Bardet denkt aan Tourzege: “Laatste stappen zetten”

woensdag 23 januari 2019 om 15:29

foto: Cor Vos

Romain Bardet hoopt Frankrijk dit jaar eindelijk eens de langverwachte Tourzege te bezorgen, waar het land al sinds 1985 op wacht. Hij treft er dit jaar in elk geval een parcours dat op zijn lijf geschreven is. Als dan ook nog eens alle puzzelstukjes op hun plaats vallen, gelooft Bardet dat hij in de voetsporen kan treden van zijn illustere landgenoot Bernard Hinault.


Met alle grappen rond het uitblijven van een nieuwe Franse zege in de Tour de France is Bardet inmiddels wel klaar, laat hij weten aan persbureau AFP. De renner van AG2R La Mondiale kent na zes edities de weg al naar het podium, want hij in 2016 (tweede) en 2017 (derde) eindigde hij bij de beste drie in Parijs. Het felbegeerde hoogste treetje ontbreekt nog op zijn palmares.

“Ik heb een aantal omstandigheden nodig om de Tour te winnen – ik moet in elk geval bespaard blijven van pech”, zegt de Fransman. “Over een aantal van die omstandigheden heb je echter geen controle. Zo is er de kracht van de concurrentie, hun collectieve sterkte en die van ons, mijn kwaliteiten en de noodzaak die te kunnen aanspreken op de grote dag.”

Top-10
Bardet erkent dat nogal wat omstandigheden meespelen, maar hij denk dat dit jaar de zaken in zijn voordeel kunnen uitvallen. “Ik stond hier al vaak in de top-10. Als ik mijn progressie kan voortzetten en de laatste stappen kan zetten, moeten de dingen op hun plaats kunnen vallen voor me.”

De Fransman maakte onlangs zijn programma bekend voor het voorjaar. Daaruit bleek dat hij van start gaat in Milaan-San Remo. Zijn seizoen begint in eigen land met de Tour du Haut Var. Daarna blijft hij in Frankrijk om deel te nemen aan de Classic de l’Ardèche. Hierna maakt hij zijn opwachting in Parijs-Nice, zijn eerste wedstrijd op WorldTour-niveau.

Programma flag-fr Bardet tot en met maart
flag-fr Tour du Haut Var (22-24 februari)
flag-fr Classic de l’Ardèche (2 maart)
flag-fr Parijs-Nice (10-17 maart)
flag-it Milaan-San Remo (23 maart)
flag-es Volta a Catalunya (25-31 maart)

Dit artikel delen:

34 Reacties

vevie 23 januari 2019 om 15:57

Sorry, Romain; ik gun het je, maar ik zie het niet gebeuren.

VerstandOpNul 23 januari 2019 om 16:05

Ik zou het hem ook gunnen..
Maar het blijft natuurlijk een onwaardig parcours voor een grote ronde met zo weinig tijdritkilometers.. Dus het zal hoe dan ook een geflatteerde uitslag zijn.

FDJ 23 januari 2019 om 16:34

Met de ploegentijdrit erbij rond de 60. Dat is voor types als Bardet genoeg om al rond de 3 minuten van Froome en Dumoulin te staan.

GekkeHenkie 23 januari 2019 om 16:06

Als “die laatste stap zetten” betekent een keer serieus trainen op tijdrijden verliest hij misschien een keer wat minder tijd die hij weer goed moet maken op zijn concurrenten. Dan kan hij misschien wel winnen, maar dan moet er ook voor hem wel iets mislopen bij sky.

wiebipedia 23 januari 2019 om 16:41

Badret is idd niet gezegend met het tijdrit talent van een Tom D. Echter is hij ook niet (meer) zo’n slechte tijdrijder als in het verleden. Getuige zijn overwinning in Strade, wat toch een sterk staaltje hardrijden benodigd.

EddyB1958 23 januari 2019 om 17:16

Welke overwinning, in welke Strade ?

wiebipedia 23 januari 2019 om 21:19

Grappig. Je hebt gelijk, maar had echt in mijn hoofd dat hij gewonnen had. Benoot compleet vergeten.
Desalniettemin moest hij hard trappen voor de prestatie, waarmee hij heeft aangetoond wat mij betreft over enorm veel inhoud te beschikken

rahimns 23 januari 2019 om 16:09

De organisatie heeft er in ieder geval alles aan gedaan om Bardet het parcours te geven waarop het voor hem mogelijk is.

Viktrodriguez 23 januari 2019 om 20:05

Dat is natuurlijk volslagen onzin. Als ze echt een parcours op zijn maat maken, zit er geen ploegentijdrit in en hooguit een korte individuele tijdrit op een geaccidenteerd terrein en/of een klimtijdrit.

Mwielerfan 23 januari 2019 om 23:27

Dan is het nog steeds de beste editie voor bardet in de laatste 20 a 30 jaar. Of op z’n minst zeer dichtbij de beste.

