Roglic hoeft prijs Sportman van het Jaar in Slovenië niet te delen met Pogacar

donderdag 17 december 2020 om 09:04
Roglic hoeft prijs Sportman van het Jaar in Slovenië niet te delen met Pogacar

foto: Cor Vos

Primož Roglič is in Slovenië uitgeroepen tot Sportman van het Jaar. Dat heeft de Sloveense vereniging voor sportjournalisten (DŠNS) besloten. In de stemming eindigde hij voor Tour de France-winnaar Tadej Pogačar. Eerder deze week moesten Roglič en Pogačar de titel Wielrenner van het Jaar nog delen.

Het is voor het tweede jaar op rij dat Roglič de prijs voor Sportman van het Jaar ontvangt in zijn thuisland. Van de journalisten die aangesloten zijn bij DŠNS ontving de winnaar van de Vuelta a España en Luik-Bastenaken-Luik 61 stemmen. Pogačar kreeg 43 stemmen. Luka Dončič (basketbal) en Tim Gajser (wereldkampioen motorcross) volgden op gepaste afstand.

“Het jaar 2020 was voor mij sportief erg succesvol”, reageert Roglič op zijn uitverkiezing. “Ik wil daarbij de overwinningen in Luik en de Vuelta benadrukken. Aan de andere kant was het voor ons allemaal een ongewoon jaar. Niemand had kunnen verwachten wat er zou gebeuren. We moesten ook samen strijden tegen de pandemie.”

“Al mijn tegenstanders zijn geweldige atleten en uitstekende persoonlijkheden. Ik ben niet in de positie om over mezelf te oordelen, maar ik weet dat iedereen zijn best doet om de beste te zijn. Ik ben heel blij dat mensen dat hebben ingezien”, aldus de Sloveen van Jumbo-Visma.

De titel Sportvrouw van het Jaar ging naar langlaufster Anamarija Lampič, voor golfster Ana Belac en bokster Ema Kozin. De nationale handbalploeg werd Sportploeg van het Jaar en atleet Kristjan Čeh werd uitgeroepen tot talent van het jaar.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Jean Dumas 17 december 2020 om 09:53

Best mooi zo.

Peetvader 17 december 2020 om 10:12

Hoofddoel van beide heren was de Tour, Pogacar won.
Dus mijn stem zou naar Pogacar gegaan zijn.

Koers 17 december 2020 om 10:34

Roclig werd daar natuurlijk wel gewoon 2e, en pakte daarnaast nog een ronde en monument. Maar pogacar zal er niet wakker van liggen, uiteindelijk heeft hij de tour gewonnen en is door corona dit prijsje waarschijnlijk een oorkonde die roglic zelf zal moeten printen.

lo squalo dello Stretto 17 december 2020 om 10:14

Wauw, straf van die journalisten. Mooi dat ze daar wel het verstand hebben om wielrennen breder te zien dan enkel de Tour. Kunnen veel landen nog wat van leren.

VespavanBern 17 december 2020 om 10:25

Wielrennen is meer dan de Tour, maar de tour is en blijft minstens 3x zo belangrijk als de vuelta of de giro. Qua belangrijkheid kan geen enkele koers aan de tour tippen, oke, RVV in België is daar ook heel belangrijk. Maar internationaal gezien staat de tour boven alles.

Panache 17 december 2020 om 10:49

Roglic lijkt veel populairder te zijn dan Pogacar in Slovenië, aldus Pogacar zelf: “Ze hadden eigenlijk hetzelfde gevoel als ik, zij wilden ook dat Primoz zou winnen. Het scenario dat hij eerste stond en ik tweede zou worden, beviel hen goed. Iedereen maakte zich klaar om het resultaat te vieren en toen kwam de ommekeer. Veel mensen in Slovenië waren niet blij, dat heb ik gezien, ik heb het gehoord en ik heb het gelezen op social media. Maar wat kan ik eraan doen? Niets.”

harryjohan71 17 december 2020 om 11:14

Roglic is immens populair in zijn eigen land. Populariteit zorgt automatisch voor extra stemmen. Dit merken we ook aan de jaarlijsten op wielerflits.

AnderJ 17 december 2020 om 12:02

@VespavanBern:

Maar Roglic werd 2e in de tour. Stel we delen punten uit: 30 punten voor tourwinst, 21 punten voor plek 2. Als de tour 3x zo belangrijkst is als de Vuelta, dan was Vueltawinst dus 10 punten waard en komt Roglic daarmee al boven Pogacar uit.

Mijn voorbeeld is willekeurig, maar ik wil er alleen maar mee zeggen dat zeggen dat de Tour 3x zo belangrijk is als de Vuelta weinig zegt, omdat je de 2e plek van Roglic in die tour buiten beschouwing laat.

Edit: mijn 21 punten is wel een beetje flauw gekozen. Deed dat alleen om dat 21 deelbaar is door 3. Als je 20 punten voor 2e plek tour pakt, dan staan Roglic en Pogacar na de Vuelta gelijk. Dat lijkt me reëeler. De andere uitslagen gedurende het jaar geven dan de doorslag.

Panache 17 december 2020 om 12:24

Is altijd moeilijk zo’n vergelijking.
Maar wie zou er een Tourzege willen inleveren voor een Vuelta + Luik + podium Tour?

AnderJ 17 december 2020 om 12:54

@Panache: dat is wél een goede manier om er tegen aan te kijken. ;) Denk dat het antwoord is: iemand die denkt dat hij volgend jaar de tour kan winnen. Aangezien Roglic ambitieus genoeg is om te denken dat dat kan, denk ik dat hij misschien wel “IK!” zou antwoorden op jouw vraag.

Limal 17 december 2020 om 14:02

Dat was idd een goede denkoefening. Ik ben er ten volle van overtuigd dat élke ronderenner zou kiezen voor Tourwinst. Hoe mooi die andere wedstrijden op zich ook zijn, in vergelijking met de Tour is het opvulling van het palmares.

CechRepublic 17 december 2020 om 14:02

Wel alleen sporter van het jaar, maar slechts gedeeld wielrenner van het jaar. Het bewijs dat wielrenner de sport ontstegen is.

Limal 17 december 2020 om 14:14

Misschien dat Roglic nog ergens een lokale schansspringwedstrijd heeft gewonnen die ze meegeteld hebben? ;-)

ProfrondeZevenbergen 17 december 2020 om 22:37

En is de renner rechts op de foto 3e geworden?

Headlines

Materiaalzone

Populair