Richard Plugge geeft uitleg over ONE Cycling: “Jeugd komt niet afgestormd op Vingegaard en andere toprenners”
foto: Cor Vos
zaterdag 6 januari 2024 om 19:40

Richard Plugge geeft uitleg over ONE Cycling: “Jeugd komt niet afgestormd op Vingegaard en andere toprenners”

Richard Plugge is niet alleen ploegmanager van Visma | Lease a Bike, maar ook een van de drijvende krachten achter ONE Cycling. Deze nieuwe formule moet wielrennen rendabeler maken. In gesprek met WielerFlits vertelde Plugge onlangs dat het project momenteel stil ligt, maar deelde hij al wel enkele van zijn ideeën. Nu heeft hij in een interview met De Tijd nog wat meer informatie gegeven.

“De opzet van ONE Cycling is vooruitblikken naar waar we over tien jaar willen staan”, aldus Plugge. “In het wielrennen blijft de strijd buiten de koers gewoon doorgaan tussen de teams en hun management. We beseffen onvoldoende dat onze tegenstanders niet de andere teams of organisatoren zijn, maar alle andere vormen van entertainment. Die strijden onderling steeds harder om de aandacht van de tv-kijker.”

“Onze echte concurrenten zijn de Champions League, het golf, het American football, het basketbal in de VS, de Formule 1 en de vechtsport. Dat laatste merken we hier goed met een fenomeen als Jake Paul (een bokser die een relatie heeft met schaatsster Jutta Leerdam, red.). Op hem komen gillende jonge fans af. Die jeugd komt niet afgestormd op onze Jonas Vingegaard of andere toprenners. Dat wil ik veranderen.”

Herkenbaarheid en formats
Om die verandering te bewerkstelligen, zijn ‘herkenbaarheid en formats’ cruciaal, aldus Plugge. “We moeten naar een duidelijke kalender met een beperkt aantal wedstrijden waarin de beste renners tegen elkaar rijden. Nu zijn er meer dan 180 wedstrijddagen in de World Tour. In al die koersen is het continu een in- en uitstroom van renners, wat het een pak moeilijker maakt om er bij het grote publiek celebrity’s van te maken. Sterren zijn cruciaal om relevant te zijn als grote sport.”

Plugge wil van het wielrennen een soort Formule 1 maken, bevestigt hij. “Met een beter afgelijnde kalender los je al het groeiende probleem op van veilig wedstrijden te organiseren. Een eengemaakt circuit, dat dan hopelijk een groter merk wordt, zal helpen ook buiten de teams sponsors te lokken. Zoals vandaag Heineken in de Formule 1 en de Champions League. Of Aramco in de Formule 1. Die organisaties verkopen ook onder één vlag merchandising, nog los van de teams.”

“Even belangrijk: via een bundeling van mediarechten zouden we veel meer kunnen verdienen. (…) Ik zie de grote races, zoals de Tour en de Giro, drie weken lang opereren als hypermediabedrijven met een stroom aan tweets en filmpjes. En na de koers stort het weer in. Laat ons dat toch samen doen, zodat het wielrennen een 24 uursmediafabriekje wordt. Dat zou ons helpen groeien als merk.”

ASO en UCI 
In het interview met De Tijd ging Plugge ook nog in op de rol van de Internationale Wielerunie (UCI) en de ASO, organisator van onder andere de Tour de France. “Ik voel een sense of urgency, ook bij ASO. Het klopt dat de Tour in een eerste fase – als het in een circuit deel wordt van een groter concept – iets aan waarde zal inboeten. Maar op termijn profiteert ASO mee, omdat het wielrennen in zijn geheel groeit. En de andere wedstrijden winnen sowieso aan waarde, omdat ze als onderdeel van het eengemaakte circuit belangrijker worden.”

Ook voor de UCI zitten er volgens Plugge voordelen aan ONE Cycling. “Het wielrennen zal een koepel nodig blijven hebben om de regels te maken en jury te spelen. Maar de UCI is geen commerciële organisatie. De bond zou er zelf ook niet slechter van worden als het WK in een eengemaakt circuit komt. Zoals de automobielfederatie FIA er financieel niet slechter van is geworden dat de Formule 1 ooit is uitbesteed aan een commercieel bedrijf, eerst via Bernie Ecclestone en nu Liberty Media van John Malone.”

RIDE Magazine
59 Reacties
06-01-2024 20:26
Persoonlijk ben ik juist fan van het wielrennen omdat het niet zo commercieel is. Het voelt nog puur en gaat niet om het grote geld.

F1 trekt me totaal niet en voetbal steeds minder. Laat wielrennen maar zoals het is, zolang dat kan.
    06-01-2024 21:10
    We spreken over een sport waarbij we de teams bij de naam van hun sponsors noemen. Veel commerciëler krijg je het niet. In het voetbal is het Red Bull bijvoorbeeld verboden om hun teams naar zichzelf te vernoemen.

    Ik denk dat het de benaderbaarheid van de renners is, die je aanpreekt en het gebrek aan kapsones. Daar is iedereen het ongetwijfeld mee eens.
    06-01-2024 21:25
    Met beide eens. Echter het houden zoals het nu is betekent op termijn minder sponsoren want minder volgers, exposure.
    Ken velen die koers volgden toen ze jong waren, 17, vooral 20 / 30.

    Nu kan ik ze amper vinden tot de 35, 45 jaar die zomer koers volgden als diegene van dezelfde leeftijd 20, 30 of 40 jaar geleden. En van 20/30 al helemaal niet.
    06-01-2024 23:15
    @Oblomov, Red Bull mag dan weliswaar niet onder eigen naam spelen. Maar ze lappen de 51% regel wel aan hun laars en iedereen weet dat RB voor Red Bull staat. Verder heet Bayer Leverkusen wel degelijk Bayer, naar het grote farmaceutische bedrijf.

    Voetbal was altijd mijn sport, keek het uren per dag en speelde Football Manager. Die sport is voor mij volledig verziekt, globalistische bedrijven met 0.0 identiteit. Allemaal vreemdelingen legioenen waarbij oliestaten en andere boeven de grote prijzen binnenharken.

    Hoop niet dat het wielrennen daarheen gaat. En ja ik zie ook Saudi&UAE, Bahrain etcetera die ploegen hebben.
    07-01-2024 03:20
    @oblomov

    NY Red Bulls en red Bull Salzburg bestaan gewoon.
06-01-2024 20:22
"Nu zijn er meer dan 180 wedstrijddagen in de World Tour. In al die koersen is het continu een in- en uitstroom van renners, wat het een pak moeilijker maakt om er bij het grote publiek celebrity’s van te maken."

Wat is het doel dan? 50 wedstrijddagen op een jaar met steeds dezelfde 100 renners?

Laat de koers maar gewoon de koers zijn, zónder krijsende fans, Amerikaans aandoende sensatiedrang en FIFA-achtige geldzucht. Al zolang als ik me kan herinneren worden er doemscenario's de wereld ingestuurd, en toch is er nog altijd een royaal aanbod aan wedstrijden en professionele teams.

Prikkelende opinie: wat de ondernemer Plugge vooral wil is er zelf heel wat rijker mee worden, of het nu goed of slecht is voor het gros der wielrenners.
    06-01-2024 20:40
    @prikkelende opinie: in mijn ervaring zijn mensen die denken dat anderen dingen alleen maar om het geld doen vaak zelf degenen die vooral bezig zijn met de financiële kant van de zaken en zich niet kunnen voorstellen dat anderen vanuit idealen handelen. Zoals laatst iemand mij probeerde te overtuigen dat de uitvinders van Tony Chocoloni alleen maar rijk willen worden door chocola te verkopen en dat krakers alleen maar gratis willen wonen.
    06-01-2024 21:15
    Plugge handelt 100% niet uit ideële motieven, maar uit een rationeel zakelijk motief. En daar is verder niets mis mee. Hij wil gewoon een vaste basis onder zijn organisatie in een sport waar de teams traditioneel zijn gekomen en gegaan.
    06-01-2024 21:36
    Ik denk dat het ietwat dubbel is Limal, langs de ene kant wil Plugge ook de sport helpen want dat heeft hij wel gedaan door Blanco te laten 'doorstarten'. Dat was een flinke gok die je niet zonder liefde voor de sport doet, langs de andere kant is het ook een goede zakenman, anders stond zijn ploeg nu niet waar ze nu staat, en wil hij dus graag euros op zijn rekeningen zien bijkomen. Het ene sluit het andere niet perse uit als je geen extremist bent, en dat is hij ook niet denk ik...

    Maar de grootste struikelblok blijft zoals ik ook al aangaf (volgens mijn meningà dat hij niet genoeg stakeholders gaat meekrijgen denk ik om zoiets op poten te zetten. Een heel deel van de ploegen is hem bijvoorbeeld liever kwijt dan rijk bij het AIGCP, waarom is hij bijvoorbeeld en ploegbaas, en baas van het AIGCP en is hij met een kransje grotere ploegen bezig met dit project? Het grootste deel van de stakehouders is niet betrokken bij dit project, hoe krijg je op termijn dan genoeg mensen mee als ze niet echt overtuigd zijn dat alles wat beklonken is ook voordelig is voor hen maar heel goed voor Visma-Lab? etc etc ...
    06-01-2024 22:27
    @kennie: Volgens mij heeft Plugge de ploeg voor een appel en een ei gekocht. maar goed, ik begrijp je punt.
    07-01-2024 07:52
    @Zen Hooligan, je kan mij niet kennen natuurlijk, maar ik moest lachen, want zelf geld vergaren is iets waar ik me nooit druk om gemaakt heb. (Tot onbegrip van mijn vader die boekhouder was, en dus ook niet omdat ik al uit een rijke familie kwam of uit een arme die zonder uitzicht op de sociale vangnetten steunt)

    Wat Plugge voor ogen heeft klinkt voor mij als het verder wegtrekken van de wielersport uit de romantisch-idealistische sfeer, richting verdienmodellen waar enkelen met veel geld gaan lopen en blijvend domineren. (Zelfs al zou dat niet zijn eigen doel zijn) Met ploegen en organisatoren die bedrijfjes worden waar sporters vnl. kapitaal voorstellen dat dient om te verhandelen. Kan best dat ik hem fout inschat, of dat de uitkomst misschien goed uitdraait voor een groot deel van de sporters en wedstrijden, maar als ik kijk naar wat kapitalisme doet met mensen in en buiten de sport dan ben ik daarover sceptisch.
    07-01-2024 10:47
    [b]@kennie[/b] De voorzitter van de AIGCP is per definitie een ploegbaas, anderen kunnen zich niet verkiesbaar stellen voor deze functie. Voorgangers van Plugge waren o.m. Patrick Lefevere, Jonathan Vaughters en Iwan Spekenbrink.
    07-01-2024 12:07
    @Limal. Bedankt voor de prikkelende optinie, ik hou er wel van als mensen de zaken op scherp willen stellen en mijn excuses als ik je verhouding tot idealisme verkeerd heb ingeschat. Ik ben ook geen fan van wat kapitalisme doet met sport of met mensen, maar ik weet ook dat sport organiseren geld kost. Zelf zou ik het wel wat vinden als de overheid dat gewoon zou betalen maar gezien het stemgedrag van de gemiddelde Nederlander de afgelopen jaren ben ik met die mening in de minderheid. Dan blijft alleen de mogelijkheid van gesponsorde sport over en Plugge heeft natuurlijk goed gezien dat sponsors gewoon kijken naar kijkcijfers. Dus als Rico Verhoeven, Max Verstappen en Michael van Gerwen het goed doen dan gaat sponsorgeld naar kickboksen, F1 en darten. Zolang sport door commercie gesponsord wordt is het volgens mij dus hartstikke slim om na te denken hoe je jouw sport goed in in de markt kan zetten.
06-01-2024 21:03
Kan dit werken? Jazeker, maar niet zonder een extreme kaalslag.

De enige manier waarop in een beperkt aantal wedstrijden steeds dezelfde toppers tegen elkaar kunnen strijden is door de diversiteit van de parcoursen radicaal uit te vlakken. Je hebt immers parcoursen nodig waarop een zo breed mogelijk spectrum van renners een kans maakt. Dus geen sprints meer en geen hooggebergte. Dan kom je uit op een bandbreedte ergens tussen De Ronde van Vlaanderen en de Amstel Gold Race (want in de Ronde van Lombardije en Luik Bastenaken Luik zijn de klassieke types eigenlijk al kansloos en in Gent Wevelgem en Parijs Roubaix de puncheurs/klimmers). Zitten mensen daar op te wachten, week in week uit?

Daarnaast blijft de lengte van de wedstrijden problematisch. Eigenlijk is dit helemaal geen televisiesport. Niet vreemd, omdat het helemaal niet voor TV bedoeld was. Kranten en later bioscoopjournaals waren de media waarmee wielrennen populair is geworden. Weer wat later radioflitsen en pas daarna kwam de televisie; eerst met een paar uur, maar tegenwoordig met krankzinnig lange uitzendingen waarin soms urenlang niets gebeurt.

Veldrijden is feitelijk een veel beter format voor live-registraties. In minder dan drie uur twee wedstrijden, inclusief podiumceremonies en interviews voor- en achteraf. Genoeg variatie in parcoursen, maar niet zo extreem dat renners bij voorbaat kansloos zijn op een bepaald parcours. Misschien moet OneCycling zich richten op een zomers veldritcircuit. Elk team zijn eigen parcours, zodat je ook kaartjes kunt verkopen. Geen gezeur met afsluiten van de openbare weg. Snel, spectaculair en je hebt totaal niet te maken met gevestigde belangen. Lijkt me een grotere kans van slagen te hebben dan het teamtijdritspektakel waar ze het de vorige keer mee geprobeerd hebben.
    06-01-2024 21:40
    Veldrijden is, in al zijn marginaliteit, ook wel iets waar ouders hun kinderen ‘op doen’ ipv wegwielrennen. Raad maar eens waarom. Het is best een geschikte doe-sport.
    07-01-2024 07:37
    Dat zomerveldrijden heeft op papier inderdaad de potentie van een F1, echter op basis van de huidige interesse in het veldrijden vs dat in de Tour is het totaal kansloos lijkt me. Ik weet ook niet of ze gaan scoren met kort spektakel, het gaat denk ik juist meer om de verhalen, de crux zit hem dan ook in de verslaggeving.
06-01-2024 19:50
Op zich geen speld tussen te krijgen, lijkt me.

Alleen het allergrootste probleem is dat een heleboel partijen in het wielrennen helemaal niet per se willen dat de sport groeit, omdat het ten koste gaat van hun eigen machtspositie en invloed. Heel veel partijen in het wielrennen, neem bijvoorbeeld de ASO, geven eigenlijk niks om de sport zelf maar zien het puur als vehikel om geld te generen. Op het moment dat alles en iedereen samen gaat werken onder één dak verliezen zij al hun macht. En dat willen ze uiteraard niet.
    06-01-2024 19:53
    Ik denk dat een aso best mee wil als ze er zelf weinig in hoeven steken en ze toch als grote stakeholder mogen mee beslissen. Ik zie eerder de wat kleinere teams tegenwerken.
    07-01-2024 10:49
    Moet de sport per se groeien?
06-01-2024 20:02
Plugge is weer eens megalomaan. Sport is in de eerste plaats sport, en pas daarna (commercieel) entertainment. Wil hij Vingegaard genetisch gaan manipuleren, of zo, om hem aantrekkelijk voor gillende fans te maken? God beware!
    06-01-2024 20:34
    Plugge is helemaal niet megalomaan maar gewoon realistisch. Sport op dit niveau bestaat nou eenmaal omdat het entertainment is en dus commercieel gesponsord wordt. En het lijkt mij alleen maar gezond om na te denken over hoe dat in te vullen. Ik hoop persoonlijk niet dat het de kant van F1/Voetbal op gaat maar dat ze bij ONE cycling goed nadenken over hoe de sport te laten groeien zonder dat het geld de sport kapot maakt, zoals je nu bijvoorbeeld bij voetbal ziet. Dat betekend dat je zelf goed de grenzen bewaakt waarbinnen de commercie zich begeeft. Interessant genoeg zijn ze daar in de VS veel beter in, bijvoorbeeld in de MBA en de MLB. Ik denk dat Plugge slim genoeg is om ook daar te kijken hoe wielrennen duurzaam én commercieel ontwikkeld kan worden. En zo veel mogelijk zijn charme behoudt van een volkssport, dicht bij de mensen, uitgevoerd in de échte wereld, niet in een stadion. En vol met heroïek en drama. Genoeg ingrediënten om het commercieel interessant te maken.
    06-01-2024 20:42
    Voordeel voor de VS-sporten die je noemt, hooly, is dat het vaak om een mega-gesloten systeem gaat. Dat laat zich makkelijk sturen en bedwingen. Veel andere sporten zijn veel internationaler waardoor meer en meer verschillender belangen spelen.
    06-01-2024 20:55
    Éen zaak is absoluut zeker, dat jij totaal niet waar kunt nemen hoe de wereld verandert.
    En ervan spreken dat dit puur sport is en entertainment en daarna pas de commercie komt kijken dan heb je of een plank voor je kop of leef je wellicht op de maan en heb daar mogelijk slechte ontvangst.
    06-01-2024 21:01
    Groot voordeel van al die andere sporten is dat ze plaatsvinden in of op vaste locaties, stadions, circuits etc.
    Het nodig hebben van de openbare weg en daarmee medewerking van overheden etc zal meer en meer een probleem zijn.

    In sommig landen willen steden, provincies rekening houden met een koers, klassieker en zo nodig hun beleid aanpassen mbt wel of niet aan te leggen verkeers obstakels.
    In Nederland maar ook België zien we maar al te goed dat een paar raadsleden, bestuurders, die heerlijk binnen hun eigen bubbel hun eigen idealen nastreven geen bal geven om een een keer per jaar sportbelang. En dat niet alleen in Nederland en België.
    06-02-2024 11:45
    Is dat zo HJ ? Waarom zijn sponsoren zo zot op sporters? Als er geen competitie is onder sporters is er niks aan. Kijk naar MVDP en WVA die vechten al jaren tegen elkaar, met als resultaat dat de publieke belangstelling toeneemt als ze deelnemen, want als ze strijden tegen elkaar dan is spektakel bijna gegarandeerd. Dat zijn de supersterren van deze tijd. Iedereen wil ze bij hun hebben rijden. Waarom bundelen we alle klassiekers niet ? Met als ultieme hoofdprijs Wereldkampioen op het einde van de competitie. En maak zo een Europees en nationaal kampioenschap. Als gemeenten weten dat elk jaar de wedstrijd eraan komt, interessant voor ze om in de schijnwerpers te staan. Voor sponsoren ik sponsor de WK - EK - NK staat natuurlijk goed. En kampioenschappen in die categorieën, zijn dan ook gebaseerd op zeer diverse wedstrijden met terechte kampioenen. De andere kant, bied de jeugd lokale, provinciale en nationale competities zodat er nieuwe aanwas komt.
07-01-2024 02:28
Mr. Plugge zit echt op de verkeerde koers: de wielerkoersen in hun huidige vorm moet je juist intact laten….het zijn de huidige organisatorische en financiële kaders om het wielrennen die je moet aanpakken. Dus ASO, RCS en de UCI etc. Dat model moet je aanpassen…niet de km’s in de wielerkoersen, noch het aantal koersen noch het aantal wielrenners dat in een koers rijdt. Het doel om het voor de jeugd meer flashy te maken is echt krankjorum…die zijn veel te snel afgeleid…een wielerkoers duurt te lang. Is dus de verkeerde doelstelling
06-01-2024 20:18
Vingegaard heeft gewoon wat minder uitstraling. De jeugd komt wel voor Pogacar, MVDP, Evenepoel, Wout van Aert, Sagan, Alaphillippe.
    06-01-2024 21:27
    De jeugd zal een keer met pa een koers bezoeken mocht dat zo uitkomen.
    Echter de meetbare exposure onder jongeren, twintigers en dertigers is nooit zo laag geweest. Zelfs in Vlaanderen.
06-01-2024 20:24
Poppetjes zijn niet de sterren van deze show: het decor verpulvert ze.
Ook de reden dat een koers als Strade er wel komt en Canada nooit iets worden zal.
06-01-2024 20:08
Ga eerst eens kijken naar je eigen team hoe je (jonge) fans maakt. Dat doe je niet doormiddel van de slechtste creatieve ploeg te zijn in het peloton. Ik verheug me nu al op de YouTube video’s van Jonas die voor miljoenen Pokemon kaarten handelt.
    06-01-2024 20:43
    Daarom is dat ook niet de insteek, maar richt hij zich op het sterken vh geheel om daarmee een beleving te creeeren en een andere fanbase aan te boren.
    06-01-2024 21:13
    De naam, tja de naam zegt meer dan je bericht.
    07-01-2024 08:31
    @Kopoverkop doe 's normaal. Je Hoogerheide-verhalen waren al erg genoeg.
06-01-2024 20:09
Nuja, Plugge kan wel ideeën hebben maar ligt hij nog wel goed genoeg in het wereldje om ietwat vooruitgang te boeken met zijn project? Om dingen gedaan te krijgen moet je een gunfactor hebben, en ik weet niet of hij met al zijn verschillende petten op dat wel heeft bij de andere actoren. En wil je iets als de F1 want helemaal netjes is dat daar toch ook niet allemaal, OF ziet hij zichzelf als de Bernie van het wielrennen met de nodige €€€ nadien op de rekening ?
    06-01-2024 21:19
    De gunfactor is hier juist minder van belang.
    Uw vijand is mijn vijand. Wanneer je als directeur en verwacht leider opereert wordt ook verwacht dat je tendensen herkent en anticipeert.
    Afwachten en ingehaald worden door de tijd herkent overal eind oefening.

    Ofwel de anderen hebben hetzelfde belang en dan is gunnen in deze situatie niet aan de orde. Immers maar een paar grote spelers hoeven zijn visie te delen zonder hem iets te gunnen omdat het eigenbelang dient en zullen anderen moeten volgen.
    Sterker voor een ieder is duidelijk dat er veel moet veranderen en wat de risico's zijn. Alleen hoe vorm te geven aan de toekomst is nog een punt van discussie.
    06-01-2024 22:12
    In een normale zakelijke context zou je wel een punt hebben kopoverkop, in dit geval volg ik je niet echt. Hier moet hij veel actoren overtuigen en zijn er veel valkuilen, ik geef wel toe dat gunfactor niet echt dekt wat ik bedoelde en ik het wat ongelukkig heb gekozen, dat hij op dit moment de nodige 'goodwill' mist is misschien een betere omschrijving. Om zo'n nieuwe format van de grond te krijgen heb je wel héél veel welwillendheid nodig van verschillende kanten. Het project ligt niet voor niets even in de koelkast...
06-01-2024 22:09
Man man ..,ja ik ben old school maar meneer Plugge doe ff normaal!! Jij moet in de politiek gaan daar zijn ze ook goed in allerlei dingen te bedenken. Je kan het wielrennen niet vergelijken met die stadion sporten dus laat het hierbij want dit is dus de charme van het wielrennen. Tuurlijk zitten er goeie ideetjes bij maar in werkelijkheid gaat dit niet werken.
07-01-2024 00:38
Persoonlijk denk ik dat de desinteresse van jongeren niet zozeer met de wedstrijdagenda te maken heeft, maar met de sport op zich. Koersen van 200 kilometer zijn vaak 180 kilometer saai. En ze duren te lang voor de TikTok-generatie. Het schaatsen heeft een zelfde soort 'probleem'. En de wedstrijden worden oersaai in beeld gebracht, voor de jeugd.
Voor mijzelf hoeft er helemaal niets te veranderen. Ik vind wielrennen heerlijk, en de wedstrijden zijn nog nooit zo interessant geweest als in de laatste jaren. Maar mijn zoon van 13 kan er nog geen 10 minuten naar kijken, dan gaat hij weer op 1 van de vele schermpjes.
Dat los je echt niet op door steeds met dezelfde renners te rijden. Er moet in de wedstrijden wat gebeuren, wie dat doet, maakt volgens mij niet zoveel uit.
Er wordt nog wel eens verwezen naar de champions league. Maar in de 2e divisie in Engeland zitten ook gewoon tienduizenden mensen op de tribune. OMdat ze blijkbaar wat leuks voorgeschoteld krijgen, en niet omdat ze daar de grote sterren zien.
07-01-2024 02:20
Wielrennen is incompatibel met flashy sport zoals Mr. Plugge dat propageert. De essentie van wielrennen is heroïek en je identificeren met wielrenners in grote rondes en klassiekers; daar moet je juist niks aan veranderen. Onmogelijk om de doelstellingen te realiseren die Mr. Plugge voor ogen heeft door eenheidsworst te bewerkstelligen qua minder koersen, minder koersdagen, meer dezelfde wielrenners in die mindere koersdagen en korte/ flashy koersen om de aandacht van de jongeren te trekken. Jongeren en heroïek gaan niet hand in hand…zeker niet in de huidige tijd waarin je de aandacht van de jeugd zo kwijt bent. Mr. Plugge: u zit echt op de verkeerde koers. Mijn steun heeft u niet.
07-01-2024 08:43
Er mag, moet iets veranderen in het wielrennen anders is wielrennen over 10-20 jaar in bijv. Nederland een marginale sport. Maar de commercialisering die Plugge voorstelt, is helemaal niet de oplossing. Is de champions league zo'n goed voorbeeld. Nee natuurlijk niet. Een paar grote clubs zijn nog groter en rijker geworden, de Fifa wordt bestuurd door een kleine Poetin die alleen maar naar meer en meer geld kijkt. Er is trouwens een groot verschil tussen wielrennen en autoracen en voetbal. Beide laatste sporten vinden op vaak particuliere grond plaats. Een wedstrijd op de openbare weg uitzenden achter een betaalmuur terwijl de samenleving voor het maken en onderhouden van de weg betaalt, lijkt me niet haalbaar.
07-01-2024 11:03
De kracht/ de sterke basis van wielrennen is juist de diversiteit van de koersen en dus ook van het type wielrenners dat er in kan winnen. Wij, de echte wielerfans, identificeren ons met grote sterke sprinters die nergens bang voor zijn, met de prachtige punchers van nu, met kleine klimmers die liever dood gaan dan dat ze de kopgroep moeten weg zien rijden….
Klassiekers, grote rondes, kleine rondes, kermiskoersen en het verschillende profiel van renners dat meedoet/ grote kansen er in maakt…..dát maakt wielrennen juist interessant. Eenheidsworst in de koersen is de dood van het wielrennen. Zou niet weten waarom vasthouden aan de basis van het wielrennen het einde van het wielrennen moet betekenen. Massificatie ( qua aanhang) van het wielrennen moet niet de doelstelling worden omdat het de genoemde kernwaarden van het wielrennen juist gaat aantasten en uiteindelijk kapot gaat maken. Meer geld in omloop brengen in de wielersport en de wielersport daarmee groter maken ( dat is wat je wilt) moet ook langs een andere weg kunnen Mr. Plugge! De vergelijking met Formule1, golf en voetbal gaat niet op; dat is een valse vergelijking
06-01-2024 21:42
Ik zie de jonge meisjes sowieso niet naar vingegaard vliegen, daarvoor heeft hij een te groot vel over been gehalte. Je moest ze maar eens zien vliegen naar tornado Tom. Ik vraag mij af of de sport beter wordt van dit soort van klapperende eierstokken als fans.
    07-01-2024 21:29
    'Klapperende eierstokken' - voor mij nu al dé uitdrukking van 2024 :D
07-01-2024 00:06
Als het grote geld om de hoek komt kijken is het voor mij al snel verziekt. De sport komt dan al snel op het tweede plan. En de kijker is de grote verliezer.
07-01-2024 07:38
Een Velon.2 als het ware.. dat was een kaskraker…
07-01-2024 10:32
"Op hem komen gillende jonge fans af. Die jeugd komt niet afgestormd op onze Jonas Vingegaard of andere toprenners. Dat wil ik veranderen.”"

