Roglic herovert rode trui: “Verandert niet veel voor onze ploeg”

vrijdag 30 oktober 2020 om 17:42
Roglic herovert rode trui: “Verandert niet veel voor onze ploeg”

foto: Cor Vos

Primož Roglič wist in Suances zijn derde ritzege van deze Vuelta a España te boeken. De Sloveen wist met een indrukwekkende sprint heuvelop de macht te heroveren, al staat Richard Carapaz wel in dezelfde tijd. “Ik sta weer in het rood, maar er verandert niet heel veel voor onze ploeg”, zegt Roglič.

“Dit was een mooie zege, wat kan ik er meer over zeggen?”, lacht de kopman van Jumbo-Visma na zijn krachtsexplosie in Suances. “Ik ben super blij, het is fijn om te winnen. Ik had de benen ervoor en het is heel mooi dat het dan ook lukt.”

Na de finish was er wat discussie over de tijdsverschillen in het peloton. Uiteindelijk gaf de organisatie het voordeel aan Roglič, die naast de tien bonificatieseconden ook nog drie seconden pakte op de andere favorieten waaronder Carapaz. Daardoor is Roglič weer leider, met Carapaz in dezelfde tijd. “Ik sta weer in het rood, ja. Maar er verandert niet heel veel voor de ploeg. We moeten dit momentum behouden en gefocust blijven, dan bekijken we het dag per dag.”

De komende twee dagen wachten weer twee lastige bergritten, met aankomsten op La Farrapona en de Angliru. “Het wordt weer een weekend in de bergen, het zal leuk zijn om naar te kijken voor de mensen en we gaan ons best doen”, kijkt Roglič vooruit.

Dit artikel delen:

19 Reacties

Murcia 30 oktober 2020 om 17:56

Bierkenner Roglic vergeleek zichzelf ook als een goede wijn die beter wordt met de jaren. Misschien zakt hij er inderdaad nog wel doorheen, maar voorlopig is het indrukwekkend. Misschien niet qua publieke uitspraken, maar wel door zijn manier van rijden en veel winnen de dominante man binnen de ploeg. In Extra Time Koers kon je al zien hoe een kanjer als Wout vol bewondering is. Zijn plek bovenaan de apenrots binnen de ploeg is ook een extra element waar Tom mee moet omgaan lijkt me.

kelderfan 30 oktober 2020 om 18:03

Hij is hier om te rijden; wij kwebbelen wel.
Wout heeft daar zeker kijk op.
Tom zal wel denken, uch hier had ik bij moeten zijn.

Txirrindularitza 30 oktober 2020 om 18:07

“Zijn plek bovenaan de apenrots binnen de ploeg is ook een extra element waar Tom mee moet omgaan lijkt me.”

’t Is wel frappant, want je hebt zeker gelijk, maar Roglic is juist géén type ‘alpha male’; hij komt in elk geval niet over als een dominante persoonlijkheid. Wél super gefocused, en een die zijn benen laat spreken (de interviews zijn niemendalletjes door gebrek aan Engels en, net als voetballers en ook veel wielrenners, doorspekt van platitudes, omdat het een renner is en geen spreker).
Voor Tom blijft er weinig over om zich achter te verschuilen: Roglic laat het zien, juist ook na zo’n desastreus geëindigde TdF. Ik vind het knap.

Spirit 30 oktober 2020 om 18:13

Mentaal zit het bij Roglic wel goed…als Tom hier ook maar een klein beetje van had ..man man
Maar goed het gaat hier over Roglic en echt veel respect voor zijn prestaties.
In de tour vond ik hem veel te passief maar misschien kon hij ook wel niet beter en de tegenstand was wel wat beter dan hier in de Vuelta.
Hier koerst hij attractiever, leuk om te zien en hopelijk houdt hij dit vol.

Domestique 30 oktober 2020 om 18:37

Toch ook gewoon de laatste kilometer uithalen?

pirazzi 30 oktober 2020 om 19:16

Wout van Aert neem ik aan, Wout Poels kan ook.

Paul Bus 30 oktober 2020 om 18:13

Zo als Roglic mochten er meer zijn,wat een klasse.Ik denk dat hij dit weekend flink gaat huishouden.

KevinK1986 30 oktober 2020 om 18:34

Dit zijn toch eigenlijk bij far de mooiste aankomsten? In de voorbeschouwingen krijgt Bennett de sterren, maar uiteindelijk wint Roglic de rit. Met name de rust die hij uitstraalt vind ik fantastisch om te zien. Hij weet precies wanneer hij moet komen en liet zich niet gekmaken toen Carapaz in 2e positie achter Martin aansprintte.

ti-raleigh 30 oktober 2020 om 19:01

Ik vind Primoz wel degelijk iemand bovenop de apenrots. Maar leiders zijn er in vele kleuren. Merkel is ook niet te vergelijken met, pak hem beet, Trump.

Vlinder 31 oktober 2020 om 10:46

Ik denk dat het vooral te maken heeft met de individuele connotatie van het begrip apenrots. Voor mij heeft het een negatieve bijklank en staat het oa voor mannen met macho gedrag. Macho gedrag vind ik een mega afknapper en zie ik als compensatie gedrag. Een soort masker.

Wim Kruithof 31 oktober 2020 om 06:20

Roglic is vooral ook sympathiek en zijn knechten zullen zich daarom ook emotioneel makkelijker met hun leider verbinden. Dat ‘ie na de eindwinst vorig jaar de volledige ploeg en staf een e-bike cadeau deed, vind ik getuigen van groot leiderschap.

Dus niet een zilverrug boven aan de apenrots, maar een goedlachse panda.

Pascal De Kooning 31 oktober 2020 om 08:29

In z’n koppie zit het iig goed. Mooi om te zien hoe hij na de laatste tijdrit in de Tour zich herpakt heeft. Ik gun hem deze Vuelta de overwinning. Hij had zelf 1000x liever de Tour gewonnen natuurlijk maar dat moet dan volgend seizoen maar gebeuren. Ik verwacht dat hij dit weekend met Martin en Hugh afrekent en Dinsdag in de tijdrit Carapaz op 1,5 min. rijdt.

Baukema Tomoulin 31 oktober 2020 om 08:52

Wel lastig als Roglic en Carapaz steeds van trui wisselen. Elke dag goed geconcentreerd nadenken wie in welke trui fietst. Vandaag Roglic rood en Carapaz groen, t kan morgen weer andersom zijn.

jsprunk 31 oktober 2020 om 09:05

Of morgen Dan Martin in het groen en Carapaz in zijn Ineostrui

Michelangelo 31 oktober 2020 om 09:44

Als Roglic er maar een mooiere combinatie van maakt dan met zijn groene truitje, beenstukken, armstukken, overjasje van de ploeg, etc.

Dat deed echt pijn aan de ogen.

Michelangelo 31 oktober 2020 om 09:43

Als je Roglic hier bezig ziet, dan ben ik steeds meer mee met Bakelants in Extra Time. Die zei dat Roglic in de TdF niet op zijn top was, en waarschijnlijk meer last had van zijn val dan iedereen denkt.

Zeker als ik de explosiviteit bergop zie, dan lijkt daar een schepje bovenop te zitten. Een aankomst als gisteren bijvoorbeeld, waarbij hij sterker is dan alle sprinters én poefers.

Maar ja, het blijft ook wel weer lastig om te vergelijken met mensen die er nu niet zijn.

harryjohan71 31 oktober 2020 om 10:15

Dat Roglic in de Tour nog last had van de val heeft Kuss volgens mij ook gezegd. Ik kan mij dit ook goed voorstellen als je de val in Dauphine terugziet.

S.t.B 31 oktober 2020 om 11:02

Begin ook steeds meer naar die theorie te neigen.

Wellicht moest JV in de Tour wel zo ‘over the top’ dominant koersen om de revalidatie te verbloemen.
Één strak tempo bergop lijkt me tijdens een herstelperiode makkelijker dan continue tempowisselingen.

Wat Roglic hier laat zien is van ongekend niveau. Zijn lijstjes bij PCS beginnen met de dag indrukwekkender te worden.

Marik 31 oktober 2020 om 11:00

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Roflic sterker is als hij moet jagen dan als er op hem wordt gejaagd.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair