Roger De Vlaeminck (deel I): “Mathieu van der Poel ontgoochelde mij in Tirreno”
© Nico Dick
Nico Dick
zaterdag 20 maart 2021 om 07:00

Roger De Vlaeminck (deel I): “Mathieu van der Poel ontgoochelde mij in Tirreno”

Interview Met zes eindzeges in Tirreno-Adriatico en drie overwinningen in Milaan-San Remo was Roger De Vlaeminck in de jaren zeventig een van de toonaangevende figuren in deze fase van het seizoen. WielerFlits trok op visite naar Kaprijke voor een uitgebreid interview met een van de meest uitgesproken stemmen uit de wielerwereld. Vandaag leest u deel 1 van het gesprek.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Het is woensdagavond iets na halfzeven en schemerdonker als Roger De Vlaeminck ons verwelkomt in zijn gerestaureerde fermette in Kaprijke,  zo’n acht kilometer ten noorden van zijn geboortestad Eeklo. De Vlaeminck is de gastvrijheid zelve. Alleen zijn er aan ons bezoek twee kleine voorwaarden verbonden. “Binnen twee uur begint Chelsea-Atletico Madrid. Je mag langer blijven, hé. Maar die match wil ik wel zien.”

Voorts mogen we kiezen: ofwel allebei mondkapjes op, ofwel anderhalve meter afstand houden. “Weet je wat, we zetten ons aan de keukentafel. Elk aan een kant. Dan zitten we safe.” De schrik voor corona zit er goed in bij de ondertussen 73-jarige De Vlaeminck. Zelfs de suikerpot die op tafel staat, raakt alleen hij aan. Terwijl de koffie loopt, opent hij de glazen bokaal en giet een paar klontjes uit op tafel. “Voilà. Geen risico’s…”

Je lijkt een beetje paranoïde, Roger…
“Ja, ik ben het ook. Wat een verschrikkelijke wereld. Ik ontwijk mensen, ik kom niet verder dan de Dehlaize of de Colruyt, om de noodzakelijke boodschappen te doen. Dan draag ik twee mondkapjes boven elkaar en ik bewaar altijd anderhalve meter afstand. Maar ik blijf vooral zoveel mogelijk thuis. Gelukkig is er veel koers op tv. En je wilt niet weten hoeveel voetbalmatchen ik al gezien heb. Tussendoor geniet ik van mijn beestjes in den hof. Ik heb hier vogels, geiten, een hertje ook.”

“Zo heb ik toch mijn bezigheid. Mijn zoon Eddy (20) woont bij mij in. Elke middag kook ik voor hem. Vroeger ging ik elke dag lopen, maar dat kan ik niet meer. Teveel pijn aan de rug. Fietsen doe ik wel nog, als het weer het toelaat. Zo’n drie keer per week nog een kilometer of 25, 30. Méér niet. En in ’t weekend komt ‘ons Peggy’, hé. Daar kijk ik naar uit.”

Geen plannen om samen te wonen?
“Nee, jong. Peggy (27 jaar jonger, red) woont in Limburg en heeft daar haar job. Ah, eigenlijk wilde ik na mijn laatste scheiding geen vrouw meer. Maar ik ben haar anderhalf jaar geleden toevallig tegengekomen op de cross hier in Eeklo en het klikte. Samenwonen zie ik niet meer zitten. Elkaar in de weekends zien is genoeg.”

Vorige week ben je toch een keertje op stap geweest, lazen we in Het Nieuwsblad. Je bent het graf van Jean-Pierre Monseré gaan bezoeken. 
“Een emotioneel moment. Ik was erbij toen hij verongelukte, vijftig jaar geleden in Retie. Je kent het verhaal, hé. We waren met ons drieën samen naar die koers gereden: Jean-Pierre, mijn broer Erik en ikzelf. Onze laatste voorbereidingswedstrijd voor Jean-Pierre en ik naar Italië zouden afreizen voor Milaan-San Remo. We zouden 150 kilometer meerijden en dan opgeven. Maar na 120 kilometer knalde hij tegen die stilstaande wagen en sloeg het noodlot toe. Twee minuten nadat hij me was komen zeggen dat het tijd was om te stoppen.”

