Roland Liboton wil Van Aert en Van der Poel vaker in het veld zien: “Ze moeten weten van welke straat ze afkomstig zijn”

zaterdag 13 november 2021 om 11:20
Roland Liboton wil Van Aert en Van der Poel vaker in het veld zien: “Ze moeten weten van welke straat ze afkomstig zijn”

foto: Cor Vos

Roland Liboton zou Wout van Aert en Mathieu van der Poel graag vaker in het veld zien rijden. De ondertussen 64-jarige crosslegende vindt het jammer dat de trui van de Belgisch kampioen en de wereldkampioen pas in december te bewonderen zijn.

Volgens Liboton, die tussen 1980 en 1984 vier keer wereldkampioen werd, zouden renners die geen tien crossen rijden, niet op een kampioenschap mogen starten. “Ik vind het niet kunnen dat jongens die een heel seizoen voor de show hebben gezorgd op een WK plots moeten opboksen tegen mannen die fris zijn”, zegt hij in Het Nieuwsblad. “Ik zou die mannen verplichten een aantal wedstrijden te rijden. Doen ze dat niet, dan zouden ze geen selectie mogen krijgen voor nationale en wereldkampioenschappen. Het zou een gebaar van respect zijn tegenover de andere jongens die keihard hun best doen en ons toch mooie crossen laten zien.”

Zoals het nu gaat zullen Eli Iserbyt en Toon Aerts nooit wereldkampioen worden, denkt Liboton. “En dat is jammer. Die mannen leveren al een heel seizoen mooie duels, zoals donderdag in de Jaarmarktcross van Niel. Zij verdienen die trui. Ook naar organisatoren toe zou het leuk zijn als de kampioenstruien altijd van de partij zijn. Dat gebeurt nu niet en dat is volgens mij ook de reden waarom toeschouwers afhaken. De trui van Belgisch kampioen Van Aert gaan we vermoedelijk pas begin december zien, die van wereldkampioen Van der Poel nog later”, gaat het crossicoon verder.

‘Je kunt niet van twee walletjes blijven eten’
Liboton erkent dat het niet meer dan logisch is dat Van Aert en Van der Poel na hun wegseizoen een lange rustpauze inlassen. “Maar ze moeten kiezen, je kunt niet van twee walletjes blijven eten. Ofwel ben je wegrenner, ofwel ben je cyclocrosser. Die twee combineren gaat niet. Ze moeten respect tonen voor de jongens die twee keer per week de wei in duiken, al weken aan een stuk. Op de weg wordt uiteraard het grote geld verdiend. Die jongens hebben duizelingwekkende contracten en dat verdienen ze. Maar we moeten weten van welke straat ze afkomstig zijn. En dus zou ik hen, en hun truien, graag vaker in het veld zien.”

Steeds meer renners wisselen moeiteloos van het ene soort fiets in voor het andere, maar volgens Liboton kleven daar ook risico’s aan. “De tijden zijn veranderd. Ze springen van de ene broek in de andere. Maar ik zou daar ook voorzichtig in zijn. Neem nu Marianne Vos. Die leek ook alles te kunnen, maar is er toch enkele jaren uit geweest. Op een dag zegt het lichaam dat het genoeg is.”

Dit artikel delen:

60 Reacties

Maillot à Pois 13 november 2021 om 11:40

Dus ze moeten vaker crossen maar ook niet te veel combineren. Dat kan alleen als ze de weg afbouwen. Gaat niet gebeuren, Roland.

notriple 14 november 2021 om 10:00

Toch kan ik Liboton niet helemaal ongelijk geven.

harryjohan71 14 november 2021 om 10:35

@Notriple Ze voldoen aan het criteria om op het WK aanwezig te zijn. Verplicht aantal wedstrijden is kolder, omdat renners die in de maand december bijvoorbeeld hun sleutelbeen breken, in februari voor het WK uitgesloten worden met deze regel. Moge de sterkste renner winnen op het WK. Daar is het een WK voor

bswinkelss 13 november 2021 om 11:47

Een minimale deelname aan 10 crossen om te mogen starten op het wk lijkt me een mooie regel. Het is inderdaad zonde voor de sport dat de wereldkampioen maar zo weinig wedstrijden rijdt

Maillot à Pois 13 november 2021 om 12:11

Ik zou eerder zeggen dat je minimaal een aantal UCI punten moet verzameld hebben zodat je tot de top 50 behoort of zo. En dat halen zij gewoon, dus sportief verdienen ze die deelname.

