Richard Plugge: “Primoz haalde het beste uit iedereen”

maandag 16 september 2019 om 12:16
Richard Plugge: “Primoz haalde het beste uit iedereen”

foto: Cor Vos

Volgens teambaas Richard Plugge van Jumbo-Visma heeft Primož Roglič voor de mooiste zege in het bestaan van de ploeg gezorgd met het winnen van de Vuelta a España. “In de Vuelta was het team drie weken scherp en attent. Primož haalde het beste uit iedereen.”


“Een overwinning in een grote ronde is het hoogst haalbare. De Tour is het grootst, maar dit is een grote en mooie stap in die richting”, zegt Plugge. “Dit is tot nu toe de mooiste overwinning in het bestaan van de ploeg. We zijn eind vorig jaar begonnen met het proces om structureel in de top van het wielrennen mee te gaan doen. Zowel in de klassiekers, als in de grote rondes. We hebben dit jaar laten zien dat we goed op weg zijn door het podium te halen in elke grote ronde.”

Roglič eindigde namelijk al derde in de Giro d’Italia achter Richard Carapaz en Vincenzo Nibali, terwijl Steven Kruijswijk dezelfde plek bekleedde in de Tour de France. “Een van de stappen was om de ploeg sterker te maken in de breedte en een mix te vinden van jonge talenten en ervaren mannen. Steven en Primož hebben al laten zien dat ze kunnen meedoen om de prijzen in grote ronden en met de komst van Tom Dumoulin wordt dat perspectief alleen maar groter.”

‘We moesten eerst zien of hij wel kon koersen’
In 2016 voegde Roglič zich bij de ploeg, nadat hij overkwam van het continentale Adria Mobil. In zijn vierde seizoen stond hij afgelopen weekend op het hoogste treetje van de Vuelta. “We zijn voorzichtig met hem begonnen. We moesten eerst zien of hij wel kon koersen”, zei Plugge. “Al snel bleek dat hij dat kon. Stap voor stap hebben we zijn progressie gezien. Eerst in de rondjes van een week en vorig jaar ook in de grote ronden toen hij vierde werd in de Tour.”

“De Giro dit jaar was een les voor hem en de ploeg. De grootste les was om drie weken scherp en attent te blijven. Dat hebben we in deze Vuelta gedaan. De ploeg was heel erg sterk en Primož haalde het beste uit iedereen. Vandaar dat wij het samen winnen altijd zo benadrukken.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

Geit in mijn Kelderman 16 september 2019 om 12:43

Ik weet het niet met Primoz. Fantastisch renner, tamelijke alleskunner in het rondewerk, maar op de een of andere manier beklijft zijn persoonlijkheid niet. Na vier jaar Jumbo doet hij me nog steeds vrijwel niets. Herkenbaar voor andere forumleden?

Klaas Foppen 16 september 2019 om 12:59

Verschil moet er zijn, ik vind hem al vanaf het begin 1 van mijn favoriete renners. Battaglin trouwens ook dus vind het jammer dat die vertokken is, vraag me trouwens af of die nog wel zo blij is met zijn vertrek. Van de lichting van nu vind Ik Sepp Kuss zeer aansprekend.

janwillem92 16 september 2019 om 13:00

Ik heb dit zelf niet, kan zijn onderkoelde uitstraling en droge humor ( gezien in uitingen van de ploeg) wel waarderen.

Wheely 16 september 2019 om 13:00

Bij mij was het liefde op het eerste gezicht. Mooie persoonlijkheid met een goed verhaal, vond alles wat hij deed direct al cool maar had in het begin nooit verwacht dat hij zo goed zou worden als hij nu is.

Emergo 16 september 2019 om 13:02

NEE

VerstandOpNul 16 september 2019 om 13:34

Ik vond het een mooie renner.. Die eerste tour-etappe die hij pakte met een ontsnapping, afdalen op het allerscherpst van de snede, schitterend om te zien..

tendam 16 september 2019 om 13:47

George Bennett vind ik een mooie persoonlijkheid, maar geen geweldige renner. Roglic is een geweldige renner, met een wat timide en gesloten persoonlijkheid. Beiden kan ik op hun eigen manier waarderen.

jv88 16 september 2019 om 14:02

Geweldige gozer en een van mijn favorieten in het huidige wielrennen. Kan van die stoïcijnse droogkloten wel waarderen.