“Ik heb ter plekke alles bewust meegemaakt (foto boven, red), maar heb geen traan gelaten. Zelfs toen ik achteraf samen met Erik met de wagen vanuit de Kempen opnieuw naar huis reed, beseften we nog niet wat er gebeurd was. Dat besef kwam later. Ik ben, op aanraden van Flandria-teambaas Paul Claeys, nog naar Italië afgereisd voor Milaan-San Remo. Koersen zou onze gedachten verzetten, dacht hij. Niets van. Bijna de hele ploeg gaf op.”

Hij was je boezemvriend, maar er was af en toe ook onenigheid…
“Ach, er wordt veel verteld. Heb jij nooit eens een discussie met je vrouw? Nee nee, we waren twee handen op een buik. We hebben samen wat afgelachen. Na zijn dood hield ik nog een tijdlang contact met de familie van Jean-Pierre. Op termijn verwatert dat. Maar toen ik vorige week aan zijn graf stond – waar ook zijn zoontje Giovanni begraven ligt – kreeg ik het moeilijk. De herinneringen kwamen boven. Kijk, hij hangt hier trouwens in de woonkamer (toont een porseleinen bord waarop de foto van Monseré staat, red). Zo denk ik elke dag aan hem.”

Laat ons over de koers van vandaag praten. Tirreno-Adriatico is een van jouw favoriete wedstrijden. Heb je er de voorbije dagen van genoten?
“Zeker weten! Maar ik heb mij ook een paar keer opgejaagd. Die eerste rit die Mathieu won, daar heeft Wout van Aert echt onverstandig gekoerst… Ik heb zijn omwentelingen geteld. Het waren er meer dan vijftig. Dat wil zeggen dat hij vijfhonderd meter op kop heeft gereden met Van der Poel in het wiel. Zo kon hij nooit winnen, toch! Hij moest dat niet doen. Niemand kan op die manier winnen. Jawel: Bernard Hinault, die kon dat. Die heeft in ’81 zo de Amstel Gold Race gewonnen. Ik zat in het wiel en geraakte er niet meer over. Maar dat was de enige die zoiets kon.”

“Ik heb Van Aert na afloop een whatsapp-bericht gestuurd. Omdat ik het niet kon verdragen. Nee, hij heeft niet geantwoord. Dat vraag ik ook niet, die jongen heeft zijn eigen coach. Maar hij zal het wel gelezen hebben, zeker? Als hij het snapt, is het voor mij allang goed. Hij moet zijn kopje gebruiken. Zeker omdat hij de openingsetappe al had gewonnen, had hij daar perfect het werk door een ander kunnen laten opknappen. Ik vond het al straf dat hij nog tweede is geworden.”

Van Aert en Van der Poel hebben deze Tirreno wel een week lang gekleurd…
“En toch heeft Van der Poel mij ontgoocheld. Waarom heeft hij zich zo snel op kant gezet in die bergrit? Waarom test hij zichzelf niet een keer bergop? Ik weet nu nog altijd niet wat hij kan in de cols. Dat vind ik jammer. Maar hij zat toen al met de etappe van de dag erna in zijn hoofd, denk ik. Hij heeft zich bewust op twintig minuten laten rijden om daarin vrijheid te krijgen.”

De Vlaeminck won in ’73 zijn eerste Milaan-San Remo – foto: archief Marc Van Hamme

Dat is niet verboden, Roger.
“Nee, natuurlijk niet. Maar wij deden dat vroeger niet. Niemand deed dat. Ik reed altijd om te winnen. Kijk maar naar mijn uitslagen in Tirreno-Adriatico. Vijftien ritzeges, inclusief vier of vijf tijdritten én zes keer eindwinst. In tegenstelling tot Van Aert is Van der Poel ook in de tijdrit niet voluit gegaan.”

