Ronde van Wallonië trekt niet naar Aat: “Moet mijn bevolking beschermen”

dinsdag 14 juli 2020 om 18:52
Ronde van Wallonië trekt niet naar Aat: “Moet mijn bevolking beschermen”

Een sprint in de Ronde van Wallonië - foto: Cor Vos (archief)

De organisatie van de Ronde van Wallonië moet weer terug naar de tekentafel, nu de Waalse stad Aat zich heeft teruggetrokken als aankomstplaats van de openingsetappe. “Ik moet mijn bevolking beschermen”, zo legt burgemeester Bruno Lefebvre uit.

Lefebvre laat weten dat de stad in coronatijd geen enkel risico wil nemen. “Covid-19 ligt nog niet achter ons, er zijn nog te veel besmettingen.” Volgens het gemeentebestuur van Aat zal de Ronde van Wallonië, als een van de voorbereidingskoersen voor de Tour de France, extra volk lokken.

“Naast heel wat wielerfiguren en de gebruikelijke tweeduizend toeschouwers zouden er nog honderden extra mensen naar Aat komen. Dat zorgt voor een epidemiologisch risico dat we niet willen nemen voor onze inwoners.” De Ronde van Wallonië begint op 16 augustus en eindigt drie dagen later.

De burgemeester en de schepen van Sport van Aat hadden al een onderhoud met de organisatie van de Ronde van Wallonië, maar die heeft nog niet gereageerd. De wedstrijd werd vorig jaar gewonnen door publiekslieveling Loïc Vliegen.

Dit artikel delen:

27 Reacties

skylimit 14 juli 2020 om 19:10

Lachen met die Walen. Ik begrijp dat Aat volledig is afgesloten van de buitenwereld sinds de uitbraak van corona om de bevolking te beschermen.

Polleke 14 juli 2020 om 19:13

Tja… dit soort beslissingen gaan we steeds meer krijgen helaas…

Fred Postma 14 juli 2020 om 19:18

Wat een held. Meneer de grote beschermer. Lekker scoren met veiligheidshysterie bij een angstige bevolking. Als iedereen er zo over denkt dan kun je het wielrennen wel op je buik schrijven de komende jaren

Arry1337 14 juli 2020 om 19:47

In onze huidige maatschappij, waar we allemaal zo voorzichtig mogelijk zijn, zorgt dit misschien wel voor de aanzet om de rest van het seizoen te cancellen. Ik ben bang dat dit de aanzet kan zijn voor andere negatieve figuren om hetzelfde te bewerkstelligen in andere races. En als één schaap over de dam is…

ChefSpijker 14 juli 2020 om 19:53

De overheden in Frankrijk, Spanje en Italië lijken er wel echt voor te willen gaan. En je kunt dat gezegde ook van de andere kant benaderen. Als over twee weken Burgos begonnen is en zonder problemen geëindigd wordt, kan dat ook dat ene schaap zijn waardoor men ’t positief gaat bekijken op andere plaatsen.

Fred Postma 14 juli 2020 om 20:00

Ja ze hadden al een maand kunnen fietsen. Dit duurt allemaal veel te lang en geeft ruimte aan angst en paranoia. Vandaag ook weer in alle media over zgn toename besmettingen Dan gaat het over 95 ipv 85 per dag afgelopen week Op het hoogtepunt waren er 1500 per dag in de lage landen. Vandaag 53 nieuwe besmettingen in Nederlandse overigens. ic liggen leeg en er gaat bijna niemand meer aan dood.maar de hysterie neemt toe.overal mondkapjes etc.

Spake Breekerd 15 juli 2020 om 09:23

Kijk eens naar Zweden. Dun bevolkt land met nauwelijks beperkingen. Zij hebben zo ongeveer de slechtste cijfers, en blijven achter in de inperking van de besmettingen en sterftecijfer. Dat noem ik geen hysterie, maar een weergave van beleid.
Een bestuurder deze keus maakt, neemt zijn verantwoordelijkheden serieus.

guyremgabdel 14 juli 2020 om 20:14

Het gaat al 5 dagen hier in B de verkeerde kant op met de coronacijfers. Dagelijks komen er 120 à 140 besmettingen per dag bij en dat is teveel. Vorige week zaten we nog rond 80. Morgen komt de veiligheidsraad terug samen doch een verspoeling zal er wellicht niet komen. Vooral jongere mensen blijken besmet maar geen wonder natuurlijk want daar lapt een aanzienlijk deel de regels aan hun laars. Vanavond in het VTMnieuws nog een getuigenis gezien van een 25j die al 3 maand herstellende is van het virus. Was na 2 min praten al buiten adem en klaagt ook over concentratieproblemen. Voorheen kerngezond. Nooit opgenomen geweest op IC. Wil je echt niet meemaken. Als mensen de regels blijven negeren en we een 2e golf krijgen, zullen de koersen het hier in september en oktober in B zeer moeilijk krijgen.

Fred Postma 14 juli 2020 om 20:25

74 nieuwe gevallen vandaag in België overigens. 53 in Nederland. Waarom zou wielrennen met beperkt publiek en protocollen gevaarlijk zijn.? Ik geloof dat het de bedoeling is dat we vanaf september weer met duizenden in het voetbal stadion gaan zitten.

guyremgabdel 14 juli 2020 om 22:35

Fred, ik weet niet welke bron je geraadpleegd hebt voor B maar in het nieuws waren er rond de 130.

Romāns Vainšteins 14 juli 2020 om 22:56

Wow, 130!

Fred Postma 14 juli 2020 om 23:22

Worldometer
Ook op vrt nieuw site staat 74 meer als gisteren het als je het goed leest.
Vorige week minder opnames, ic patiënten en doden dan de week ervoor , en een kleine stijging va de infecties vergeleken met een week eerder, maar op laag nivo. Die van Renst is ook steeds meer een alarmist aan het worden, misschien ongerust dat met het aflopen van de epidemie zijn hours of fame binnenkort voorbij zijn.

guyremgabdel 15 juli 2020 om 00:20

Als ik het goed heb, kunnen jullie de Vlaamse TV (VTM) niet ontvangen. Het is trouwens niet Van Ranst maar prof. Vandamme : https://www.hln.be/nieuws/binnenland/van-damme-we-zijn-aan-tweede-coronagolf-begonnen~a47faeec/ en ook nog https://www.hln.be/nieuws/binnenland/experts-verontrust-over-stijgende-coronacijfers-ja-hier-is-iets-aan-de-hand~afe27200f/
Er zijn vooral 3 haarden : Antwerpen, Brussel en ZW Vlaanderen waar de kaart rood kleurt.

AdZ 15 juli 2020 om 00:02

Die burgemeester heeft natuurlijk groot gelijk!

Er lopen teveel domme mensen rond, ook hier, die de ruimte, welke is bereikt dankzij het in de afgelopen maanden collectief opvolgen van de maatregelen, verwarren met 'er is niets meer aan de hand', dus laten we weer lekker 'normaal' doen met z'n allen… en het daarmee compleet verprutsen.

Die types zou ik ook niet in m'n stad, straat of whatever willen hebben #opzouten

Groningen 15 juli 2020 om 05:26

Eens

john 15 juli 2020 om 13:12

IK ken jou niet ,en jij mij ook niet hoe kan je dan zeggen dat ik dom ben ,ja het enigste wat je mij kan verwijten is dat ik niet zoals jij een bange Rutte aanhanger ben en alles gelooft wat die roeptoeter de wereld in kraamt

AdZ 15 juli 2020 om 13:54

Ahh nog een, leuk :-)

Beste John, als je nog steeds niet snapt wat er aan de hand is, dan vind ik jou best wel dom en blijf dan liever uit je buurt…

We spreken met elkaar regels af om zaken onder controle te krijgen en te houden. Denk aan het verkeer. Houd je je niet aan de regels, dan gaat t algauw flink mis…

Als je geen zin hebt om je aan de regels te houden, die we met elkaar voor Corona hebben afgesproken en waarbij in NL ondertussen al meer dan 3 miljoen mensen gratis (!!) geld hebben ontvangen, om ze bij het opvolgen van die regels te helpen, wil je dan svp ook vrijwillig afstand doen van alle overige voorzieningen, die vanuit datzelfde collectief worden gefinancierd?

Ik denk dan bijv aan de zorg, stel dat je toch ziek zou worden. Die kans is volgens jou toch al minimaal, dus dat is dan geen moeite, toch? Dus doe eens echt stoer en teken rechts onderaan…

Dan kunnen we daarna weer verder met het samen beleven van onze passie :-)

Fred Postma 15 juli 2020 om 00:23

Geen vtm maar vrt !!!

Fred Postma 15 juli 2020 om 00:24

Ik dacht dat de overheid zelf de verruimingen heeft ingesteld.
Die burgemeester moet de protocollen uitvoeren en niet panikeren.

Fred Postma 15 juli 2020 om 00:33

Er zijn geen significante toename s van de besmettingen in nederland en België. Van 1300 /1500 terug naar 85 nu weer omhoog naar 95 , kan komende week weer 75 zíjn. Dat zijn marginale verschillen op laag niveau.

stalle 15 juli 2020 om 07:47

Groot gelijk hebben ze daar in Ath.

guyremgabdel 15 juli 2020 om 08:49

Deze morgen in de krant (HN) : alleen al in stad Antwerpen waren er gisteren 95 nieuwe besmettingen. Dus dat komt al eerder in de buurt van 130 dan van 74 voor België.

AdZ 15 juli 2020 om 08:55

Met dank aan types als Fred en al die andere viruswaanzinnigen, die niet in staat zijn om t te snappen, of nog erger, t niet willen snappen…

Hou vol! Samen krijgen we t virus eronder…

Fred Postma 15 juli 2020 om 10:46

Dan ga je de komende 10 jaar toch lekker in de kelder van je huis zitten met een mondkapje op en een voorraad blikvoer tegen de muur.

S. Morgenstern 15 juli 2020 om 10:59

Wanneer je een ridicule karikatuur kunt maken van de mensen die je losgeslagen hysterie verwijt, heb je een heel armoedig punt.

guyremgabdel 15 juli 2020 om 10:06

Toch nog even voor de volledigheid. In augustus vindt er in Ath telkenjare een volksfeest met stoet plaats waar vele duizenden toeschouwers op afkomen. Dit feest is voor 2020 afgelast wegens corona (cfr opgelegde maatregelen van onze regering). Dus kon de burgemeester het wsch niet maken voor zijn inwoners om een koers wel toe te laten.

Fred Postma 15 juli 2020 om 11:02

Wat kan mij verder die ronde van Wallonië ook schelen, dan rijden we de tour.

Headlines

Materiaalzone

Populair