Richard Plugge: “Wij zijn niet het enige team waar training af en toe primeert op competitie”
foto: Cor Vos
dinsdag 28 februari 2023 om 11:35

Richard Plugge: “Wij zijn niet het enige team waar training af en toe primeert op competitie”

Zaterdag winst in de Omloop Het Nieuwsblad, zondag de zege in Kuurne-Brussel-Kuurne en in beide koersen ook nog een extra mannetje op het podium. Richard Plugge had deze dominantie van zijn ploeg Jumbo-Visma niet direct verwacht in het Vlaamse Openingsweekend, maar zag wel dat de plannen perfect werden uitgevoerd. “Dit was ‘totaalwielrennen’, zoals we het af en toe graag zien”, zegt de teambaas tegen Het Laatste Nieuws.

In aanloop naar het Openingsweekend ging het veel over de aanpak van Jumbo-Visma. De Nederlandse WorldTour-formatie kiest ervoor om zijn renners weinig voorbereidingskoersen te laten rijden en in plaats daarvan in te zetten op trainingen. Daar is ook kritiek ook. “Zo zag ik onlangs een artikel passeren over de vaststelling dat een deel van onze renners nog niet één koers had gereden. Mensen vinden daar dan iets van. En niet altijd iets positiefs. Terwijl wij weliswaar één van de weinige teams zijn die dat doen, maar zeker niet het enige.”

“Wielrennen is steeds meer een ‘voorbereidingssport’ geworden, waarin training af en toe primeert op competitie. Ook Pogacar, Van der Poel, Evenepoel en andere tenoren passen, als ze ergens ‘top top top’ willen zijn, dat principe toe. Het algemene niveau is daardoor zoveel hoger geworden dat je bijna niet anders meer kan dan volgen. Het tegendeel werkt zelfs contraproductief.”

“Onze aanpak rendeert”
Maar is het niet zo dat iemand als Wout van Aert, net als bijvoorbeeld Tadej Pogacar, dolgraag koerst en wint?  “Ja, maar toch ben ik ervan overtuigd dat zowel Pogacar als Wout hun seizoen heel goed indelen. Wij weten perfect wat we waar en wanneer met Van Aert kunnen. Het mooie is dan inderdaad dat ze, áls ze in actie komen, zich niet sparen en er altijd volle bak invliegen. En daar navolging in krijgen. Zie de Omloop en Kuurne-Brussel-Kuurne. Voor het tweede jaar op rij toonden we aan dat onze aanpak wel degelijk rendeert.”

Jumbo-Visma heerst voorlopig in de voorjaarskoersen, erkende ook Patrick Lefevere, de ploegmanager van Soudal Quick-Step. “Nou, onderschat Soudal Quick-Step toch maar niet. Patrick heeft nog altijd dé te kloppen ploeg in het voorjaar”, klinkt de reactie van Plugge. “Met al die ijzers in het vuur? Hou ze maar in de gaten. Mathieu van der Poel klaart het in zijn eentje. Maar Soudal-Quick.Step kan als ploeg het verschil maken. Net als Ineos, als ze er vol ingaan.”

Het collectief
Ook Jumbo-Visma moet het van het collectief hebben, denkt Plugge. “Wat betekent dat je je voortdurend moet blijven afvragen hoe je dat blok in de breedte verder kan versterken. Dat hebben we ook gedaan. Toch blijven we in de budgettaire WorldTour-ranking rond dezelfde positie bengelen. En kijken we, wat dat betreft, nog steeds tegen een achterstand aan.”

Wat betekent deze focus op de groep voor kopman Wout van Aert? “Wout is zeker één van de grootste kanshebbers op zo’n grote klassieke zege. Maar we denken vooral aan het team, waarmee we een heel leuk spel kunnen spelen – zie de Tour van vorig jaar. Uiteindelijk is niemand groter dan de ploeg, net dáárin schuilt één van onze grote krachten.”

“Niemand staat boven de groep”
De ploeg van Patrick Lefevere hanteert die strategie al jaren, legt Plugge uit. “Geen mens die nog precies weet wie daar nu juist welk(e) Monument of grote klassieker heeft gewonnen, maar wél dat Patricks verzameling ondertussen immens is geworden. Ik herhaal: niemand staat boven de groep. Ook Van Aert niet. Wél geloof ik dat de kans op klassiek succes voor hem groter is mét die andere jongens om zich heen dan zonder. Het is zo simpel als wat: waar je anders maar één renner in de gaten met houden bij ons, zijn dat er nu toch een paar meer. Daar kan Wout munt uit slaan.”

RIDE Magazine
18 Reacties
28-02-2023 11:49
Vanuit het oogpunt van Jumbo en het willen halen van resultaten in de grootste wedstrijden opzich een logisch verhaal.

Wel jammer dat hij nergens in gaat op een van de grootste kritiekpunten op deze aanpak: het gebrek aan eigen kansen voor jonge renners en de 2e lijn.
    28-02-2023 12:00
    Inderdaad, denk dat meesten wel begrijpen dat de echte kopmannen relatief weinig koersen en enkel de topwedstrijden rijden (al hoopt iedereen natuurlijk om ze zoveel mogelijk aan het werk te zien).

    Maar zoals dit jaar, zouden mannen als een Van dijke, Affini of VdSande toch gerust aan de start mogen staan voor die kleine klassiekers eventueel aangevuld met jongens uit het Dev team.
    Ik wil gerust geloven in het grotere plan, maar je zal me toch niet wijsmaken dat Van Aert Roubaix zal verliezen omdat pakweg Affini of Van emden de scheldeprijs gereden hebben die week.

    Vorige jaren zou dit ook goed geweest zijn voor renners als Van Hooydonck en Teunissen.
    28-02-2023 12:10
    @Frederico Bahamontes De renners van het Development hebben een prima programma bij JV en leren van de WT renners. Bij Kuurne Brussel Kuurne was er ook weer een renner van het Development Team mee met de WT. In Cran Camino zelfs 3. Ook in Monsere rijden weer 4 van het Development Team met de WT net zoals straks in Settimana straks de U23 jaar een kans krijgen. In Ronde van Drenthe rijdt voor JV het Development Team tegen WT teams van andere ploegen. Als je kritiek blijft geven op dat de jongeren te weinig kans krijgen, geef dan aan welke jongeren. Vergeet niet dat Leemreize en Mick Van Dijke nu niet fit zijn en daarom niet rijden. Kooij, Tim van Dijke, Gloag, Foss en Valter hebben toch een mooi programma al gereden of in het vooruitzicht.
    28-02-2023 12:12
    Exact. Zo'n Affini bijvoorbeeld is nu al ruim 2 jaar werkpaard aan in het spelen in de eerste 100km van een koers om daarna vrolijk in de laatste bus te eindigen of een DNF'je te scoren. Hoe vaak heeft hij zelf voor ergens voor mogen koersen? Dat is toch een verschrikkelijke verspilling van talent..
    28-02-2023 12:14
    100% eens,

    Dat heeft Wielerflits deze week zelf ook nog bericht. Kwam terug in zowel interviews met Dekker als Teunissen.

