Roglic eerste renner ‘vernieuwd’ Jumbo-Visma op eindpodium grote ronde: “Trots”

zondag 2 juni 2019 om 18:14
Roglic eerste renner ‘vernieuwd’ Jumbo-Visma op eindpodium grote ronde: “Trots”

foto: Cor Vos

Primoz Roglic heeft zich op de slotdag van de Giro d’Italia nog op het eindpodium gereden. De Sloveense kopman wilde de Italiaanse ronde winnen, maar zag na drie weken Richard Carapaz in het roze staan. Zelf werd Roglic derde. “Ik ben erg blij en trots”, zegt hij tegen La Gazzetta dello Sport.


“Ik ben erg blij en trots. Ik denk dat iedereen wilde winnen, maar uiteindelijk voelt het wel als overwinning”, aldus Roglic, die binnenkort vader wordt. “Het was geweldig mijn rivalen te zien met hun kinderen. Ik hoop mijn eigen kinderen ook ooit op het eindpodium van een grote ronde mee te nemen.”

Op de slotdag moest Roglic nog 23 seconden goedmaken op nummer drie Mikel Landa. De Sloveen bleek in de chrono in Verona 31 seconden sneller dan de Spanjaard, die hij daarmee van het podium duwde.

Post-Rabobank-tijdperk
Het is voor het ‘vernieuwde’ Jumbo-Visma, sinds het stoppen van Rabobank als sponsor, voor het eerst dat een renner op het eindpodium staat van een grote ronde. In 2009 won Rabobank met Denis Menchov de Giro d’Italia.

In 2016 was Steven Kruijswijk dicht bij Giro-winst, maar eindigde hij als vierde. Vorig jaar was Kruijswijk eveneens dichtbij, met een vijfde plek in de Tour en een vierde plaats in de Vuelta. Primoz Roglic zelf verraste in 2018 met een vierde plaats in de Tour de France. In de laatste tijdrit verloor de Sloveen zijn derde plek aan Chris Froome. Dit jaar is het wel raak voor de Nederlandse WorldTour-ploeg.

Dit artikel delen:

52 Reacties

kelderfan 2 juni 2019 om 18:26

Na al die pech is hij toch nog op ’t podium gekomen. Dat is toch een mooi resultaat voor Roglic. Na een 4e. plek in de TdF nu 3e. in de Giro. Op naar de TDF 2019 om met Kruijswijk er voor te gaan. Een 2e.?

Romāns Vainšteins 2 juni 2019 om 18:29

Hij gaat vast niet naar de tour, dat zou toch wel erg veel gevraagd zijn.

FDJ 2 juni 2019 om 18:38

@Romans hij gaat wel. Als knecht en evt kan op een ritzege.

horsm 2 juni 2019 om 18:56

Ik zie hem ook niet gaan.

koos1 2 juni 2019 om 18:56

Roglic is helemaal leeg, lijkt me niet echt verstandig om dan ook nog eens de tour te gaan rijden. Beter rusten en bv de Vuelta rijden, dan leeg zijn en al snel in de tour moeten opgeven. Voor de Tour kunnen ze dan beter De Plus inzetten, die is nog fris en kan prima voor Kruijswijk knechten en evt ook nog voor Groenewegen rijden.

Romāns Vainšteins 2 juni 2019 om 19:08

Ik zou het lichtelijk onbeschoft vinden om hem in die hoedanigheid naar Frankrijk te sturen. Dit zijn toch geen doelen of uitdagingen meer voor de renner die hij nu is ?

Random wielerliefhebber. 2 juni 2019 om 20:25

@Romans, volgensmij is het vooral Roglic zelf die onverzadigbaar is en die graag naar de Tour zou willen. Zag je vorig jaar ook met het Dauphine vraagstuk

Sajarano 2 juni 2019 om 20:39

Hij is blijven knokken ondanks het feit dat hij zo ongeveer op was. Erg mooi dat hij toch het podium heeft weten te redden. Naar de Tour vind ik nu ook niet meer zo’n goed idee in deze conditie. De ploeg mag hem wel wat meer tegen zichzelf in bescherming nemen en volgend jaar wat minder voorbereidingsrondjes laten rijden.

mus van de maasstad 2 juni 2019 om 21:21

@sarajano
Hoe bedoel je minder? Aantal koersdagen vd top5 bij de start vd giro

Roglic – 19 koersdagen
Carapaz – 32 koersdagen
Nibali – 22 koersdagen
Landa – 17 koersdagen
Mollema – 22 koersdagen

Sajarano 2 juni 2019 om 21:42

Klopt, maar dat zegt niet alles. Roglic heeft zich elk rondje leeggereden. Hoeveel WT-rondes hebben die anderen gewonnen? En je vergeet Dumoulin. Hoeveel reed die dan?