Je lijkt meer fan van Van Aert dan van Van der Poel. Is dat omdat je jezelf herkent in Wout?
“Begrijp me niet verkeerd, hé. Ik heb ook heel veel respect voor Mathieu. Ik heb trouwens nog twee jaar samen met Adrie in de ploeg gereden bij DAF Trucks. Maar ik ben nogal een chauvinist. Dan is het toch niet onlogisch dat ik meer sympathie heb voor een landgenoot? En ja, je hebt ook wel een punt dat Van Aert veel meer mijn type renner is.”

“In het sprinten en het tijdrijden zouden we mekaar waard geweest zijn, denk ik. Maar ik was beter bergop. Je weet toch dat ik zware bergritten gewonnen heb in de Giro d’Italia? In ’75 werd ik vierde in het eindklassement. Dan moet je nog weten dat ik in de tweede etappe met aankomst bergop krampen kreeg. Zonder dat ik het wist, hadden ze mijn zadel een centimeter verhoogd. Ik verloor die dag zeven minuten.”

Hoe lang gaan die mannen de klassiekers domineren?  
“Van der Poel, Van Aert, Alaphilippe… En noem er ook maar Hirschi bij, als die straks weer boven water komt. Dat is voor jaren, hé. Als ze zich verzorgen tenminste. Maar hoe lang zeg ik dat nu al? Al vijf jaar toch. Mijn geheugen laat mij soms in de steek, maar ik weet het nog. Toen werd ik uitgelachen.”

“Ik hoor het Tom Boonen nog zeggen: ‘Dat crossen brengt niet zoveel bij‘. Boonen moet over Parijs-Roubaix praten, niet over veldrijden, want dat kent hij niet. Ik spreek me toch ook niet uit over voetbal… Ik kijk er graag naar, maar ik ken te weinig van tactiek. In elk geval, het tegendeel is bewezen: mede dankzij de explosiviteit die ze in het veldrijden opgedaan hebben, zijn die mannen zo sterk geworden. Ik zeg toch altijd de waarheid?”

Volgens mij krijg jij meer kritiek omdat je het niet kan laten om naar “jouw tijd” te verwijzen…
“Awel, ja. Ik ga dat ook blijven doen. Ik lieg toch niet als ik naar vroeger verwijs? Natuurlijk zijn de tijden veranderd. Maar koers blijft koers. En is het nu zoveel beter dan vroeger?”  

Nog één keer terug naar Tirreno-Adriatico. En veel gestelde vraag deze week: zijn Van Aert en Van der Poel – in vergelijking met de concurrentie – niet te diep geweest? Gaan ze voldoende hersteld zijn voor Milaan-San Remo?
“Ik heb zes keer de Tirreno gewonnen en van de drie keer dat ik Milaan-San Remo won, was dat twee keer met de Tirreno in de benen. Nooit heb ik op reserve gereden. In ’78, bij mijn tweede overwinning in San Remo, had ik trouwens ook de Tirreno moeten winnen. Maar ik reed lek aan de voet van een colletje van vier kilometer. ‘Hang je aan de wagen’, zei Lomme Driessens. Ik was zo dom om het te doen, werd betrapt en kreeg twee minuten straftijd. Jammer, want anders had ik zeven op zeven gescoord in de Tirreno.”

“Maar om op je vraag te antwoorden, ze hebben drie dagen om te herstellen en het zijn bovendien allebei grote kampioenen. Natuurlijk mag je diep gaan in de Tirreno.”

Morgenochtend: Deel 2 van het interview. De Vlaeminck blikt vooruit op Milaan-San Remo. Hoe moeten Van der Poel en Van Aert het aanpakken? Kan Gilbert alsnog zijn vijfde monument winnen? Moet Van Aert ooit voor het grote rondewerk kiezen? …

