Rotterdam bereidt bid Tour de France voor na ‘goed gesprek’ met ASO

vrijdag 15 maart 2019 om 06:30
Rotterdam bereidt bid Tour de France voor na ‘goed gesprek’ met ASO

Burgemeester Aboutaleb tijdens de Tour de France 2010 - foto: Cor Vos

Rotterdam gaat definitief een bid uitbrengen om de Tour de France naar de stad te halen. De gemeente heeft een goed gesprek gevoerd met de ASO voor een Grand Départ in 2023, 2024 of 2025. Dat zegt Sven de Langen, de wethouder van Sport in Rotterdam, tegen het Algemeen Dagblad.


Namens Rotterdam zaten burgemeester Ahmed Aboutaleb en De Langen rond de tafel met ASO-president Christian Prudhomme. “Het was een goed gesprek, maar we moeten geduld hebben. Dat is het enige wat ik erover kan zeggen”, geeft De Langen aan. Voor welk Grand Départ Rotterdam wil gaan, is nog niet bekend.

Goede contacten na 2010
In 2010 was de Maasstad ook al de gastheer van de start van de Tour de France, toen met een individuele tijdrit begonnen werd. De Langen had eerder al goede hoop op een nieuwe komst van de Franse rittenkoers. “Anders waren we hier niet eens aan begonnen. Ik baseer dat op de goede contacten die we hebben met ASO, door de eerdere Grand Départ in 2010.”

Voor de komende drie seizoenen is het Grand Départ al bekend: dit jaar organiseert Brussel de start, in 2020 Nice en in 2021 Kopenhagen.

Dit artikel delen:

18 Reacties

kielabokki 15 maart 2019 om 09:07

Elke dag patat…

freirefreire 15 maart 2019 om 09:46

Als Nederlands wielerfan zou ik dit geweldig moeten vinden, maar ik ben er inmiddels gruwelijk klaar mee. Drenthe, Gelderland, Utrecht (x3!), Rotterdam, Amsterdam, allemaal hebben ze de afgelopen 10 jaar een grote ronde gestart, of is dat op korte termijn het plan. Komend jaar weer het EK wielrennen in Alkmaar. Allemaal hartstikke leuk, maar ondertussen kunnen de wielerrondes van eigen bodem het hoofd nauwelijks boven water houden. Om nog niet te spreken van de zinnigere doeleinden om maatschappelijk geld voor te gebruiken, zoals zorg, onderwijs of veiligheid. Eén keer is leuk, maar ik vind het inmiddels zonde van het geld.

Verweggistan 15 maart 2019 om 09:53

Inderdaad: De Rotterdam-antwerp port wedstrijd bestaat niet meer. Delta cycling ook niet. Maar wel de Tour halen. Hetzelfde voor Utrecht, met de ronde van MiddenNederland. Alleen maar evenementen willen halen, maar breedtesport en talentenontwikkeling nauwelijks stimuleren.

platteprijs 15 maart 2019 om 10:40

Eens!

DeLuiaardVanLimburg 15 maart 2019 om 10:54

Hear hear!

KnightBiker 15 maart 2019 om 14:06

+1 er valt In Nederland nu eenmaal niet zoveel te doen qua selectieve parcoursen, dus als liefhebber zie Ik liever iets vernieuwends. De lokale bevolking van Rotterdam, Utrecht Amsterdam etc hebben er Ook niet zoveel mee denk Ik… in Amsterdam werd er destijds in iedergeval meer geklaagd dan dat men er trots op was. (Dat gold niet voor mij, persoonlijk vind Ik Het leuk maar wat De gemmidelde burger vind is belangrijker…)

doorak 15 maart 2019 om 14:18

+1 is wel zo.
Veel overheden/bestuurders zetten hun stad en zichzelf graag in het zonnetje onder het mom : Goed voor de promotie van sport in het algemeen en promo van de stad. Vooral nu bewegen de laatste jaren hot is.
Echter de bijdragen en steun aan de breedtesport en vertegenwoordigers ervan loopt voor geen meter op veel plaatsen. Zie oa verdwijnen Delta Sport. Wielerclubs kunnen vaak moeilijk een oefenterrein krijgen voor oa de jeugd of de de huur aan de gemeente is vaak absurd hoog. Waar de ene gemeente dit nog redelijk steunt zijn er anderen die dit niet doen.

Uiteindelijk heeft het niets van doen met de basis en gezondheid. Natuurlijk wordt het ook zo verkocht en zijn er tijdens het event allerlei “projecten” al dan niet gesubsidieerd om bewegen, sport in het algemeen te promoten maar dat is slecht de marketing saus die men er over giet. Uiteindelijk wil men vooral in de picture staan, de stad en de bestuurders waarna enige maanden de breedtesport er vaan eerder bij in schiet omdat men al veel budget besteed heeft aan de grote rondes.

KennyKlimmen 15 maart 2019 om 10:28

eensch met freire en Verweggistan. Het lijkt geen impuls te zijn voor de lokale wielerronden….

HSV 15 maart 2019 om 10:44

Bidden vvor de tour?

mus van de maasstad 15 maart 2019 om 10:49

Beterrrrrrrr

Start en/of finish in/bij het nieuwe stadion zou geweldig zijn. Tienduizenden mensen op de tribune uit hun dak als tom dumoulin het startpodium op komt gereden

kielabokki 15 maart 2019 om 10:58

Als ie dan de Giro doet lach ik me kapot.

Geit in mijn Kelderman 15 maart 2019 om 12:13

Dan moet het wel in 2024 of 2025 worden want volgens mij staat hij er anders nog niet.

Maar ik zou het wel schitterend vinden, de Tour weer in m’n stad.

Geit in mijn Kelderman 15 maart 2019 om 12:14

Tja, ik heb een dubbel gevoel. Aan de ene kant denk ik net als freirefreire dat dat gegeil op al die starten van grote rondes de sport meer kwaad dan goed doet.

Aan de andere kant, de Tour, in mijn stad. Da’s toch goud?

achtpuntzes 15 maart 2019 om 12:40

Het zal allemaal wel, van mij hoeft t al lang niet meer.

Maar goed, mijn stad komt binnenkort ook weer aan de beurt als de giro of vuelta in Utrecht start, 2020 of zoiets dacht ik. Dat ik dat allemaal niet zeker weet zegt genoeg.

Bikeage 15 maart 2019 om 13:22

2020, 5 jaar na de Tour (die 5 jaar na de Giro was) en 5 jaar voor het WK!

girardengo 15 maart 2019 om 12:53

Inderdaad, overdosis. Een Tourstart in Nederland is leuk zolang het iets bijzonders is.

smeggeltje 15 maart 2019 om 15:05

Is 2024 niet sowieso kansloos? Tour start altijd om en om in binnen- of buitenland. Dan zou, als Nice in 2020 is, de Tour ook in 2022 en 2024 in Frankrijk starten. Toch?

Chaba 15 maart 2019 om 15:24

wanneer gaat de redactie de titel aanpassen… :)