Rennersvakbond CPA niet blij met afdalingsprijs

dinsdag 2 mei 2017 om 12:47
Rennersvakbond CPA niet blij met afdalingsprijs

foto: ANSA/CLAUDIO PERI

De CPA is niet blij met het klassement voor de snelste daler in de Giro d’Italia. De internationale rennersvakbond gaat vandaag nog  in gesprek met RCS, de organisator van de Giro, over het nut van de prijs, schrijft Nu.nl.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar
Pas na het gesprek komt de CPA met een officieel standpunt over het daalklassement, laat een woordvoerder aan de nieuwswebsite weten. De Italiaanse rittenkoers start een nieuw klassement waarbij op tien segmenten de tijd van de renners tijdens een afdaling wordt bijgehouden. Het nieuwe initiatief stuit op veel weerstand vanuit het peloton.

Ook Bobbie Traksel, voorzitter van de atletencommissie van de UCI en voorzitter van de Nederlandse rennersvakbond VVBW, plaatst zijn kanttekeningen. “Je moet de risico’s niet groter maken dan ze al zijn”, zegt hij tegen de NOS. “In 2011 overleed mijn maatje Wouter Weylandt na een val in een afdaling. En dat was gewoon in koers. Kortom: het is al gevaarlijk genoeg.”

Traksel voorspelt dat het klassement zal worden geschrapt: “We moeten hier snel mee kappen. Of er acties komen als dat niet gebeurt? Nou, volgens mij is Gianni (Bugno, voorzitter CPA, red.) weer helikopterpiloot tijdens deze Giro, dus er zou weleens een signaal kunnen wegvallen”, grapt hij.

In WielerFlits Live reageerden de tafelgasten eveneens met verbazing. Volgens Léon van Bon en Michael Boogerd is het daalklassement nergens voor nodig. Theo Bos was nog duidelijker: “Dit slaat echt nergens op”, zei hij.

Dit artikel delen:

35 Reacties

HoofdIsVrij 2 mei 2017 om 12:55

Als je de afgrond in rijdt en meters naar beneden valt, telt dat als een snelle afdaling?

poppeltje94 2 mei 2017 om 13:00

Logisch, waarom niet de snelste klimtijden meten?

dark-knight 2 mei 2017 om 13:01

Ik betwijfel of er echt renners zijn die extra hun best zullen doen voor dit klassement. Ik denk echt dat niemand zo gek is om hier vol voor te gaan.
Desalniettemin is het een idioot klassement en wordt het zo snel mogelijk afgeschaft wat mij betreft.

Romāns Vainšteins 2 mei 2017 om 13:05

Ook ik denk dat de renners hier niet voor gaan > stiekum meten en achteraf Savoldelli een bronzen adelaar laten uitreiken op het eindpodium was een fraaier idee geweest …

achtpuntzes 2 mei 2017 om 13:07

dit klassement gaat geschrapt worden, kan het me niet anders voorstellen.

denise 2 mei 2017 om 13:14

Spijtig, in het skiën dalen ze toch ook (afdaling).

Sebas 2 mei 2017 om 13:14

Heel goed Bobbie. Direct de kop indrukken, want dit is echt het slechtste idee dat ik in tijden heb gehoord.

Adelaar 2 mei 2017 om 13:23

Het een na slechtste: het slechtste idee is Bobbie Traksel aanstellen als commentator.

Moosje07 2 mei 2017 om 13:26

Van de andere kant, je hoeft er toch niet aan mee te doen als je zo hard dalen te gevaarlijk vind?
Plus je hebt nog wat te doen als je in een bergetappe gelost word. Dit prijsje kan je zelfs winnen als je als laatste renner binnenkomt steeds.

SolitaryShell 2 mei 2017 om 13:27

Wat is de redenatie om Weylandt er iedere keer met de haren bij te slepen als het over afdalingen gaat?

Dat was vooral ongelukkig en had niets te maken met dat het te gevaarlijk was.

AkkaBoyD 2 mei 2017 om 13:35

Hou aub op met dit hypocriete gedoe, de renners bepalen altijd zelf nog hoe hard ze naar beneden gaan. Tevens eens met Moosje07 en SolitaryShell.

EkkelWido 2 mei 2017 om 13:37

@Adelaar José ernaast zetten is mijns inziens nog veel erger.

GekkeHenkie 2 mei 2017 om 13:41

Ik vind dat we massasprints ook moeten afschaffen, is veel te gevaarlijk. Iedereen in de eerste groep is een winnaar.

flashke 2 mei 2017 om 13:43

@SS
Het zou eventueel kunnen aantonen dat een afdaling al best wat gevaar inhoudt. Renners die extra risico’s nemen en zo hun eigen Giro/carrière/leven op het spel zetten, moeten niet beloond worden.

Leukefans 2 mei 2017 om 13:44

Anderzijds ben ik wel erg benieuwd om eens te weten te komen wie nu echt de snelste dalers van het peloton zijn.
Zoals hierboven geopperd werd door Vainsteins, had mooi geweest als ze dit niet aangekondigd hadden en er gewoon achteraf een prijs voor uitgeloofd hadden.

Romāns Vainšteins 2 mei 2017 om 13:49

Ik weet dat Haedo ooit eens 127 kmpu heeft gehaald in een afdaling, maar dat is pieksnelheid, is daar ook een klassement voor ?

alvaro mejia 2 mei 2017 om 13:49

Vind het een lastig punt. Een finish na een afdaling nodigt nog meer uit voor walghalzerij met een grotere beloning in de vorm een etappewinst. Mag dat dan ook niet?

Sephiroth 2 mei 2017 om 13:53

Grappig hoe mensen blijven roepen “ze kiezen er zelf toch voor hoe hard ze naar beneden knallen” Ja, echter zitten ze a) vol met adrenaline en b) zijn ze allemaal mega competatief c)heeft een aardig deel een mager loontje waar 2.500€ een mooi extra maandloon is. Dat in overweging nemende weet ik toch wel vrijzeker dat er genoeg zijn die meer risico gaan nemen dan voorheen als je dit klassement handhaaft.

SolitaryShell, hoe harder je gaat hoe groter de kans op ongelukkige situaties of verkeerde inschattingen. Je vergroot dus de kans op een herhaling van een Weylandts-situatie.

AkkaBoyD: wat is er dan hypocriet? dat mensen zich hier zorgen maken over een situatie en liever de renners tegen zichzelf in bescherming nemen?

@moosje97: ja je hebt wat te doen, maar die extra risicos, het extra inhalen van mensen die er niet voor kiezen etc zorgt voor onnodige extra gevaarlijke situaties. De vraag is of je dat wel moet willen in een sport als wielrennen waar elk jaar al mensen sterven.

@gekkeHenkie: hoeveel doden of levenslang gewonde weet jij die uit een massasprint voortkomen en hoeveel vanuit afdalingen? Ik weet er geen een vanuit een massasprint. Dus ik vind het geloof ik een wat misplaatst sarcasme van je (als dat het is, hopelijk).

nederbelg 2 mei 2017 om 13:54

Enkel wie door een stuk weiland 108 meter van de afdaling probeert af te snijden, wordt vanwege de symboolwaarde uit de wedstrijd gezet. Verder doet iedereen tijdens de afdaling waar hij zin in heeft.
Nog even uit de kleine lettertjes van het reglement: renners die een krant onder hun shirt steken tegen de kou en daarbij ook de extra dikke weekendbijlage nemen voor extra gewicht, krijgen 5 seconden straftijd per katern.

Sephiroth 2 mei 2017 om 13:57

LOL nederbelg die kleine lettertjes en je Lance referentie kon ik wel om lachen :)

nederbelg 2 mei 2017 om 13:58

@sephiroth
Ik vond GekkeHenkie hier wel gevat. Overigens: André Darrigade knalde ooit tegen een overijverige agent in het publiek aan tijdens de sprint van de slotetappe van de Tour, de man overleefde het niet. Dat is toch al minstens één dode.

leegloper 2 mei 2017 om 14:22

Even inhoudelijk over dat klassement: Er is een afdaling bij van 5 km (Chieti, -250m) en van 24km (Stelvio, -1850m). Krijgen die simpelweg dezelfde puntenverdeling?

Redelijk wat afdalingen liggen in het begin of midden. In ritten 11 en 15 kunnen de afdalingen in het slot wel beslissend voor ritwinst zijn. Met of zonder premie.
In ritten 16 (Stelvio) en 20 (Monte Grappa) komen de afdalingen uit op de voet van de laatste klim en kan risicovol afdalen beslissend zijn voor de klassementsmannen. Met of zonder premie.

Ik zie nog rare toestanden in de laatste 2 ritten van enkelen die hoog staan in het klassement met uitrusten voor de afdaling, ploegentactiek, stayeren achter wagens en gare inhaalmomenten.
Het is wel leuk dat ze onderweg tijdsopnames hebben, zodat we precies kunnen zien wie waar zit. Dat overzicht ontbreekt nogal eens in bergetappes. (Ze zetten het hopelijk wel direct live op de site van alle renners?) Jammer alleen dat het op deze manier gebeurt. Elke dag zullen we toch benieuwd zijn naar de daaltijden… Of gaan we het juist expres negeren?

Misschien dat sommige "goede" dalers helemaal niet blij zijn met de winstpremie, als blijkt dat ze in de afdaling een belachelijke hoeveelheid tijd goedmaken, nadat ze zijn gelost. Een soort trajectcontrole. Wat zou een goede boete zijn: 500 euro?

girardengo 2 mei 2017 om 14:35

Ik begrijp gewoon niet dat er hier heel wat mensen zijn die dit een prima idee vinden. Hier hoort helemaal geen discussie over te zijn, want het is (ver) over de grens.

baswallet 2 mei 2017 om 14:43

De vergelijking met andere sporten gaat natuurlijk niet op.

– Wielrenners zijn in niet gekleed op afdalen. MTB downhillers zien eruit als een ice hockey-keeper, en dat is niet bij wijze van esthetiek.
– Skiers gaan niet naar beneden op kansloos Italiaans asfalt.
– De concentratie van wielrenners is bij aanvang van de afdaling al aangetast door de inspanning van de voorafgaande klim.
– Het materiaal is lang niet altijd betrouwbaar (tubeless banden die losraken bijvoorbeeld)

Iedereen loopt te zeuren over vluchtheuvels, te veel motoren en pijnstillers die valpartijen veroorzaken (en terecht). Uiteraard hoort (goed) afdalen bij koersen maar om extreem snel afdalen aan te moedigen vind ik waanzinnig. De sport is al risicovol genoeg.

  • 1
  • 2

Headlines

Materiaalzone