Brabander 13 november 2021 om 11:48

Wat een bemoeial ook weer. Laat die gasten

Mystery Rider 13 november 2021 om 11:49

In de tijd van Roger was dat allemaal geen probleem hoor Roland …

Petje 13 november 2021 om 12:13

Veldrijden leeft totaal niet buiten belgie.

A.M.M. Jonkers 13 november 2021 om 12:21

Deze belachelijke aanname komt waarschijnlijk uit 1 van je dikke duimen!

lo squalo dello Stretto 13 november 2021 om 13:58

Hij heeft wel gelijk

debarreman 13 november 2021 om 14:42

En dan nog alleen een bepaald deel van Belgie.

Wheely 13 november 2021 om 12:23

“Zoals het nu gaat zullen Eli Iserbyt en Toon Aerts nooit wereldkampioen worden, denkt Liboton.”

Misschien moeten die ook maar wat ritten in de Tour gaan winnen dan en wat crossen skippen, wie weet lukt het dan wel. Vrije keuze he, dat schijnt zo belangrijk te zijn.

Deel Koeper 13 november 2021 om 12:25

Spreekt zichzelf nogal vaak tegen, maar goed.

Enige waarmee ik het nog wel enigszins eens ben, is dat het ergens wel triest is dat organisatoren van grote/mooie crossen, die in de kalender nu eenmaal in oktober of november zitten, al jaren geen kampioenen meer hebben gezien.

Je zou kunnen stellen dat een titel een engagement is dat je een jaar zal fungeren als vertegenwoordiger/uithangbord van je sport en dat je niet moet meedoen als je geen intenties hebt om daar aan te voldoen. Of dat een sport, hoe klein ze ook is, wel een kampioen verdient die prioriteit geeft aan die sport.

Arry1338 13 november 2021 om 12:26

Wat een onzin dit, het doet me denken aan het interviewen van burgers over zaken waar ze echt geen verstand van hebben. Hij loopt te klagen als een typische ouwe man.. “vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels”- gevalletje.

Als Mathieu en Wout met de combinatie te doen tussen de weg en het veld beter zijn, dan is dat zo. Anders moeten mannen als Aerts en Iserbyt maar wat anders gaan doen als ze niet goed genoeg zijn om te winnen tegen de toppers. Ze mogen al blij zijn dat ze niet elke wedstrijd voor plek 3 strijden.

Koers 13 november 2021 om 12:33

Tsja, verdient iemand die altijd meedoet de trui, of de beste coureur? Ik denk het laatste. Wellicht dat het zonder deze knapen andere helden oplevert waarvoor men ook eerder naar de crossen afreist, maar dat hoeft natuurlijk ook niet noodzakelijkerwijs. Ik denk dat ook juist zij zorgen voor nieuwe kijkers. Volgens mij heeft vdp er juist voor gezorgd dat een boel nieuwe fans afstemmen op het mtb'en (waaronder ik).
De traditionele weg-fan zal ook wel horen over de strijd van vdp/wva (op de weg toch 2 enorme klasbakken en enorm bekend) in het veld en daar ook eens op afstemmen. Om daar dan de asfaltstrijders keihard door de modder in het noeste winterweer te zien vechten.

Ik denk eigenlijk ook dat het veldrijden in nl bekender werd toen vdp wegsuccesen ging vergaren. Probleem voor crossorganisatoren is natuurlijk wel dat je er niet op aan kunt dat de toppers aanwezig zijn, en dat ws daardoor het aantal bezoekers ook enorm lastig is te bepalen. En dat maakt het vinden van sponsoren ed weer lastig.

