Rohan Dennis naar Jumbo-Visma: “Eén van de toonaangevende ploegen in het peloton”

woensdag 1 september 2021 om 10:37
Rohan Dennis naar Jumbo-Visma: “Eén van de toonaangevende ploegen in het peloton”

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma heeft ‘droomaanwinst’ Rohan Dennis (31) officieel gepresenteerd. In juni was bij ons al te lezen dat de deal rond was. De tweevoudig wereldkampioen tijdrijden uit Australië komt over van INEOS Grenadiers en tekent een contract voor twee jaar bij de Nederlandse ploeg.

“Ik kijk enorm uit naar de nieuwe uitdagingen”, vertelt Dennis over zijn overstap. “Het is één van de toonaangevende ploegen in het peloton op het gebied van innovatie en ontwikkeling. De mogelijkheid om samen te koersen met mannen als Primož Roglič, Wout van Aert en, opnieuw, Tom Dumoulin kon ik niet laten schieten. Het is een groot doel van me om bij te blijven dragen aan het winnen van grote rondes en zelf kansen te krijgen in de kortere meerdaagsen.”

Dennis heeft een verleden in Nederlandse dienst. “Het wordt een nieuw hoofdstuk, maar ook een terugkeer naar vroegere jaren, toen ik deel uitmaakte van de Rabobank continentale ploeg in 2011 en toen ik reed op Cervélo, als neo-prof in 2013. Ik ben dank verschuldigd aan INEOS Grenadiers voor de tijd die ik er doorbracht. Het was een mooie periode met geweldige momenten en prestaties, die ik graag wil vervolgen met Jumbo-Visma.”

foto: Cor Vos

‘Droomaanwinst’
Sportief directeur Merijn Zeeman zegt al lang contact te hebben met Dennis. “Hij is voor mij een droomaanwinst, die met name voor onze klassementsrenners een geweldige ondersteuning zal bieden. Maar hij zal zelf ook nog wel regelmatig in de positie komen dat hij een eindoverwinning kan nastreven”, aldus Zeeman.

“Er zijn niet veel renners in het peloton die zijn kwaliteiten hebben. Hij is gewoon een echte versterking, die in het huidige topwielrennen ontzettend belangrijk is. Hij is iemand met een heel grote motor, die kilometerslang op kop kan rijden, die het peloton bergop echt kan reduceren en echt een gevoelige versnelling kan doen. En een geweldige tijdrit heeft, waarmee hij ook heel vaak voor de winst zal meedoen”, kijkt de sportief manager vooruit.

foto: Cor Vos

Carrière
Rohan Dennis doorliep een jaar de opleiding van Rabobank, voor hij in 2013 prof werd bij Garmin-Sharp. Daar vertrok hij in het najaar van 2014, tijdens het seizoen, voor een overstap naar BMC. In 2019 koos hij voor Bahrain Merida, maar daar ging hij midden in het seizoen met onenigheid weg. Team INEOS pikte begin 2020 de tijdrijder op. In Britse dienst won hij twee tijdritten en speelde hij een hoofdrol bij de Giro-zege van Tao Geoghegan Hart.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Pannenkoek 1 september 2021 om 10:50

Prachtige aanwinst. Kan vrij spannend worden of die gaat functioneren of niet, maar in ieder geval leuk.

Turtlehead 1 september 2021 om 13:06

In beide opzichten mee eens. Ben benieuwd.

Murcia 1 september 2021 om 10:57

Topper, zorgde in zijn eentje ervoor dat Hart een grote ronde kon winnen. Super tijdrijder en een man die naast de klimtrein een renner is voor de AK’s in de kleinere rondes. Buitencategorie renner met een gebruiksaanwijzing maar hij was nergens zo happy als bij BMC en TJV lijkt nu als twee druppels water op die ploeg. Dat wetende zal hij zich snel thuis voelen.

Franco Ballerini 1 september 2021 om 11:14

Het kan inderdaad heel goed uitpakken, maar het blijft toch een rare kerel. Rumoer over het materiaal zal er niet komen, dat is namelijk uitstekend.

YogiBear 1 september 2021 om 11:01

Wordt zo nog een leuke wie er volgend jaar mee kan naar de tour; Roglic, Vingegaard, Kuss, Oomen/Teunissen, Dennis, Affini, Dumoulin, Van Aert? En dan natuurlijk maar hopen op een lange ploegentijdrit.

kelderfan 1 september 2021 om 11:05

Je vergeet Kruijswijk in je opstelling en waarom Affini? Mike Teunissen lijkt mij de man voor Van Aert.
Maar mooi dat Dennis erbij is gekomen, want in goede doen, kan hij ’t verschil maken.

Franco Ballerini 1 september 2021 om 11:16

Ik vind Kruijswijk niet echt top als knecht, dus zou hem thuislaten en voor eigen kans laten rijden in de Giro.

mackie 1 september 2021 om 11:30

Ben alleen bang dat de tour de france nu echt geen (lange) ploegentijdrit aandurft. ASO is als de dood dat Roglic dan minimaal 2 min voorstaat dan de 5e etappe ofzo.

kelderfan 1 september 2021 om 11:32

Kruijswijk doet ’t juist heel goed in de Vuelta en in goede doen, is hij als klimknecht de juiste man naast Vingegaard en Kuss om bergop Roglic bij te staan.
Want ik zie Dumoulin de Giro betwisten met nu wel een goede ondersteuning.
(met o.a. Affini, Bouwman, Hofstede, Oomen en Van Emden)

jappe666 1 september 2021 om 13:30

@Mackie: Voor de spanning zou dat net goed zijn, dan moet Pogacar van verder aanvallen in de bergen.

bswinkelss 1 september 2021 om 11:01

Best mogelijke aanwinst voor jumbo. Een dergelijke betrouwbare knecht hebben ze echt nodig voor de tourploeg

KnightBiker 1 september 2021 om 11:19

Echt de ideale vervanger voor Tony ‘der pantzerwagen’ Martin al hebben we die er ook graag bij, maar stopt die of doet ie er nog een jaartje bij?

Dario Koelkast 1 september 2021 om 11:20

Die heeft nog een contract voor een jaar.

fietsvriend 1 september 2021 om 11:26

Met alle respect voor Martin maar die was dit jaar toch echt een slagje minder, en paar keer op zijn kokosnoot (en uitgevallen) door eigen toedoen. Zou Dennis meenemen, heb je op nog meer terreinen wat aan.

Dr op en dr over 1 september 2021 om 11:32

Prachtige aanwinst voor het team. Welcome home Rohan ! :)

Roglic, Vingegaard, Dennis, Dumoulin, Laporte, Van Aert, Kuss en Foss zouden mijn Tour de France kern vormen.

fietsvriend 1 september 2021 om 11:46

Roglic, Vingegaard, van Aert, Kuss, Dennis, Dumoulin, Teunissen en Gesink

Hiermee moet je wel op alle terreinen uit de voeten kunnen.

Maar mooi dat er opties zijn – ‘posities dubbel bezet’

TTT zal er wel weer niet inzitten dit jaar.

josi 1 september 2021 om 11:59

Goed om te lezen dat ze hem ook kansen willen geven in het kleinere rondewerk. Met zijn capaciteiten moet hij dat uitstekend aankunnen, maar bij Ineos was hij ook in dat soort rondjes toch vooral een soort luxeknecht.

CrazyVonkyStyl3 1 september 2021 om 12:06

Heeft ie samen met Dumoulin bij Rabo Continental gereden? Ik ben blij met deze aanwinst. Altijd wel een zwak gehad voor deze eigengereide Aussie.

platteprijs 1 september 2021 om 12:32

Wat gaat Jumbo voor Dennis worden: een nieuw BMC of een nieuw Bahrein?

Scott Sunderland 1 september 2021 om 12:37

Super hoor. Als je goed en duidelijk met deze jongen communiceert en je aan je woord houdt, heb je goud aan hem. Ik heb weleens begrepen dat hij in het autisme spectrum zit en dat vereist een bepaalde manier van werken om te kunnen slagen.

LB117 1 september 2021 om 14:47

Mooie opvolger voor T. Martin en of Gesink

Echt drummen voor de tour selectie 2022.

Mohorietsj 1 september 2021 om 15:46

Moest dit “naar mannetje” “eng ventje” niet eerst in gedragstherapie? Of gaan de goddelijke vermogens van het gele bijtjestenue zijn ziel en geest zuiveren?

Aan de louter positieve teneur te horen denk ik het tweede.

de adelaar 2 september 2021 om 06:50

Zoals hierboven al eens vermeld, Dennis valt binnen het Autisme spectrum, dit vereist dus een andere aanpak op persoonlijk vlak wat betreft afspraken en plek binnen de ploeg. Voordat je met kreten begint te strooien zou ik je daar eerst maar eens in verdiepen

Adorni 1 september 2021 om 15:50

Mooie aanwinst, persoonlijk had ik Van Baarle beter gevonden. Die kan ingezet worden voor hetzelfde type werk, is iets minder tijdrijder, maar kon ook in het voorjaar ingezet worden.
En niet onbelangrijk voor veel volgers hier: een extra Nederlander in de Tourselectie

Headlines

Materiaalzone

Populair