Richard Plugge doet opnieuw zijn beklag over UCI-maatregel na zware val in Ronde van Polen
foto: Cor Vos
woensdag 14 augustus 2024 om 19:27

Richard Plugge doet opnieuw zijn beklag over UCI-maatregel na zware val in Ronde van Polen

Richard Plugge roept de UCI op om te stoppen met het verbod op radio’s tijdens de Ronde van Polen. De teambaas van Visma | Lease a Bike uitte – naar aanleiding van een zware valpartij van Nicolas Debeaumarché tijdens de Poolse rittenkoers – via X zijn ongenoegen. De internationale wielerbond test tijdens de Ronde van Polen met het beperken van het gebruik van oortjes.

Al voor de Ronde van Polen is door de ploegen zwaar geprotesteerd tegen het verbod op radio’s. Liefst 16 teams en ook de renners hebben aangegeven dat ze hier tegen zijn. De UCI dreigde met hoge boetes wanneer er ploegen waren die toch gebruik van de communicatie zouden maken. Uiteindelijk is iedereen akkoord gegaan met deze test in Polen, onder voorwaarde dat dit nooit tot een ban van radio’s zou kunnen leiden.

“Het was chaos vandaag”, opende Plugge zijn tweet. Volgens de teambaas is het onacceptabel dat renners de auto niet kunnen bereiken voor basishulp, zoals we dat ook zagen tijdens de Olympische Spelen. Plugge vindt dat de UCI niet kan doorgaan met dit radioverbod. Het zou de veiligheid van de renners juist in gevaar brengen.

In het X-bericht van de uitgesproken ploegmanager haalt hij de valpartij van Debeaumarché, een renner van Cofidis, aan. De Fransman belandde tijdens de derde etappe van de Ronde van Polen ongelukkig in de berm over een stenen muurtje. In de communicatie van de jury is te horen hoe de val van Debeaumarché niet werd opgemerkt. Het duurde ook even voordat de 26-jarige renner kon geholpen worden.

We kunnen natuurlijk niet met zekerheid stellen dat het gebrek aan radio-communicatie hier een oorzaak van is, maar het lijkt er wel sterk op. Cofidis heeft inmiddels laten weten dat Debeaumarché zijn ruggenwervel gebroken heeft. Donderdag zal hij verdere onderzoeken ondergaan in het ziekenhuis.

Nieuwe maatregel
In juli kondigde de UCI aan verder te gaan met het experimenteren van regels die meehelpen om de wielersport veiliger te maken. Zo werd er tijdens de Tour de France al getest met het oprekken van de drie-kilometerregel. In de afgelopen Vuelta a Burgos en tijdens deze Ronde van Polen wordt er dan weer geëxperimenteerd met een radio-verbod.

Discussies binnen de recent opgerichte veiligheidsorganisatie SafeR hebben geleid tot deze test. De conclusies daarvan waren dat de oortjes bij renners zorgen voor afleiding, en daarnaast zouden ze een fysiek gevaar vormen omdat de radio-communicatie op de rug geplaatst wordt. Verder zouden ze een risico vormen omdat veel teams hun renners op hetzelfde moment aansporen om naar voren te komen in een wedstrijd.

Opvallend is dat Plugge één van de initiators is van de veiligheidsorganisatie SafeR. Al liet de Nederlandse ploegbaas al wel meerdere malen weten niet tevreden te zijn met de huidige uitwerking van het project.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
32 Reacties
14-08-2024 19:33
Gewoon open kanalen waar iedereen kan meeluisteren. Lijkt me geen probleem bij meldingen voor valpartijen, technische defecten of verschillen tussen groepen.

Maar dus niet voor hysterische ploegleiders die paniekerig roepen dat de hele trein van 8 man zich binnen de 300 meter helemaal naar voor moet beuken of voor spoedoverleg met renners die niet zelf in staat zijn om een tactische beslissing te nemen.
    14-08-2024 19:40
    Inderdaad zo moeilijk is het niet.
    14-08-2024 21:31
    Precies: radio tour op de oortjes, die waarschuwt voor gevaarlijke situaties, gevallen renners of renners met pech.
    En niet blerende ploegleiders die allemaar hun renners schreeuwen om op hetzelfde punt allemaa bij de eerste 10 van het peloton op te draaien.

    Voor tactische info ga je maar lekker naar de auto. Veiligheidsinfo krijg je op je oortjes.
    15-08-2024 07:14
    Inderdaad. eventueel met one-way communicatie van renner naar ploegauto om te melden als er pech is, een valpartij, etc.
    TAVLTAFKAWK beklaagt zich opnieuw dat de meeste valpartijen echt komen door deb8el gedrag van renners en ploegleiders. Verder eens met Gebruikersnaam.
14-08-2024 19:37
Niemand spreekt over de grote valpartijen dit voorjaar die juist ontstaan mede door getetter door de oortjes door ploegleiders zoals Go Go , of Go in front
    14-08-2024 19:56
    Das ook niet gek als er nog bijna niemand gereageerd heeft.

    Bij de derde reactie onder dit bericht begint er al iemand over.
14-08-2024 20:17
Je kan er wat van vinden maar je taalgebruik is wel van een zeer bedenkelijk niveau om iemand die niet kent een misselijk mannetje te noemen bijzonder
14-08-2024 19:49
Als je je nu eerst verdiept in plaats van vanuit je vooringenomen onderbuik te reageren, zie je dat hij hierover, zeker specifiek mbt de Ronde van Polen, brede support heeft onder renners en ploegleiders.
14-08-2024 20:13
Een hoop "wielerfans" waarbij het brein onmiddellijk kortsluiting krijgt en stopt met werken als ze de naam Plugge lezen...
14-08-2024 19:55
Plugge moet toch echt eens gaan ophouden met dit non-argument pro oortjes.

Ik geloof dat in Baskenland in het voorjaar geen gebrek aan oortjes was...
    14-08-2024 20:10
    Meer naast de kwestie kon je niet zitten. Ipv zijn argument te bespreken begin je over een helemaal ander geval
14-08-2024 19:47
Natuurlijk weer een kop voor het artikel die aandacht en clicks trekt. Er zijn op X echter meerdere renners, ploegleiders, commentatoren en oud renners die klagen over deze maatregel en over de veiligheid in de Ronde van Polen. Van de andere kant; klagen met zijn allen is leuk, maar zolang je niets doet verandert er ook niets.
    14-08-2024 20:18
    Als je het niks vind blijf dan gewoon weg.
    14-08-2024 22:03
    De Ronde van Polen is al langer een zorgenkindje, qua veiligheid.
14-08-2024 20:06
Geen oortjes slaat gewoon nergens op. Doe dan een neutrale race radio die waarschuwt voor gevaarlijke punten en de race situatie doorgeeft. Vrij eenvoudig lijkt me.
14-08-2024 19:34
Wat waren de koersen vroeger onveilig toen oortjes niet eens bestonden.
    15-08-2024 09:32
    Ik heb wel eens gezien dat peloton in zelfde gladde bocht onderuit ging waar dat jn de kopgroep minuten voor ook was gebeurd op precies dezelfde plek. Tevens rijdt het peloton veel harder dan vroeger, dus om evenveel valpartijen te hebben (en niet meer) moet er nu meer gebeuren qua maatregelen
14-08-2024 20:08
Ik snap het punt en heb ook al meerdere commentaren gehoord en gelezen dat er wel meer tegenstand is tegen het verbod op oortjes. Het heeft voor en nadelen maar het feit dat hier een renner zwaar onderuit gaat en dat men dat compleet mist weegt best zwaar. Een verbod gooit het kind met het badwater weg. Volkomen eens dat het geschreeuw van ploegleiders de veiligheid niet altijd bevordert maar er kan wel veel sneller ingegrepen worden bij onveilige situaties.

De oplossing?????? AI algoritme trainen met radio verkeer tussen ploegleiders en renners, ophitsen door ploegleiders richting renners eruit pikken en bestraffen met gele kaarten etc. Zou mogelijk moeten zijn mits alle radio communicatie bewaard zou worden maar dat zal vermoedelijk wel niet zo zijn. Tja dan van nu af aan alle communicatie op laten nemen jury luistert mee, en overtredingen publiceren en bestraffen en tegelijkertijd algoritme trainen dan kan de robot de jury taak naar verloop van tijd overnemen. Dat zou toch mogelijk moeten zijn……..
    15-08-2024 09:37
    Als een ploegleider rustig de instructie heeft om met zijn alle vooraan te zitten, heb je hetzelfde probleem. Het is geen ophitsen probleem, het probleem is dat het parcours nu eenmaal in de Vlaamse koersen het nodig maakt om vooraan te zitten. Vroeger waren er 20 30 man die dat deden, nu 80. Dat ligt vooral aan fladders classic en de uci die dwars door Vlaanderen en elke Vlaamse koers in voorjaar world tour hebben gemaakt
14-08-2024 20:54
Een echte manager dus!
14-08-2024 22:12
Uit het bericht begrijp ik dat de valpartij niet was opgemerkt door de wedstrijdradio (meestal juryauto 1)
Waarschijnlijk was dit zonder oortjes verbod dus ook niet opgemerkt
15-08-2024 06:46
Lekker met een 54x11 een afdaling inknallen om met 70 nog bij te kunnen trappen.
Of schijfremmen die bij een noodstop echt een valpartij veroorzaken
Om over de oortjes maar te stoppen met die zenuwenleijers van ploegleiders
    15-08-2024 07:13
    Maak daar maar 58-10 van tegenwoordig. Schijfremmen zijn bij een noodstop veiliger trouwens.
14-08-2024 20:09
Misschien dit nare rondje in het vervolg maar laten schieten?
14-08-2024 21:22
Het lijkt een beetje op het beekje van björn lambrecht en licht het aan mijn telefoon of is het filmpje zwart
15-08-2024 08:30
Een zeer beperkte algemene informatie door de organisatie d.m.v. oortjes, geen enkel probleem. Ploegleiders door oortjes moet in alle koersen verboden worden.
15-08-2024 08:35
Ik vind koersen zonder oortjes ook leuker om naar te kijken. Maar als er ook maar 1 renner overlijdt of ernstige blessure krijgt doordat er geen oortjes zijn, dan is dat er 1 teveel. Dus als er een tussenoplossing mogelijk is, dan ben ik daar voor.
Ik ben ook voor: zelf je band verwisselen, alleen landenteams, teamtijdritten van 100 km, geen sprint-etappes en ploegen van maximaal 6 renners. Dus een tijdmachine uitvinden is misschien het beste idee.
    15-08-2024 09:39
    Stoppen met bergritten, nieuwerwetse onzin.
15-08-2024 09:33
Geen reserve materiaal, gewoon net als puck lopen naar de finish
Dat 10 man dit commentaar liken geeft toch wel weer te denken.

Reacties zijn gesloten.