Roodhooft over skivakantie Van der Poel: “Na intense periode is mentale rust welkom”

dinsdag 11 februari 2020 om 13:45
Roodhooft over skivakantie Van der Poel: “Na intense periode is mentale rust welkom”

Afgelopen week stond Van der Poel op de skipiste - foto: Cor Vos

Met een glorieuze triomftocht op het WK in Dübendorf sloot Mathieu van der Poel een nagenoeg perfect veldritseizoen af. De kopman van Alpecin-Fenix verruilde na het WK de fiets voor de lange latten om van een skivakantie te genieten. Kan dat? Volgens ploegmanager Christoph Roodhooft alleszins wel: “In het mountainbiken neemt Mathieu risico’s die van een heel andere orde zijn. Hij is verstandig genoeg om te weten wat hij kan en mag doen, bovendien kan hij héél goed skiën”, zegt hij tegen Het Laatste Nieuws.

“Net zoals iedereen die werkt, is hij blij met af en toe een beetje vakantie”, zegt Roodhooft. “Mathieu zat er fysiek niet door, en hij was ook niet fietsmoe, zoals na het WK op de weg, maar zo kon hij het kopje even vrijmaken. Mathieu was de hele winter aan de gang, na zo’n intense periode is een beetje mentale rust welkom.”

Er zijn ploegen die het hun renners verbieden om te gaan skieën, maar Roodhooft vindt het moeilijk om dat te verbieden. “In het mountainbiken neemt Mathieu risico’s die van een heel andere orde zijn. Hij is verstandig genoeg om te weten wat hij kan en mag doen, bovendien kan hij héél goed skiën.”

Geen après-ski
Van der Poel is wel gevraagd om een hotel te boeken dat boven de 1800 meter ligt. “Dat noemen ze het nuttige aan het aangename koppelen.” Uiteindelijk is de keuze gevallen op Chandolin, een ski-oord waar liefhebbers van de après-ski minder goed aan hun trekken komen. “Maar daar was hij ook niet naar op zoek. Mathieu leeft zich liever uit op de piste. Hij vertelde me dat hij ervan genoten heeft.”

Van der Poel gaat deze week de fietstrainingen hervatten. Waar hij vorige maand nog trainingen deed met het oog op het WK veldrijden zal hij nu weer overschakelen naar duurtrainingen om zich gedegen voor te kunnen bereiden op het klassieke voorjaar.

Dit artikel delen:

39 Reacties

Wheely 11 februari 2020 om 14:02

Haha op hoogtestage en ook ff het downhillen oefenen.

kleomantre 11 februari 2020 om 14:09

Ik snap wel dat Matthieu prima bij dit ploegje zit.

Rhohan 11 februari 2020 om 14:26

Mwah, de vrijheid, het team en dat management zal voor Matthieu inderdaad aanvoelen als een warm bad, maar prima zou ik het niet willen noemen. Die ploeg gaat nooit kunnen groeien in het tempo van hun kopman. Dit hebben we bij Sunweb met Dumoulin, zij het in mindere mate, ook kunnen constateren. In het begin gaat het uitstekend, behaal je resultaten en zit er een redelijke progressie in, maar net zo vaak begonnen ze tekort te schieten.

Als Mathieu over 2-3 jaar nog steeds bij deze ploeg zit, zit ie met een gigantisch probleem qua ondersteuning. Of er moet jaarlijks een aardverschuiving binnen de ploeg plaatsvinden, qua renners, materiaal en omkadering.

Wat dat betreft zit WvA al in een betere positie en begint hij met een veel sterkere basis aan z'n wegcarriere

Doswielos 11 februari 2020 om 14:35

@ Rhohan

Onzin. Die ploeg kan wel degelijk met hem meegroeien. Als Mathieu het dit seizoen op de weg weer kan bevestigen hoe goed hij is, zullen sponsoren alleen maar in de rij staan om die ploeg te injecteren met geld. Kijk alleen al naar Zwift en Canyon. Ik zal er niet gek van staan te kijken als hij over 2 jaar de best betaalde renner ter wereld is en dat de ploeg hier alleen maar van kan profiteren. Vind de vergelijking tussen Sunweb en Dumoulin ook niet opgaan, omdat Sunweb gewoon niet afwijkt van hun protocollen.