    Roosen, vHooydonck en de van Dijke's ervaren dit negatieve aspect op t moment.
    28-02-2023 12:16
    Winnende coach heeft altijd gelijk zeggen ze.
    Toch mis ik wel in deze Samyn en de andere “kleinere” koersen de “jongere” garde van TJV. Met een Strand Hagenes, Loe van Belle, de gebroeders van Dijke, Lars Boven heb je toch zo een renner of 5, die best hoge ogen zouden kunnen gooien in dit soort koersen.
    Desnoods aangevuld met 2/3 ProTour renners.
    28-02-2023 12:27
    Ja met Affini heb je een punt, maar het is wel zo, dat diezelfde Affini wel de T/A, MSR en de Giro rijdt. Volgens mij kunnen zij nu afwisselen met de gebroeders van Dijke, die ook graag bij dat clubje Flandriens willen horen.
    28-02-2023 12:30
    @Rawolf Heb je het programma van Tim van Dijke wel gezien? Tour down under, algarve en Omloop gereden en nu op 5 maart Pierre Monsere. Voor Van Hooydonck begint het seizoen bij de Omloop waarna hij in KBK bijna wint. Vervolgens Paris Nice en de mooie klassiekers. Daar passen echt geen kleine wedstrijden meer tussen. Voor Affini geldt hetzelfde. Superknecht met de mooiste wedstrijden die een knecht maar kan wensen. Ook voor hem geldt andere wedstrijden er tussen door is niet verstandig. Het is een keuze om met een grote groep pas op 25 februari te starten, maar om te zeggen dat dit voor deze renners een negatief aspect is vind ik te kort door de bocht
    28-02-2023 12:48
    @Kevink1986 Heb jij dit weekend het wielrennen wel gevolgd? JV is volgens mij de enige ploeg die zijn Development renners nu al regelmatig laat rijden bij het WT team. De renners die jij noemt (Boven, Van Belle, Strand-Hagenes, Staune-Mittet) hebben zich dit weekend allemaal al getoond op kop van een peloton waarin WT ploegen reden. Op 5 en 12 maart rijden ze weer in wedstrijden met WT ploegen. Oh ja Geleijn heeft Algarve gereden. Bovendien rijdt het Development Team op 1, 4, 5, 9-12 maart nog hun eigen wedstrijden. Van Belle rijdt ook Settimana van 21 - 25 maart met waarschijnlijk nog 1 of 2 Development renners. Conclusie: JV Development renners krijgen een fantastisch programma bij hun ploeg met ruime kansen om ervaring bij het WT team op te doen.
    28-02-2023 15:00
    Inderdaad. Trofeo Laigueglia bijvoorbeeld morgen. Met de helft van de Strade Bianche ploeg en aanvullers van de TA ploeg en development team zou je daar prima talent voor eigen kans kunnen laten rijden. 9 WT teams aan de start.
28-02-2023 12:23
Een beetje een vreemd interview vind ik, als je supporter bent van Wout vraag je jezelf toch af waar Plugge nu naartoe wil met hem. Twee keer benadrukken dat Wout niet moet denken dat hij als absolute kopman naar zijn voorjaar mag is wat lastig imho, dan zit hij altijd gevangen in zijn eigen ploeg. Hij krijgt er een riant loon om ook op te draven als 'knecht' in andere wedstrijden en bij mag in zijn zandbak gaan spelen in de winter. Maar dat zijn dingen die evengoed bij andere ploegen te 'krijgen' zijn voor iemand zoals hij...
28-02-2023 13:00
Haha totaalwielrennen. Alsof ze tactisch iets doen wat nog nooit vertoond is. Het is allemaal geen hogere wiskunde, je moet er alleen de renners voor hebben.
28-02-2023 12:54
Inderdaad ken dcq, maar dit is weer pedante Plugge ten voeten uit; zelfbevlekt zich te pas en te onpas de hemel in als de zelfbenoemde innovator van het Totaalwielrennen. Terwijl copy/paste voormalig Wolfpack.

Hij moet ook compenseren natuurlijk na jaren en jaren van flaters slaan in heel veel koersen, die heel veel mensen zich uitstekend kunnen herinneren.
28-02-2023 11:56
"Het is zo simpel als wat: waar je anders maar één renner in de gaten met houden bij ons, zijn dat er nu toch een paar meer. Daar kan Wout munt uit slaan."

Voor Plugge misschien zo simpel als wat, maar ik vermoed dat Van Baarle veel meer voordeel heeft bij dit sterke team in de breedte omdat hij niet uitgespeeld kan worden in de sprint. Indien in De Ronde op 40 km van de meet een groepje met Kragh Andersen, Lampaert en Van Baarle voorop rijdt, dan zitten de intrinsiek betere renners Van Aert, van der Poel en Alaphilippe toch wel degelijk met een probleem.
    28-02-2023 12:16
    Kragh en Lampaert eveneens.
    28-02-2023 12:34
    Hoezo? In die situatie gaat DVB toch niet 100% meedraaien? Ik zie zelfs nog eerder een situatie ontstaan dat WVA zelf eens op de verrassing speelt en vroeg vertrekt. Veel van de renners die hij dan meekrijgt zouden tekenen voor een plek op het podium van een monument (a la Politt in PR '19 of Dillier in '18).

    Ik zie nu ook eerder meer dan minder scenario's voor WVA om een monument te winnen.
28-02-2023 14:51
aldus Koning Afgelasting.
01-03-2023 11:26
Nu nog een gepaste bijnaam voor de Jumbo's. De Gele Roedel?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine