Richard Carapaz: “We hoeven niet te wachten op de Alto de La Covatilla”

vrijdag 6 november 2020 om 11:23
Richard Carapaz: “We hoeven niet te wachten op de Alto de La Covatilla”

foto: Cor Vos

39 seconden: dat is het verschil tussen Primož Roglič en Richard Carapaz na vijftien etappes in de Vuelta a España. Zaterdag krijgen de renners nog een zware bergrit voor hun kiezen met finish op de Alto de La Covatilla. “Maar we hoeven niet te wachten op de etappe van zaterdag”, zo citeert Tuttobiciweb Carapaz.

De nummer twee in het klassement gelooft nog altijd in de Vuelta-zege, ook al staat Roglič bijna veertig seconden voor in het klassement en beschikt de Sloveen over een ijzersterke ploeg. “Er kunnen nog altijd wijzigingen plaatsvinden in het klassement”, aldus Carapaz. “Ik denk dat er nog iets zal gebeuren voor de etappe van zaterdag.”

“Ook vandaag kunnen er verschillen ontstaan”
“De etappe naar La Covatilla is natuurlijk een cruciale etappe, maar ook vandaag kunnen er verschillen ontstaan tussen de klassementsrenners. Sommige ploegen zullen vandaag voor de aanval kiezen. Het is dus zaak om gefocust te blijven en op de goede momenten mee te sluipen. We mogen nu echt geen fouten meer maken.”

De etappe van zaterdag is vanwege de vele beklimmingen onderweg al loodzwaar, maar vrijdagavond en zaterdagochtend- en middag wordt ook nog eens zware regenval verwacht in de omgeving van de Alto de La Covatilla. De gemiddelde temperatuur zal flink dalen, waardoor er zelfs wat natte sneeuw kan vallen op bijna 2.000 meter hoogte.

Zien we Richard Carapaz zondag in de rode trui op het eindpodium? – foto: Cor Vos

Individu versus de ploeg 
“In november moeten we gewoon rekening houden met slecht weer”, zo vertelt Carapaz. “Ik voel me nog altijd de favoriet om de Vuelta te winnen. We zijn allemaal moe en dit zal ook zijn invloed hebben op het koersverloop en de waardeverhoudingen bergop. Jumbo-Visma is erg sterk en ze weten hoe ze een wedstrijd moeten controleren.”

“Nu draait het echter vooral om de frisheid van de kopman zelf, veel meer dan de sterkte van de ploeg. Het was een spannende Vuelta en ik heb genoten van de onderlinge strijd, maar ik wil in Madrid pronken met de rode leiderstrui. Er kan nog van alles gebeuren en van een definitieve beslissing is absoluut geen sprake.”

Dit artikel delen:

38 Reacties

vevie 6 november 2020 om 11:41

Sterk dat hij zich nog de favoriet voelt. Vaker gezegd, maar dit is echt een toprenner. Een van de aanvallend ingestelde AK-mannen. Succes, Richie!

doorak 6 november 2020 om 12:21

En of psychologische oorlogsvoering, daar zijn die Britten niet vies van.

ivo001 6 november 2020 om 12:23

Porte doet niet mee. Dit is Richard.

Groetjesaandevoetjes 6 november 2020 om 13:18

Porte is australier. Richie (Carapaz) rijdt voor een Britse ploeg. Mooi dat hij zich nog zo positief voelt voor Vuelta winst ipv consolideren voor een podium plek.

Harm Zijlstra 6 november 2020 om 11:43

“en op de goede momenten mee te sluipen”. Valse baard, zonnebril en niemand ziet dat Carapaz in de vlucht zit.

Chris Van Uden 6 november 2020 om 12:30

Als hij dat echt zou doen, zou het wel echt legendarisch zijn!

KnightBiker 6 november 2020 om 12:37

Ze dragen allemaal een zonnebril, shirtje ruilen met een ander team zal wel werken.

Dario Koelkast 6 november 2020 om 11:43

Ik noem Carapaz niet de favoriet, maar kansloos is die ook niet. En de uitdagers van Roglic zijn wel aanvallende coureurs. kan dus nog heel mooi worden.
Hopelijk heeft het weer niet zo’n grote invloed dat er iemand letterlijk wegvalt, of er geneutraliseerd wordt.

De Bezemwagen! 6 november 2020 om 11:45

En hij denkt wanneer hij vertrekt dat Roglic niet mee gaat. Waarschijnlijk kunnen naast Roglic ook Kuss en Bennett lang volgen. Maar hij mag mij verrassen, alleen maar leuker om op tv te volgen.

Dion 6 november 2020 om 11:46

Ik hoop dat er ergens in de vertaling iets fout is gegaan want anders is het echt een arrogant mannetje zeg. In principe niets gepresteerd deze Vuelta maar je wel favoriet voelen boven een renner die 4 etappes wint.

nasibal 6 november 2020 om 12:30

Hij zegt dan ook niet favoriet te zijn voor de etappeoverwinning ;)

Boomie1 6 november 2020 om 12:46

Arrogant? Eerder realistich. Er liggen nog kansen, zeker met Carthy ook nog binnen dezelfde minuut, waar ook hij voor op moet passen.

Op de momenten dat het er echt toe deed was ie anders wel sterker dan Roglic (ref. etappe met regenjasje en de Angliru).

Motorindefiets 6 november 2020 om 14:05

Hij is sws de favoriet ook omdat 3 weken koers vaak iets te lang blijkt voor roglic die ook nog de tour in de benen heeft wat zeker nog meespeelt. Carapaz heeft hoeveel weken geleden is het? Niet zoveel inspanning hoeven te doen als Roglic.

Chris Van Uden 6 november 2020 om 14:16

Carapaz heeft ook gewoon de Tour gereden, mocht je het vergeten zijn…

Dion 6 november 2020 om 15:56

1 klim en 1 blunder van Roglic maakt hem niet de favoriet. Roglic is in elke andere etappe sterker of even sterk gebleken.

Jean Dumas 6 november 2020 om 11:56

Hij heeft niet echt de explosiviteit van vorige jaren, wel een harde kop. En het tactische vernuft van INEOS mag nooit worden onderschat.

japio 6 november 2020 om 12:01

Om tactisch te koersen heb je een sterke ploeg nodig, en dat valt tegen bij Ineos. Met het ploegenspel gaat hij het niet van TJV winnen; het moet man-tegen-man gebeuren. En daarvoor lijkt me vandaag niet lastig genoeg, en de beklimming van morgen niet steil genoeg.

Chris Van Uden 6 november 2020 om 12:04

Ineos had in de Giro ook een ongelooflijke verrassing in de vorm van Rohan Dennis die plotsklaps de (klim-)vorm van zijn leven had. Zie hier ook wel zoiets gebeuren.

Dario Koelkast 6 november 2020 om 12:12

Dat zou dan door Amador of Dylan moeten gebeuren? Die zie ik niet in staat om Kuss en Bennett en Vingegaard er af te rijden, laat staan Roglic.

Chris Van Uden 6 november 2020 om 12:29

Ik had de stunt van Dennis ook niet aan zien komen, ook niet ondanks dat hij wel vaker goed omhoog ging op een klim.. Maar niet zoals in de Giro!

doorak 6 november 2020 om 12:31

Precies Jean Dumas, van Ineos kun je best nog een verrassing verwachten ook al is de ploeg wat "minder" dan TJV.
Gisteren meende de Cauwer dat Froom mogelijk vroeg liet lopen om vandaag vol te gaan voor Carapaz wat hij ook al had aangekondigd.

We gaan het zien.
Ze mogen mij verrassen schrijf ik dan maar niet zoals gebruikelijk is alhier. Alsof men de autoriteit is in het wielrennenn of de werkgever van de renner en deze de zege heeft, de goedkeuring van deze autoriteit dat hij iets mag ondernemen.

Maar ach, wat ik eerder schreef, schapen gedrag , doet de één het doen anderen het ook. Het komt zoals gisteren elders iemamd opmerkte vaak hilarisch over zoals ik nu ook aangeef.
Ja we zullen zien, ben benieuwd. ( ipv ze mogen mijn verassen, zal ze een biet zijn of ik verrast ben als reaguurder op WF, LOL)

HennieK 6 november 2020 om 16:57

@Doorak, ach je bent het nu in elk geval kwijt. Dat je moeite hebt met (het begrijpen van) gezegden is echt geen probleem, we hebben allemaal wel iets.

doorak 7 november 2020 om 00:31

HennieK. Blijkbaar weet je niet wat context is of de manier waarop vaak eea wordt geschreven. Geeft niet hoor, iets met toon en context is wellicht te ingewikkeld voor je.

Lalsacien 7 november 2020 om 07:27

@doorak niet zo uit de hoogte…

josi 6 november 2020 om 11:56

Ik verwacht dat Carapaz vandaag of morgen vroeg in de aanval zal gaan om een minuutje voorsprong te nemen. Al rijdend zal hij zichzelf dan tot winnaar van de Vuelta uitroepen en van de organisatie eisen dat de koers onmiddellijk wordt stopgezet en de tussenstand als eindresultaat wordt geteld. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten.

Tuubke 6 november 2020 om 12:18

We gaan het volgen op Fox News!

josi 6 november 2020 om 12:21

@Tuubke, En natuurlijk z’n Twitter-account in de gaten houden.

doorak 6 november 2020 om 12:32

Kijk dit is een echt kostelijke reactie van josi, LOL.

Panache 6 november 2020 om 12:52

Carapaz zal wel denken: Bernal kwam er ook mee weg.

Wheely 6 november 2020 om 13:15

:)

Chris Van Uden 6 november 2020 om 12:03

Wordt een boeiende strijd in elk geval. Misschien goede waarschuwing voor TJV dat hij al aangeeft misschien vandaag al aan te gaan vallen.

Panache 6 november 2020 om 12:05

“Jumbo-Visma is zeker een heel sterk team, ze weten het spel goed te beheersen, maar nu hebben we een moment bereikt waarop persoonlijke strategieën en energieën veel meer waard zijn dan de kracht van een team.”

En zo is het in de 3e week.

Groetjesaandevoetjes 6 november 2020 om 14:24

Hopelijk maakt JumboVisma daarom ook al eerder oorlog om Carapaz te isoleren zodat ie zijn eigen gelletjes en water mag pakken. Dat tempo rijden naar de finish ben ik wel klaar mee. Ook al is het voor JumboVisma de meeste praktische koersmethode om de vuelta zege binnen te harken.

Silverlake 6 november 2020 om 13:02

Fantastische renner . Volg hem reeds samen met Caicedo Cepedo bij Strongman – Campagnolo Wilier (SCQ) – CONT sinds 2016 !

Laat josi maar lollen

Abdoe 6 november 2020 om 13:18

Carapaz is wel een baas, een renner met ballen die all-in durft te gaan. Vandaag leent zich wel voor een hard gevecht met de wind en toch nog een vrij lastige klim in de finale. Wel een rit waar hij een ploeg voor nodig heeft, en die overtuigt niet echt.

IlPirata 6 november 2020 om 15:54

Het is in ieder geval geen wieltjeszuiger en daar hou ik van. geen type Leipheimer, Evans etc. zeg maar.

FDJ 6 november 2020 om 17:12

Lekker zijn ploeg op kop gezet en Roglic de tijdwinst! Top gedaan van Ineos.

Turtlehead 6 november 2020 om 17:34

Precies. Niemand hoeft te wachten tot La Covatilla… :)
Heel vreemd, maar het gaat al sinds augustus zo, dus wat dat betreft klopt het dan wel weer.

Misschien doet Froome morgen wel een ‘Dennisje’ en wordt het toch nog spannend ;)

Headlines

Materiaalzone

Populair