ParijsTours2004 16 september 2019 om 14:49

De citaten die je van ‘m leest zijn altijd vreselijk nietszeggend: ‘Zware koers gehad’, ‘Er kan nog veel gebeuren’, ‘Ploeg hard gewerkt’, dat soort dingen. Nu hebben sporters daar sowieso een handje van, maar bij hem is het wel extreem. Ik vind dat ‘ie als renner echt wel mooie dingen heeft laten zien, vooral in de kleinere rondes die hij gewonnen heeft. Hier (en in de Giro) was zijn manier van koersen niet echt sprankelend. Begrijpelijk hoor, daar niet van, maar minder leuk.

Romāns Vainšteins 16 september 2019 om 21:37

Juist vanwege zijn zeer diepgaande nietszeggendheid vind ik het juist wel een leuke renner, dat heeft hij sowieso totaal gemeen met zijn illustere verre voorganger Denis Menchov. Het met een vergrootglas zoeken naar leukigheidjes bij Roglic is ronduit hylarisch, die kiest er duidelijk voor om op persoonlijk vlak zo weinig mogelijk met ons te maken te hebben, en dat is zijn goed recht.

Als coureur is het een speciale en nu zit hij in de vorm dat hij rondes kan winnen en bepalen wie er wel of niet wint, dan ga je vanzelf zo rijden als hij nu doet.

Wheely 16 september 2019 om 13:05

Roglič overigens leider in een hoop rankings momenteel, beste renner van het seizoen samen met Alaphilippe.

VerstandOpNul 16 september 2019 om 13:32

“De grootste les was om drie weken scherp en attent te blijven. Dat hebben we in deze Vuelta gedaan.”

Behalve dan in die waaieretappe.. :-D

Maakt achteraf gelukkig niet veel uit.. TJV mag zeer trots zijn op dit resultaat, dus deze juichstemming is meer dan terecht.. Ik zou me kunnen voorstellen dat er intern ook nog wel een evaluatie zal plaatsvinden..

TomLaser 16 september 2019 om 13:52

@wheely

Bernal nog net iets beter dan Roglic qua resultaten. Parijs-Nice, Zwitserland en met name de tour die natuurlijk zwaar weegt.

tendam 16 september 2019 om 13:54

Roglic wint Tirreno, Romandië en is 3e in de Giro (en wint de UAE Tour). De Tour weegt zwaar, dat klopt, maar tegen het jaar van Roglic kan Bernal niet op.

Jack2811 16 september 2019 om 15:52

Ook wint Bernal de sterkst bezette Tour ooit (imo) eb Roglic wint een minder sterk bezette Vuelta

ssj 16 september 2019 om 16:27

De sterkst bezette tour ooit? Weet je dat echt zeker? M.i. misten er behoorlijk wat toppers (Froome, Dumoulin en Roglic om er een paar te noemen) cq toppers die niet vol voor de tour gingen (bv Nibali). Daarnaast viel Pinot ook nog uit.

r_nijman 16 september 2019 om 13:58

Ik vraag me af hoe ze de planning voor volgend wielerseizoen gaan aanvliegen.
In principe hebben ze volgend jaar 3 kopmannen voor de 3 grote rondes, maar welke kopman rijdt welke ronde? De huidige 2 kopmannen hebben dit jaar beter gepresteerd dan alle jaren daarvoor, dus je zou ze eigenlijk willen belonen met een vrije keuze in de GT die ze voor de winst willen gaan, maar tegelijkertijd hebben ze Dumoulin aangetrokken, die ook bepaalde wensen zal hebben welke GT hij wil rijden. En dan hebben ze ook nog het “probleem” Groenewegen/Teunissen….. Eigenlijk moeten die 2 de Tour rijden i.v.m. de exposure, maar kom je die pk’s dan niet later tekort in de bergen als je de trui moet verdedigen?

Volgens mij zou de volgende opstelling een mogelijkheid kunnen zijn (waarbij de eerstgenoemde de kopman is, met de anderen als schaduwkopmannen) :

Giro: Kruijswijk – Dumoulin – Bennett
Tour: Dumoulin – Roglic – Groenewegen/Teunissen
Vuelta: Roglic – Kruijswijk – vAert

Wat denken jullie?

VerstandOpNul 16 september 2019 om 14:52

Ik denk:

Giro: Dumoulin – Kruiswijk
Tour: Roglic – Dumoulin
Vuelta: iedereen die voortijdig werd uitgeschakeld

debarreman 16 september 2019 om 17:18

Ik denk dat het nog veels te vroeg is om te speculeren over de samenstelling van de ploeg voor een bepaald rondje.

Eerst goede teamafspraken maken. Wil een ieder voor elkaar rijden? Is de ene kopman transparant naar de andere als de benen niet zo goed zijn?

Wat wordt het parcours? Veel klimmen? Een TTT of niet? Veel ITT kilometers of niet?

Wat zijn de persoonlijke ambities van de renners? Stel bv dat Kruijswijk voor de Giro gaat.

Maar 4 weken tussen Giro en TdF. Wat wil en kan de ploeg daarmee?

Hoe herstelt van Aert?

Welke nieuwe renners worden nog aangetrokken?

En dan vergeet ik vast nog een paar vragen.

Wheely 16 september 2019 om 17:40

Zou naar mijn idee zeer slecht plan zijn om Dumoulin of Roglič de dubbel Giro Tour te laten doen. Beiden moeten vol voor de Tour gaan.

Kruijswijk Giro Vuelta
Dumoulin Tour Vuelta
Roglič Tour Vuelta

Geeft de grootste kans om alledrie te pakken.

Romāns Vainšteins 16 september 2019 om 21:42

Ik denk Roglic en Dumoulin allebei tour als absolute hoofdfocus, vuelta misschien voor degene die voor de ander knechten moest uiteindelijk. Bij een echte klimgiro met veel lange meercollige etappes zie ik ze daar Kruijswijk wel heen sturen maar anders gaat die als 3e sterke man ook naar de tour. Ik denk dat ze hopen op veel TT en echt de tour per se willen winnen.

osca freire gomez 16 september 2019 om 14:02

Ik zal Kruijswijk en Roglic wisselen. Roglic kan ook presteren op de Olympische Spelen wat makkelijk gaat en hij heeft de Vuelta Al gewonnen en de Giro nog niet

jv88 16 september 2019 om 14:05

Tom en Primoz gaan 100% samen naar de Tour!

tvm 16 september 2019 om 14:29

Tom Dumoulin en Primoz Roglic hebben dezelfde kwaliteiten, maar een andere uitstraling. Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste.

Jack2811 16 september 2019 om 15:55

Niet echt nationalistisch ;p

Romāns Vainšteins 16 september 2019 om 21:44

Dumoulin heeft zo gigantisch veel meer uitstraling dan Roglic, dat is nauwelijks meetbaar. Nagenoeg exploderen vs imploderen.

iLLan 16 september 2019 om 15:13

Ik verwacht niet dat Roglic volgend jaar voor Dumoulin moet knechten in de Tour. Eerst maar eens zien hoe Dumoulin hersteld, maar zelfs als die volledig hersteld is, denk ik niet dat Roglic voor hem onderdoet. Roglic heeft misschien volgend jaar nog een stapje gezet, want zo lang fietst hij nog niet. Ik vermoed dat er nog wel een beetje progressie in zit voor de Sloveen.

Misschien dat het aan mij ligt, maar ik vind het bijzonder dat door sommigen Dumoulin genoemd wordt als kopman met Roglic als meesterknecht. Dat zal toch andersom zijn.

Kelder is de Man 16 september 2019 om 15:27

Als ze beide in dezelfde ronde rijden, mag ik toch hopen dat ze gokken op 2 kopmannen. Mocht 1 er op een moment veel beter voor staan dan de ander, hoop ik wel dat ze wat knechtenwerk op zich nemen.

iLLan 16 september 2019 om 15:39

@kelder is de man,
Dat lijkt me ook. Maar de kans dat Dumoulin voor Roglic dan knecht acht ik even zo groot zo niet groter dan dat Roglic voor Dumoulin moet knechten.

freire93 16 september 2019 om 16:26

Roglic gaat vol voor OS, dat hoop ik dan.