Richard Carapaz tweede in Vuelta: “Podiumplaats betekent veel voor mij”

zondag 8 november 2020 om 18:56
Richard Carapaz tweede in Vuelta: “Podiumplaats betekent veel voor mij”

Richard Carapaz, links - foto: Cor Vos

Richard Carapaz was uitbundig van vreugde na zijn podiumplaats in de Vuelta a España 2020. De kopman van INEOS Grenadiers mocht in Madrid mee het eindpodium op als nummer twee, 24 seconden achter Primož Roglič. “Voor mij is het heel speciaal om hier op het podium te staan”, zegt hij.

“Zeker in dit jaar, met de hele coronasituatie en alle maatregelen waar we mee hebben moeten leven”, geeft Carapaz aan. “Ik had een andere aanloop naar deze ronde, maar het is geweldig om als twee te eindigen. Ik weet dat ik veel potentie heb, en we zullen er alles aan doen met de ploeg om de volgende keer wel te winnen.”

Carapaz is blij met zijn prestatie. “Ik ging naar deze Vuelta om een geweldige ronde te rijden en ik denk dat dat wel gelukt is”, aldus de Ecuadoriaan. “Ik had de steun en bleef vechten tot het einde. Daarom betekent deze podiumplaats veel voor mij. Na de Giro van 2019 moest ik bewijzen dat die eindzege geen toeval was. Dat is gelukt. Ik ben bij deze ploeg om vaker te strijden voor eindzeges in grote rondes.”

Nadat hij zijn prijs had opgehaald in Madrid, werd Carapaz bij de ploegbus nog toegejuicht door de nodige Ecuadoriaanse fans.

Dit artikel delen:

15 Reacties

fietsvriend 8 november 2020 om 19:21

Wat een heerlijk filmpje. Heb sympathie voor hem gekregen, jammer dat ie bij INEOS rijdt.

Reed individueel goed, maar wat een matige ondersteuning. Met als dieptepunt Sosa – wat was er met hem?

Murcia 8 november 2020 om 19:33

Amador was prima, zeker tot zijn val en ook Dylan was nog steeds goed maar voor de rest was het natuurlijk niks. Wurf is vooral opvulling al reed hij hier naar zijn mogelijkheden. Froome was bedroevend, de enige keer dat hij tempo maakt haalde Gesink hem vrij snel terug en juist gisteren was hij er weer veel te vroeg af. Golas weg door prive omstandigheden en dus niet echt te te beoordelen maar Rivera viel ziek weg en is ook geen renner waar je als kopman nu veel aan hebt, Sosa is inderdaad een raadsel, was goed in Burgos eerder dit jaar maar daarna minder en minder. Misschien ziek maar het zorgde er wel voor dat de ploeg nergens de regie kon pakken en het pleit voor Carapaz dat hij ondanks de zwakte van zijn ploeg nog tweede werd.

fietsvriend 8 november 2020 om 19:41

Het was echt een beetje beschamend, zeker voor INEOS.

Murcia 8 november 2020 om 19:48

Volledig mee eens, Je hebt als ploeg een budget van 50!! miljoen euro en dan presteer je in twee van de grote rondes zo onder de maat. En dat is geen incident, vorig jaar was er de Tourzege maar vielen de Giro en Vuelta gewoon tegen. De ploeg doet al niet mee in de klassiekers en dit jaar redden Ganna, Dennis en Hart de meubelen met een geweldige Giro maar de lat wordt door Sir Dave terecht veel hoger gelegd.

hjjanssen1973 8 november 2020 om 20:39

Wat ze in de Giro hebben laten zien was ronduit geniaal.

Domestique 8 november 2020 om 20:48

Giro gewonnen en 2e in de Vuelta, valt nog wel mee dan… Zeker gezien hun op papier beste renners (Bernal, Thomas, Froome) allen op hun eigen manier met pech hebben moeten afrekenen.

VerstandOpNul 8 november 2020 om 21:40

Wat ik een interessante statistiek zou vinden zijn de worldtour-punten gedeeld door budget. Ik vermoed dat TJV daarin een stuk hoger staat dan Ineos..

Viktrodriguez 9 november 2020 om 00:18

Het is al jaren bekend dat deze ploeg zich alleen interesseert voor de Tour en in diens zog dezelfde paar voorbereidingswedstrijden als Nice en de Dauphiné. Al het andere is bijzaak`en meer noodzaak om mee te kunnen doen aan de WT. Als dat dan niet loopt, wordt het meteen een enorm kansloos verhaal.

Het zou mij persoonlijk niks verbazen als de manier waarop de kalender noodgedwongen werd gewijzigd debet blijkt te zijn aan de slechte prestaties. Een ploeg die bekendstaat om zijn minitieuze systematische voorbereiding en dan compleet implodeert bij extreem veranderende omstandigheden. Carapaz in de Vuelta is pas de eerste rondekopman van die ploeg die adequaat presteert sinds de start van de tweede helft in augustus, incluis de voorbereiding.

Die Girowinst staat leuk op papier, maar laten we wel zo eerlijk wezen: dat is natuurlijk meer geluk bij wijsheid dan iets anders door de omstandigheden. Hart was een knecht die uit het niets in een zetel werd gebracht, waarbij diens belangrijkste tegenstander uiteindelijk eveneens een knecht van een andere ploeg die uit het niets kwam, met misschien wel de zwakst bezette top 10 van een grote ronde sinds op zijn minst de internationale wielerwereld interesse begon te tonen. De startveld was al smal en dan vallen de paar bewezen kopmannen weg.

Domestique 9 november 2020 om 01:31

Mja, "een knecht die uit het niets in een zetel werd gebracht"… Oké, het was misschien een beetje een vreemde Giro (qua timing in oktober, maar ook qua verloop met het wegvallen van een aantal favorieten door corona), maar Hart was toch echt wel de beste renner over 3 weken.

Beter dan Nibali, Fuglsang, Majka en andere Keldermans. Thomas en López zijn dan wel letterlijk weggevallen (zoals er elke grote ronde wel favorieten wegvallen), terwijl Kruijswijk, Vlasov en Simon Yates hebben moeten opgeven door ziekte.

Als je al die namen ziet, vind ik dat echt niet zo'n onderbezette GT. Zo kan je wel meer grote rondes minimaliseren, want buiten de Tour trekken de Giro en de Vuelta eigenlijk zelden de grootste namen.

Gaat Hart nog een grote ronde winnen? Misschien niet, maar om zijn Giro-winst weg te zetten als een historisch dieptepunt voor de GT's gaat me toch ook wat ver. Pakweg de Giro van 2012 of de Vuelta van 2013 waren niet beter bezet dan de Giro van dit jaar.

Uiteraard zal 2020 te boek blijven staan als een vreemd jaar waarin meticuleus uitgestippelde voorbereidingen in de war werden gestuurd door de gewijzigde kalender, maar Hart was gewoon de verdiende winnaar hoor.

ti-raleigh 8 november 2020 om 20:16

Toffe gast, ja.

kleomantre 9 november 2020 om 09:37

Uiteindelijk heeft Ineos het ongeveer net zo goed gedaan Jumbo-Visma.

Ineos heeft 6 ritzeges in de Giro, 1 in de Tour en 0 in de Vuelta. Jumbo-Visma heeft er 3 in de Tour, 4 in de Vuelta en 0 in de Giro. Allebei 7 stuks.

In de het klassement idem. JV wint de Vuelta, Ineos de Giro. In de Tour pakt JV de 2de plek en dit doet Ineos in de Vuelta.

Het enige verschil is dat in de Tour TD als 2de rijder nog 7de wordt in het klassement. En goed dat JV een heel pak dominanter heeft gereden.

ratajan 9 november 2020 om 12:44

Want het seizoen bestaat alleen uit grote rondes?

kleomantre 9 november 2020 om 14:16

Was meer een reactie op @Murcia: “Volledig mee eens, Je hebt als ploeg een budget van 50!! miljoen euro en dan presteer je in twee van de grote rondes zo onder de maat.”

Uiteindelijk doen ze het dus nagenoeg even goed als Jumbo Visma wanneer je daar naar kijkt.

Bern Ardello 9 november 2020 om 11:03

Ik gun het deze gozer ontzettend. Wat hij teweeg brengt in zijn land en in Spanje, waar veel van zijn landgenoten wonen is ongekend. Dat gebeurt niet zo snel in Europa. Heel bijzonder om te zien toen hij vorig jaar z’n Giro trofee in Ecuador toonde aan het volk en hoe hij amper z’n tranen kon bedwingen. Wat maakt het dan nog uit voor welke ploeg je rijdt?

Chris Van Uden 9 november 2020 om 12:27

Ik heb sinds de Movistar docu ook veel waardering voor Carapaz gekregen. Sympathieke kerel, die koerst met het hart. Ik ben ook geen Ineos-fan, maar voor hem maak ik wel een uitzondering.

Headlines

Materiaalzone

Populair