Roompot-Nederlandse Loterij verwelkomt Boogerd weer na schorsing

zaterdag 24 juni 2017 om 08:45
Roompot-Nederlandse Loterij verwelkomt Boogerd weer na schorsing

foto: Marcel Koch

Michael Boogerd keert na zijn schorsing weer terug bij Roompot-Nederlandse Loterij. Dat zegt hij tegenover De Telegraaf. “Op 23 december loopt mijn schorsing af”, aldus Boogerd. “En eigenlijk is het jammer dat er dan nog Kerstmis achteraan komt, want ik sta te popelen om weer te beginnen.”

Er moet nog een handtekening worden gezet, maar dat is volgens ploegbaas Michael Zijlaard een kwestie van tijd. “In de zomer gaan we aan de details werken”, stelt hij, “maar we hebben dit intern met iedereen besproken, ook met de sponsors. En er is een eenduidig antwoord, iedereen wil Michael terug in de ploeg.”

Boogerd was in 2015 een van de oprichters van de ploeg, maar na zijn dopingbekentenis werd hij voor twee jaar geschorst. “Het is een lastige periode voor me geweest en dat gaat het de komende maanden ook nog zijn”, vertelt Boogerd. “Dit is toch ook een beetje mijn kindje. Je wilt je met van alles bemoeien, maar ik heb me anderhalf jaar afzijdig gehouden en dat zal tot en met 23 december niet anders zijn. Vanaf dan spring ik er weer volle bak in. Het trainingskamp in januari 2018 wordt voor mij heel belangrijk. Je hebt wel twee jaar gemist en er zijn inmiddels ook een hoop nieuwe mensen. Als ik eerlijk ben, is het ook best weer spannend.”

Dit artikel delen:

38 Reacties

Scotty 24 juni 2017 om 09:01

Goed om te horen. In mijn ogen een absolute sieraad voor de sport. Als renner, als ploegleider, als analist en als commentator.

achtpuntzes 24 juni 2017 om 09:18

@ Scotty:
een renner vol dope die een sieraad voor de sport was?

IlPirata 24 juni 2017 om 09:20

Dat was te verwachten. Hopelijk blijft hij ook voor WF actief.

Natte spons 24 juni 2017 om 09:30

Iedereen met ervaring in de sport op hoog niveau uit die tijd heeft een doping verleden. Anderen hebben het alleen nooit toegegeven, hij wel.

TomDJ 24 juni 2017 om 09:35

Mooi! Denk dat hij die jonge gasten veel kan bijbrengen.

TykkeThor 24 juni 2017 om 09:41

Top voor Boogerd. Jammer dat we hem nu minder gaan zien als analist/commentator, maar mooi dat hij weer aan de slag kan.

Guushovd 24 juni 2017 om 09:41

@achtpuntzes
Lekker makkelijk. Vanaf de eerste wielerwedstrijden rond 1900 is er doping gebruikt. En niet zo'n beetje ook. Tommy Simpson is misschien wel het belangrijkste symbool van dat feit.
Van alcohol en allerlei huis tuin en keuken middeltjes, naar amfetaminen, pijnstillers, EPO enzovoorts.

In de jaren '90 is er mogelijk een kentering gekomen, door professionalisering, betere opsporingsmethodes een strakkere moraal. Maar ik denk vooral omdat doping echt begon te werken. Voor die tijd hadden de middeltjes ongeveer net zo veel voor als nadelen, waardoor het allemaal nog iets romantisch had.

Boogerd is van de generatie die midden in die omslag zijn wielercarrière heeft gehad. Ik vind al dat bashen van degenen uit die tijd die gepakt zijn of bekend hebben altijd getuigen van een extreem gebrekkig historisch besef, of gewoon van gemakzucht.

Het wielrennen in de jaren negentig was verrot, maar met die constatering kan je nog altijd de renners benoemen die toen de sport sierden zonder altijd het doping thema erbij te hoeven halen.

Blaudzun 24 juni 2017 om 09:47

@Achtpuntzes
Groot gelijk! Waar ik met name moeite mee heb is zijn voorbeeldfunctie richting de jonge talenten.

achtpuntzes 24 juni 2017 om 09:49

@ Guushovd:
doe eens normaal man, ik 'bash' Boogerd niet, ik plaats alleen een kanttekening bij de mensen die hem 'als renner een sieraad voor de sport' vinden. dat heeft niks met gemakzucht of een gebrekkig historisch besef te maken.
ik heb genoten van Boogerd als renner, was boos op hem toen hij bekende, maar heb het hem inmiddels wel vergeven. maar Boogie als renner verheerlijken gaat me toch net een stap te ver.

Guushovd 24 juni 2017 om 09:58

@8.6
Stuur me even een pdf van de regels over ‘normaal doen’. Want zover ik zelf kan beoordelen blijf ik ver binnen de marges van normaal gedrag.

Kwibus 24 juni 2017 om 10:00

Verheerlijken is misschien ‘te’, maar ik heb van hem genoten en doe dat nu nog als hij als analist of co commentator werkt.

Ik ben 100% voor een gelijke strijd en daar hoort dope niet bij. De periode waarin hij reed was verrot, maar dat rechtvaardigd het gebruik van dope nog niet, vandaar zn schorsing. Die verrotte periode zorgt er wel voor dat ik het begrijp. Je moet verrot sterk in je schoenen staan om clean te blijven en dan je fietscarriere eigenlijk gedag zeggen.
Hij heeft ook nog eens bekend, meer begrip voor een bekenner dan de renners die zwijgen.

Kwibus 24 juni 2017 om 10:01

Trouwens blij voor hem dat hij weer aan de slag kan.

achtpuntzes 24 juni 2017 om 10:04

@ Guushovd:
je suggereert ten onrechte dat ik Boogerd bash, en dan weet je het zo te draaien dat het lijkt alsof ik degene ben die de fout is ingegaan ipv Boogerd. en dat vind ik niet normaal.
als we het dopinggebruik van renners al niet meer mogen benoemen is het einde zoek.
@ kwibus:
ja, hij heeft bekend, maar pas toen hij daar echt niet meer onder uit kon. zonder die zware druk had hij op zeker gezwegen.

Guushovd 24 juni 2017 om 10:10

@8.6
En inhoudelijk, als je niet als bashen bedoelde, dan heb ik je reactie misschien te scherp geïnterpreteerd. Maar ‘een renner vol dope’ en (middels een vraag) stellen dat je dan geen parel voor de sport kan zijn lijkt er toch wel een beetje op. Iedereen mag dat vinden, maar ik vind vervolgens wat ik in mijn eerste post heb opgeschreven.

Dat de renners uit Boogerd zijn tijd allemaal ‘vol dope zaten’ en erover logen heeft mij stevig geraakt. Maar als ik terugkijk zie ik Boogerd toch nog als een held uit de sport. Ik ageer er dan tegen, dat dat van een deel van de volgers niet lijkt te ‘mogen’.

Magikdatzeggen 24 juni 2017 om 10:13

Jammer, een slecht signaal voor de wielersport dat dit soort mensen weer verwelkomd wordt. Met dit soort mensen bedoel ik trouwens iedereen die zich in het verleden structureel met doping bezig hield en daarmee de sport een slechte naam bezorgde.

achtpuntzes 24 juni 2017 om 10:24

@ Guushovd:
een parel voor de sport, voor mij zijn dat sporters van onbesproken gedrag. en tot die categorie behoort Boogerd in mijn ogen dus niet.

Colbrelli. 24 juni 2017 om 10:29

Het is hier op Wielerflits ook weer ontzettend ‘meten met twee maten’. Dezelfde mensen die dit mooi en prachtig vinden, staan als eerste te roepen voor een levenslange schorsing van mensen als Riis en Vino.

Maar goed, ik gun Boogerd het ook. Schorsing uitgezeten, dus ik zie geen reden om hem op basis van zijn geschiedenis buiten het peloton te houden.

Guushovd 24 juni 2017 om 10:29

@8,6
Die mening kan ik begrijpen en respecteren. En ik hoop dat het omgekeerde ook geldt (ik krijg de indruk van wel).

TykkeThor 24 juni 2017 om 10:30

@8.6
Ik ben benieuwd welke renner uit de 20e en begin 21e eeuw jij dan wel een parel voor de sport vind. De spoeling wordt dan erg dun vrees ik.

achtpuntzes 24 juni 2017 om 10:32

@ Guushovd:
zolang je me in deze kwestie niet beschuldigd van gemakzucht en/of extreem gebrekkig historisch besef vind ik het best, hoor. :)

vluggejapie 24 juni 2017 om 10:34

Sierraad? Buiten zijn dopingverleden is het vooral een hoop antiquitatem en verecundiam. En over dat dopingverleden stelt niemand kritische vragen omdat Boogie dan over ‘hullie’ begint.

Luuk Thijssen 24 juni 2017 om 10:34

Als we momenteel alle stafleden van de grote ploegen di op welke manier in aanraking met doping zijn geweest zouden weren uit de sport houden we misschien enkel een paar verstrooide masseurs en mechaniekers over ben ik bang ;) Niet zo zeuren, welkom terug Boogerd :D

Puffin87 24 juni 2017 om 10:52

@Luuk Thijssen
Maar het zou wel een sterker signaal zijn naar de huidige renners toe. Gebruik je doping? Dan hoeven we je nooit meer te zien in dit wereldje..
Nu lijkt het er toch meer op dat doping gebruiken loont. Tijdens je carrière lekker prijzen pakken en veel geld verdienen, en als je (achteraf) wordt gepakt wordt het je allemaal nog vergeven ook.

Het is ook niet zo dat Boogerd in de jaren ’70 reed toen het allemaal nog wel gedoogd werd. Ik gun het Boogerd best dat hij terug mag komen, maar ik zou er ook geen problemen mee hebben gehad als hij een levenslange schorsing zou hebben gekregen voor in het wielerwereldje / nergens meer welkom zou zijn. Had je maar van dat spul af moeten blijven.

Spruch 24 juni 2017 om 11:38

Er zit ook verschil tussen ‘een absoluut sieraad voor de sport’ of ‘absoluut een sieraad voor de sport’. In de eerste formulering lijkt het erop dat de schrijver zijn mening wil opleggen aan de lezer in de tweede formulering geeft de schrijver meer zijn mening en daar kun je het dan mee eens of oneens zijn als lezer.

Overigens vind ik geen van beiden. Boogerd is gewoon een aardige kerel die goed kan fietsen maar de fout is ingegaan in een tijd dat dat velen gebeurde. En nu is te hopen dat hij daarvan heeft geleerd en de nieuwe generatie op een schone manier leert rijden. Iedereen verdient een tweede kans, maar een sieraad voor de sport word je mi niet op deze manier.

Beekman 24 juni 2017 om 11:55

@8.6 Een Belg?

Headlines

Materiaalzone

Populair