ElMatiz 11 februari 2020 om 14:38

Idd en bovenal of hij wel of niet goed zit bepaalt MvdP nog altijd zelf, ploeg heeft goud in handen, samen bewijzen ze dit ieder jaar, de gebroeders R zijn er tot nu toe in geslaagd de ploeg lineair mee te laten groeien en laat veel renners van de ploeg boven zich uit stijgen. Traditioneel denken zoals Rhohan bezigt werkt bij deze MvdP vooralsnog niet, en dat bewijst hij tot nu toe ieder jaar.

Jean Dumas 11 februari 2020 om 14:48

De ploeg is juist om Mathieu heen gebouwd, en groeit eerder te snel dan te langzaam naar WT-niveau toe.

Rhohan 11 februari 2020 om 15:23

Sunweb ging van sprintersploeg naar grote ronde ploeg.. hoezo niet afwijken van hun ‘protocollen’? Alsof dat het enige probleem was bij die ploeg. Zoals ik al zei, er moet een hele hoop gebeuren wil dit niet gaan irriteren bij Mathieu en dan heb ik het dus over die aardverschuivingen. Ze moeten in twee-drie jaar minstens op het niveau van Trek, AG2R of Mitchelton-Scott zitten, de middenmoot/subtop van de WT dus.

Panache 11 februari 2020 om 16:20

Rhohan, je verhaal gaat pas op wanneer MvdP zeges misloopt vanwege een zwakke ploeg. Momenteel speelt dat nog niet. Wat jij doet is een stelling verzinnen (er komen slechte tijden) en vervolgens als feit neerpennen dat het gaat knagen (de zwakke ploeg). Het zou zo maar zo kunnen gaan, maar je schetst geen waterdicht verhaal.

Martijn Arensman 11 februari 2020 om 18:34

Deels ben ik het wel met @rhohan eens. Maar dan vooral wanneer MvdP klassement ambities gaat krijgen en de ploeg zelf moet gaan wedijveren om een positie in de WT.

Vorig jaar zag je al dat MvdP ingezet werd als wegrenner daags na het WK omdat Roodhooft punten wilde hebben voor de Pro Tour. Dit terwijl Mathieu eigenlijk naar Tokio zou gaan.

Dus als dergelijke zaken komend jaar weer spelen blijkt de ploeg te zwak.

Romāns Vainšteins 11 februari 2020 om 14:31

Ze durven hem gewoon niet tegen te spreken.

Snuffelstage bij Cirque du Soleil zouden ze ook geweldig vinden.

kleomantre 11 februari 2020 om 14:52

Dat werkt altijd nog meer stimulerend dan dat voor jou alles bepaald wordt en je daarvan niet (teveel) mag afwijken.

yo-eddy 11 februari 2020 om 15:04

Hij is een rijder als Sagan, kan zich prima redden zonder sterke ploeg en heeft vooral prikkels en afleiding nodig. Keurslijf is dodelijk voor zo iemand. De Roothoofd broertjes doen het tot nu meer dan goed.

Michelangelo 11 februari 2020 om 15:09

Als ik de Roodhoofden een beetje kan inschatten, dan denk ik niet dat ze zich snel de les door iemand laten spellen.

Ik denk dat ze heel goed weten hoe ze met VDP en zijn omgeving moeten omgaan. Dat het een combinatie is van wederzijds respect en vertrouwen, perspectief, vrijheid, geld en omkadering. En ik den ook dat ze “team VDP” nauw betrekken bij de toekomstplannen. Dat heeft hij afgedwongen met zijn resultaten, op de fiets en qua uitstraling voor en naar de ploeg.