Random wielerliefhebber. 2 juni 2019 om 21:59

Dumoulin had 16 koersdagen, omdat hij de tour sowieso nog wilde rijden. Daarom heeft Roglic ook minder koersdagen tov de rest. Dumoulin heeft eigenlijk evenveel gereden als Roglic als je bedenkt dat een eendagskoers toch wel wat zwaarder is als een rit in een ronde van een week.

Romāns Vainšteins 2 juni 2019 om 18:28

Roglic heeft het hele plaatje om een grote ronde te kunnen winnen in is nu weer een stuk wijzer waar dat het beste te gaan proberen. Hij verliest de giro in de wat koudere bergritten waarmee de vraag opgeworpen mag worden of dat een achillespees is.

Sajarano 2 juni 2019 om 20:40

Of misschien wel een achilleshiel ;-)

Sephiroth 2 juni 2019 om 18:38

Wat hij in ieder geval meeneemt is de ervaring van leider zijn in een grote ronde en dat hele circus. Volgende keer wat minder pech en dan is het zeker een boeiendere strijd (en wat beter pieken)

rennerske 2 juni 2019 om 18:46

Puike prestatie !!! Vanuit het halfvolle perspectief houdt hij Lopez, Landa en Yates achter zich. Maar ja, dat half lege glas, wat doen we daar mee? Vullen met ……….?

Turtlehead 2 juni 2019 om 21:58

Mooi gezegd. +1 en amen.

Jean Dumas 3 juni 2019 om 06:37

Geeft maar weer eens aan hoe bijzonder het is dat Dumoulin met een vergelijkbare ploeg de ronde naar zijn hand wist te zetten.

peervaneynthoven 2 juni 2019 om 18:47

@VR Achillespees??? Of is het misschien zijn triceps of hamstring die hem parten speelt?? Heb jíj overigens wel eens een heel plaatje waaraan jij voldoet? Tsjonge jonge wat een taalvirtuoos ben jij. Heel veel posten maar je gebrek aan taalvaardigheid doet afbreuk aan wat je naar voren wilt brengen. Erg verwarrend allemaal. Overigens de hoeveelheid van je bijdragen en vooral de inhoud zijn wat mij betreft niet echt van toegevoegde waarde. Maar ga vooral gewoon door en laat je niet tegenhouden. Er zij genoeg reageerder die je “ bijdragen” verslinden.

Romāns Vainšteins 2 juni 2019 om 19:10

Volgens mij ben jij meer het type dat bij hitte breekt.

Kelder is de Man 2 juni 2019 om 19:47

Wat een onnodige reactie @peer. Ik lees het graag en wat je er ook van vindt, laag bij de grond wordt het nooit.. in tegenstelling tot..

Sonsbach Allstars 2 juni 2019 om 20:21

Tja…kan ook aan de lezer liggen natuurlijk

FDJ 2 juni 2019 om 18:49

Mooi hoe de ploeg zich ontwikkeld heeft. In 2015 een heel armoedig jaar met een enkele uitschieter. De lasten van het na Rabo (en Belkin) tijdperk. Het lelijke eendje van de World Tour.

Vervolgens heel gericht gewerkt naar een team dat in staat is tot het winnen van grote koersen. Het 3 jarenplan met Groenewegen bijvoorbeeld, maar ook het polijsten van ruwe diamant Roglic.

Diep respect voor wat daar is neergezet. Nu nog een keer een hele mooie overwinning voor Kruijswijk. Het is hem gegund.

mooiman 2 juni 2019 om 19:56

Geheel mee eens!!!

sooike 2 juni 2019 om 22:56

Geheel mee oneens. In tegenstelling tot de ploegen van de toppers had Roglic geen enkele steun in de etappes waar het op aan kwam. Dus laten we geen veren in reten steken die daar geen recht op hebben. TJV was ronduit de zwakste ploeg in de top10 en dankzij de grote klasse van Roglic heeft hij het podium gehaald. In vlakke etappes werd hij weliswaar uit de wind gehouden…., maar in de ritten waarin Movistar, Bahrein Merida en Astana hun kopmannen volop konden steunen , moest Roglic als eenling iedereen van zijn lijf houden en had hij in geen enkele belangrijke rit een ploegmaat bij zich. TJV heeft natuurlijk in de voorbereiding tegenslag gehad, maar laten we ophouden met TJV als ploeg een bijdrage te geven aan het succes van Roglic. Nog afgezien van de blunderende “plassers” heeft de TJV-ploegleiding drie weken lang niet meer kunnen doen dan met samengeknepen billen hopen op geen vormverlies van Roglic. Aan zijn persoonlijke succes hebben zij, noch de ploeg, een wezenlijke bijdrage geleverd. Dat is geen haatzaaierij, maar een simpele conclusie van een volger van de koers. TJV mag zich in de handen knijpen met een man als Roglic, die er in zijn eentje voor heeft gezorgd dat TJV een afgang in de Giro bespaard is gebleven.

Ornor 3 juni 2019 om 08:35

Dan ben je het niet oneens, maar heb je het over iets anders. De ploeg heeft zich door de tijd ontwikkeld – bijvoorbeeld door het vinden en vormen van Roglic. Dat is hun verdienste dus daarvoor hoeven ze niet in hun handjes te knijpen. Denk ook dat het waar is dat de ploeg deze Giro niet presteerde zoals je zou willen. Ze hadden pech en hadden daar misschien beter mee om kunnen gaan, maar vraag me af of dat veel verschil had gemaakt. Prima resultaat toch zo?

deluxe 3 juni 2019 om 22:41

@sooike, ik denk juist dat door het perfect inschatten van de leiding en de realistische kijk op hun eigen kwaliteiten van de renners Roglic in staat is geweest alsnog derde te worden. Je zag de laatste man dagelijks wisselen in de bergen, ze anticiperen in de aanval, taakbewuste renners die alles doen voor hun kopman, geen krachten verspillen wanneer niet meer nodig of mogelijk, en dan bij t ingaan van t laatste uur koers het stokje overgeven aan de kopman die uiteindelijk nog derde wordt. Dat is toch een prachtige teamprestatie. Optimaal de aanwezige kwaliteiten ingezet.

vanSpringel 2 juni 2019 om 19:14

Roglic zeker niet naar de Tour. Zou roofbouw zijn op zijn lijf. Zware rustperiode met langzaam herstel van de inspanningen. Zijn 10de plek in de TT van vandaag geeft dat ook aan. Laat nu die andere klassementsrenners binnen zijn ploeg maar eens aan de bak, eens zien wat die ervan terrecht brengen.

tdola 2 juni 2019 om 19:17

Hij staat wel op de planning voor de tour….of het m wordt na deze zware giro is de vraag.

FDJ 2 juni 2019 om 19:21

Hij gaat in een vrije rol naar de Tour. Geen druk van een klassement en gewoon zijn etappes uitkiezen. Kan heel prima.

koos verrek 2 juni 2019 om 19:28

Ze kunne tevree zijn! En terecht

Dick H. 2 juni 2019 om 19:30

Roglic nu ook nog naar de Tour? Dat zou pure roofbouw zijn. Ik denk dat ze verstandig genoeg bij Jumbo-Visma zijn om dit niet te laten gebeuren.

limbo 2 juni 2019 om 20:03

hij heeft heel goed gedaan, Laat hem de ronde van spanje doen.

Jungle Man 2 juni 2019 om 20:09

Als roglic naar retour gaat is het te hopen dat kruiswijk nog iets aan hem heeft.

miguelon 2 juni 2019 om 20:30

Lager in te schatten dan zijn vierde plaats van de Tour, dit… Knap natuurlijk, maar vooral een ontgoocheling uiteraard. Na het uitvallen van Dumoulin, de drie tijdritten, een winnaar als Carapaz… Net zoals Kruiswijk drie jaar geleden verknalde hij dé kans om een GR te winnen, jammer voor het team maar vooral voor Primoz zelf.

Fast Freddy 2 juni 2019 om 20:39

Kruijswijk heeft het verknald, Roglic kon niet beter. Da’s nogal een verschil.

Sajarano 2 juni 2019 om 20:53

Het rijden van Roglic roept wel de nodige vragen op. Hij was vooraf torenhoog favoriet op basis van zijn rijden in het voorjaar. In deze Giro heeft hij nooit het niveau van vorig jaar Tour en eenweekse rondes in de bergen gehaald. Vantevoren had niemand verwacht, althans ik niet, dat hij in de bergritten veel tijd zou verliezen op de beste klimmers. Waar en hoe is het misgegaan? Hoe zat het precies met zijn vorm? Als we de wattages te zien zouden krijgen is hier wellicht al wat uit af te leiden. Zijn manier van koersen zal hij i.o.m. de ploeg hebben aangepast na het wegvallen van Gesink en De Plus, en zo zijn er nog talloze dingen waar ik graag antwoord op zou krijgen. Alles in het kader van het leerproces.

De Plus, die dagelijks contact had met Roglic, en hem steeds is blijven motiveren zegt letterlijk dat Roglic toch wel een mentale tik heeft gehad. Zou graag weten wat hij hier precies mee bedoelt. Volgende keer hopelijk weer beter, en graag revanche op Nibali, waar ook TJV nog wel een appeltje mee te schillen heeft.

horsm 2 juni 2019 om 21:40

Rogliczelf zegt dat hij last van maagproblemen is blijven houden.

Sajarano 2 juni 2019 om 21:47

Maar zou dat het hele verhaal zijn? Ik denk zelf dat er nog wel meer speelt, maar dat we daar niet achter gaan komen. Misschien Bellingcat erop zetten? ;-)

Joachim Agostinho 2 juni 2019 om 23:49

@horsm
Als je een rondgang bij alle renners zou houden, kom je tot de niet verrassende slotsom dat 99% last van zijn maag heeft…

Emergo 3 juni 2019 om 10:35

@Sarajano Neem contact op met de ploeg en vraag om een volledige uitleg van de feiten zou ik zeggen en dat geneuzel over “denk zelf dat er nog wel meer speelt, maar dat we daar niet achter gaan komen. Misschien Bellingcat erop zetten? ” is ook lichtelijk dubieus.

Sajarano 3 juni 2019 om 12:11

@ Emergo Misschien wat ongelukkig geformuleerd maar verkeerd geïnterpreteerd. Het enige dat ik in feite zou willen weten is of zijn seizoensopbouw wel goed is geweest. Blijkbaar reed Roglic de laatste week op zijn tandvlees. Ik denk van niet dus.

maklukzat 2 juni 2019 om 21:17

Roglic komt er zo wel achter dat het winnen van de een grote ronde andere koek is dan het winnen van een WT-rondje van een week. De puzzel is een stuk lastiger. Mentaal moet je ook je mannetje staan. Hij zal er ongetwijfeld van leren.

west 2 juni 2019 om 21:45

Ze kunnen Roglic nu gewoon één op één wisselen met De Plus, die niet gepland stond voor de Tour. Daar kan Groenewegen ook nog lol aan beleven.

Sajarano 2 juni 2019 om 21:49

Zou een Vuelta samen met De Plus niet leuk zijn? En dan proberen klassement te rijden, als leertraject? Ligt een beetje aan het parcours. Dat heb ik nog niet gezien.

Tinus1984 2 juni 2019 om 22:51

Super mooi en super trots op dit Nederlandse worldtour team.

Het enige wat ik toch wel in 2020 hoop is dat ze een keertje alle ballen op 1 ronde gooien. Bijv de giro alle belangrijke pionnen sturen. Tour pakken voor Groenewegen ritzeges en misschien bolletjestrui. En dan de vuelta nog keer alles of niet spelen.

Nu zie je enorm dat ze kansen streiden. En als er dan 1 of 2 weg vallen je niks overhoud

Retro Lex 2 juni 2019 om 23:08

Wat Als : Gesink wel, de Plus, wel, Clement niet, Roze trui wel, Nibali & Roglic wel, Addy Niet, Tolhoek ook ….. Dan had ie wel gewonnen denk ik

Ultras100 3 juni 2019 om 09:38

Gewoon super knap gedaan natuurlijk van Roglic.
Door pech (ziekte en blessures) matige ondersteuning mee krijgen en toch op het podium terecht komen.
En dat in je eerste grote Ronde waar je (vooraf gepland) voor het klassement gaat.

Als je dan ook nog materiaal pech hebt en valt in een afdaling (waardoor je gezicht en je vertrouwen in je sterkste onderdeel een deukje oplopen) maar uiteindelijk wel op het podium komt dan ben je een klasbak.

martini151 3 juni 2019 om 12:04

Gewoon een goede Giro gereden van Jumbo Visma. Roglic heeft gedaan wat hij moest doen, maar meer zat er gewoonweg niet in.

Zijn programma valt wel iets aan te doen. Ronde van Romandië zo goed rijden vlak voor de Giro heeft hem de overwinning gekost. Iets te vroeg in vorm

sooike 3 juni 2019 om 12:50

Natuurlijk heeft TJV zijn best gedaan, maar een “goede Giro” zou ik het zeker niet willen noemen. Bouwman is de enige die zich naast Roglic heeft laten zien en zijn stinkende best gedaan om zijn kopman te steunen. Toen met echt aan het klimmen ging zat Roglic als enige van de toppers alleen. Dus de ploeg heeft de Giro niet mee gewonnen net zo min als de ploegleiding. Het succes van Roglic dankt hij alleen aan zichzelf en aan niemand anders. Als TJV in alle grote rondes serieus wil meedoen en geen keuzes durft te maken voor één of twee rondes met de sterkst mogelijke ploeg , zal het afhankelijk blijven van individuele klasbakken, zoals Roglic. Als hij en Kruijswijk echt omringd worden door goede klimmers dan kan TJV uitstijgen boven zichzelf. Nu zet men drie “halve” ploegen in voor Giro, Tour en Vuelta…durf eens te wedden op één of twee paarden ! Je hebt er alles voor in huis, behalve dan een goede ploegleiding met sterke blazen !

The Whaler 3 juni 2019 om 17:27

@sooike

Zoals al in bovenstaande gesteld wordt heeft TJV er wel alles aan gedaan om een goede ploeg hier mee te laten doen. Gesink en De Plus zijn echt wel toppers die mee hadden gekund (De Plus in 1e tijdrit 8e of zo dus echt wel in vorm ook, maar ziek geworden). Echter als die 2 weg vallen dan heb je inderdaad een probleem wat niet 1 2 3 is op te lossen. Ik denk dat de jonkies hun best zullen hebben gedaan en ook zeker op het vlakke was het nog prima in orde maar in de bergen komen Bouwman en co gewoon tekort is gebleken. Maar die waren op voorhand ook niet voorzien om aan einde van bergrit er nog bij te zitten.

Je kunt dus in mijn bescheiden mening niet stellen dat ze niet alles op de giro hebben gezet. Ik denk juist dat ze dat wel hebben gedaan alleen net even te veel pech gehad vlak voor en tijdens begin van de Giro.

The Whaler 3 juni 2019 om 17:32

Ik ben inderdaad wel benieuwd wat TJV en Rogliz gaan beslissen over de Tour.
Als hij voor ritten wil gaan en Kruiswijk ondersteunen kan Rogliz in de “makkelijke” aanloop gewoon rustig aan doen en desnoods alvast veel tijd verliezen. Dan is het ook makkelijker zich in de bergen nog te tonen.
Maar je kan inderdaad ook die lange rustpauze inlassen en voor de Vuelta gaan om geen echte roofbouw te plegen. Maar dan heb je weer dat daar waarschijnlijk weinig ondersteuning zal zijn, hoewel zowel De Plus als Gesink niet ook de Giro in de benen hebben en als knechten best de Tour/Vuelta ook kunnen combineren om zowel Kruiswijk als Rogliz te helpen.
Is een moeilijke keuze die gemaakt moet worden. Ik hoop dat ze daar even goed over nadenken.
Staat Kruissie eigenlijk geplanned voor de Vuelta?
Als dat zo is zou ik denk ik voor optie 2 kiezen.

In de Tour Rogliz thuis laten en De Plus meesturen als extra helper voor Kruiswijk.

En in de Vuelta Rogliz weer kopman (kijk ook naar Yates die dat vorig jaar combineerde na de Giro en daar won!) met daarbij als klimknechten Kruiswijk/Gesink/De Plus en wat mannen voor het vlakke. Heb je toch ook een mooi team.

Sajarano 3 juni 2019 om 18:51

Als de ploegleiding dit leest, dan kunnen ze niet anders dan geheel instemmen met jouw suggesties :-) Zo zou ik het zelf ook doen, en dan optie. Is ook eigenlijk verreweg het leukst voor iedereen.