Porte wint koninginnenrit in Parijs-Nice, Kwiatkowski leider
Richie Porte heeft de vierde etappe van Parijs-Nice op zijn naam geschreven. Op de slotklim naar Croix de Cambouret (een klim van 10 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 6,7%) was het Sky dat de klok sloeg. Porte versloeg in de laatste meters zijn ploeggenoot Geraint Thomas. Michal Kwiatkowski (Etixx-QuickStep) eindigde achter het Sky-duo als derde en is de nieuwe gele trui-drager.
De Gendt in kopgroep
De vlucht van de dag bestond uit drie man: Thomas De Gendt (Lotto Soudal), Chris Anker Sörensen (Tinkoff-Saxo) en Antione Duchesne (Europcar). Orica-GreenEdge, de ploeg van leider Michael Matthews, onderhield het tempo in het peloton. De voorsprong van de kopgroep liep op tot boven de 7 minuten. Terwijl De Gendt goede zaken deed voor de bollentrui door op alle beklimmingen de bergpunten te pakken, moest Duchesne voorin de rol lossen. Op 40 kilometer van de finish werd de Canadees van Europcar opgepeuzeld door het jagende peloton, waarin Gilbert bij elke bergprijs ook punten verzamelde in een poging zijn bollentrui te behouden.
Op 46 kilometer van de meet nam AG2R La Mondiale het heft in handen in een poging de koers hard te maken. Het peloton brak al snel in stukken, maar de orde werd amper 10 kilometer later weer hersteld toen de twee groepen weer samensmolten. Bradley Wiggins en Rui Costa zaten even in het tweede peloton. Ook Tim Wellens en Rafal Majka belandden in die groep na een lekke band. Majka moest even later weer van de fiets en sloot pas op 25 kilometer van de meet weer aan.
Vooraan hielden De Gendt en Sörensen nog knap stand tot vlak voor de slotklim, ze werden op amper dertien kilometer van de finish gegrepen.
Slotklim
Etixx-Quick-Step reed het laatste gat naar de twee koplopers dicht en zette kopman Michal Kwiatkowski perfect af voor het slotstuk van deze etappe. Dit was zonder Warren Barguil (Giant-Alpecin) en Egor Silin (Katusha). Zij vielen aan de voet van de beklimming over elkaar heen en speelde derhalve geen rol meer.
Paolo Tiralongo (Astana) opende met nog acht kilometer te gaan het bal met een demarrage, terwijl achterin Majka nu echt moest lossen. Dit keer geen materiaalpech, de Pool kon het tempo simpelweg niet volgen. Tiralongo werd al snel gegrepen en de Sky-trein liet zich direct van voren zien. Dat was het moment waarop Matthews de groep der favorieten moest laten gaan en waarop duidelijk werd dat we vandaag een nieuwe leider gingen krijgen.
Op drie kilometer onder de top moesten Andrew Talansky en Wilco Kelderman ook lossen. Geraint Thomas (Sky) ging ervandoor en kreeg Jakob Fuglsang (Astana) met zich mee. Spilak sloot bij het duo aan. Even later sprong ook Tejay van Garderen weg. Richie Porte, Romain Bardet en Fabio Aru gingen ook mee. Kwiatkowski kwam iets later aansluiten en probeerde meerdere malen het gat naar de drie koplopers te dichten. Porte slaagde hier uiteindelijk wel in en nam Kwiatkowski in zijn wiel mee.
De Australiër ging vlak onder de vod van de laatste kilometer alleen door en kreeg enkel ploegmaat Thomas mee. In de sprint bleek Porte duidelijk te sterk voor zijn Britse ploeggenoot, die evenals Porte juichend over de eindstreep reed.
Parijs-Nice 2015 (WT)
Uitslag 4e etappe: Varennes-sur-Allier -Croix de Chaubouret (204 km)
1. Richie Porte (Sky) 5u38m38s
2. Geraint Thomas (Sky) z.t.
3. Michal Kwiatkowski (Etixx-Quick-Step) op 8s
4. Jacob Fuglsang (Astana) z.t.
5. Tejay van Garderen (BMC) op 17s
6. Rui Costa (Lampre-Merida) op 24s
7. Tony Gallopin (Lotto Soudal) z.t.
8. Fabio Aru (Astana) z.t.
9. Rafael Valls (Lampre-Merida) z.t.
10. Simon Spilak (Katusha) z.t.
Eerste vijf Nederlanders buiten de top 10
15. Tom Dumoulin (Giant-Alpecin) op 1m04s
26. Wilco Kelderman (LottoNL-Jumbo) op 1m24s
28. Tom-Jelte Slagter (Cannondale-Garmin) op 1m36s
42. Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo) op 3m03s
58. Lars Boom (Astana) op 8m35s
Algemeen klassement na 4e etappe:
1. Michal Kwiatkowski (Etixx-Quick-Step) 19u44m11s
2. Richie Porte (Sky) op 1s
3. Geraint Thomas (Sky) op 3s
4. Tejay van Garderen (BMC) op 27s
5. Jacob Fuglsang (Astana) op 32s
6. Tony Gallopin (Lotto Soudal) op 38s
7. Rui Costa (Lampre-Merida) op 41s
8. Gorka Izaguirre Insausti (Movistar) op 44s
9. Tiago Machado (Katusha) op 50s
10. Rafal Valls (Lampre-Merida) op 51s
15. Tom Dumoulin (Giant-Alpecin) op 1.13
23. Wilco Kelderman (LottoNL-Jumbo) op 1.36

Vorig jaar stond Geraint Thomas een etappe voor het einde (toen hij moest opgeven) toch ook gewoon 2e in het AK om vervolgens een 3e plek in de E3-prijs, een 8e plek in RVV en een 7e plek in P-R te behalen.
Als Van Marcke niet de nieuwe Ludo dierxens wordt en een klassieker wint dit jaar, hofkand nog bijvoorbeeld Parijs Tours en Kelderman een leuk klassement rijdt ergens is het seizoen geslaagd. Gesink is ook nog lang nog niet weg, let maar op. Die gaat nog mooie koersen winnen.
Verder heb ik geen fluit met lottojumbo maar je mag je eigen jongens toch steunen!
Meerszijds opvatbaar > Doe eens wat nuttigs!
dat was toch geen kritiek om de kritiek? Ik vind het gewoon niet terecht om nog met zijn leeftijd af te komen, het is geen rookie meer. Het is dan ook nog niet zo dat hier mensen roepen dat ze alleen blij zijn met een overwinning. Er wordt gewoon teleurstelling geuit. Ik bedoel daar verder niets mis mee.
en wie weet, knalt hij ze er een van de komende dagen allemaal af! Wat dan voor sommigen weer een bewijs is dat hij binnen dit en een paar jaar de tour wint!
Gespierde klimmers hebben over het algemeen een grotere motor(diesel) waardoor ze juist in de finale meer overschot hebben dan die kleine jongens, Indurain reed t hele zooitje op 30 sec in de laatste km bergop, had twee turbo's.
Is Porte een lichtgewicht denk jij?
Hinault was gedrongen gebouwd, waardoor hij misschien zwaar leek, maar zat onder de 65 kg. Beetje zoals Evans.
Volgens sommigen weegt Porte op dit moment 59 kg... En ik schat Thomas ook op 67-68. Bij Sky weten ze hoe je gewicht moet verliezen, de sleutel tot beter klimmen.
Als je vet om zet in spier,neemt gewicht toe maar wattage ook dunkt mij, Porte ziet er afgetraind uit over zn hele lijf, Australiers weten als geen ander wat afzien is en hebben ook lak aan 50 jaar traditie, biefstukken, pasta en geen sex 3 maanden voor de Tour, laat staan tijdens.
Volledig eens, de sleutel ligt bij veel, gezond maar niet al te calorierijk eten, zag het menu bij Giant, supergezond en ook nog lekker. Volgens who mogen we 3 klontjes suiker per dag maar sommige coureurs eten nog altijd hele zakken met die suikergelletjes, puur vergif.
Deze profs hebben erg weinig vet om in spieren om te zetten, ze trappen al een maximaal wattage. Als we het hebben over een aankomst bergop van 10 minuten of meer is spiermassa niet meer limiterend voor voor je prestatie, maar de hoeveelheid zuurstof die je aan de spieren kan afgeven wel, samen met de efficiëntie van die spieren zelf. En mij lijkt het logisch dat als je minder spieren hebt dat de zuurstofafgifte net wat beter verloopt, aangezien je bloed hetzelfde volume blijft rondpompen. Vandaar dat lichte jongens beter klimmen, zoalng de zware renners niet iets abnormaals aan hun bloed vertonen.
Dat je als wielertoerist wat rondjes gaat fietsen in de Alpen heeft weinig gemeen met übergetalenteerde mannen die alles voor hun sport overhebben en hier op ruim 90% van hun conditie rijden.
Meer spiermassa is ook meer bloeddoorstroming en minder kans op verzuring en ja als getalenteerd "toerist" deden wij 150 per dag met soms drie cols van boven de 2000 en moesten ook nog zelf koken en wassen, strijken en de tent op zetten en cotes du rhone villages soldaat maken.