Richard Plugge doet opnieuw zijn beklag over UCI-maatregel na zware val in Ronde van Polen
Richard Plugge roept de UCI op om te stoppen met het verbod op radio’s tijdens de Ronde van Polen. De teambaas van Visma | Lease a Bike uitte – naar aanleiding van een zware valpartij van Nicolas Debeaumarché tijdens de Poolse rittenkoers – via X zijn ongenoegen. De internationale wielerbond test tijdens de Ronde van Polen met het beperken van het gebruik van oortjes.
Al voor de Ronde van Polen is door de ploegen zwaar geprotesteerd tegen het verbod op radio’s. Liefst 16 teams en ook de renners hebben aangegeven dat ze hier tegen zijn. De UCI dreigde met hoge boetes wanneer er ploegen waren die toch gebruik van de communicatie zouden maken. Uiteindelijk is iedereen akkoord gegaan met deze test in Polen, onder voorwaarde dat dit nooit tot een ban van radio’s zou kunnen leiden.
“Het was chaos vandaag”, opende Plugge zijn tweet. Volgens de teambaas is het onacceptabel dat renners de auto niet kunnen bereiken voor basishulp, zoals we dat ook zagen tijdens de Olympische Spelen. Plugge vindt dat de UCI niet kan doorgaan met dit radioverbod. Het zou de veiligheid van de renners juist in gevaar brengen.
It was chaos today, without radios. @UCI_cycling cannot continue with this radio ban. It turns the race into a complete farce like we saw in the olympics where riders cannot call the car for basic assistance (in case of a mechanical). Hopefully no one was too badly hurt today. https://t.co/ObyaKGW5We
— Richard Plugge (@RichardPlugge) August 14, 2024
In het X-bericht van de uitgesproken ploegmanager haalt hij de valpartij van Debeaumarché, een renner van Cofidis, aan. De Fransman belandde tijdens de derde etappe van de Ronde van Polen ongelukkig in de berm over een stenen muurtje. In de communicatie van de jury is te horen hoe de val van Debeaumarché niet werd opgemerkt. Het duurde ook even voordat de 26-jarige renner kon geholpen worden.
We kunnen natuurlijk niet met zekerheid stellen dat het gebrek aan radio-communicatie hier een oorzaak van is, maar het lijkt er wel sterk op. Cofidis heeft inmiddels laten weten dat Debeaumarché zijn ruggenwervel gebroken heeft. Donderdag zal hij verdere onderzoeken ondergaan in het ziekenhuis.
Here is the race radio involving Reinderink’s & Debeaumarché crash of today.
– Note how the jury overlooks Debeaumarché (!!)
– The jury wants to warn the peloton, but only two riders have radios. With the peloton just 1’30” behind, these riders can’t alert all their teammates pic.twitter.com/t5aHdKjHfm— Luc Grefte (@LucGrefte) August 14, 2024
Nieuwe maatregel
In juli kondigde de UCI aan verder te gaan met het experimenteren van regels die meehelpen om de wielersport veiliger te maken. Zo werd er tijdens de Tour de France al getest met het oprekken van de drie-kilometerregel. In de afgelopen Vuelta a Burgos en tijdens deze Ronde van Polen wordt er dan weer geëxperimenteerd met een radio-verbod.
Discussies binnen de recent opgerichte veiligheidsorganisatie SafeR hebben geleid tot deze test. De conclusies daarvan waren dat de oortjes bij renners zorgen voor afleiding, en daarnaast zouden ze een fysiek gevaar vormen omdat de radio-communicatie op de rug geplaatst wordt. Verder zouden ze een risico vormen omdat veel teams hun renners op hetzelfde moment aansporen om naar voren te komen in een wedstrijd.
Opvallend is dat Plugge één van de initiators is van de veiligheidsorganisatie SafeR. Al liet de Nederlandse ploegbaas al wel meerdere malen weten niet tevreden te zijn met de huidige uitwerking van het project.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Maar dus niet voor hysterische ploegleiders die paniekerig roepen dat de hele trein van 8 man zich binnen de 300 meter helemaal naar voor moet beuken of voor spoedoverleg met renners die niet zelf in staat zijn om een tactische beslissing te nemen.
En niet blerende ploegleiders die allemaar hun renners schreeuwen om op hetzelfde punt allemaa bij de eerste 10 van het peloton op te draaien.
Voor tactische info ga je maar lekker naar de auto. Veiligheidsinfo krijg je op je oortjes.
Bij de derde reactie onder dit bericht begint er al iemand over.
Ik geloof dat in Baskenland in het voorjaar geen gebrek aan oortjes was...
De oplossing?????? AI algoritme trainen met radio verkeer tussen ploegleiders en renners, ophitsen door ploegleiders richting renners eruit pikken en bestraffen met gele kaarten etc. Zou mogelijk moeten zijn mits alle radio communicatie bewaard zou worden maar dat zal vermoedelijk wel niet zo zijn. Tja dan van nu af aan alle communicatie op laten nemen jury luistert mee, en overtredingen publiceren en bestraffen en tegelijkertijd algoritme trainen dan kan de robot de jury taak naar verloop van tijd overnemen. Dat zou toch mogelijk moeten zijn……..
Waarschijnlijk was dit zonder oortjes verbod dus ook niet opgemerkt
Of schijfremmen die bij een noodstop echt een valpartij veroorzaken
Om over de oortjes maar te stoppen met die zenuwenleijers van ploegleiders
Ik ben ook voor: zelf je band verwisselen, alleen landenteams, teamtijdritten van 100 km, geen sprint-etappes en ploegen van maximaal 6 renners. Dus een tijdmachine uitvinden is misschien het beste idee.