Richie Porte: “Wat ‘G’ in de Dauphiné voor me deed, wil ik in de Tour terugdoen”

Richie Porte: “Wat ‘G’ in de Dauphiné voor me deed, wil ik in de Tour terugdoen”

© Cor Vos

vrijdag 25 juni 2021 om 12:15

Vier kopmannen. Voorlopig zonder een uitgesproken hiërarchie. Tenminste, dat lieten ze gisteren bij INEOS Grenadiers toch uitschijnen tijdens de persconferentie. Toch liet Richie Porte een ballonnetje op. “Wat G (Geraint Thomas, red) tijdens de Dauphiné voor me deed, wil ik in de Tour graag terugdoen”, liet hij zich ontvallen.

Geraint Thomas kwam gisteren als eerste aan de beurt. Een kwartier later mocht Richard Carapaz de verzamelde pers te woord staan via de online verbinding vanuit de teambus. Nog vijftien minuten later was het de beurt aan Richie Porte. De intussen 36-jarige Australiër had het – net als zijn ploegmaats overigens –  vooral over de sterkte in blok. Het is ook ongezien, een team dat op papier met vier kopmannen aan de start van de Tour verschijnt.

Jumbo-Visma was vorig jaar niet in staat Tadej Pogacar van de eindzege te houden. Hoe gaan jullie het aanpakken?
“Het klopt dat Pogacar opnieuw de maatstaf is. Ik heb hem de laatste weken niet zien koersen, maar met overwinningen in de UAE Tour en de Tirreno en een tweede plaats in het Baskenland is hij uitstekend aan het seizoen begonnen. Hij zal zeker op niveau zijn. Onze aanpak? We moeten het voordeel van het sterkste blok en onze numerieke meerderheid uitbuiten.”

Wie is bij INEOS Grenadiers de uitgesproken kopman?
“Op dit moment kunnen we met vier – inclusief mezelf – meedoen voor het geel in Parijs. Maar we bekijken het dag per dag. Het klinkt cliché, maar het is zo.”

Is de volgorde van de persconferentie symbolisch voor de hiërarchie in de ploeg? 
“Ik wist niet dat er een volgorde was, maar er zijn geen geheimen. G won al de Tour, Richard en Tao de Giro. Zelf won ik nog geen grote ronde, maar vorig jaar stond ik wel op het podium van de Tour. De koers, en vooral de route tot we de bergen induiken, zal uitwijzen wie de uiteindelijke kopman wordt.”

“Misschien volgt het antwoord pas in de laatste week. Of misschien zelfs na de laatste tijdrit. Het is een goede vraag, wie kopman is. Maar een moeilijke om te beantwoorden.”

Je won in 2013 en 2015 de Tour met Chris Froome. Wat is het verschil tussen Froome en Thomas?
“Chris profileerde zich als de grote leider, wat af en toe wel voor stresssituaties zorgde. G is als kopman veel meer relaxed. Hij gedraagt zich niet als uitgesproken kopman, maar gezien zijn vormcurve mag hij dat misschien wel zijn. Overigens, wat hij voor mij deed in de Dauphiné, dat wil ik graag voor hem terugdoen in deze Tour.”

Wordt Pogacar de belangrijkste concurrent?
“Hij en Roglic. Ze hebben allebei een geweldige punch in huis. Een bijzondere explosiviteit waarmee ze onderweg veel bonificatieseconden kunnen pakken. Aan ons om ervoor te zorgen dat dat niet lukt. Hoe? Als we met vier in goede positie de bergen intrekken, kunnen we hen bestoken. Ze kunnen niet elke aanval van ieder van ons beantwoorden.”

Porte en co stonden de media te woord vanuit de teambus

Dit artikel delen:

19 Reacties

bartp25 25 juni 2021 om 12:25

Natuurlijk kunnen Pogacar en Roglic niet alle aanvallen beantwoorden van deze 4 maar ik neem aan dat ze slim genoeg zijn om zelf aan te vallen. Ik denk dat als Roglic en Pogacar zelf aanvallen er 1 misschien 2 mannen meekunnen van Ineos.

KnightBiker 25 juni 2021 om 12:32

+1 ze kunnen het best zo snel mogelijk een paar Ineos mannen buitenspel zetten, dat betekent wel dat ze al redelijk snel ergens initiatief moeten (over) nemen. Ineos is erbij gebaad om hun vier man zo lang mogelijk in het spel te houden om dat voordeel later te kunnen uitspelen.

Wheely 25 juni 2021 om 12:41

Ze gaan met deze opstelling hoe dan ook hun stempel drukken op de wedstrijd, of het er echt leuker van wordt gaan we nog meemaken. Ik denk eigenlijk van wel.

Ketjap Manis 25 juni 2021 om 12:43

Maar wat heeft G dan precies voor Porte gedaan in de Dauphine?