Chippen 13 november 2021 om 15:58

de traditionele weg-fan die dan plots eens naar het veldrijden gaat kijken om mvdp of wva te zien, moet dan wel al geluk hebben dat ze uberhaupt meerijden.

VerstandOpNul 13 november 2021 om 12:38

Ik denk dat dit de enige persoon ter wereld is die niet genoten heeft van de prestaties van WvA, MvdP en Pidcock op de weg. Wees gewoon blij wanneer deze 3 wereldtoppers wél weer aan de start staan bij de cross..

En laten die andere jongens (die het hele wegseizoen niet zoveel te doen hebben) maar eens zorgen dat ze hen van échte tegenstand kunnen voorzien..

Tuubke 13 november 2021 om 13:56

Ik had nooit verwacht dat ik het nog eens helemaal eens zou zijn met iemand die als nickname VerstandOpNul ….

Anketieletje 13 november 2021 om 15:43

Leuk Tuubke! Gevat ben je en geen leegloper…

Wheely 13 november 2021 om 12:42

De cross kent ook klassementen he, als Eli de wereldbeker wint is dat ook een mooie verdiende prijs die recht doet aan zijn seizoen. Voor die prijs zijn Wout en Matje dan weer kansloos. Prima constructie eigenlijk als je er eens over nadenkt. ;-)

Daarnaast moet het WK eerst maar gereden worden. Nog niks staat vast.

Lalsacien 13 november 2021 om 12:44

Liboton reed ook een wegseizoen in dienst van de cyclocross.

Westland95 13 november 2021 om 12:50

Veldrijden blijft gewoon een marginale (maar mooie) sport, die voor grote kampioenen als W en M gewoon niet zo interessant meer is. Ze krijgen ook alleen tegenstand van elkaar. En verdienen Aerts en Iserbyt het dan om WK te worden? Vgm verdient de beste veldrijder van de wereld dat gewoon.

lo squalo dello Stretto 13 november 2021 om 12:54

Wat een onzin. Dan kan je ook andersom zeggen dat de veldrijders verplicht een aantal wedstrijden op de weg moeten rijden. Zou ook nergens op slaan natuurlijk.

nickdt 13 november 2021 om 13:04

Tja, Iserbyt en Van der Haar (Om maar 2 voorbeelden te noemen), hoeven niet te starten van het begin van het crosseizoen en kunnen ook kiezen om later te starten. Maar dit doen ze niet, want dan lopen ze inkomen mis met startgelden en dergelijke.

lars de kan 13 november 2021 om 13:13

Pffff wat een zuurpruim.

11 na 11 13 november 2021 om 13:14

Toch helemaal niet vreemd wat hij zegt. Als veldrijden te marginaal is, zoals sommigen hier beweren, waarom doen die grote namen dan wel mee aan het WK? Ofwel is de sport te min, ofwel is ze dat niet.
Dat hij die mannen een minimum aantal keren mee wil zien doen tijdens het seizoen is toch heel normaal. Anders begint het iets weg te hebben van de grote pestkoppen die niet met de kleine jongetjes willen spelen, maar wel hun bal en hun boterhammen afpakken ’s middags. Zou er evenveel begrip zijn moesten bvb Pogacar of Evenepoel de afgelopen jaren hebben meegedaan aan Tour de l’Avenir als enige U23 wedstrijd op de kalender om daar dan met 15 minuten voorsprong te winnen? Lijkt me een beetje vergelijkbaar qua principe, ook al gaat het daar om een andere categorie binnen dezelfde discipline.

Panache 13 november 2021 om 13:35

Volgens mij is de focus totaal verkeerd. De vraag die je moet stellen is waardoor schijnbaar fulltime profs als Iserbyt en Aerts twee niveaus onder de parttime veldrijders van der Poel en Van Aert acteren. Een straf op kwaliteit in de topsport is zo wat het laatste dat je moet willen, tenzij we veldrijden als folklore gaan zien dan is het een andere zaak.

