Ronde van Zwitserland: Julian Alaphilippe krijgt twintig seconden tijdstraf

donderdag 10 juni 2021 om 19:04
Ronde van Zwitserland: Julian Alaphilippe krijgt twintig seconden tijdstraf

foto: Cor Vos

De wedstrijdjury van de Ronde van Zwitserland heeft na afloop van de vijfde etappe naar Leukerbad Julian Alaphilippe op het matje geroepen en een tijdstraf gegeven van twintig seconden. De wereldkampioen nam in de laatste tien kilometer een bidon aan vanuit de ploegwagen van Deceuninck-Quick-Step en dat mag niet.

De Fransman, die vandaag als zevende over de streep kwam op 39 tellen van ritwinnaar en nieuwe leider Richard Carapaz, kijkt in het algemeen klassement nu tegen een achterstand aan van 53 seconden. Alaphilippe besloot op negen kilometer van de finish nog een bidon aan te nemen van zijn ploegleider en dat is volgens de UCI-regels niet toegestaan.

De vraag is of Alaphilippe de komende dagen nog in staat is om Carapaz uit de gele leiderstrui te fietsen. Vrijdag staat een nieuwe bergrit op het programma van Andermatt naar Disentis-Sedrun. Zaterdag volgt er dan een klimtijdrit van 23,2 kilometer over de Oberalppass en zondag valt de beslissing in de 160 kilometer lange slotrit, over drie serieuze cols, van en naar Andermatt.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Landeirovic 10 juni 2021 om 19:18

Is niet de 1e keer meen ik me te herinneren. Vorig jaar in de Tour?

Turtlehead 10 juni 2021 om 20:12

Ja, zijn broer zal wel in die wagen hebben gezeten ;)

Gr.R. 10 juni 2021 om 19:32

Als DQS ooit een Tourploeg wil hebben/zijn, dan zullen ze ook in de ploegleiding moeten doorselecteren. Dit is niet de eerste keer.

Gr.R. 10 juni 2021 om 19:42

Tourploeg is wellicht niet het goede woord. Een ploeg om het eindklassement van een grote ronde te betwisten.

Glorious 10 juni 2021 om 19:42

Boeventeam gedraagt zich altijd zo

Baukema Tomoulin 10 juni 2021 om 20:16

Een recidivist! :O die jongen is gewoon erg dorstig, laat hem toch lekker. Anyway, zijn er met warm weer en in een berg etappe niet aangepaste regels voor?

harryjohan71 10 juni 2021 om 20:21

regelmatig worden de regels voor een etappe aangepast, maar dat wordt dan wel van te voren door de jury medegedeeld. Het probleem was waarschijnlijk dat hij geen knechten meer had die het voor hem konden regelen. Deze waren ineens met de noorderzon verdwenen,

Guushovd 11 juni 2021 om 07:22

Zelfs met deze bergop finish doen de renners maar iets van 20 minuten over de laatste 10km. Als je tot 20 minuten voor het einde van de wedstrijd zoveel kan eten en drinken als je wilt en je desnoods nog 2 volle bidonnen mee kan nemen dan moet dat toch geen enkel probleem zijn?

Magician 10 juni 2021 om 20:27

In de lijn der verwachting, er kwam al een redelijk opgefokte reactie uit de jurywagen. Het valt eigenlijk nog mee, ze hadden hem ook kunnen pakken voor die plakbidon.

Michelangelo 10 juni 2021 om 20:47

Hij moest en zou de beruchte finalebidon ophalen…

Ik neem aan dat ze bij DQS de regels echt wel kennen vwb bevoorrading, en dat dit een bewuste keuze was. En daar hoort een sanctie bij.
Overigens vond ik Flipke niet de meest briljante indruk maken (eigenlijk al de hele week niet). Een goed niveau, maar niets speciaals. Niet in de etappes die Mathieu won, en ook niet op de langere beklimmingen. Zelfs in de eindsprint werd hij makkelijk geklopt vandaag.

