Route de France weer geschrapt, organisator stapt uit vrouwenwielrennen

Door , dinsdag 24 april 2018 om 09:10

foto: Sirotti (archief)

De vrouwenwedstrijd Route de France Féminine gaat voor het tweede jaar op rij niet door. Het departement Nièvre, dat twee etappes zou organiseren, heeft zich teruggetrokken. Een alternatief is er niet volgens organisator Hervé Gerardin, waardoor hij de rittenkoers moet schrappen.


“Omdat er geen alternatief is, ben ik genoodzaakt om zeven weken voor het Grand Départ een dringende keuze te maken”, schrijft Gerardin op Facebook. “Het is met grote bitterheid dat ik de beslissing heb genomen om de 2018 editie van de Route de France Internationale Féminine te annuleren.” Gerardin geeft aan zich terug te trekken uit het vrouwenwielrennen en geen nieuwe plannen op te zetten voor een nieuwe koers.

Geen Women’s World Tour
De Franse rittenkoers (UCI 2.1) stond dit jaar op de kalender van 5 tot en met 10 juni. Vorig jaar moest de organisatie ook al een streep zetten, omdat het geen toegang kreeg tot de nieuwe Women’s World Tour. Daarnaast werden het EK en de Vårgårda-wedstrijden in dezelfde periode ingepland. De laatste editie van La Route de France werd gewonnen door de Amerikaanse Amber Neben. In 2010 won Annemiek van Vleuten het eindklassement.

La Route de France is een rittenkoers die los staat van La Course by Le Tour de France, die sinds enkele jaren in juli door de ASO georganiseerd wordt naast de Tour de France. De wedstrijd wordt in het peloton gezien als de opvolger van de in 2009 gestopte Tour Cycliste Féminin.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Sephiroth 24 april 2018 om 09:17

Zund, IK zou het toch mooi vinden als het vrouwen wielrennen kan groeien ipv dit soort tegenslagen te hebben

AWestie 24 april 2018 om 09:47

Sorry als ik een domme vraag stel, maar dit is niet La Course (die ene tegelijk met Tour) dus?

Nick Doup 24 april 2018 om 09:56

@AWestie
Nee, dit is La Route de France. Deze rittenkoers werd georganiseerd, voor het eerst in 2006 en wordt gezien als opvolger voor de gestopte Tour de France Féminin (2009). Deze staat ook weer los van La Course.

teunster 24 april 2018 om 10:31

Het is aan ASO om deze handschoen verder op te pakken vind ik. Met alles wat ze verdienen aan de (mannen)Tour zijn ze m.i. verplicht een goede rittenkoers voor vrouwen in Frankrijk neer te zetten.

ChefSpijker 24 april 2018 om 10:48

Waarom zijn ze dat verplicht? De ASO is toch geen liefdadigheidsinstelling. Die zijn ook gewoon uit op zoveel mogelijk winst maken. En daarvoor zullen koersen commercieel interessant moeten zijn om ze te organiseren. Bij WP, LBL, La Course doen ze al het een en ander voor het dameswielrennen naast herenwedstrijden, het is niet zo dat ze helemaal niets doen. Om dan te eisen dat ze een compleet nieuwe ronde uit de grond moeten stampen, gaat een beetje ver mijns inziens.

Hoebele 24 april 2018 om 10:50

De Franse rittenkoersen Route de France, Trophée d’Or, Ardèche en Bretagne staan niet bepaald bekend om hun goede organisatie en kregen daarom ook geen World Tourstatus. Erg jammer dat de ASO La Course niet wil uitbreiden tot bv één week.

teunster 24 april 2018 om 11:33

ChefSpijker, het is een klassieke misvatting dat het maken van (zo veel mogelijk) winst moet betekenen dat je geen geld steekt in iets wat in eerste instantie misschien niet rendabel is. Als jouw bewering klopt dan hadden we nu geen auto's, gas of zelfs stromend water gehad.
Op (zeer?) lange termijn zal ook de damesversie geld opleveren, in welke vorm dan ook. Vergelijk bijvoorbeeld tennis waar dit al (grotendeels) zo is. Door daar nu in te investeren kan je die tak laten groeien. En later dus de vruchten van plukken. De kosten gaan voor de baat uit helaas. En dan laat ik het morele aspect nog maar achterwege (waar ik eigenlijk op doelde).

ikbenprocycling 24 april 2018 om 11:42

Ze hebben de balen van de dominantie van de NLse dames.
Waren het Françaises stonden de organisatoren daar in rijen van 2 opgesteld.

teunster 24 april 2018 om 14:23

ikbenprocycling, dat sluit ik niet uit en ik kan het me deels nog wel voorstellen ook. Stel: AVDB, Van Vleuten, Vos, Wild, Van Dijk, Blaak en het echelon Pieters, Brand etc etc etc kwamen uit Zuid-West Togo dan geeft dat een iets ander gevoel dan nu het NL-ers zijn. Met alle respect overigens voor Togo!

Rebellin 24 april 2018 om 16:07

Ach, wie gaat daar nou voor zijn plezier naar kijken. Ik denk dat er nergens op de wereld iemand wakker ligt van dit nieuws.
Teunster zit weer eens lekker sociaal wenselijk te doen.

ChefSpijker 24 april 2018 om 18:03

teunster >>> Het verdienmodel bij tennis werkt natuurlijk heel anders dan bij wielrennen. Bij het wielrennen heb je geen betalend publiek. Dus eigenlijk moet je het alleen van sponsoring, steden die veel geld bieden voor een start/finish en verkopen van tv-rechten hebben. En kennelijk is daar, gezien het niet-doorgaan van deze koers, te weinig interesse voor. Dat de ASO een deel van de inkomsten bij koersen als WP en LBL opoffert voor het neerzetten van een damesrace valt dus eigenlijk al te prijzen. Ik denk niet dat die dameskoersen zelf winstgevend zijn. Waarom zou dan de ASO, die juist al dameskoersen organiseert, nog meer wedstrijden op poten moeten zetten? Ik snap gewoon niet zo goed waarom er met het vingertje naar ASO wordt gewezen.

teunster 24 april 2018 om 19:01

Omdat ASO ASOciaal veel verdient aan de Tour, omdat ze ook mannelijke teams veel te weinig geven, omdat hoge bomen veel wind vangen, omdat elke wedstrijd een damesversie zou moeten hebben (en de Tour ZEKER), omdat de dames wedstrijden inderdaad (lijkt mij) nog niet winstgevend zijn, omdat het deels een kip/ei verhaal is (onbekend maakt onbemind etc), omdat de dames meer verdienen dan een appel en een ei en de kortzichtigheid van Rebellin, omdat de wielersport stomweg niet zonder een gezonde damestak kan (overigens is er ook genoeg over de gezondheid vd mannentak te zeggen!!!), omdat die middelvinger naar het vrouwenwielrennen zo ontzettend 1989 is. Hier wat over zeggen is niet sociaal wenselijk maar sociaal noodzakelijk.

Romāns Vainšteins 24 april 2018 om 19:11

Het is gewoon de hoogste tijd dat een nieuwe organisatie het heft in handen neemt om een grootse, toonaangevende 2-weekse ronde voor de vrouwen op te zetten. Dan kan mijn dochtertje daar in 2034 haar eerste 2 massaspurts winnen.

EddyB1958 24 april 2018 om 20:02

Proficiat aan de mensen van de Goldrace.Zij gaven bij de voorstelling van de rensters/renners in Maastricht de dames evenveel aandacht.
Het podium was peanuts in tegenstelling tot de RVV in Antwerpen.
Maar toch heb ik in Maastricht meer genoten, vooral na de voorstelling…