RIDE Magazine
76 Reacties
Sorteer op:
19 maart 2021 07:48
Heerlijk interview. Je moet de man nemen zoals hij is natuurlijk en niet iedereen is er fan van, maar altijd sappige verhalen en een palmares om van achterover te vallen.
    19 maart 2021 14:20
    Ik ben het helemaal met je eens!
    19 maart 2021 20:28
    Absoluut, precies dit!
19 maart 2021 07:59
De Nederlandse iconen van weleer maken zich er ook schuldig aan: het alsmaar vergelijken van hun tijd met die van nu. Iets wat logisch is, maar totaal niet meer opgaat.
    19 maart 2021 08:08
    Zeker! Vervelende gewoonte met Roger als meest hilarische vaandeldrager. Het zijn overigens meestal de echt grote die die onzekerheid niet of minder lijken te voelen.
    19 maart 2021 08:25
    Als De Vlaeminck al niet onder de categorie van de groten valt, moet het wel een heel beperkt clubje zijn.
    19 maart 2021 08:29
    Dat is niet wat ik zeg. 'Meestal' heeft een betekenis die je op zou kunnen zoeken. Dat Roger iemand is die die onzekerheid wel heeft, lijkt me wel duidelijk, maar die heeft bijvoorbeeld Michael Jordan ook, dus is daarmee niet gezegd dat hij niet bij de grote zou horen. Meestal zie je bij die categorie deze onzekerheid echter een stuk minder.
    19 maart 2021 09:18
    We vergelijken hier toch allemaal (met vroeger). "Oh wat zijn de klassiekers momenteel aantrekkelijk, er wordt weer vroeg aangevallen en eindelijk nog eens écht gekoerst in plaats van dat afwachten tot de laatste kilometer". Zo'n zin zit boordevol vergelijk met vroeger.
    19 maart 2021 09:44
    Panache, dat zal best. Maar om prestaties uit de jaren ‘70 in elk gesprek als uitgangspunt te nemen en vervolgens te stellen ik deed dat ook waarom die gasten dan nu niet, dat is weer wat anders.

    Geweldige heroïsche tijden, en al die mannen verdienen een pak respect. Maar de sport was toen natuurlijk totaal anders en op veel vlakken moeilijk te vergelijken met de sport van nu.
    19 maart 2021 09:56
    In Nederland is Jan Janssen hét voorbeeld daarvan. Wat een vervelende man. Bij Roger De Vlaeminck kan ik er nog wel om lachen, dat is een soort wandelende meme.
19 maart 2021 08:06
Mr Tirreno vindt het allemaal maar niks, zolang het om hem gaat. Groot renner, daar niet van.
    19 maart 2021 10:20
    Hij is inderdaad ongekend vol van zichzelf. ik hou er niet van.
19 maart 2021 08:09
Vermoeiende man. Vroeger was alles beter.
19 maart 2021 08:09
Geweldig mooi interview, parel voor het af en toe moeilijk te verkrijgen entertainment is deze helaas steeds gladder afgelakte sport. Hup Roger!
19 maart 2021 08:23
Roger doet nu alsof hij de enige is die 5 jaar geleden WvA en MvdP al klassiekers zag winnen. Pertinente onzin natuurlijk, maar dat is Roger. Zijn verhalen over het verleden zijn mooi, maar zijn claims dat hij minstens net zo goed of beter was dan de huidige coureurs schuren net iets teveel.
    19 maart 2021 09:06
    Zijn palmares bewijst dat hij een pak beter was dan de huidige toppers! Hij was na Merckx de beste coureur in die tijd en dat zegt heel veel.
    19 maart 2021 09:13
    ..... tijden kun je nooit vergelijken, huidige renners rijden een stuk harder dan toen. Veel meer specialisatie etc. Roger van destijds had geen veldrit gewonnen van de Mathieu van nu ..... maar daar heeft deze oude sneue man geen oog voor.
    19 maart 2021 09:21
    Je moet beter zijn dan je concurrenten in hetzelfde tijdvak. Daar draait het om.
    Vergelijken tussen verschillende tijden is zinloos en kan zelfs leiden tot het net zo kwalijke 'tegenwoordig is alles beter' syndroom.
19 maart 2021 08:23
@Nico, noem je De Vlaeminck nu echt paranoïde omdat hij zijn stinkende best doet om als zeventiger geen corona te krijgen?
    19 maart 2021 08:50
    Ja, daar stoorde ik mij ook aan. Gewoon verstandig dat die man 1,5 meter afstand houdt en contact mijdt, zeker op zijn leeftijd. We hebben al genoeg mensen verloren aan deze pandemie.

