Robert Gesink na ereplaats: “De slotklim was iets te kort”

donderdag 29 augustus 2019 om 19:07
Robert Gesink na ereplaats: “De slotklim was iets te kort”

foto: Cor Vos

Robert Gesink was een van de smaakmakers van de zesde etappe naar Ares del Maestrat, maar de renner van Jumbo-Visma moest genoegen nemen met de vierde plaats. “Uiteindelijk mocht ik mijn eigen kans gaan. Het is jammer dat de slotklim wat te kort was”, zo laat Gesink weten in een perscommuniqué.

Gesink probeerde de tegenstand met enkele versnellingen af te matten, maar de Nederlander moest zelf passen toen Dylan Teuns en ritwinnaar Jesús Herrada op de pedalen gingen staan. “Het was een hectische dag. Het was een lastige start met veel klimwerk. Het was de bedoeling dat wij met het oog op het klassement in positie gingen rijden.”

“Ik reageerde op een uitval van Nelson Oliveira en voor ik het wist, waren we weg. Uiteindelijk mocht ik mijn eigen kans gaan. Dat was erg mooi”, zo vertelt Gesink. “Ik had echter liever een zwaardere beklimming gehad. Ik heb het nog wel geprobeerd op het laatst, maar meer dan een vierde plaats zat er niet in.”

Gesink stijgt in het klassement wel naar plaats zes, op 1:23 van nieuwe leider Teuns. “Dat ik nu zesde sta in het klassement is mooi, maar dat is van ondergeschikt belang. We zijn hier om een klassement met Primož Roglič te rijden”, aldus Gesink, die morgen Roglič weer moet bijstaan in de etappe naar de Alto Mas de la Costa.

Schade valt mee
Gesink en Roglič wisten de etappe zonder kleerscheuren door te komen, maar toch kende Jumbo-Visma flink wat pech op weg naar Ares del Maestrat. Het was niet onze allerbeste dag”, zo vat ploegleider Grischa Niermann het samen. “Halverwege was er een zware valpartij in een afdaling met Neilson Powless, George Bennett en Tony Martin. Gelukkig zijn we er redelijk goed vanaf gekomen en konden ze snel terugkeren.”

Dit artikel delen:

39 Reacties

attickfan 29 augustus 2019 om 19:20

Dat wist je van tevoren.

horsm 29 augustus 2019 om 19:29

Mooie poging. Goed om Gesink weer in de aanval te zien.

skylimit 29 augustus 2019 om 19:42

Leuk dat hij van voren zat, maar gewoon op waarde geklopt. Was de klim niet tekort,
dan zou hij te steil of te lang zijn. Het is altijd wat. Een overwinning was hem gegund,
maar helaas zijn er altijd in een vlucht minstens net zo sterk of iets sterker / slimmer.

xistnc 29 augustus 2019 om 19:43

Is het een gedicht?

Kelder is de Man 29 augustus 2019 om 20:01

Haha

xistnc 29 augustus 2019 om 19:43

Hij zocht nog naar Mollema om toestemming te vragen ;)

Wildebert 29 augustus 2019 om 20:13

Fijn de Achterhoeker net als gisteren in de spits te zien. Krijgt zo mooi weer wedstrijdritme en de diesel begint weer soepeler te nagelen. Gelukkig dat er uiteindelijk toestemming (!) kwam om mee te blijven in de ontsnapping.

SnellePelle 29 augustus 2019 om 20:32

Domme keuze om Gesink vooraan te houden. Ze missen Kruijswijk al en putten nu onnodig uit de energievoorraad van Gesink. Het zal eerder de gunfactor geweest zijn om hem vooraan te houden dan wijsheid. Heeft in de voorbereidingskoersen zeker geen vorm getoond die overwinning potentieel toonde, en dan is het nog eens een trage renner. Hopen tegen beter weten in.

xistnc 29 augustus 2019 om 20:42

Mede dankzij Gesink heeft Astana vandaag een behoorlijk jasje uitgedaan. En geloof maar dat Movistar ook zenuwachtig was.

tetedelacourse 29 augustus 2019 om 21:06

Dom on zo denigrerend over Gesink te praten. De man komt na pech altijd weer bovendrijven. Jumbo had al niet de ttt gewonnen en had nu mooi een mannetje vooraan om de hele ploeg verder moraal en energie te geven. Het zal het aanvoelen van de kansen voor vluchters en klasse van Gesink zijn geweest. Je kon het al zien aankomen in de voorbereidingskoersen, dat hij weer in ontsnappingen zou zitten. De condor van Varsseveld komt altijd weer boven. Klopt dan zelfs Sagan. Gesink moet je nooit afschrijven.

mackie 29 augustus 2019 om 21:56

Sepp Kuss heeft vandaag rustig aan gedaan. En mocht er iets geks gebeuren(astana wat in 1x het halve peleton lost) heb je altijd nog iemand er voor rijden

SnellePelle 29 augustus 2019 om 23:19

Ik heb het over de keuze van de ploeg om hem te laten rijden voor de etappe. Das niks denigrerend tegenover hem.
Gesink volgt uiteindelijk alleen maar orders op.

tetedelacourse 30 augustus 2019 om 12:09

En dan is het ook nog eens een trage renner, gaat echt niet over de ploegleiding.

