Bardet gediskwalificeerd in Parijs-Nice: “We zijn in de fout gegaan”

zondag 5 maart 2017 om 17:47
Bardet gediskwalificeerd in Parijs-Nice: “We zijn in de fout gegaan”

Foto: Sirotti (archief)

Romain Bardet is in Parijs-Nice door de jury gediskwalificeerd. Uit de uitslag blijkt dat de renner van AG2R La Mondiale uit koers is genomen.

Bardet – vooraf een van de favorieten voor de eindoverwinning – kwam onderweg ten val, maar slaagde met behulp van de ploegleiderswagen erin om terug te komen in de groep voor hem. De pogingen om Bardet te helpen werden veelvuldig in beeld gebracht. De jury was na afloop dan ook onverbiddelijk en zette hem uit koers.

Update: Bardet biedt excuses aan
Bardet reageerde via Twitter op het voorval. “Vandaag zijn we na mijn val op een cruciaal moment de fout in gegaan. Ik ben diep bedroefd omdat niets de hulp van een wagen bij het oplossen van problemen rechtvaardigt. Deze praktijk werd in het peloton maar al te vaak stilzwijgend toegestaan, maar vandaag de dag is het nodig dat maatregelen worden getroffen om de integriteit van onze sport te waarborgen. Ik bied de organisatoren en het publiek mijn oprechte excuses aan.”

Dit artikel delen:

94 Reacties

Matisz 5 maart 2017 om 17:48

Hier kunnen de Italianen nog wat van leren! Harde beslissing door de jury. Tijdstraf had meer opportuun geweest.

Edit: De jury is uiteraard niet Frans een foute woordspeling ;) ,net zozeer de Franse organisatie hier niets over te zeggen heeft. Blijft heftig een Franse poulain uitsluiten in de Franse koers naar de zon…

Belkin 5 maart 2017 om 17:49

Dat vind ik toch netjes van de organisatie, had ik toch niet verwacht bij een Franse favoriet in Frankrijk.

Piet Lut 5 maart 2017 om 17:49

Ik ga het nu toch even opnemen voor Mevrouw Been, die meteen zei tijdens de helicopterbeelden dat het reglementair een diskwalificatie zou zijn. Maar okay, weet niet of jullie zitten te wachten op complimenten naar Mevr. Been

nietram 5 maart 2017 om 17:49

En terecht.

Zou hij nog bijv. wel in Tirreno mogen starten?

Laatste man 5 maart 2017 om 17:49

Zooo. Dit is nogal een beslissing. Tijdstraf van minuten was voldoende geweest.

Verweggistan 5 maart 2017 om 17:49

Lef hoor; een Franse kopman in een Franse koers. Ik had zelf een seconde of 30 ook wel rechtvaardig gevonden.

miguelon 5 maart 2017 om 17:50

Eens met Matisz, té hard gestraft nu.

Piet Lut 5 maart 2017 om 17:51

Niks tijdstraf. Regelgeving UCI wordt eindelijk keer gehandhaafd. Chapeau voor de jury, moeten ze vaker doen. regels zijn er niet voor niets

klootje kriekeljon 5 maart 2017 om 17:51

Fransen die hun poulain uit de koers zetten.. wat een weekend! En nu een lijn in gaan aanhouden, prima beslissing namelijk die veel vaker moet gebeuren.

marehoek 5 maart 2017 om 17:52

Prima beslissing.
Dit kon echt niet door de beugel.
Ik vind het knap dat de jury dit
durft in Frankrijk.

xistnc 5 maart 2017 om 17:53
Quote:
Harde beslissing door de Franse organisatie nota bene.

Nee hoor, daar gaat de organisatie niet over. Dat beslist de jury.

En natuurlijk 100% terecht.

LucasR 5 maart 2017 om 17:54

Heel goed van die Fransen! Wow.

MrSjaakBraak 5 maart 2017 om 17:55

Mooi, tijd dat de regels eens een keer nageleefd worden.

Retro Lex 5 maart 2017 om 17:55

Ik heb wel een zwak voor Bardet. Maar dit is terecht.
Eerst aan de wagen hangen. Wat we nauwelijks konden zien omdat het camera beeld versprong.
Maar iets later zat de ploegleiders wagen weer helemaal voorin zodat hij nog eens hulp kreeg.

Turtlehead 5 maart 2017 om 17:55

Pech dat die Fransen altijd extra in beeld komen in eigen land. Hopelijk wordt dit consequent doorgezet. Hoewel een aanpassing van de regels richting een tijdstraf wat mij betreft ook oké is in een etappekoers.

Laatste man 5 maart 2017 om 17:55

De jury is volgens mij helemaal niet Frans.

grootverzet 5 maart 2017 om 17:56

Chapeau

klootje kriekeljon 5 maart 2017 om 17:57

Dapper van de jury dan, om dit in Parijs-Nice te doen.

raleigh 5 maart 2017 om 17:58

Meer dan terecht, deed mij denken aan de Vuelta een paar jaar geleden; volgens mij was het toen Nibali. Ook in de OHN had de jury moeten ingrijpen voor het fietsen op een pad terwijl dit uitdrukkelijk verboden was.

Bassieb 5 maart 2017 om 17:59

Nou nou nou.. Gaan we nu ook alle plakbidonnen in de Tour bestraffen met een DSQ..

TeamNL 5 maart 2017 om 18:00

Complimenten voor de jury!

Verweggistan 5 maart 2017 om 18:00

@laatste man: Maar de jury (die net als scheidsrechters bij het voetbal over het algemeen goedbedoelende en nauwelijks betaalde krachten zijn) wordt meestal wel aardig beïnvloed door de organisatie; de organisatie bepaald oa de hotels van de jury enz. Het is een beetje als een scheidsrechter die in een volle Kuip ook wat beïnvloed zou kunnen zijn en eerder een penalty aan de thuisploeg geeft. Dat gaat meestal onbewust. Plus ze zullen deze organisatoren van de ASO nog vaker gaan zien dit en de komende seizoenen.

F e r o x 5 maart 2017 om 18:00

Terecht. Was een schande.

Het is trouwens niet de Franse organisatie die Bardet uit de koers zet, maar de UCI (met een Belg aan het hoofd hier).

SolitaryShell 5 maart 2017 om 18:01

@Bassieb

Ja, waarom niet. Dan is het snel afgelopen met die onzin.

nederbelg 5 maart 2017 om 18:01

Breaking news: Jan Raas verliest alsnog zijn wereldtitel 1979! Late DSQ (feiten zouden na 40 jaar verjaard zijn)

Headlines

Materiaalzone

Populair