FDJ 24 januari 2019 om 07:29

@mwielerfan nee hoor. 2015 was nog beter voor hem. Enkel dat tijdritje in Utrecht en een relatief korte ploegentijdrit.

the student 23 januari 2019 om 16:50

Als ie met de laatste stappen zetten bedoelt: “aan de tijdrit werken…” kan t nog wat worden. Maar t zal wel hier en daar een grammetje schaven zijn.

richieportefan 23 januari 2019 om 16:55

het is tegenwoordig bijna onmogelijk voor mannen als quintana bardet landa en dat soort types om de tour te winnen. je moet tegenwoordig ook gewoon goed kunnen tijdrijden. mannen als froome thomas dumoulin porte pakken zoveel tijd in de tijdrit en ook in een ploegentijdrit dat dat in de bergen niet meer goed te maken is. aangezien bergop iedereen eigenlijk wel een elkaar gewaagd is

girardengo 23 januari 2019 om 17:56

Tegenwoordig? Vroeger wonnen zuivere klimmers ook niet zo vaak. Bovendien waren de tijdritten toen vaak heel lang.

tendam 23 januari 2019 om 18:02

In de afgelopen Tour reden de zogenaamde tijdrijders de zogenaamde klimmers er bergop ook gewoon af.

Covadonga 23 januari 2019 om 19:40

+1

IlPirata 23 januari 2019 om 17:19

Ik ook, maar ik weet ook dat ik de tour nooit ga winnen. Met het deelnemersveld in aankomende tour gaat Bardet niet winnen.Of er moeten wat valpartijen van de klassementsmannen volgen. We gaan het zien.

freirefreire 23 januari 2019 om 17:34

De organisatie heeft er in ieder geval (opnieuw) alles aan gedaan, daar kan het niet aan liggen.

rahimns 23 januari 2019 om 18:29

Ik denk dat Pantani in 98 de laatste echte pure klimmer was die de tour won. Contador en in mindere mate Sastre konden daar hun verlies nog wel beperken. Contador won zelfs tijdritten in zijn eerste jaren. Maar verder hadden bijna alle Tour winnaars wel een redelijk tijdrit in de benen.

richieportefan 23 januari 2019 om 18:55

contador heeft altijd wel goede tijdrit gehad ook in latere jaren.

Martino87 23 januari 2019 om 18:57

Pantani werd derde in de laatste tijdrit van de tour die hij won!

rahimns 23 januari 2019 om 19:05

Zo zie je maar hoe lastig het is om er 1 te vinden die echt niet kon tijdrijden. Maar Pantani verloor in beide tijdritten wel van Ulrich en hij moest die tijd vooral bergop goedmaken.

mus van de maasstad 24 januari 2019 om 11:38

Een tijdrit op het einde van een 3 weekse ronde is dan ook geen normale tijdrit. Dan gaat het om wie er nog het meeste jus in de benen heeft ipv wie de beste tijdrijder is

Tuttipazzi 24 januari 2019 om 14:12

Ik zou graag ook nog Andy Schleck willen noemen. Dat was ook geen al te beste tijdrijder. Verloor in de tijdrijden vaak tijd op Contador.

Dolledriesoldebroek 23 januari 2019 om 19:04

Excusez monsieur bardet! Die laatste stappen hadden we afgelopen seizoen al wel verwacht!

Romāns Vainšteins 23 januari 2019 om 19:44

Naast geloof in jezelf is een geloof in gunstige omstandigheden essentieel voor een topsporter. Als er 3 beter zijn dan jou maar de een net voor de start op doping betrapt wordt, de 2e ergens in een mongolenwaaier terecht komt en 18:31 aan zijn broek krijgt en laatste zich ongelukkig crasht tegen een zich smerig opgesteld hebbend paaltje ben je net zo hard de winnaar als dat je ze er 'sportief' oplegt.

Het laatste waar je op moet varen is het semi-wiskundig gewauwel van wielerkenners met de hardnekkige drang om absoluut te zijn in hun opvattingen en uit te gaan van een 'normaal koersverloop' Bardet kan gewoon de tour winnen en ook Luik in hetzelfde jaar, mooiste is nog om de daaropvolgende discussie terug te zien dat het maar weinigen verbaast.

Mwielerfan 24 januari 2019 om 00:00

En de kans is best aanwezig. Froome is al 34, de leeftijd waarop vrijwel alle kampioenen het niet meer aankonden. Al z’n concurrentie durft niet tegen sky en rijdt de giro.
Probleem is alleen dat bardet het podium gehaald heeft, maar nooit in de buurt van serieuze bedreiging van de winnaar kwam.

west 24 januari 2019 om 14:16

Het kostte Thomas ook 13 Grand-Tour-starts en 6 mislukte pogingen voordat zijn klassementsambitie uit de verf kwam.

KennyKlimmen 23 januari 2019 om 22:49

Ik gun het de beste man, maar gun ik het de Franse fans?

Lalsacien 23 januari 2019 om 23:25

Wat een waardeloze opmerking…

girardengo 23 januari 2019 om 23:28

Dan heb je een ernstig dilemma. Misschien eens proberen niet altijd in nationaliteiten te denken?

Mwielerfan 24 januari 2019 om 00:01

Hoezo waardeloos? Waarom zouden we specifiek Franse fans iets moeten gunnen?

Matje VdP 24 januari 2019 om 23:40

Waarom niet?

west 24 januari 2019 om 14:12

Als ie wint, zetten ze Hinault dan ook gelijk op de eerste boot naar Elba? Zijn we daar ook eindelijk vanaf.