Lalsacien 13 november 2021 om 13:39

MVDP rijdt om truien te winnen. En om plezier te hebben in het veld. En niet om te voldoen aan eisen van anderen.

Koers 13 november 2021 om 13:42

Dat er een minimum aantal crossjes verreden moet worden ben ik het wel mee eens, maar het is natuurlijk niet dat ze het crossen minderwaardig vinden, het is gewoon enorm lastig combineren van alles. Vdp stelt het mtb’en het leukst te vinden, maar doet daar amper aan mee. Vdp stopte ook vroegtijdig in de tour, dat is natuurlijk ook niet iets dat hij graag deed, maar als je in de marge acteert moet je je lichaam soms ook sparen. Daarnaast heeft de ploeg ook een boel te zeggen natuurlijk.

Deel Koeper 13 november 2021 om 15:50
Quote:
En om plezier te hebben in het veld.

En hij heeft alleen maar plezier als het financieel of commercieel interessant is. Dat ook.

Lalsacien 13 november 2021 om 15:56

@Deel Koeper daarom is hij ook prof.

11 na 11 14 november 2021 om 17:00
Quote:
De vraag die je moet stellen is waardoor schijnbaar fulltime profs als Iserbyt en Aerts twee niveaus onder de parttime veldrijders van der Poel en Van Aert acteren.

Dat is helemaal niet de vraag die je je moet stellen, beste Panache. Veldrijden leeft op dit moment, met dank aan het IOC, enkel in België en Nederland. Dat wil zeggen dat je een kleine talentpool hebt om uit te vissen. Zowel Van Aert als Van der Poel steken ook twee niveau’s boven de meeste fulltime wegwielrenners uit, terwijl dat wel een wereldsport is. Als je je ook de vraag gaat stellen waarom fulltime wegwielrenners twee niveaus onder parttime wegwielrenners acteren, ga je misschien bij ofwel foute ofwel kwalijke conclusies uitkomen. Het is dus helemaal niet zo gek om te zien dat er binnen de Benelux geen andere veldrijders meer zijn die op hun niveau rijden, aangezien er in de hele wereld amper wegrenners zijn die op hun niveau rijden.

Fast Freddy 13 november 2021 om 13:22

Mat en Wout bepalen zelf wel van hoeveel walletjes ze eten. 2, 3, mss wel 5. Toedeledoki

Oblomov 13 november 2021 om 14:27

Nee, dat bepaalt de UCI. Als die gewoon deelname aan een minimum aantal wereldbekers verplicht stelt om aan het WK deel te nemen, is het probleem opgelost.

Staf V 14 november 2021 om 12:39

@oblomov, de UCI heeft een monopolie positie, zij claimen alle zondagen voor hun WB wedstrijden, waar ze geen startgeld betalen, en die verkopen ze dan. En dan gaan bepalen dat de renners ‘zoveel’ WB ers moeten rijden om aan het WK te mogen deelnemen? ik denk het niet, ze zijn zo hypocriet dat ze voor enkele toppers wel startgeld betalen omdat ze weten dat ze die nodig hebben om van hun WB een succes te maken.

Michelangelo 13 november 2021 om 13:27

Ik snap zijn sentiment. Maar daar is eigenlijk ook alles mee gezegd.

Liboton was crosser. Een hele goede, maar ook niet meer dan dat. En buiten Belgie kent niemand deze beste man. Jammer genoeg voor hem (en ook voor Eli, Aerts en co), zijn zowel het MTB-en als het wegwielrennen groter en internationaler. En dat betekent in dit geval dat Wout en Mathieu (en ook Pidcock) keuzes maken.

En natuurlijk zou iedereen deze gasten het liefst van oktober tot maart door de modder zien dabben. Maar hun wereld en hun mogelijkheden zijn groter dan slijkfietsen. Als je de RVV of MSR kunt winnen, en in het veld alles al gewonnen hebt, wat zegt dan de Ethias cross van Leuven je nog? Afgezien van een leuke startpremie misschien.

Mwielerfan 13 november 2021 om 17:23

Waarin in mtb groter? Het is internationaler, maar de budgetten lijken niet beter dan in het veld

Michelangelo 13 november 2021 om 17:41

@mwielerfan,
Het is internationaler. Budgetten zijn misschien niet veel groter, maar het is olympisch. En ik denk dat het niveau in de breedte ook net wat hoger is.

Maar dat is moeilijk in te schatten omdat het 2 verschillende disciplines zijn.

Gidon 13 november 2021 om 19:13

Waarschijnlijk gaan het internationale en het olympische hand in hand. Veldrijden olympisch maken zal ook wel zijn impact op de internationalisering hebben.

Koers 13 november 2021 om 19:28

Internationaler maakt het nog niet commercieel aantrekkelijker. Juist een sport als veldrijden of schaatsen is enorm gecentreerd en kan daardoor ook op veel publiek rekenen, en kan ook sponsoren aantrekken die juist op die landen betrekking hebben. Stel je hebt 1 miljoen tv kijkers in 1 land of 1,5 miljoen in 8 landen, in het laatste geval moet je al een sponsor vinden die in (bijna) al die landen actief is, terwijl in het eerste geval je gewoon een lokale sausmerk (pauwels sauzen) kunt laten sponsoren, die daarbij enorm veel in beeld is in zijn afzetgebied en daardoor ook veel geld daar voor over heeft.

Viktrodriguez 14 november 2021 om 00:59

In het schaatsen heeft menig goede Nederlander juist bijzonder veel moeite sponsoren te werven, tot aan Ireen Wüst aan toe. Je hebt een punt aangaande dat het makkelijker zou moeten zijn voor het vinden van sponsoring wanneer dat soort cijfers zijn geconcentreerd op 1 markt, maar er is nog een kernpunt: zichtbaarheid voor de bedrijven. Gezien de budgetten in beide sporten moet je iets kunnen teruggeven aan een bedrijf en kun je niet teren op liefdadigheid.

– In het veldrijden rijdt een coureur in iedere wedstrijd buiten de WB en internationale kampioenschappen in het tenue van zijn of haar werkgever, steevast goed bekeken en met heel veel wedstrijden. In het schaatsen is er buiten NK’s en nationale wedstrijden juist bijna tot geen zichtbaarheid voor sponsoren, waar sowieso al minimale interesse voor is. Banners naast de baan moeten extern aangekocht worden, net als tv-reclames. Bij de enige belangrijke wedstrijd, de OS om de 4 jaar, is dat alles zelfs verboden
– Het veldrijden heeft een volle kalender van begin tot eind, waarbij de pure specialisten een groot deel rijden. Het schaatsen heeft een schrikbarend lege kalender (buiten een paar WB-wedstrijden, OS en kampioenschappen praktisch niks) en dan nog hebben hun toppers er een handje van een deel van de wedstrijden over te slaan voor hele vage redenen. Slecht signaal naar een sponsor als je midden in zo’n kort seizoen liever ”rust” zoekt in de Spaanse zon dan wedstrijden rijdt. Langebaanschaatsen heeft ook geen extra klassementen als de SP of de X²O Badkamers Trofee, nog los van alle overige wedstrijden.

Het is aantrekkelijker voor een Belgisch bedrijf in te stappen in het veldrijden dan een Nederlands bedrijf in het schaatsen als teamsponsor.

Panache 13 november 2021 om 13:29

“Ofwel ben je wegrenner, ofwel ben je cyclocrosser. Die twee combineren gaat niet.”

Oke… Volgens mij laten ze al jaren zien dat ze het prima kunnen, willen en ook doen.

Oblomov 13 november 2021 om 14:15

Full time dus niet…

Een volledig veldritseizoen combineren met een selectie aan wegwedstrijden kan, andersom ook, maar beiden niet. Daarom verschijnen ze nu pas in december in het veld.

Dat is een probleem voor het veldrijden.

Panache 13 november 2021 om 14:26

Let op de quote er voor “Maar ze moeten kiezen, je kunt niet van twee walletjes blijven eten.” Liboton wil dat ze voor één van de twee disciplines kiezen en stoppen met combineren.