EDIT:
Volgens Sporza zou het gaan om een weggegooide bidon op de verkeerde plek en niet om het aannemen. Lijkt me dus dat er iemand de plank mis slaat.
Overigens zie ik tot mijn ergernis weer gewoon allerlei bidons de natuur in vliegen. Het ging een paar dagen goed door duidelijke regels en streng handhaven, maar na wat gepiep van renners wordt meteen weer vanalles de natuur in geflikkerd!

harryjohan71 10 juni 2021 om 21:15

Op de beelden was duidelijk te zien dat de discussie begon na het aannemen van drinken, daarna aan de auto vasthouden en vervolgens nog een gelletje pakken. Ik verwacht dat het bij sporza dan verkeerd staat. Of hij moet vlak daarvoor een bidon hebben weggegooid. Dat is dan wel heel dom als je toch bij de auto bent.
Edit het was het aanpakken van de bidon. Het verhaal van Sporza klopt niet

roeleur 10 juni 2021 om 21:36

En nog 30 sec. straf voor z’n zwabber rijstijl er bij graag. Om maar te zwijgen over z’n sprint waar Matthews de dupe van werd. Geen fan van Ala lala, begrijpt u vast wel.

Bazza_B 10 juni 2021 om 23:43

Hij zal er geen seconde minder om slapen.

EricV 10 juni 2021 om 21:59

Zonder die magische bidon verliest hij nog meer

notriple 10 juni 2021 om 22:54

Ik blijft het een kanjer vinden, alleen jammer dat hij voor dsq rijdt.

Bazza_B 10 juni 2021 om 23:44

Ja balen dat hij in dat smaakmakende team rijd

Chasse_patate 11 juni 2021 om 10:53

@Bazza, wat heb jij gesnoven?

ervee 10 juni 2021 om 23:05

Is er eigenlijk een speciale reden voor, dat renners op minder dan 10 km voor de finish geen eten of drinken meer mogen aannemen?

Guushovd 11 juni 2021 om 07:18

Om koersvervalsing en risico’s in de finale te voorkomen. De laatste km’s wordt er om de overwinning gestreden. Je moet er als renner/ploeg voor zorgen dat je daarvoor voldoende gegeten, gedronken en bevoorraad bent.

Omhoog73 10 juni 2021 om 23:53

Nerveuze renner altijd, zwabbert van de ene kant naar de andere kant op de weg. Levensgevaarlijk, valt me mee dat hij niet vaker gevallen is.
Het blijft uiteraard een top renner. Echter als je hem naast een auto ziet rijden of ziet afdalen houd ik mijn hart altijd vast.

Jean Dumas 11 juni 2021 om 06:09

Er zijn nog 4 renners in de race, waarvan hij er 1 is. De Ronde van Zwitserland is echter altijd een secondenspel, en hij zag er niet al te fris uit op de slotklim. Flipje gaat het klassement niet winnen.

stalle 11 juni 2021 om 07:39

Voorspelbare reacties.Hoe klein kan men zijn.Zielig.

harryjohan71 11 juni 2021 om 08:49

@Stalle Welke zielige reacties zie jij dan? Alaphilippe overtreedt bewust de regels en wordt daarvoor gestraft. Het is gewoon kwalijk te noemen hoe hij tegen de jury te keer gaat. Zij doen hun werk en spreken Alaphilippe er terecht op aan. De jury moet dit wel doen, omdat er anders sprake is van koersvervalsing

Michelangelo 11 juni 2021 om 09:13

Last van een blauw brilletje op deze mooie ochtend, stalle?

Ik zie gewoon nette en normale reacties over een renner die terecht is bestraft. Niet meer en niet minder. Als je dat al als zielig kwalificeert zou ik je aanraden om niet te veel in andere draadjes te lezen. Als een stukje zelfbescherming zeg maar…

Fijne dag!

LeoR 16 11 juni 2021 om 10:45

Begrijpelijke actie, maar even goed begrijpelijke straf.

Wat ik wel frappant vond, is dat vlak na de aanname van de bidon er een 'bobo' moord en brand begon te roepen. Geen idee wat het protocol is, maar ik zou het toch fijner vinden mochten dit soort mensen braaf in hun autootje blijven zitten en hun werk doen, en de renners verder met rust laten.

Alaphilippe wist heel goed dat hij iets deed dat niet mocht, en daarvoor achteraf gestraft ging worden, maar het was zeker niet bevorderend voor de veiligheid dat een of andere omhoog gevallen official tijdens de wedstrijd olie op het vuur begon te gooien.