Fabrikant van Ridley en Merckx herbekijkt – of beëindigt – sponsorcontracten

woensdag 27 mei 2020 om 09:00
Fabrikant van Ridley en Merckx herbekijkt – of beëindigt – sponsorcontracten

© Cor Vos

Fietsfabrikant Belgian Cycling Factory, die eigenaar is van zowel Ridley als Merckx, herbekijkt dit jaar al zijn aflopende contracten met de profteams op weg. Momenteel rijden zowel Lotto Soudal, Sport Vlaanderen-Baloise, Bingoal Wallonie-Bruxelles als AG2R La Mondiale op fietsen van BCF. Alleen het crossteam Pauwels Sauzen-Bingoal is nog een jaar safe. 

Lotto Soudal en Bingoal-Wallonie Bruxelles rijden al jaren op Ridley, net als het veldritteam Pauwels Sauzen-Bingoal. Sport Vlaanderen-Baloise en AG2R La Mondiale (sinds 2019) rijden op Merckx-fietsenn, sinds 2017 in handen van Belgian Cycling Factory. Op het crossteam van Jurgen Mettepenningen na, zijn al die teams eind dit jaar einde contract bij de Limburgse fietsfabrikant.

Het Nieuwsblad meldt vandaag dat Belgian Cycling Factory straks al zijn aflopende sponsorcontracten opnieuw wil onderhandelen. Covid-19 zou het landschap van de fietsindustrie volledig door mekaar geschud hebben, waardoor er in de toekomst “minder middelen zullen zijn.” Verwacht wordt dat volgend jaar een pak minder fietsen van BCF in het peloton te zien zullen zijn.

Dit artikel delen:

12 Reacties

Oblomov 27 mei 2020 om 09:24

Landschap van de fietsindustrie? Ik hoor en lees alleen maar verhalen over fietsen die niet aan te slepen zijn. Nu is het sponsoren van vier wegploegen ook wel een beetje veel van het goede.

Spartacus 27 mei 2020 om 09:50

Klinkt voor mij ook als misbruik maken van de coronacrisis. Ik lees en hoor ook alleen maar dat de fietsen niet aan te slepen zijn momenteel.

KnightBiker 27 mei 2020 om 11:38

Ik denk eerder dat de merken Merckx en Ridley niet genoeg top of mind zijn, te weinig toegankelijk en een onbekend imago. De merken doen het in België waarschijnlijk goed maar het ontbreekt wellicht aan online (Canyon) aanwezigheid of een Tour winnaar die de merken in de spotlights zetten. (Zie pinarello)
Men kan 2 dingen doen: 1 – gooi alle sponsoring op 1 team met een publiekslieveling/Tour kandidaat. (Evenepoel)
2- Ga online en breid je productportfolio en beschikbaarheid uit.

Het zal me niet verbazen als ze volgend jaar Evenepoel & Deceuninck sponsoren en de rest laten vallen.

B@nesto 27 mei 2020 om 14:52

De verhalen over fietsen die de winkel uitvliegen zijn mij ook bekend. Ben benieuwd of er statistieken zijn mbt marktaandeel in NL/ Europa/ wereldwijd.

Weet niet of Ridley een eerder genoemd uithangbord mist of dat het aan andere factoren ligt.

IlPirata 27 mei 2020 om 12:19

Zijn Merckx en Ridley wel genoeg bekend bij het grote prubliek? Misschien dat Trek, Cannondale,Scott en bv. Bianchi goede zaken doen nu, maar deze Belgische merken niet.

LB108 27 mei 2020 om 12:38

Ik denk in België juist wel, met hun online “shop” die zeer snel geleverd werden wat in deze tijd zeer interessant was lijkt me en hun custom paints lijkt me voor velen ook leuk..

LB108 27 mei 2020 om 12:40

Misschien zetten ze nu alles op AG2r met Naesen en zijn versterking die erbij komt. Daarnaast Bardet de hoop voor de tour..

Voorgeborchte 27 mei 2020 om 13:46

Ze zullen wel bij Lotto blijven zeker? Van de andere ploegen ben ik toch minder zeker…
Ondanks Naesen haalt Merckx toch niet zo veel uit AG2R volgens mij.

senne van hoof 27 mei 2020 om 16:11

bij deceuninck gaan ze niet veranderen en al zeker niet naar Ridley.

Naessen is volgens mij al lang geen fan van zijn eddy Merckx fiets. ( met remschijven is die ook altijd te zwaar gebleven). laatst hoorde ik hem nog zeggen dat het bijtekenen of van ploeg veranderen ook sterk afhangt van het materiaal. het zou mij dus niet verbazen mocht er daar al een andere deal gemaakt zijn.

Domestique 27 mei 2020 om 19:10

Het gerucht ging dat AG2R volgend jaar op Van Rysel ging rijden (van Decathlon), net als het U19-team van AG2R. Dat zag Naesen niet zitten, volgens een interview eergisteren in Het Nieuwsblad.

Samlambeej 27 mei 2020 om 17:15

In BE zie je vooral bij de oudere mannen veel Merckx, Ridley en wat Pinarello. Veel mannen met geld op reserve kopen S-Works. Daar net onder zit Trek. Canyon is eigenlijk in een mum van tijd hun richting in geschoten. De rest van de markt wordt zowat verdeeld onder BMC, Giant, Wilier, Cannondale.

Ik zou het aandeel van Ridley en Merkckx ietsje hoger zetten dan het gezamelijk aandeel van Wilier en Cannondale bijvoorbeeld.

Mij maakt het weinig uit. Een kader in een mooie vorm en een mooi kleurtje, shimano erop en de contactpunten zijn volledig persoonlijke voorkeur. Ik vind de Merckx Stockeu69 tegenwoordig het mooiste kader. Maar niet in de AG2R kleurtjes svp.

RiGHT 28 mei 2020 om 00:01

Eerste alinea – “Momenteel rijden zowel Lotto Soudal, Sport Vlaanderen-Baloise, Bingoal Wallonie-Bruxelles als AG2R La Mondiale op fietsen van BCC” ==> BCF. BCC doet iets met apparaten met stekkers.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair