Richard Plugge over afgeketste fusie: “Wilden niet dat een ploeg in het ongewisse zou blijven”
foto: Cor Vos
zaterdag 21 oktober 2023 om 12:31

Richard Plugge over afgeketste fusie: “Wilden niet dat een ploeg in het ongewisse zou blijven”

Richard Plugge heeft meer informatie gegeven over het niet doorgaan van de fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. De manager van de Nederlandse ploeg vertelt dat in gesprek The Outer Line. “We wilden niet dat er een ploeg in het ongewisse zou blijven.”

Een belangrijke reden voor het afketsen van de fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal-Quick-Step was het standpunt van Pon. Het Nederlandse miljardenbedrijf maakte zich hard om met Cervélo als fietsleverancier door te gaan met de ploeg van Richard Plugge. Pon stond erop dat het contract voor onbepaalde tijd werd gerespecteerd.

Plugge geeft nu zelf meer uitleg. “We wisten al een tijdje dat Jumbo zich na 2024 zou terugtrekken en gelukkig hebben we de tijd en de gelegenheid gehad om met verschillende partijen te praten over hun vervanging. En een van die partijen was Soudal Quick-Step. Er werd gepraat tussen beide ploegen over een fusie, maar die kwam er uiteindelijk niet.”

Geen ploeg in het ongewisse laten
“Een van de redenen was dat we na onze gesprekken met de UCI tot de conclusie kwamen dat er geen goede oplossing was voor beide ploegen; we wilden niet dat er een ploeg in het ongewisse zou blijven”, aldus de Nederlandse manager.

RIDE Magazine
23 Reacties
21-10-2023 13:21
Hoe meer er over de gesprekken over een fusie naar buiten komt, hoe duidelijker het wordt dat het nooit levensvatbaar is geweest, veel te veel haken en ogen, partijen die niet mee waren.
Ook mij is het opgevallen dat in het artikel hier, de oorzaak voor het afketsen van de gesprekken over een fusie bij Pon wordt gelegd terwijl dat niet terug te lezen is in het interview met Plugge op Outer Line en ook niet in artikelen op andere sites die er over dit interview gepubliceerd zijn (IDL en het laatste nieuws).
    21-10-2023 13:25
    Jup, viel mij ook al op. Op alle andere sites die dit artikel coveren wordt er helemaal niet gesproken over de rol van PON. Logisch, want er wordt ook niet over gesproken in het bronartikel. Verbeterpuntje voor Wielerflits om niet te veel de eigen bronnen en visie te vermengen in de artikelen imo.
    21-10-2023 14:04
    Lijkt er inderdaad steeds meer op dat wat Plugge al eerder heeft gezegd, dat er meerdere opties worden onderzocht, duidelijk klopt. Visma/Soudal was er daar èèn van, net zoals Visma/Pon en wellicht ook Amazon. Ik krijg het gevoel wat Wielerflits heeft gedacht dat Soudal/Visma de eerste optie was en dat de gesprekken verder/serieuzer waren dan ze werkelijk waren. Vervolgens is de optie Visma/Pon om meerdere redenen de meest levensvatbare gebleken (qua omzet en winst van sponsors is deze ook groter dan Visma/Soudal) en kun je zeggen dat Pon de kont tegen de krib heeft gegooid of je kunt zeggen dat Pon de meest logische/interessante optie was.
21-10-2023 16:22
Edit redactie: Dit gedrag tolereren we niet.
21-10-2023 12:53
Interessant dat Plugge nog meer eens benadrukt dat Jumbo pas ná 2024 een stapje terug doet. Oftewel, in 2024 moeten ze gewoon nog het volledige sponsorbedrag betalen, en vanaf 2025 blijven ze in een kleinere, onzichtbare rol aan als founding partner. Het bedrag van 2024 wordt dus niét uitgesmeerd over meerdere jaren. Dit wisten we eigenlijk al, maar werd toch nog betwist door veel mensen. Er zijn nooit geldproblemen geweest en de toekomst van de ploeg is nooit ook maar 1 seconde in gevaar geweest. Plugge en co. hebben gewoon in alle rust alle opties bekeken en naast elkaar gelegd. De 'fusie' was slechts één van de vele opties die is onderzocht, niet meer, niet minder. Het is nooit een #donedeal of überhaupt zo goed als rond geweest.


Plugge ging trouwens specifiek niét in op het hele PON-gerucht in dat stuk bij The Outer Line. Beetje vreemd van Wielerflits om dat nu zo specifiek te benoemen in dit artikel. Daardoor lijkt het net alsof Plugge dat zelf heeft gezegd en worden de feitelijke woorden van Plugge gemengd met, tot nu toe, onbevestigde geruchten die vanuit de redactie komen.. (Ook al is de kans groot dat het klopt. Stiekem zou ik het ook nog wel grappig vinden als het weer niet klopt en er straks opeens een totaal onbekende en niet eerder genoemde naam sponsor wordt.)
    21-10-2023 13:04
    Het bedrag wordt WEL uitgesmeerd over meerdere jaren VANAF 2024. Dat herhaalt hij hier nog eens, trouwens: 'We wisten al een tijdje dat Jumbo vanaf 2024 af zou schalen, waardoor we gelukkig de tijd en kans hebben gekregen om met verschillende partijen te praten over de vervanging van Jumbo als hoofdsponsor'
    21-10-2023 13:09
    Inderdaad een vreemde manier van opschrijven door wielerflits. Een gerucht mbt Pon erbij halen en opschrijven als een zekerheid en op zo’n manier dat het op zijn minst lijkt alsof Plugge iets in die richting heeft beweerd. Dat terwijl hert artikel gaat over een gesprek/interview met Plugge waarin hij niets van dien aard heeft gezegd.
    21-10-2023 13:13
    De woorden van Plugge hoeven toch niet te betekenen dat zij in 2024 het volledige bedrag betalen? Ik kan hieruit niet opmaken dat het geld niet wordt uitgesmeerd over 24, 25 en 26. Volgens Raymond Kerckhoffs in de laatste podcast valt volgend jaar een groot bedrag al weg. Niet alleen omdat Jumbo zijn bijdrage van volgend jaar uitsmeert over 3 jaar, maar ook omdat de helft van het sponsorgeld de afgelopen jaren van partners van Jumbo kwam. Ook dat zou volgens Raymond volgend jaar al wegvallen.
    21-10-2023 13:17
    Plugge heeft nu al meerdere keren aangeven dat Jumbo, en alle aanverwante sponsoren zoals Hema enzo, pas ná 2024 vertrekken als hoofdsponsor, ook in dit artikel weer. De letterlijke woorden uit het artikel van The Outer Line: '“We’ve known for quite a while that Jumbo would be scaling back after 2024, and fortunately we’ve had the time and opportunity to talk with various parties about coming in to replace them.”

    Oftewel, ze doen een stapje terug en worden Founding Partner vanaf 2025, zoals het ook allang gecommuniceerd is via de eigen website. Ik zal op mijn woorden letten wat betreft Raymond, maar persoonlijk neem ik de woorden van de grote baas van de ploeg toch iets serieuzer dan de geruchten van een journalist van Wielerflits..
21-10-2023 12:42
Ik denk dat het heel simpel is: er moest gewoon te veel geregeld worden in een te korte tijd om dit allemaal mogelijk te maken. Sponsoren van de ploegen, persoonlijke sponsors, persoonlijke belangen van renners en ploegbazen. En dan ook nog alles regelen met (en binnen de regels van) de UCI. Om nog maar te zwijgen van de reacties die het binnen en buiten de wielerwereld op heeft geroepen.

Waar dit met een normale bedrijfsovername prima zou kunnen, is dit in de wielersport simpelweg niet zo eenvoudig. En dat hebben diverse mensen (zowel binnen de ploegen als sommige media) in mijn ogen onderschat.
    21-10-2023 13:37
    Ik denk ook dat “wij hier” dachten dat het bijna al rond was. Mede door Patlev zijn uitspraken in de media. In de praktijk is er aantal keer met elkaar gesproken
    21-10-2023 13:40
    Te vroeg geklikt. Maar met die gesprekken is het ook gebleven. Achteraf toch wel beter. Alleen ik heb nog steeds niet het idee dat ze nu de gedroomde sponsor binnen hebben. Al heb ik wel idee dat er nog dingen lopen, mede omdat ze onder blanco hebben ingeschreven en er zomaar eens een heel nieuw konijn uit de hoge hoed kan komen. Niks lease a bike maar een hele andere naam.
21-10-2023 14:12
Krijg het idee dat het vooral om het binnenhalen van Evenepoel te doen is geweest. Het lijkt dan vooral afgeketst te zijn op fietsensponsor. Remco heeft een persoonlijke fietssponsor in Specialized en Pon/Cervelo wilde ook graag bij het team blijven. Beide hebben contracten over 2024 heen en wilde niet laten ontbinden tegen schappelijke voorwaarden. Tevens zijn de personele gevolgen enorm voor velen, vooral het huidige SQS, zo laat in het seizoen. Over Jumbo is toch al eerder naar buiten gebracht dat zij het sponsorbedrag van 2024 over 3 jaar verdelen ipv in één jaar?
    21-10-2023 14:31
    Ik vraag me dat af. Het is geluid dat rond gaat, maar laten we eerlijk zijn: waarom zou je Evenepoel willen als je Vingegaard, Van Aert en nog een hele resem andere goede renners onder contract hebt staan. Het zou een welkome aanvulling zijn in de rondjes van een week en in de Ardennenklassiekers, maar voor de rest denk ik dat je vooral "gedoe" binnen haalt. Publicitair interessant, maar mogelijk funest voor het #samenwinnen. Tenminste, dat is wat je bij QS hebt gezien.

    En ook de link Evenepoel-Specialized: er wordt vaak gedaan dat die beiden hun lot aan elkaar hebben verbonden. Maar is Evenepoel voor Specialized nou echt zo onmisbaar? Ze hebben Alaphillipe, nu ook Roglic, en wie weet richting toekomst ook Uijtedebroeks. Ook dat lijkt vooral een verhaal in de sfeer van "kijk eens hoe alles om Remco draait".

    Maar als iemand zwart op wit en uit een betrouwbare bron met een verifieerbaar verhaal kan laten zien dat juist dit de reden is waarom alles niet door ging, dan sta ik daar voor open.
    21-10-2023 16:07
    Ja en andersom: is Specialized voor Remco onmisbaar? Denk dat hij op een Cervelo toch ook mooie dingen zou kunnen laten zien..
    21-10-2023 16:34
    Evenepoel is nu eenmaal 1 van de nieuwe posterboys van het wielrennen. Kijk er voor de gein eens het Instagram-account op na van Specialized, toch vooral posts over Evenepoel als het gaat over wegrenners bij de mannen.

    Alaphilippe is al 2 jaar geen schim van zichzelf, net als dat andere Specialized-uithangbord Sagan. Voor hét premium-fietsenmerk nummer 1 is het wel wenselijk dat je een renner op je fietsen hebt zitten die grote koersen wint.

    Roglic ja, dat is zeker een leuke naam erbij voor hen. Maar die is er 34, en spreekt met zijn manier van fietsen weinig tot de verbeelding. Is hij met zijn defensieve koerswijze de renner waar ze bij Specialized hun merk aan willen ophangen? Roglic is geen Van der Poel, Pogacar of Evenepoel. Renners die met het hart koersen en voor spektakel zorgen. Daarnaast is het iemand voor wie promotie voor sponsoren vooral als een verplichting aanvoelt waar hij zo snel mogelijk vanaf wil zijn.

    Uijtdebroeks? Een jonkie met potentieel, maar ook iemand die zijn eerste profoverwinning nog moet boeken.

    Evenepoel wordt hét gezicht van Specialized nu Sagan op pensioen is. Ik denk dat ze daar heel blij zijn dat ze er eentje van de wonderboys op hun materiaal hebben zitten, en dan zeker iemand die constant in de aandacht staat van de wielerwereld.
    21-10-2023 16:55
    Roglic is wel degelijk een leuk sponsorvehikel zolang je hem maar als een soort spider/bat/superman opvoert: in het dagelijks leven nauwelijks tot boe of bah te verleiden en in mediumgrijs t-shirt ergens achterin de ruimte verscholen, op de fiets een meedogenloze afmaker inclusief spirituele tattoo op zijn arm die wel iets mortalkombattigs heeft.

    Nee, Vingy, dat is een lastige om blits mee te maken in de lijn van hoe dat ook met Froome vrij uitdagend was. Gelukkig voor hen hebben ze van Aert nog, mezzu opvallende hellum.
    21-10-2023 16:57
    @ Wouter van hout, bij specialized weten ze ook wel dat er in het huidige wielerpeloton geen enkele renner mooier op de race en tijdritfiets zit als de aerokogel van Schepdaal, logisch toch dat ze die op hun posters willen
    21-10-2023 17:07
    Ik heb Roglic al in verschillende docu’s erg ongemakkelijk en tegen z’n zin promotie-opdrachten in de kiem zien smoren. Niks mis mee natuurlijk, een renner is geen showbizzfiguur.
    Maar die Amerikanen van Specialized laten hun sterren graag over de hele wereld opdraven, zie de Sagantournees die het merk in alle uithoeken aan de man moesten brengen. Dan is een ‘commercieel type’ als Evenepoel die naast de fiets zelf vanalles onderneemt om extra aandacht te vangen natuurlijk een godsgeschenk. Naast zijn camera-bewuste manier van koersen.

    Dus ik denk wel degelijk dat Evenepoel een centrale figuur wordt voor het merk de komende jaren. Roglic is vooral dankbaar om mee te koketteren als er weer eens een ronde is gewonnen, maar geen man voor grote marketingcampagnes.

    Zo veel van die echte vedetten zitten er niet in het peloton, dus ik denk wel dat ze Evenepoel absoluut aan zich willen binden.
    21-10-2023 18:20
    @Mooie sjors,
    Ik snap je redenering, maar ik zit vooral op de zwart-op-wit-uitleg te wachten. Natuurlijk is Remco aantrekkelijk voor sponsoren. Maar is ie ZO aantrekkelijk dat je het lot van een ploeg en een fietsmerk er aan verbindt? Dat geloof ik simpelweg niet, totdat iemand mij het tegendeel bewijst of er daadwerkelijk iemand vanuit de binnenkant zegt: de deal is geklapt omdat Specialized Evenepoel niet los wilde laten.

    Net als dat er iemand van de binnenkant van TJV is die zegt: het ging ons om Evenepoel.
22-10-2023 03:25
Dat t niet mocht van Pon omdat ze nakoming van een contract met Cervelo wilden lijkt mij t juiste verhaal. Dat er onzekerheid zou ontstaan bij de renners van wie de ploeg zou verdwijnen was op voorhand al duidelijk. Behalve als Plugge t plan nog langer onder de pet zou hebben kunnen houden. Dan was t zo laat in t seizoen dat t voor de renners (en andere medewerkers) die niet mee zouden gaan naar de nieuwe ploeg nog moeilijker om elders onderdak te vinden. De onzekerheid was al op voorhand al consequentie. Als hij dat niet wilde had hij de onderhandelingen niet moeten starten. Het is geklapt toen t naar buiten kwam. Het heeft er alle schijn van dat Plugge zijn gezicht probeert te redden en probeert zijn straatje schoon te vegen ten opzichte van diegenen die hij aan de dijk wilde zetten. Ik zou zeggen, ga toch fietsen met je verhaal. Ik geloof er heelemaal niks van dat dit de hoofdreden was.
    22-10-2023 09:14
    Waarom geloof je eerder volkomen onbevestigde geruchten uit voornamelijk het Belgische kamp dan het verhaal en de verhaallijn van Plugge die daarin altijd consequent is geweest?
    23-10-2023 07:39
    Omdat als Plugge serieus zou zijn met zijn reden tev het ongewisse hij de gesprekken niet had moeten starten. Het is immers een voorzienbare consequentie.
    Dat Pon er voor is gaan liggen is ook logisch. Ze sponsoren de autos en de fietsen. Het is een zakelijke partij. Geef ze eens ongelijk als ze zeggen: contract is contract.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine