Rigoberto Urán na tijdritzege: “De benen waren ongelooflijk goed”

zaterdag 12 juni 2021 om 18:33
Rigoberto Urán na tijdritzege: “De benen waren ongelooflijk goed”

foto: Cor Vos

Een ijzersterke tijdrit van Rigoberto Urán in de Ronde van Zwitserland leverde hem zijn eerste overwinning in 1083 dagen op. Daarnaast heeft de klassementsman van EF Education-Nippo, met nog een etappe te gaan in de Zwitserse WorldTour-ronde, nog uitzicht op de eindzege. Het verschil tussen hem en Richard Carapaz is zeventien seconden.

“Met de klim en de afdaling was het een heel bijzondere tijdrit”, zegt Urán over de chrono over de Oberalppass. “Ook voor mij was het een verrassing om vandaag te winnen. Ik heb de hele Ronde van Zwitserland al prima benen, maar gisteren was een mindere dag. Vandaag waren de benen echt ongelooflijk goed. Het is een speciale dag voor mij en mijn team.”

Aangezien hij Carapaz op bijna een minuut reed doet Urán ineens weer helemaal mee om de eindzege in de Ronde van Zwitserland. In het flashinterview werd hem al voorzichtig gevraagd naar zijn plannen voor de slotetappe. Gaat hij Carapaz aanvallen en een gooi doen naar de eindzege? “I will try, I will try”, lacht hij breeduit. “Zeker als ik deze benen weer heb.”

“Morgen wacht nog een heel zware rit, maar ik hoop natuurlijk deze ronde te winnen”, sluit de Colombiaan af. “Sinds ik hier in 2007 een rit wist te winnen is dit altijd een bijzondere wedstrijd voor mij geweest.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

Jacco van Stierop 12 juni 2021 om 19:35

Een behoorlijke stoot die hij hier uitdeelt. De hele tijd uit het zicht en opeens is-ie daar.
Ben geen hele grote bewonderaar van zijn manier van rijden, maar als persoon vind ik hem zeer innemend, en zijn levensvreugde heeft diepere lagen. Om die reden heb ik nooit moeite hem op het podium te zien.

Wheely 12 juni 2021 om 21:23

Prima gezegd, sluit ik me bij aan. Uran is mooie mens.

roeleur 12 juni 2021 om 21:31

Had wel moeite met z’n tweede plek bij de OS. Ook al kom je uit de armoede, een Olympische titel verkoop je niet.

MightySosa 12 juni 2021 om 22:02

@roeleur dat is makkelijk praten als je zelf niet in armoede bent opgegroeid

roeleur 12 juni 2021 om 23:49

Er zijn er genoeg in de sloppenwijken die zich voor geld moeten prostitueren maar Rigoberto had alle talent en tijd genoeg nog om een kapitaal bij elkaar te fietsen. Ik word nog steeds misselijk bij het terugzien van de beelden.

MightySosa 13 juni 2021 om 00:04

Door dit de doen kan hij dingen veranderen. Waardoor de mensen die nu moeten prostitueren, dat op een later moment niet meer te doen. Wat is nou belangrijker een zilveren medaille of het creëren van een betere samenleving voor de mensen die je lief hebt?

roeleur 13 juni 2021 om 11:11

Hij had ook dingen kunnen veranderen zonder zich in het begin van zijn carrière zo opzichtig te prostitueren en de sport belachelijk te maken. Zoals gezegd, had nog tijd genoeg om centjes te verdienen.

tvm 13 juni 2021 om 11:26

@roeleur, dat is met de wijsheid van nu. Op dat moment wist hij nog niet hoe lang hij op niveau zou kunnen (blijven) koersen. Alles wat je dan binnen hebt, is meegenomen.

roeleur 13 juni 2021 om 11:41

Dan hoop ik voor sportliefhebbers als jullie dat tijdens de komende Olympische Spelen weer vele titels door deelnemers uit armere landen en milieus duidelijk in beeld worden verkocht. Alvast veel sportief plezier gewenst.

MightySosa 13 juni 2021 om 15:12

Hoezo zo zuur reageren? Je snapt toch ook wel dat zij in hele andere omstandigheden zijn opgegroeid. Minder kansrijk als waar jij bent op gegroeid. Uiteindelijk is het ook zijn keuze, dus ik snap ook niet waar die rancune vandaan komt. En ik ga zeker van deze sportzomer genieten. Want ik kijk voor mijn plezier en niet of sporters hun medaille verkopen.

roeleur 13 juni 2021 om 17:10

Het maakt jou dus niets uit of sporters hun medaille verkopen. Waarschijnlijk ook niet dat ze zich volspuiten of een ander ten val brengen. Mot kenne. Je zou van minder het zuur krijgen. Gelukkig houden veruit de meeste sportliefhebbers nog steeds niet van valsspelen.

MightySosa 14 juni 2021 om 00:07

Hier haal je toch even twee dingen door elkaar. Namelijk valsspelen en sociaal maatschappelijk een steentje bijdragen. Valsspelen keur ik zelf ook niet goed en onsympathiek spelen heb ik ook een hekel aan. Sociaal maatschappelijk iets bijdragen daarin tegen is iets waar ik helemaal achter sta. Het is toch juist mooi dat hij de omgeving om zich heen probeert te helpen. Ik snap niet dat je niet kan inzien dat hij hier mensen heeft geholpen. Zo medaille hangt anders toch in de kast en kan je er alleen maar kijken. Maar misschien kijk jij meer van een egocentrisch oogpunt en ik meer vanuit sociaal oogpunt. Beiden moet kunnen en ik respecteer je mening. Maar ga niet zeggen dat in valsspelen en onsympathiek gedrag goed praat want dat doe ik niet.

roeleur 14 juni 2021 om 11:36

Je snapt het niet en je zult het helaas ook nooit snappen. Jij bent sociaal en ik een egoïst ok? Dan zijn we nu klaar want ik heb geen tijd voor ego’s die het laatste woord moeten en zullen hebben. Fijne dag verder.

MightySosa 14 juni 2021 om 12:56

Dat zeg ik nergens. Enige wat ik zeg is dat jij dat vanaf een ander standpunt bekijkt (dat je trots moet zijn op wat je bereikt als sporter) en ik kijk het vanuit een ander standpunt. Ik zeg ook nergens dat ik je mening afkeur, sterker nog ik zeg dat ik je begrijp. Enige wat ik probeer is de discussie aan te gaan om de andere kant van de medaille te laten zien. Maar waarom snap ik jouw standpunt dan niet?

Ps: normaal hou ik er niet van om op de man te spelen. Maar ten eerste noem jij mij iemand die valspelen goedkeurt en ten tweede noem jij mij nu egoïstisch. Daarnaast beetje ironisch om te zien dat je geen tijd wil hebben voor ego’s die het laatste woord willen hebben, om vervolgens het laatste woord te willen hebben. Nogmaals ik sta altijd open voor discussie, alleen probeer mij geen dingen in de schoenen te schuiven.

Jij ook een fijne dag toegewenst! Hopelijk dat je sportprijzen nog in je kast staan en dat Rigoberto die niet heeft verkocht ;)

Headlines

Materiaalzone

Populair