Marakus 29 augustus 2019 om 21:00

Mooi om Gesink van voren te zien. Geweldig renner, geweldig mens maar sinds wanneer is een 4e plek een ereplaats?

Fieldbird 29 augustus 2019 om 21:13

Sinds altijd, ereplaatsen zijn niet-podiumplaatsen die wel hoog zijn. Vaak 4-20.

Verweggistan 29 augustus 2019 om 21:46

Het is de tweede koers van Gesink na zijn come-back. Ik denk dat hij dit soort aanvallen juist nodig heeft om sterker te worden.

de winnaars 29 augustus 2019 om 22:10

Ik word zo moe van dat gepruts van die man ….middelmaat troef

Laatste man 29 augustus 2019 om 22:28

Ontzettende kneus.

fietsvriend 30 augustus 2019 om 00:16

Haha – zie je wil, de winnaars – klein trolletje op de bank. De droeftoeter was een betere naam geweest. Succes, jongen.

Lapjestrui 29 augustus 2019 om 22:37

Gesink, Sjeesus (Herrada) wat een bikkel!
'Gewoon' weer op niveau. Vraag is nu of en in hoeverre TJV 2x top 6 gaat en kan uitspelen.

tetedelacourse 29 augustus 2019 om 23:19

Ik denk niet dat je dat van Gesink nog moet verwachten. De tijd dat hij top 10 in elke ronde (en rondje) dat hij uitreed haalde is wel voorbij. Maar hij zal ongetwijfeld van waarde zijn voor Roglic. En evt nog een keer zelf een kans krijgen op ritwinst zolang Roglic de trui niet pakt.

Chaba 29 augustus 2019 om 23:43

Hopelijk gaan ze Gesink niet uitspelen. Morgen gewoon weer Terug in de trein. En hiervan wordt je nooit sterker de dag erop. Gelukkig is het aan anderen om de koers te dragen morgen maar echt slim vind ik het niet. Je komt hier om te Vuelta te winnen niet om met een ‘knecht’ een etappe te winnen.

HaxVanMeeswijk 29 augustus 2019 om 23:11

Gesink held.

Quintenri 29 augustus 2019 om 23:42

Heb eerder de indruk dat de slotklim te lang was voor hem haha, wat een onzin!

havana 30 augustus 2019 om 06:49

Sterk gereden!!

sooike 30 augustus 2019 om 06:55

En natuurlijk was er weer een excuus: de klim was niet lang genoeg. Nou dat weer! Ik ben het eens met de opvatting dat het niet zoveel zin had om in dit soort etappes iemand in de kopgroep erbij te hebben, zeker niet iemand met klimcapaciteiten. Sparen voor wat nog komen gaat en “knechten” voor Roglic was de opdracht voor Gesink en daar hoort geen nutteloos kopwerk in een kopgroep bij ! Als Gesink weer zo goedwordt als menigeen hier beweert zullen ze hem in andere etappes nog hard nodig hebben. En een keer een plaats in een kopgroep “gunnen”….we hebben het hier niet over de Ronde van Varsseveld !

rahimns 30 augustus 2019 om 08:12

Hij was gewoon een vooruitgeschoven post… er moest iemand mee als Movistar ook een mannetje mee stuurde in de ontsnapping, dat was de opdracht. Uiteindelijk bleek dat het peloton het liet begaan en mocht hij voor de etappezege meestrijden.

platteprijs 30 augustus 2019 om 08:46

Nou ik zie liever een Nederlander in de kopgroep dan dat hij zich kapot rijdt voor een Sloveen. Eergisteren Bol en gisteren Gesink, dat is leuk en spannend.

Magikdatzeggen 30 augustus 2019 om 10:35

En Sooike de Gesink-basher kruipt weer uit z’n hol. Zielig…

ghostwriter 30 augustus 2019 om 11:20

@rahimns
Sooike begrijpt zelf ook wel dat Gesink meezat in dienst van Roglic maar hij wil nou eenmaal altijd graag op Gesink kunnen bashen.

jan jansen 30 augustus 2019 om 11:51

Magikdatzeggen;
Hoezo zielig?
Is het dan ook niet zielig dat sommige hem overdreven blijven supporteren door bijna alles wat hij doet fantastisch te vinden?

tetedelacourse 30 augustus 2019 om 12:24

Hahahaha, iemand roept hier het woord gunnen en sooike neemt dat voor waarheid aan. Denk zelf ook even na anders.

Natuurlijk is er een reden waarom Gesink niet wint, net zoals een reden is dat die Herrada wel wint. Dat is inherent aan de koers. Iedereen mag een verhaal hebben, behalve Gesink.

De rest van het peloton won niet omdat het niet in de kopgroep zat.
Movistar won niet omdat het de juiste man niet meehad.
Uran won niet omdat ie viel en afstapte
Dumoulin won niet omdat ie al een halfjaar met slappe knie-excuusjes (moet je ook vinden dan toch?) zit
Dylan Theuns won niet, maar heeft de leiderstrui als excuus.

De koers: ieder met zijn eigen verhaal. Door sommigen uitgelegd als excuus. Door anderen aangenomen voor wat het is.

Movistar stuurt een man vooruit, Gesink zit ineens mee. Poehee wat een ramp. Gelukkig was je in de Tour “net ff weg” zeker. Kwam niet zo lekker uit om te rotsooien die Jumbo Visma resultaten. Dat zure gedoe altijd. Bah.

Magikdatzeggen 30 augustus 2019 om 12:45

@jan Jansen: het is inderdaad vrij zielig gedrag van iemand die altijd wel een reden probeert te vinden om Gesink te bashen. Het feit dat anderen soms misschien iets te enthousiast zijn staat hier los van.

horsm 30 augustus 2019 om 08:26

Het zou toch ook maf zijn als Gesink helemaal niet mee had gestreden om de etappewinst? Het blijft sport, dus je probeert te winnen.

ghostwriter 30 augustus 2019 om 11:19

Inderdaad, Gesink zat mee in de aanval om misschien iets voor Roglic te kunnen betekenen maar als het rustig blijft in het peleton lijkt het me niet meer dat logisch dat Gesink de vrijheid krijgt om voor eigen succes te rijden. Het is ook niet alsof hij op zo’n korte slotklim veel energie voor de volgende dagen had kunnen besparen door het rustig aan te doen. Ik hoop dat er vandaag weer iemand van Jumbo-Visma mee gaat in de aanval (misschien dat Powless dat vandaag op zich kan nemen) om misschien na de Puerto del Salto del Caballo iets voor Roglic te kunnen doen.

jan jansen 30 augustus 2019 om 12:06

ghostwriter;
alle energie die bespaart kan worden is belangrijk, vooral in een ronde die drie weken duurt. Als alles wordt gespeeld op de eindoverwinning lijkt het me geen verstandige keuze. Bij Armstrong zou het zeker niet door de beugel kunnen.

tetedelacourse 30 augustus 2019 om 12:26

Als movistar iemand meestuurt is het stom om zelf niemand mee te sturen. Of een of andere zwakke schakel. De rest is b.s.

ghostwriter 30 augustus 2019 om 12:30

Tja, je zou Armstrong maar gebruiken als voorbeeld van hoe een ploeg met knechten om moet gaan… Ik ben blij dat Jumbo-Visma menselijker met hun knechten omgaat dan de sociopaat Armstrong en zijn enabler Bruyneel deden. Iemand de gehele dag in de aanval laten rijden in dienst van zijn kopman om hem vervolgens niet voor de overwinning laten rijden terwijl zijn kopman hem niet nodig heeft zou ik persoonlijk ongelofelijk onsympathiek vinden. Zeker als het gaat om iemand die de ploeg zo veel heeft gegeven als Gesink.

Baukema Tomoulin 30 augustus 2019 om 12:51

De afgelopen 30 grote rondes kan je in elke ronde wel één of meerdere etappes aanstippen dat een subtopper/knecht in de kopgroep voordelig uitpakt voor de kopman van die ploeg. En zeker sinds de Sky train minder stabiel/dominant is bergop is deze tactiek zelfs doorslaggevend in het winnen van de ronde. Renners die op deze manier (mede) hun ronde hebben gewonnen? Even snel uit mijn hoofd: Carapaz, Nibali, Aru & Quintana. Renners die podium hebben gehaald (mede) door deze tactiek? :Majka, Valverde, Landa, Lopez & ik vergeet er vast nog enkelen. Renner in de kopgroep in heuvel en bergetappes is ten aller tijden een goeie zet om vervolgens 2 tactieken mee te kunnen uitvoeren naar hoe het koersverloop is.

Headlines

Materiaalzone

Populair