    Verder een leuk interview.
    19 maart 2021 09:00
    Vond ik ook een opmerkelijke passage. Hij is 73, toch logisch dat hij zeer voorzichtig omspringt met corona? Niet willen dat al je bezoekers de suikerpot aanraken lijkt me niet meer dan logisch.
    19 maart 2021 10:09
    Hij beantwoord het toch zelf ook met dat ie het is. Misschien dat Nico bepaalde dingetjes heeft gemerkt toen hij daar binnen kwam en wat heeft gepraat al met Roger en het interview toen zo opende?

    Overigens komt het op mij qua tekst ook gewoon een beetje paranoïde over. Alsof je bij het oversteken 22 keer naar links en rechts kijkt voordat je echt oversteekt. Maar goed zo gaan sommige mensen dan inderdaad ook met Covid om.
    19 maart 2021 10:31
    @KJP misschien dit, misschien dat ... het zou best kunnen, maar de tekst geeft er geen aanleiding toe. Oké tot zover, maar dan maak je oudere mensen die bang zijn voor corona (en dat terecht zijn volgens mij) helemaal belachelijk. Vind ik niet kunnen KJP.
    19 maart 2021 11:25
    @platteprijs: misschien heb je wel een punt en is de term paranoïde er net iets over. Alhoewel ik weinig mensen ken die boodschappen doen met twee mondkapjes boven elkaar... Maar vooral: ik kaartte het onderwerp bewust aan, net om de (iets oudere) lezer duidelijk te maken zich niet te moeten schamen om voorzichtig te zijn. Ik vond dat RDV daarin een soort van rolmodel kon zijn. Zonde dat dit verkeerd overkomt, dan...
    19 maart 2021 11:51
    @platteprijs

    Laten we het op een andere levenswijze houden. Ik leef gewoon mijn leven en denk dat wat komt toch wel komt. Ik maak hiermee ook helemaal niemand belachelijk, iedereen moet helemaal lekker zelf weten hoe ze willen leven ten aanzien van corona. Maar iemand mag dus ook een mening hebben van mij dat bepaald gedrag een beetje paranoïde over kan komen.

    Maar goed zo'n levensstijl van wie dan ook is ook een keuze en ik heb daar geen enkele moeite mee. Ik zou het zelf dus alleen niet doen, en het komt dus ook wel een beetje paranoïde over op mij. De 22x naar links en rechts kijken is een beetje gechargeerd natuurlijk, en wat gekker nog dan een dubbele mondkap.
    19 maart 2021 13:17
    @Nico, dank voor de toelichting. Kan deze helemaal volgen. Lijkt me ook prima zo, omdat RDV wel heel voorzichtig lijkt inderdaad (dubbele mondkapjes, beschermen suikerpot).
    19 maart 2021 13:26
    Ga nog al ! Had niet verwacht dat die Roozjeeh zo'n scheitebroek was.
    19 maart 2021 19:20
    Bange poepers wonen er genoeg in de lage landen. Dat is wel duidelijk geworden.
    Als ik mij niet vergis is hij eind 2019 opgenomen in het ZH met een griepje?

    Begrijp z’n paranoia vrij goed zo.
19 maart 2021 08:26
Heerlijk interview, dat Roger nog vele jaren de waarheid mag verkondigen.
    19 maart 2021 09:05
    ZIJN waarheid .....
    19 maart 2021 13:45
    Inderdaad, zijn waarheid. Dat verhaal over Tirreno 1978 strookt helemaal niet met de werkelijkheid. Als je iemand als Roger vrij spel geeft, worden de verhalen met het verstrijken van de jaren steeds sterker.
19 maart 2021 08:27
Uitgesproken persoonlijkheid en nogal overtuigd van zichzelf. Maar ja je zal voor minder trots zijn op wat je hebt bereikt. Ik vind het wel mooi om te horen dat hij zegt wat hij denkt zonder rekening te houden hoe de wielerwereld hier tegenaan kijkt.
    19 maart 2021 09:02
    Er is een verschil tussen trots zijn op jezelf en het nodig vinden continue over jezelf te moeten zeggen wat je allemaal wel niet hebt bereikt.
    19 maart 2021 19:21
    Eddy Merckx heeft dat totaal niet. Veel sympathieker persoon.
19 maart 2021 09:00
Roger is een legende. Hij wordt soms wat karikatuur neergezet maar hij zegt wel vaak waar het op aankomt. Er valt tenminste iets te rapen uit zijn interviews.
    19 maart 2021 09:28
    Laten we eerlijk zijn, hij IS ook een beetje een karikauur van zichzelf!

    Je kunt veel van hem zeggen, maar hij is uitgesproken en kleurrijk. Maar ik denk wel dat ik een speciaal spam-bakje zou aanmaken voor appjes van Roger (tenmiste als ik Wout of Mathieu was).
    19 maart 2021 09:32
    Merckx is ook een legende. Maar je gaat van hem niet zo rap een interessante quote krijgen
19 maart 2021 09:04
Dan hoor ik echt duizend keer liever Adri zijn beschouwingen. Ben gestopt met het woordje "ik" tellen in de antwoorden van Roger ....
    19 maart 2021 09:35
    Ik hoor ze beiden wel graag bezig, maar bij Adrie heb ik toch vaak meer het gevoel dat hij wel eens wat durft te insinueren en dat er soms wat meer venijn bij zit.

    Dat heb ik bij De Vlaeminck minder. Hij lijkt op het naïeve af te zeggen wat hij denkt, en lijkt na al die jaren nog steeds niet goed door te hebben waarom zijn uitspraken op tegenkanting botsen.

    Los van het feit of zijn vergelijkingen met zijn eigen tijd wel hout snijden, vind ik het mooi om iemand vrijuit te horen zeggen wat hij echt denkt in een wereld waarin vaak niemand het achterste van zijn tong laat zien.
    19 maart 2021 09:49
    Adri moet natuurlijk wel enigszins met de rem er op praten als het over zoonlief gaat, Roger is helemaal vrij van zorgen op dat vlak. Ik hoor het liefst commentaren zonder enig belang waar dan ook, daarom is het ook altijd boeiend wat Rasmussen te zeggen heeft bijvoorbeeld.
    19 maart 2021 14:11
    Bij Adrie weet je gewoon dat, indien Mathieu ooit wordt verslagen door Hirschi, die meteen suggestief zal beginnen over "de verhalen die we allemaal kennen" over Hirschi.

    Adrie zal enerzijds het lof over Mathieu proberen nuanceren of relativeren, maar als er iemand uitgesproken beter is dan Matje, dan kan die dat niet hebben en komen de insinuaties. Al is ie dan wel weer te laf om het echt uit te spreken, het is meestal eerder van "zo zeg, die lijkt niet eens te moeten ademen, heb ik echt nog nooit gezien, dat is wel heel uniek"
19 maart 2021 09:13
Nico Dick voelt het goed aan. Hij geeft Roger de Vlaeminck uitgebreid de ruimte om over zichzelf te praten en hier en daar komt er dan ook een bredere blik op de koers te voorschijn die interessant is.
19 maart 2021 09:21
Onvergelijkbare tijden. Vroeger waren er enkel coureurs uit Nederland, Belgie, Frankrijk en Italia. Tel daarbij een verdwaalde Spanjaard en klaar. Het niveau ligt momenteel vele malen hoger. Zuur voor Roger en al die anderen maar waar. Dit is overigens niet alleen in het wielrennen het geval. Bij het voetbal idem. Hoe moe worden we niet van die verhalen van Pele etc.
    19 maart 2021 09:25
    Vroeger was alles beter versus tegenwoordig is alles beter. Klinkt allebei toch wel een beetje belachelijk toch?
    19 maart 2021 09:33
    Pele >>>>>> de huidige generatie voetballers incl. C. Ronaldo en Messi. Zo, bij deze.
    19 maart 2021 10:14
    Pelé is zwaar overschat.
    Zou in de huidige tijd een doorsnee voetballer zijn.
    Maradona en Messi staan er mijlenver boven.
    19 maart 2021 13:57
    Maradona had wel tien keer meer trainingsarbeid moeten leveren dan in zijn eigen tijd met verdedigers die een draaicirkel van 10 meter hadden.
    19 maart 2021 14:54
    Kijk de beelden van de serie A in de jaren 80 maar eens terug.
    Daar was je gewoon vogelvrij verklaard als aanvaller.
19 maart 2021 09:23
Roger, dé ultieme wielerdino. Elke keer weer genieten en zoals hierboven al gezegd; zijn ego en zelfverklaarde waarheden moet je er maar gewoon lachend bij nemen. Wat uitspraken betreft is het net zo'n uitgesproken karakter als vader Adrie, maar dan met een wat minder zuinig snuitje en wat meer hang naar nostalgie. Toen en toen deed ik dat en dat.... En af en toe je tenen krommen kan geen kwaad, de spieren en pezen een beetje op lengte houden...

Onwaarschijnlijk trouwens hoe Roger op de foto met de betreurde Monseré op een typetje van John Cleese lijkt.
    19 maart 2021 09:28
    onvergelijkbaar met Adri ......
    19 maart 2021 09:33
    Beide geen uitgesproken karakter begrijp ik?
19 maart 2021 10:08
En ach ja, net zo goed als dat hij 'vroeger was alles beter' uitsraalt hebben er genoeg last van 'nu is alles beter'. Ik denk dat in de huidige tijd het wielrennen nog steeds een sport is waar nog geen 20% van het te verkrijgen sportieve potentieel daadwerkelijk in op veel te snelle fietsen gezette uitgemagerde mannetjes is omgezet. Laat dat vroeger 14,8% zijn geweest of zo.
    19 maart 2021 12:09
    Als je de hele wereldbevolking op een wielerfiets zet zullen er ongetwijfeld meer Remco Evenepoelen verschijnen. Maar dat geldt natuurlijk voor elke sport. Wielrennen is nu eenmaal een Eurocentrische sport, met een enkele uitzondering. En dan ook nog vooral een sport van de blanke Europeaan.
19 maart 2021 10:11
Wat een nare, zure man is dit.
19 maart 2021 10:11
Ik schaar me duidelijk aan de kant die geniet van dit soort figuren en voor lief neemt dat het af en toe too much is.

@Nico Dick: blijf mooie interviews doen met mooie figuren van vroeger en nu.
19 maart 2021 10:15
Haha. Ik kan er wel om lachen eigenlijk. Het is natuurlijk gewoon stuitend hoe vol iemand van zichzelf kan zijn, maar toch vind ik het heerlijk. Het is een soort Jiskefet typetje, maar dan echt..
19 maart 2021 10:25
Ach, die man heeft zijn hart op zijn tong. Ik heb vaak ook het idee dat die vergelijkingen met zijn tijd meer uit passie zijn dan arrogantie. Het zit gewoon zo diep, en hij heeft natuurlijk veel meegemaakt in zijn carriere. Dat is zijn referentiepunt, en daar valt hij vaak op terug, niks mis mee.
19 maart 2021 10:37
Ja ik vind dat de redactie balanceert op een dun koord tussen lezers naar een bericht lokken en lezers irriteren.
19 maart 2021 10:40
Lekker man,vriendin die 27 jaar jonger is!
19 maart 2021 11:06
De opmerking "wij deden dat vroeger niet"zegt al veel.
    19 maart 2021 11:19
    Men deed vroeger ook een hoop, dat nu helemaal niet meer mag...
19 maart 2021 12:18
Wat offtopic, maar deze zin illustreert wel een beetje de kromme gedachtegang van velen:

“ Voorts mogen we kiezen: ofwel allebei mondkapjes op, ofwel anderhalve meter afstand houden. ”

Ik krijg het idee dat Roger denkt dat beide opties je evenveel beschermen, terwijl dat helemaal niet het geval is.
19 maart 2021 12:48
Roger in zijn truitje van Brooklyn, man man man, wat was dat prachtig om naar te kijken. Wat een klasse, wat een stijl.
19 maart 2021 13:42
Heerlijke man! De passage over de rustdagen van matje klopt ook. Maar ook flip deed dit natuurlijk

Reacties zijn gesloten.