En tot op heden past het perfect. De vrijheid om te crossen en te MTB-en, het geschikte materiaal hiervoor, en bovendien een aantrekkelijk wegprogramma met steeds betere renners in steun, inclusief schaduwkopmannen als Merlier en Vakoc.

Romāns Vainšteins 11 februari 2020 om 15:12

Ok, dat denk jij.

Ik denk dat ze diagonaal in de broek poepen bij het idee dat MvdP ergens anders wil rijden en daarom op alles ja zeggen. Zo schat ik die broederkes Roodhooft in.

Michelangelo 11 februari 2020 om 15:37

En ik denk dat de VDP entourage nog van de oude stempel is. Contract is contract, een woord is een woord. En hij zal niet snel dreigen met het weggaan naar een andere ploeg voor een paar extra centen. Wat dat betreft zie ik een Lorena Wiebes scenario niet snel gebeuren bij Mathieu.

Geronimo 11 februari 2020 om 22:24

Ik weet wel zeker dat Matje en co van de oude stempel zijn. Check ook de podcast van Adri met Sporza. Natuurlijk willen ze Mathieu niet kwijt, maar je merkt dat ze echt goed met hem omspringen (hij is overigens maar 10% ‘speelvogel’ las ik ergens). Overigens ligt er inmiddels een meer dan aardige ploeg, ook zonder MVDP. Denk maar aan Merlier, maar Alvarado begint ook een enorme publicitaire waarde te krijgen.

Peter Pieterse 11 februari 2020 om 15:17

We gaan het zien in de klassiekers.

chasse patat 11 februari 2020 om 15:33

Straks verrast hij ons nog dat hij stiekem aan het zoeken was welke sport hij op de Winterspelen in 2022 wil gaan beoefenen. Skicross lijkt mij een optie

wiebipedia 11 februari 2020 om 16:00

Wat een negativisme zeg. MvdP is op en top sportman en de broers Roodhoofdt hebben over een langere periode bewezen om over visie te beschikken. Waarom zou je in twijfel trekken wat beide partijen blijkbaar prima vinden.

DonQuijote 11 februari 2020 om 16:15

De vergelijking dat mountainbiken ook risicovol is vind ik eerlijk gezegd een beetje vreemd.

Toen ik op de weg reed in NL heb ik in valpartijen mijn ellebooggewricht blijvend beschadigd, mijn schoudergewricht geheel afgescheurd gehad van mijn sleutelbeen, verschillende keren nauwelijks kunnen werken door grote lappen afgeschuurd vel op de zijkant van het scheenbeen, tijdens een criterium op de motorkap van een auto geklapt toen ik uit de bocht vloog en dágen me niet of nauwelijks kon bewegen zo gekneusd was ik ( Die auto was trouwens van Richard Plugge !) etc.
Iedere wegrenner heeft zulke verhalen.
Toen was ik jong en flexibel en nu ben ik een vijftiger en rijd ik MTB marathons in Spanje en ik val regelmatig, ook op training. Dat doet altijd superzeer op die puntige rotsen maar ik heb in 7 jaar nul keer er iets anders aan overgehouden dan schrammen.

Mountainbiken is super veilig!
Natuurlijk kan ik me niet vergelijken MvdP, maar ik daal toch bepaald niet langzaam hoor.

Barry Batsbak 11 februari 2020 om 16:29

De nabestaanden van Annefleur Kalvenhaar zullen het misschien niet heel direct met je eens zijn maar goed. In elke sport/bezigheid waar enige snelheid bij komt kijken zit een bepaalde mate van risico. Maar als je elk jaar een paar keer op je bast valt met de mountainbike en je houdt er niks aan over mag je inderdaad niet klagen.

Sebas 12 februari 2020 om 07:19

Klop het maar af Don!

DonQuijote 11 februari 2020 om 16:43

@Barry

Goh dat wist ik niet.
Ja dan slaan mijn woorden eigenlijk nergens op :(

Ik hoor om me heen tijdens wedstrijden en van anderen hier in het wereldje ook nauwelijks over gevolgen van valpartijen. Dat is echt op 1 hand te tellen.
Op de weg is dat echt totaal het tegenovergestelde.

Een ongeluk kan natuurlijk altijd gebeuren, met vreselijke gevolgen.

Plavka 11 februari 2020 om 20:10

@Don

Niet lullig bedoeld, maar vraag Gesink eens naar de laatste ATB tocht van zijn vader.

Ik stond daarvoor er ook nooit bij stil dat ATBen een gevaarlijke sport kon zijn itt. wegwielrennen.

Zo een boom schuift gewoonweg niet. Hier in Limburg geregeld zware ongevallen in het bos.

DonQuijote 12 februari 2020 om 09:06

@plavka

Nou inderdaad, dan is mijn beeld wel erg vertekend.

Taliesin 11 februari 2020 om 16:56

RV is altijd zeer negatief als het over Vd Poel gaat, is business as usual dit.

xistnc 11 februari 2020 om 17:09

Welke passage vind je hier negatief? Misschien lees ik er overheen.

Martino87 11 februari 2020 om 18:42

Waarover is hij wel positief? Maar goed, ik ben al blij dat hij vandaag nog geen ‘EEMVEEDEEPEE’ heeft getypt.

Samlambeej 11 februari 2020 om 16:57

Roodhooft brothers zitten thuis natuurlijk doodsangsten uit dat hun Unicorn dalijk buiten piste de vernieling in duikt.

Dat boven de 1800m vind ik dan weer wel handig gezien. But still, skiën en kniën,n naah.

Lalsacien 11 februari 2020 om 19:13

Nu ben ik geen topsporter maar wel een sporter. En ik ski daarnaast al 35 jaar maar ik heb nog nooit last van mijn knieën gehad.

Pietspeed 11 februari 2020 om 22:16

Ala schumi :-). Groot drama overigens.

Hensie 11 februari 2020 om 17:45

Wat een lulkoektopic. Die jongen gaat toch vaker skiën? Moeten we daar echt elke keer over ouwehoeren hier?

Schollekop 11 februari 2020 om 19:52

Wereldbeker langlaufen lijkt me een mooie uitdaging voor Matje in 2021.

Pietspeed 11 februari 2020 om 22:14

Ongeluk zit in een klein hoekje, maar kan op zowel op de fiets als in het verkeer zich voordoen, of waar dan ook. Als Mathieu geen gekke fratsen uithaalt moet ie rustig een paar dagen op de latten kunnen staan. Is bovendien ook een sport en botst niet met fietsen. Gewoon ff lekkur d’r uit met vrouw en chillen. Niets mis mee!

Samlambeej 11 februari 2020 om 22:41

De meeste renners hebben clausules in hun contract betreffende hun loon tijdens blessures met aard in andere sporten, in het bijzonder motorrijden en skiën.

Dat mensen hier in een boogje met Roodhooft-wonderbrother theoriën omheen willen lopen zie ik als een blinde vlek van supporterism.

evos01 12 februari 2020 om 02:04

Als ie maar niet de benen breekt,dan is zijn seizoenook naar de vaantjes.

Marszzz 12 februari 2020 om 09:13

“bovendien kan hij héél goed skiën”…. Ben benieuwd waar hij eigenlijk niet goed in is.

Romāns Vainšteins 12 februari 2020 om 09:35

Praten.

‘Mwoahoah, kweenie, ôwàaa’

Hard op pedalen stampen gaat hem iets beter af.

yo-eddy 12 februari 2020 om 12:50

@RV ….. Kevin Pauwels was dat, MvdP is een andere veldrijder, ik snap dat het lastig is door al die modder ;)

Headlines

Materiaalzone

Populair