11 na 11 14 november 2021 om 17:15

Dat is overduidelijk niet wat hij bedoelt, maar misschien kan de WF journalist die dit stuk schreef dat even verduidelijken.

Met van twee walletjes eten, zegt hij niet dat het niet te combineren valt, maar bedoelt hij dat je niet zomaar enkel de voordelen kan opeisen, zonder een minimum aan engagement of nadelen daarbij te willen nemen. Voorts denk ik dat hij in heel het stuk duidelijk aantoont wat hij bedoelt. Hij spreekt over respect tonen aan de veldrijders, en dat ze zouden moeten 10 crossen per winter rijden, dat het normaal is dat ze geen volledige winter crossen… Dat is toch voldoende aanwijzing om aan te tonen dat je quote uit de context getrokken is. Hij zegt dus letterlijk dat het wel ok is en mogelijk is, maar dat er een minimum van engagement op zijn plaats is.
Hij spreekt ook over sponsors, organisatoren en fans, die verdienen om die truien het hele jaar door te zien. Zijn hele verhaal gaat best wat verder dan een zinnetje dat je selecteerde om uit de context te halen.
Hij spreekt over “fris” zijn wanneer de kampioenschappen komen, terwijl de Iserbyts en de Van der Haars al sinds september aan het werk zijn. Sja, zij zouden ook kunnen kiezen om het zo aan te pakken, maar veldrijden (in tegenstelling tot WVA/MVDP/TP) is hun broodwinning.

Murcia 13 november 2021 om 13:44

Ik kan hier niks mee, de sport heeft hoe klein dan ook aan prestige gewonnen door deze renners die lieten zien wat voor meerwaarde het beoefenen ervan heeft voor de weg. In hun spoor profiteerden hier ook mensen als Hermans en Vas van. Als de prijs nu is dat je ze minder vaak ziet in het veld vind ik dat niet bepaald onoverkomelijk. Verder moeten ze als een rode lap gaan werken voor Eli, Toon en de anderen, zorg maar dat jouw niveau genoeg stijgt om langer mee te kunnen of te winnen.

siepelstad 13 november 2021 om 13:55

Ouderwets gedoe. Wat een gezever over frisheid, toen beide heren een bijna volwaardig programma, kon de rest ze ook niet volgen.

Reiger 13 november 2021 om 16:40

Helemaal mee eens. Mathieu en Wout hebben samen sinds 2015 alle WK’s gewonnen. Dus ook de seizoenen dat ze bij vrijwel alle crossen aan het vertrek stonden. Geneuzel en gezeur dit. Zorg gewoon dat je in bloedvorm aan het vertrek staat van een WK. En als je er voor kiest om alle klassementscrossen en losse crossen erbij te doen moet je niet zeuren dat je uitgeblust bij het WK beland. Maar in alle gevallen wordt het Mathieu, Wout of Thomas die de trui gaat pakken. Gewoon een groot verschil in talent met de rest.

lo squalo dello Stretto 13 november 2021 om 14:00

Klagen baanwielrenners ook zo over Viviani of Morkov eigenlijk? Of MTB’ers over van der Poel of Pidcock? Men mag net blij zijn dat Van Aert en van der Poel nog überhaupt willen veldrijden want als ik hen was liet ik het schieten om top te zijn in het voorjaar.

Oblomov 13 november 2021 om 14:24

Voor het veldrijden zou dat laatste uiteindelijk waarschijnlijk toch beter zijn. Nu wordt het grootste gedeelte van het seizoen gedevalueerd door hun afwezigheid.

AdZ 13 november 2021 om 14:03

Haha die mannen komen van de hoofdstraat en pakken af en toe een zijstraatje. En Liboton wil daar ineens een verboden in te rijden bord plaatsen? Ok, de man heeft een mening…

Scott Sunderland 13 november 2021 om 14:29

Mag hij toch vinden ? Ik zou zelf willen dat Van der Poel, Van Aert en Pidcock alleen nog op de weg reden. Gaat ook niet gebeuren nee.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair