‘Rohan Dennis loopt mogelijk 1,25 miljoen euro mis’

woensdag 13 november 2019 om 16:50
‘Rohan Dennis loopt mogelijk 1,25 miljoen euro mis’

foto: Cor Vos

Rohan Dennis verspeelt mogelijk ruim een miljoen euro door alle contractperikelen. De Australiër zou volgend seizoen namelijk fors moeten inleveren omdat ploegen geen ruimte meer hebben of zijn betrouwbaarheid in twijfel trekken.


Dennis’ vroegtijdige en veelbesproken opgave in de Tour de France en zijn daaropvolgende exit bij Bahrain Merida dreigen hem forse inkomsten te kosten. Zijn toekomst is nog altijd ongewis en een bron, die dicht bij hem staat, vertelde VeloNews dat de tweevoudige wereldkampioen tijdrijden mogelijk ruim een miljoen euro misloopt in zijn contractuele strijd.

In de Tour de France gaf de Australiër daags voor de tijdrit rond Pau op na, naar verluidt, een woordenwisseling met de ploegleiding, maar de precieze details zijn nooit bekend geworden. Hij fietste niet tot aan het WK in Yorkshire, waar hij zijn tweede wereldtitel tijdrijden veiligstelde. Nadien maakte zijn ploeg bekend dat Dennis’ doorlopende contract was beëindigd.

‘Dennis had op elke fiets kunnen winnen’
Volgens de bron zou Dennis ervoor hebben gestreden om zijn contract van 1,5 miljoen euro te redden en leken beide partijen na de Tour nader tot elkaar te komen, tot de Australiër de ploeg zijn rug toekeerde. Daarna ging hij met zijn zaakwaarnemer op zoek naar een nieuwe ploeg, maar niemand hapte toe. Toen hij terugging naar Bahrain Merida, werd hem ‘nee’ verkocht.

De beslissing werd bezegeld toen Dennis het WK tijdrijden aflegde zonder de ploegfiets en zonder ploegkleding, zonder zelfs een vermelding van Bahrain Merida. De bron wees erop dat Dennis gezien zijn kracht op elke fiets had kunnen winnen, en dat als hij dat had gedaan op een Merida in plaats van op een ouder BMC-frame, het team mogelijk haar besluit niet had bevestigd.

Volgens de informatiebron kan Dennis voor volgend seizoen hooguit een contract van 250.000 euro vinden omdat teams geen ruimte hebben of zich zorgen maken over zijn betrouwbaarheid. De afgelopen maanden werd de Australiër aan meerdere ploegen gelinkt, onder meer Movistar en Team Ineos.

Dit artikel delen:

28 Reacties

Polleke 13 november 2019 om 17:00

Die zal volgende keer wel tot 10 tellen eer hij weer in het rond gaat schoppen…

LB108 13 november 2019 om 17:04

Als je zelf niet weet wat er echt allemaal gebeurd is moet je zo niet spreken ;)

Polleke 13 november 2019 om 18:59

Jij bent wel heel zeker dat ik dat niet weet…

Rawolf 13 november 2019 om 17:02

Bizar, de beste tijdrijder van de wereld die geen ploeg kan vinden?

Ineos moet daar toch zeker 3 miljoen voor overhebben

LB108 13 november 2019 om 17:04

Is natuurlijk allemaal managers praatjes…

Franco Ballerini 13 november 2019 om 17:12

Voor 250.000 per jaar zou ik het gokje wel wagen als TJV of Sunweb. Zelfs voor Corendon moet dat geen probleem zijn als ze daadwerkelijk WT aspiraties hebben.

Maar na het onzinnige Mollema verhaal van gisteren is dit wederom grote quatsch. Het contract met BM was al een aantal weken voor het WK ontbonden, alleen kozen ze er voor dit niet eerder bekend te maken.

WF, ik ben een hele grote fan van jullie site, maar wat kritischer kijken naar de berichten die langskomen lijkt me geen slecht idee.

Johnny7 13 november 2019 om 17:23

Niemand zal een gokje willen wagen, zelfs niet als hij gratis komt fietsen. Deze man is alleen maar trouble en dat wil geen enkele ploeg. Heeft hij zich helemaal zelf aangedaan.

wiebipedia 13 november 2019 om 17:18

Er mist zo veel context in deze zaak. Wie heeft gezegd/waar komt vandaan dat ploegen Dennis onbetrouwbaar vinden?
Waarom heeft Dennis na, klaarblijkelijk, hernieuwd contact toch ervoor gekozen om BM te steken door met merkloze kleding te fietsen?
Waarom is Dennis afgestapt in de Tour?
Waarom krijgt hij van sommige renners (lichte) bijval als het zo’n boeman is?

Beide partijen moeten hier fout zijn geweest, maar Dennis is niet de eerste topsporter met een kort lontje en een complexe gebruiksaanwijzing.

Rawolf 13 november 2019 om 17:24

Bahrein Merida heeft wel meer problemen gehad, vorig jaar klaagde Nibali openlijk in de media dat ze lonen verlaat kregen uitbetaald. Het zal echt niet alleen aan Dennis liggen.

Vinyakke 13 november 2019 om 17:22

Doet me allemaal wat aan de WVA-kwestie denken. Hoewel ik niet alle info heb vind ik toch dat er soms nogal snel tot een éénzijdige ontbinding van het contract wordt overgegaan. Dan moet je juridisch heel sterk in je schoenen staan of je krijgt een financiële kater.

xistnc 13 november 2019 om 17:26

De URL van dit bericht maakt het wel héél spannend :o

Samlambeej 13 november 2019 om 17:30

De Boemerang is nochtans een Australische uitvinding.

Pietspeed 13 november 2019 om 18:10

Bron, bron, bron. Hoe de (rechts)situatie precies is, is kennelijk niet bekend. Veel speculatie dus weer, zeg maar pre contractuele praatjes. Wie wil de WK tijdrijden nu niet hebben? De leegloop Bij Bahrein zegt ook wel iets lijkt me. Zal echt niet alleen Dennis aan te rekenen zijn

Koersmaniak 13 november 2019 om 18:30

"De beslissing werd bezegeld toen Dennis het WK tijdrijden aflegde zonder de ploegfiets en zonder ploegkleding, zonder zelfs een vermelding van Bahrain Merida."
Zijn contract was toen al ontbonden.

WK's worden trouwens verreden in de outfit van het land ipv in ploegkleding..

west 13 november 2019 om 18:35

Als het hem om het geld ging had ie ook nog wel twee jaar op een troepfiets kunnen blijven rijden.

En waarom zou je hem nu ineens onbetrouwbaar vinden? Omdat hij voor deze ene aanvaring vijf jaar lang probleemloos bij BMC heeft gereden?

wielrenner 13 november 2019 om 18:39

Wat overdreven allemaal, ik zou die gast gelijk contracteren, dank aan Pietspeed, zo is het maar net.

Panache 13 november 2019 om 19:54

Gelijk contracteren, terwijl je geen idee hebt van je budget en de contractvoorwaarden van Dennis… Voor 100k jaarsalaris staan ze vast voor hem in de rij, voor 1m is dat een heel ander verhaal. En indien Dennis zijn marktwaarde nóg hoger inschat dan is er waarschijnlijk geen enkel team meer beschikbaar.

salem 13 november 2019 om 18:56

Dennis heeft in het verleden wel vaker zijn ploeg vroegtijdig ingeruild: Rabo TT3 voor Garmin, Garmin voor BMC en nu dit bij Bahrein. Dit maakt hem wel degelijk onbetrouwbaar.

Steengoede tijdrijder hoor maar geen teamplayer. Ik kan mij voorstellen dat WT teams twijfelen. Als pro continentaal team zou ik, als ik budget had, mijn slag proberen te slaan…

west 13 november 2019 om 19:51

Je bedoeld toen hij de kans had om van Continental (TT3) niveau naar de World Tour te gaan? En toen Garmin financieel in zwaar weer zat en de halve ploeg er voortijdig uit moest omdat ze moesten fuseren met Cannondale?

Panache 13 november 2019 om 19:57

Het zat iets anders, West. ‘We begrijpen dat Rohan heel graag opnieuw samen wil werken met Allan Peiper. Na dit seizoen zou hij toch vertrekken, waarom dan het onvermijdelijke uitstellen. Dit is het beste voor beide teams’, verklaarde Garmin-CEO Jonathan Vaughters de opmerkelijke transfer.‘

west 13 november 2019 om 20:56

“het beste voor beide teams” was in dat geval ook dat Vaughters het seizoen financieel rond kon maken. Dus het was niet helemaal eenzijdig.

VerstandOpNul 13 november 2019 om 19:44

Dat kan hem lelijk opbreken financieel.. Dit zijn toch de jaren waarin hij zijn hele pensioen bij elkaar moet harken, want het lijkt me geen type waarvan we nog een grote maatschappelijke carriere na het fietsen kunnen verwachten..

Deel Koeper 13 november 2019 om 19:55
Quote:
De bron wees erop dat Dennis gezien zijn kracht op elke fiets had kunnen winnen.

LOL, daarom won mister tijdrit in heel 2019 maar één tijdrit en dat was de enige die hij niet op een Merida reed. Als die titel 1 ding heeft bewezen, dan is het wel hoe belangrijk de fiets is en hoe relatief de superioriteit van Dennis is.

Franco Ballerini 13 november 2019 om 20:17

Totaal oneens. Als er één is bewezen is dat de Merida tijdritfietsen bagger zijn. Op een Bianchi fietst hij ook iedereen naar huis.

ChefSpijker 14 november 2019 om 01:58

Op welk merk fietste hij tijdens de openingstijdrit in Zwitserland dan? Als die fiets zó slecht is, is het wel razend knap dat Caruso gewoon nog vierde werd in de afsluitende tijdrit van de Giro. Die had met een fatsoenlijke fiets dus met speels gemak Haga, De Gendt en Campenaerts kunnen kloppen.

Viktrodriguez 14 november 2019 om 13:34

Het grote probleem lijkt me eerder dat zowel ploeg als merk niet veel waarde hechten aan tijdritten en daarin weinig ontwikkelingsbudget vrijmaken.

Daarnaast, als de fiets echt zo ontiegelijk belangrijk is: waarom rijdt Dimension Data met hun superieure tijdritfietsen van BMC niet de concurrentie aan gort? Precies, omdat de ploeg niet bepaald veel geld steekt in tijdritten qua details, zoals zithouding en aerodynamica. Het grote verschil zit hem in het extra ontwikkelingsbudget, niet de fiets op zichzelf.

Niet voor niets domineren de ploegen die wel waarde hechten aan tijdritten deze discipline en heeft niet voor niets Campenaerts bepaalde afspraken met DDD/NTT voor extra budget voor deze tak van wielrennen. Ook maakte EF stappen in de TT na het aanstellen van Schep als performancemanager, niet omdat ze een betere fiets kregen.

de winnaars 13 november 2019 om 20:53

Eigen schuld dikke bult , totaal GEEN m medelijden mee

Cyclinglife 14 november 2019 om 06:33

Het was zeer netjes van Dennis om zijn frame af te plakken zodat niet de naam van een concurrerende partij zichtbaar is. En als ik nu dit lees

Quote:
De beslissing werd bezegeld toen Dennis het WK tijdrijden aflegde zonder de ploegfiets en zonder ploegkleding, zonder zelfs een vermelding van Bahrain Merida

dan is dus zijn enige fout, dat hij niet met watervaste witte stift “Bahrain Merida” erop geklad heeft.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair