‘Rohan Dennis loopt mogelijk 1,25 miljoen euro mis’
Rohan Dennis verspeelt mogelijk ruim een miljoen euro door alle contractperikelen. De Australiër zou volgend seizoen namelijk fors moeten inleveren omdat ploegen geen ruimte meer hebben of zijn betrouwbaarheid in twijfel trekken.
Dennis’ vroegtijdige en veelbesproken opgave in de Tour de France en zijn daaropvolgende exit bij Bahrain Merida dreigen hem forse inkomsten te kosten. Zijn toekomst is nog altijd ongewis en een bron, die dicht bij hem staat, vertelde VeloNews dat de tweevoudige wereldkampioen tijdrijden mogelijk ruim een miljoen euro misloopt in zijn contractuele strijd.
In de Tour de France gaf de Australiër daags voor de tijdrit rond Pau op na, naar verluidt, een woordenwisseling met de ploegleiding, maar de precieze details zijn nooit bekend geworden. Hij fietste niet tot aan het WK in Yorkshire, waar hij zijn tweede wereldtitel tijdrijden veiligstelde. Nadien maakte zijn ploeg bekend dat Dennis’ doorlopende contract was beëindigd.
‘Dennis had op elke fiets kunnen winnen’
Volgens de bron zou Dennis ervoor hebben gestreden om zijn contract van 1,5 miljoen euro te redden en leken beide partijen na de Tour nader tot elkaar te komen, tot de Australiër de ploeg zijn rug toekeerde. Daarna ging hij met zijn zaakwaarnemer op zoek naar een nieuwe ploeg, maar niemand hapte toe. Toen hij terugging naar Bahrain Merida, werd hem ‘nee’ verkocht.
De beslissing werd bezegeld toen Dennis het WK tijdrijden aflegde zonder de ploegfiets en zonder ploegkleding, zonder zelfs een vermelding van Bahrain Merida. De bron wees erop dat Dennis gezien zijn kracht op elke fiets had kunnen winnen, en dat als hij dat had gedaan op een Merida in plaats van op een ouder BMC-frame, het team mogelijk haar besluit niet had bevestigd.
Volgens de informatiebron kan Dennis voor volgend seizoen hooguit een contract van 250.000 euro vinden omdat teams geen ruimte hebben of zich zorgen maken over zijn betrouwbaarheid. De afgelopen maanden werd de Australiër aan meerdere ploegen gelinkt, onder meer Movistar en Team Ineos.
Ineos moet daar toch zeker 3 miljoen voor overhebben
Maar na het onzinnige Mollema verhaal van gisteren is dit wederom grote quatsch. Het contract met BM was al een aantal weken voor het WK ontbonden, alleen kozen ze er voor dit niet eerder bekend te maken.
WF, ik ben een hele grote fan van jullie site, maar wat kritischer kijken naar de berichten die langskomen lijkt me geen slecht idee.
Waarom heeft Dennis na, klaarblijkelijk, hernieuwd contact toch ervoor gekozen om BM te steken door met merkloze kleding te fietsen?
Waarom is Dennis afgestapt in de Tour?
Waarom krijgt hij van sommige renners (lichte) bijval als het zo’n boeman is?
Beide partijen moeten hier fout zijn geweest, maar Dennis is niet de eerste topsporter met een kort lontje en een complexe gebruiksaanwijzing.
Zijn contract was toen al ontbonden.
WK's worden trouwens verreden in de outfit van het land ipv in ploegkleding..
En waarom zou je hem nu ineens onbetrouwbaar vinden? Omdat hij voor deze ene aanvaring vijf jaar lang probleemloos bij BMC heeft gereden?
Steengoede tijdrijder hoor maar geen teamplayer. Ik kan mij voorstellen dat WT teams twijfelen. Als pro continentaal team zou ik, als ik budget had, mijn slag proberen te slaan...
De bron wees erop dat Dennis gezien zijn kracht op elke fiets had kunnen winnen.
LOL, daarom won mister tijdrit in heel 2019 maar één tijdrit en dat was de enige die hij niet op een Merida reed. Als die titel 1 ding heeft bewezen, dan is het wel hoe belangrijk de fiets is en hoe relatief de superioriteit van Dennis is.
Daarnaast, als de fiets echt zo ontiegelijk belangrijk is: waarom rijdt Dimension Data met hun superieure tijdritfietsen van BMC niet de concurrentie aan gort? Precies, omdat de ploeg niet bepaald veel geld steekt in tijdritten qua details, zoals zithouding en aerodynamica. Het grote verschil zit hem in het extra ontwikkelingsbudget, niet de fiets op zichzelf.
Niet voor niets domineren de ploegen die wel waarde hechten aan tijdritten deze discipline en heeft niet voor niets Campenaerts bepaalde afspraken met DDD/NTT voor extra budget voor deze tak van wielrennen. Ook maakte EF stappen in de TT na het aanstellen van Schep als performancemanager, niet omdat ze een betere fiets kregen.
De beslissing werd bezegeld toen Dennis het WK tijdrijden aflegde zonder de ploegfiets en zonder ploegkleding, zonder zelfs een vermelding van Bahrain Merida