"Groeien als merk"

Alsjeblieft niet. De reden dat wielrenners relatief zo benaderbaar zijn en wars van sterallures en er weinig ruis rondom de sport is, is dat er geen grote groepen gillende (al dan niet jonge) fans op ze af komen rennen.

En groeien doe je niet als 'merk', maar als sport (als je dat eventueel zou willen, waarbij je je zou kunnen, nee moeten, afvragen waarom je dat precies wilt).

Plugge heeft er wat mij betreft weinig van begrepen. Als je op deze manier wielrennen (nog) rendabeler wil maken dan gooi je het kind met het badwater weg, en wordt het de zoveelste showsport waarin het alleen om de knaken en de exposure draait. Dan krijg je én de sporters én het publiek dat je verdient.

Wielrennen zal nooit zo mainstream worden als voetbal, en dat is prima. Je moet uit een bepaald hout gesneden zijn om het leiden en lijden van een duursporter als een wielrenner te begrijpen, net als de tactische spelletjes die er gespeeld worden. Het zal in de kern nooit een showsport worden, het is een gelaagde sport. Dat is ook helemaal niet erg. Elke sport zijn eigen publiek.

"Nu zijn er meer dan 180 wedstrijddagen in de World Tour. In al die koersen is het continu een in- en uitstroom van renners, wat het een pak moeilijker maakt om er bij het grote publiek celebrity’s van te maken. Sterren zijn cruciaal om relevant te zijn als grote sport.”"

Er zijn toch sterren? Ik kan er nu zo 10 opnoemen, en ook vroeger is dit altijd zo geweest. En waarom moet je dit effect per se kunstmatig nog verder willen versterken, nog meer het "the winner takes it all" principe dat de afgelopen decennia op zoveel plekken in de samenleving is doorgedrongen? De tendens naar extreem veel aandacht naar de winnaars is al zo sterk, mede door de (social) media, daar hoef je helemaal geen extra energie in te stoppen.

Met andere woorden, als het om de knaken en de bedrijfstak 'wielersport' gaat dan begrijp ik Plugge prima. Maar als het om een mooie, onderscheidende, karakteristieke tak van sport moet gaan dan zie ik echt totaal het nut niet in van het willen concurreren met Amerikaanse showsporten en de Champions League, net zo min als het kunstmatig creeëren van 'sterren'.

Nog zo'n gedachte: waarom zou er gemaximaliseerd moeten worden dat jeugd kiest voor wielrennen ipv voetbal, hockey of boksen? Als iedereen gaat wielrennen wordt de professionele sport dan leuker om naar te kijken? Is het dan mooier als die ene wielrenner wint van de ander? Of krijgen we enorme verdunning, worden wedstrijden nog frequenter, pelotons nog groter, meer meer meer? Hebben we daar wat aan? Is het erg als wielrennen niet een top-3 sport van de wereld is in aantallen wielrenners. Of in aantallen kijkers?
07-01-2024 11:12
We moeten juist niet willen dat jongeren massaal op zwakzinnige figuren als Jake Paul afkomen.
Het wordt hoog tijd dat men weer gewoon normale "helden" krijgt en geen omhooggevallen talentloze vloggers, bloggers en YouTube sterren.
06-01-2024 20:21
Het past in de tijd zullen we maar zeggen.
Maar voorop staat natuurlijk: wielrennen hóeft helemaal niet duur te zijn, en zou zich dus weinig zorgen hoeven te maken over inkomsten. Uiteraard, als je sporters miljoenen per jaar gaat betalen, en dito bedragen in “innovatie” van fietsen gaat investeren dan heb je aan een appel en ei niet genoeg.
Laten we alsjeblieft niet doen alsof het grootste probleem is om koersen te organiseren, want dat gebeurt al jaren grotendeels vrijwillig. Het alsmaar duurder wordende circus eromheen is hetgeen plugge zekerheid wil bieden. En dat is een keuze. Voor mij liever niet.
    06-01-2024 21:39
    Heb je al eens koersen georganiseerd?
    Wij hebben hier elkaar jaar in de regio mooie koersen, criteriums met zelfs ploegen tijdritten en een uci koers wat drijft op een vaste kern liefhebbers. Echter ook hier wordt het alsmaar moeilijker; nodig politie begeleiding, medewerking gemeentes,,voldoende vrijwilligers.
    En dan hebben we nog mazzel met een gezond bedrijfsleven wat nog altijd goed meedoet maar niet dat dit overhoudt.

    Ook grote koersen ondervinden dit steeds meer en er zijn er veel gesneuveld. Italië, een wielerland zag veel koersen verloren gaan en meer landen. Zelf een volwaardige WT ploeg hebben ze er al niet meer.

    Plugge herkent op tijd eea wat maandelijks afgelopen zomer besproken werd op één of andere manier door de vele commentatoren die midden in de sport zitten of eruit komen. Marketeers schetsen het al langer. Marketing directeuren van bedrijven komen er vrijwel altijd mee wanneer het bedrijf op het punt staat te gaan sponsoren.
    Zoals Jumbo alwaar Karel van Eerd het deed vooral omdat hij liefhebber was en het toevallig te verkopen was tbv de naamsbekendheid te vergroten. Zelfs in de F1 gaat het vaak op dezelfde manier.
    07-01-2024 09:20
    @kop
    Je hebt ook zeker gelijk dat de financiële structuur niet goed zit. Maar mijn punt is dat je dit niet oplost door de hele sport puur in een product/“format” te veranderen. En dat je hiermee de sport kapot maakt.
    Zoals landismo ook elders mooi aangeeft.

    Betekent niet dat ik geen beren op de weg zie. Maar de richting van Plugge staat me niet aan.
06-01-2024 20:34
Hij heeft het over gillende kinderen, maar dat is ook sport afhankelijk. Gemiddeld is de leeftijd wat hoger om wielrennen te kunnen waarderen. Als je kinderen wil laten kijken, zal het sneller en attractiever moeten. Alle andere veranderingen gaan niet opeens veel kinderen naar wielrennen laten kijken. Plugge noemt de vechtsport, maar daar komen ook niet veel kinderen op af. Misschien komen ze wel op Jake Paul af, maar dat is vanwege zijn Youtube video's en niet vanwege zijn gevechten.

Veel meer dan de wedstrijden aantrekkelijker maken, kun je niet doen. Jonge kinderen zullen nooit de doelgroep worden. De Tour de France zie je wel steeds aantrekkelijker worden bijvoorbeeld doordat er minder sprintetappes zijn en er meer variatie in de ritten zit.

En een Pogacar, van der Poel en van Aert zijn best populair. Ook in het wielrennen zijn er altijd wel een paar renners die bekend zijn.
06-01-2024 21:41
Ik geef het bijzonder weinig kansen. Het wielrennen kan groter worden dan het nu is, maar met de andere sporten die worden vermeld, gaat het nooit kunnen concurreren, die gaat het zelfs nooit benaderen.

Als je het wielrennen dermate hard wil veranderen dat het onherkenbaar wordt, dan mag de slaagkans wel iets meer dan 5% zijn.
    07-01-2024 10:57
    Exact. Het is juist heel dom om te willen concurreren met datgene waarvan je nooit van kan winnen. In het bedrijfsleven zijn er ook maar een paar kolossen, daar wil je ook niet mee concurreren. Je vindt je eigen niche en maakt die zo goed mogelijk voor de doelgroep die zich daardoor aangesproken voelt. Dát is je bestaansrecht, en je verdienmodel.
06-01-2024 22:32
Tuurlijk Plugge, nu weer oproepen tot verenigen van kracht en in het voorjaar weer het pedante neerbuigende mannetje uithangen, gedreven door ego. Zo niet de juiste instelling voor cill
07-01-2024 07:59
Qua structuur vergelijken met F1 okay, maar als er een sport is die aantrekkelijkheid moet verhogen is het de F1 wel, bloedsaaiiiii… wielrennen heeft alles in zich, maak alleen de ritten korter, anders voelt t alsof je naar groeiend gras zit te kijken , tja dan doen de F1 kijkers maar (enige leuke is de start)

Reacties zijn gesloten.