Richard Plugge wil met gamification jeugdige wielrenners stimuleren

Door , woensdag 1 mei 2019 om 10:30

Jumbo-Visma wil met het nieuwe opleidingstraject haar steentje bijdragen aan de ontwikkeling van het jeugdwielrennen in Nederland. De WorldTour-ploeg richt zich daarbij vooral op jongens en meisjes van vijftien tot achttien jaar. “Jongeren moeten geen FIFA of Fortnite spelen, maar gaan wielrennen”, stelt hij. Voor de camera van WielerFlits legt hij uit hoe.

Plugge en consorten willen in hun plannen gebruikmaken van gamification. Voor diegenen die deze marketingterm niet kennen: gamification is het toepassen van gamedenken en gametechnieken in niet-game omgevingen, stelt Marketingfacts. “Op scholen willen we tijdens de gymlessen bijvoorbeeld met een Tacx langs gaan en de leerlingen vervolgens op Zwift virtueel met elkaar laten strijden. Het wielrennen kun je tegenwoordig gamificeren, je kunt het naspelen. Dat is de bedoeling. Op die manier willen we de jongeren laten kennismaken met de wielersport.”

Vrouwenploeg
Als vervolg daarop wil Jumbo-Visma als ‘verbindingsspeler’ dienen om de enthousiaste jongeren in contact te brengen met de lokale of regionale wielerclubs en -verenigingen. Daarna komen de beste junioren in aanmerking voor een plekje bij het U23-talententeam. Maar hoe zit het dan met de meisjes? “Voorlopig zijn er heel veel mooie vrouwenploegen in de wereld en in Nederland zelfs”, stelt Plugge. “Als er een mooi talent is, kan ze naar die teams. Denk aan SwABo (Biehler Pro Cycling, red.), maar ook Boels-Dolmans en Sunweb. Wij zoeken heel nadrukkelijk de samenwerking met hen. Wij kunnen niet alles doen.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

21 Reacties

Wheely 1 mei 2019 om 10:49

Het grootste wielertalent ter wereld speelt Fortnite!

trickstuff 1 mei 2019 om 10:53

Virtuele dansjes zou echt een leuke upgrade voor Zwift zijn.
En de storm voorblijven dmv een smart trainer natuurlijk.

sooike 1 mei 2019 om 11:04

En dan na een paar jaar weer de deur wijzen of het verder ontwikkelen aan betere ploegen overlaten !

xistnc 1 mei 2019 om 11:18

In het Sooikiaans dialect staat hier, dat het misschien best een goed idee is.

peervaneynthoven 1 mei 2019 om 23:56

Cynisme, ironie of sarcasme? Zoek het maar uit. Maar het gaat over TJV, daarom begrijp ik deze notoire zeurkous wel. Uitstekend idee overigens. Alle ideeën om de onderbouw van het Nederlandse wielrennen te verbreden en jongeren op eigentijdse wijze te benaderen verdienen respect en een kans. Zo ook een opleidingsploeg/opleidingstraject.
ps Ben jezelf ooit de deur gewezen omdat je het woord “weer” gebruikt? Dat kan wijzen op herhaling. Dat kan een mogelijke verklaring voor je anti TLJ/TJV zijn.

Romāns Vainšteins 1 mei 2019 om 11:29

Zal wel een ijsberg aan partners en geldschuiven onder zitten.

ikbenprocycling 1 mei 2019 om 14:33

dreigt een Titanic scenario ?

Samlambeej 1 mei 2019 om 14:51

"Via Tacx° en Zwift° … laten kennismaken met wielrennen." => T*RINGSAAI !!
Je moet ze met een strakke zijwind over de dijken jagen voor 10 op hun rapport of een middag op zo'n snelle Bianchi laten toeren door de mooiste streekjes des lands.

Jacco van Stierop 1 mei 2019 om 17:33

Precies @Samlambeej, je moet er juist níet in meegaan maar er keihard tegenin gaan, ‘degamification’ moet het woord zijn. Buiten dartelen de lammetjes in de wei en bloeit de pruimelaar, maar we gaan lekker veilig in een muffe gymzaal op een Tacx zitten, want stel je voor dat het gaat regenen. En straks met de e-bike naar huis.

peervaneynthoven 1 mei 2019 om 23:58

Ja en ?? Is daar iets mis mee?

peervaneynthoven 2 mei 2019 om 00:05

@samlambeej @jacco van stierop. En leg eens uit hoe je ze buiten op de fiets over de dijk jaagt met regen en zijwind? Niet met het vooruitzicht aan dartelende lammetjes en bloeiende pruimelaars hoop ik, want dat heeft tot nu niet zo veel succes gehad.

Jacco van Stierop 2 mei 2019 om 12:13

@ peervaneynthoven
Ik geloof meer in clinics buiten op het strand, in de duinen, in het bos, op een heuvel etc. met crossfietsen en mountainbikes. Veel behendigheidsoefeningen in de vrije natuur, en af en toe kan daar een competitie-element aan toegevoegd worden. Een Tacx is voor de jeugd misschien één of twee keer leuk maar het blijft dom trappen, en ik betwijfel ten zeerste of je een jongere daarmee aanzet tot meer bewegen of tot meer fietsen in welke vorm dan ook. Dat natuur alleen iets is voor ouderen van dagen is larie, genoeg kinderen en jongeren die dat ook hip vinden.
TJV kan met die clinics een ondersteunende rol vervullen en dat zou mooi zijn. Ik ben destijds bij een wielervereniging gekomen nadat er een (ik dacht gemeentelijk) initiatief was om scholieren kennis te laten maken met allerlei verschillende sporten, waaronder wielrennen. Daarvoor had ik gevoetbald, zoals de meeste jongens bij mij op school en in de buurt.

Samlambeej 2 mei 2019 om 18:12

@peervaneynthoven
In wat verschilt zo’n Tacx met Zwift nu van een loopband? Daar zit eigenlijk niks in wat wielrennen nou leuk maakt. Geen wind, geen snelheid, geen baangevoel, geen mooie omgeving, geen concentratie op het sturen, niks. Enkel pijn in je benen en een cijfertje op het scherm.
Niks tegen E-bikes overigens. Heeft al bijzonder veel mensen op de fiets gezet die dat anders nooit zouden doen. En waarom? Omdat ze met een stabiele snelheid van 25 gewoon veel makkelijker afstanden kunnen doen en genieten van de omgeving.

iLLan 1 mei 2019 om 11:50

En dan zelf als ploeg ook het goede voorbeeld geven voor de jeugd: niet op de weg fietsen bij het trainen en niet door rood rijden.

wielrenner 1 mei 2019 om 13:45

“mooie”vrouwenploegen, das nooit weg!

Pleistervocht 1 mei 2019 om 14:14

Iedereen met een FTP < 250w moet 100x opdrukken en worden gepest

ikbenprocycling 1 mei 2019 om 16:22

bit harsh

Switchfoot 1 mei 2019 om 16:06

Leuke alternatieve titel: Richard Plugge wil met gamification jeugdige wielrenners simuleren

BenderBeach 1 mei 2019 om 16:50

Of: Jeugdwielrennen inplugge door gamification-methode

Djoop 2 mei 2019 om 03:04

Jammer dat ik hier geconfronteerd moest worden met management mumbo jumbo (visma) en de marketing mafketels die het bezigen. Ik mag hopen dat ze die lui niet betalen voor dit gewauwel.

vanSpringel 2 mei 2019 om 17:16

Gisteren met mijn 14 jarige zoon, die voor het eerst op een racefiets zat ( gehuurd karretje) vanuit Alcudia op Mallorca 82km over 2 Colletjes in de Tramuntana gefietst. Met platte schoenen, hij vond het geweldig en wil wanneer we thuis zijn, graag op mijn oude racefiets het fietsen graag oppakken. Ik stel voor dat Plugge met serieus gemotiveerde jongeren een paar dagen zoiets gaat doen. Niet binnen op een staitische trainerding, maar wind door je helm in een prachtige afdaling, smaakt naar meer, volgens mijn zoon.