2016 om 13:04

@8.6
Ik pleit juist voor kort doch selectief.

Denk dat die ene renner wel lekker gaat op dit parcours.

Pizzi 30 november 2016 om 13:12

Een zo’n strook wordt toch genoemd naar Der Fabian?

Romāns Vainšteins 30 november 2016 om 13:15

Strade is voor mij een voorbeeld waar het met het wielrennen heen moet. Ontwerp een eendaagse wedstrijd die zich onderscheidt qua selectiviteit en setting die zich goed leent voor mooie TV-beelden. Wanneer je wil scoren reken dan niet op de doorgedraaide fan die op-en-neer stuitert op de bank bij duffe stadscriterea te Canada maar probeer iets dat ook incidentele kijkers of nieuwkomers aanspreekt.

Wheely 30 november 2016 om 14:06

4 Maart, ik ben dabei!

Ab Normaal 30 november 2016 om 14:32

4 Maart? Klote, dan ben ik nog op vakantie :(

Sunrider 30 november 2016 om 14:37

Jammer dat het zwaartepunt halverwege ligt, de Italiaanse tv kennende gaan we de ontknoping missen. Zeker als het regent.

walkowiak 30 november 2016 om 17:10

Jammer dat woutje en poeleke niet kunnen mee doen,niet te veel km en veel variatie

Anketieletje 30 november 2016 om 17:22

t Is toch abnormaal dat je op 4 maart nog op vakantie bent….

alsjewint 30 november 2016 om 18:01

@Romans Vainsteins

Heb je nog een keer teruggelezen wat je schrijft? Wat klopt er niet? Het bestaat natuurlijk niet dat iedere wedstrijd zich kan onderscheiden door nog selectiever parcours, nog beter deelnemersveld etc. Dat betekent namelijk dat je je als wedstrijd niet meer kan onderscheiden omdat andere wedstrijden hetzelfde doen.

We zullen daarom juist iedere wedstrijd met zijn eigen specifieke kenmerken moeten hebben. Een mindeŕ selectieve wedstrijd is niet per definitie minder leuk om volgen. Ook het deelnemersveld is nket allesbepalend. Teveel favorieten geeft vaak een laffe afwachtende koers.

De koersen in Canada zijn juist voor publiek heel leuk om te volgen en ik heb daar ook meerdere keren fraaie koers (op TV) gezien, al suggereer jij dat het duffe koersen zijn. Qua veiligheid van renners moet je misschien juist wel meer naar dat soort parcoursen toe.

Neemt allemaal niet weg dat ik Strade Bianche een mooie koers vind, en ook daar zal wel eens een saaie versie tussen zitten. Uiteindelijk maken de renners de koers, en soms is dat top en soms is dat flop voor de kijkers.

IlPirata 30 november 2016 om 18:41

Eén van de mooiste koersen van het jaar, zeker worldtour waardig.

Romāns Vainšteins 30 november 2016 om 18:49

Ten eerste zeg ik niks over deelnemersveld (altijd ondergeschikt aan het parcours, dat doet er veel minder toe dan de meeste volgers denken), ten tweede is selectiviteit (lengte, wind, temperatuur, ondergrond, elevatie, etc) op verschillende manieren te maken en ten derde gaat het natuurlijk veel meer om het TV-publiek dan wat er langs de weg staat. Het is leuk als een koers goed bekeken wordt door lokale bevolking en een aardige schare aan liefhebbers maar het zijn de schermkijkers die je moet hebben.

De koersen in Canada, wie vind dat nou daadwerkelijk leuk behalve de puristen ? En ik vind eerlijk gezegd dat het hele veiligheidsissue zowel lichtelijk overdreven wordt als dat ik niet geloof dat het echt zodanig speelt dat men er echt iets ‘aan gaat doen’, daarnaast, op die afgesloten parcours in de stad kan je ook een doodsmak maken.

Lalsacien 30 november 2016 om 18:56

Wat houdt nou World Tour waardig in????

achtpuntzes 30 november 2016 om 19:01

@ RV:

Quote:
Het is leuk als een koers goed bekeken wordt door lokale bevolking en een aardige schare aan liefhebbers maar het zijn de schermkijkers die je moet hebben.

zoals bij het WK dit jaar?
@ Lalsacien:
WorldTour-waardig houdt in een flinke zak met geld voor de UCI, dat lijkt me toch overduidelijk?

Romāns Vainšteins 30 november 2016 om 19:14

8.6 > Die had ik uiteraard verwacht en het antwoord is in principe > ‘Ja’ … Maar dan een eendaagse koers van A naar B over uitsluitend van die boutwegen met een enkele ronde op de Pearl oid. Dat is gewoon een onderscheidende, originele en selectieve koers gebleken.

Jammer wel dat het vrouwenhatende, theedoek-om-de kop knopende, antiek predikende megalomane slavendrijvers zijn daaro wier kameel nog eerder de koers komt kijken dan henzelf. Vanwege dat minpuntje zeg ik als straf 1 klassieker van 300 km door de woestijn in het mildere windseizoen ipv 6 rondjes in oliestaatjes met een lachende, omgekochte Cookson op het waterpijpkussen en een boek van 1001 maagden waaruit hij later kiezen mag.

Hensie 30 november 2016 om 19:16

Mooi. Een van de allermooiste koersen van het jaar. Hopelijk nu deze koers WT-status heeft ook eerder in de wedstrijd live op tv.

achtpuntzes 30 november 2016 om 19:21

@ RV:
met wielerflitsers als jij kom ik de winter wel door. :)

ik hoorde trouwens vandaag van het incident op het WK waar een juniore van de koers op weg naar het hotel opzettelijk werd aangereden door een politieauto omdat ze met blote benen op de fiets zat. het moet toch niet gekker worden. :(

Sunrider 1 december 2016 om 13:10

Leuke koers hoor en een prima aanvulling maar ook niet overdrijven. Vergelijken met andere koersen is ook niet mogelijk, andere omstandigheden en (vaak) andere renners die de wedstrijd maken.

celleboom 27 februari 2017 om 17:36

Ik ben het hier compleet eens met Romāns Vainšteins !!!
Dit is waar wielrennen heen moet !
Ze moeten nu niet allemaal op zandweggetjes gaan koersen …. Maar publiek wil spektakel , wij willen geen languitgerekte koers van 268km die eindigt met een fantastische sprint !
Nee we willen spektakel onderweg. Iedere streek kan zo met iets uitpakken , Kasseien , Bergen , Heuvels, Wind & Waaiers, Grindwegen, …. en oortjes mogen van mij , maar dan enkel als iedereen , ook thuis kan meeluisteren naar wat men zegt zoals in de Formule 1 .