Turtlehead 25 juni 2021 om 12:59

Voor hem gevallen, zodat hij zelf gewoon kon doorrijden voor een keer? ;)

Turtlehead 25 juni 2021 om 13:01

Blijft toch raar, klinkt een beetje als een dubbeltje krijgen en twee bitcoin teruggeven.
De kans dat hij voor Carapaz moet knechten lijkt me groter, maar het is in ieder geval duidelijk wie op de achtergrond de leider is in die ploeg (Thomas). net als in 2019 toen Bernal werd kleingehouden.

FDJ 25 juni 2021 om 13:05

Carapaz staat na de tijdritten al minimaal 2 minuten achter. Dat zijn in de huidige tijden achter op een Roglic. Dat zijn tijden die je niet meer goedmaken gaat bergop in de huidige tijd. Een Thomas is op dit parcours gewoon de ideale kopman.

Henk van Bouw 25 juni 2021 om 15:26

Sorry FDJ maar mijn kop doet aardig pijn als ik jouw comment probeer te ontcijferen.

IlPirata 25 juni 2021 om 13:11

Blijft triest dat de nummer 3 van verleden jaar en ook dit seizoen weer meer dan dik in orde als een soort schaduwkopman rond gaat rijden en niet gewoon de absolute kopman is bij een ander team. Als ze ook alweer bezig zijn met Vlasov is voor met name Ineos een budget/salarisplafond meer dan nodig voor de sport.
Moneymoneymoney.

Wheely 25 juni 2021 om 13:19

Tja hetzelfde geldt voor de nummer drie van twee jaar terug.

Gannadier 25 juni 2021 om 13:22

En voor de nummer 3 van 3 jaar geleden is het helemaal triest ;) die is wegkapitein maar wel met het nummer 1 van zijn team.

IlPirata 25 juni 2021 om 13:29

@Wheely kruiswijk rijdt al geruime tijd matig voor zijn doen, Porte niet.

Thijs E 25 juni 2021 om 13:41

Ik denk dat er na een week 1 of 2 kopmannen over zijn, waaiers, valpartijen, boni’s, tijdrit etc, je kunt of wil niet overal met 4 man bij zijn.

En om de beurt aanvallen werkt ook onderling selectief, wat is je tactiek als je eerste man in het klassement een matige dag heeft? Toch doortrekken met die andere drie? Of alleen volgen? Je mist focus.

SprintMaster 25 juni 2021 om 14:04

Hart gaat natuurlijk nooit meedoen om de Tourzege. Zijn Giro zege was na het uitvallen van de drie grootste favorieten. Porte zal wel weer een mindere dag hebben, houden ze er nog twee over. Daarvan hoop ik dat Thomas compleet de gehaktmolen wordt in gedraaid. Carapaz is hun aantrekkelijkste renner en met de beslissing in de Pyreneeën (Col de Portret en Luz Ardiden) misschien wel hun belangrijkste troef. Al zal het Engelse blok dat niet leuk vinden.

Romāns Vainšteins 25 juni 2021 om 15:17

SKY heeft al eerder van sjokpony’s dekhengsten gemaakt, Hart kan gewoon de volgende in die rij zijn. Qua onooglijkheid past hij ook mooi in het rijke palet van Britse non-stylisten bergop zoals ook Wiggins, Froome en Thomas op dat vlak niet om aan te zien zijn.

Marco 25 juni 2021 om 14:08

Volgens mij staat er 4 kopmannen en het zou ook helemaal niet slim zijn om nu te vertellen wie de kopman is..

Hoe langer je kunt schermen met 4 kanshebbers hoe zwaarder voor Jumbo en UAE.

Ik kan niet beoordelen of Tom het vorig jaar kon met zijn zitvlak maar anders was de grootste fout van Jumbo dat hij al einde week 1 ging knechten

Die meer kanshebbers van ineos is trouwens ook de reden dat Tom niet kon winnen toen hij 2e was

Eindklassement Tour de France 2018
1. Geraint Thomas (GB)
2. Tom Dumoulin (Ned) + 1.51
3. Chris Froome (GB) + 2.24

Henk van Bouw 25 juni 2021 om 15:29

Dat Tom ging knechten was uit eigen beweging geen orders van Team Jumbo. Sterker nog het was helemaal niet de bedoeling dat hij dat ging doen. Tom was mentaal niet sterk genoeg daar.

Edwin Jansen 25 juni 2021 om 15:37

Wederom een zeer politiek correct interview. Het zegt mij allemaal niet zo heel veel. Veel zal duidelijk zijn na de eerste tijdrit, waarin het mij niet zou verbazen als Porte net als in de Dauphine voor Thomas gaat eindigen. Dan nog zal hij hetzelfde verhaal blijven ophangen totdat ergens overduidelijk wordt dat Thomas het niet gaat doen. We zullen zien.

de adelaar 25 juni 2021 om 16:11

Let op Porte maakt van zichzelf een underdogpositie , maar na bijna drie weken staat ie op winstkansen( mits ie op de fiets blijft , zijn tijdritten en zeker deze in de tour bieden hem en G mogelijkheden.

Headlines

Materiaalzone

Populair