Rennersvakbond CPA doet aangifte tegen vrouw met Opi-Omi-bord

donderdag 1 juli 2021 om 10:41
Rennersvakbond CPA doet aangifte tegen vrouw met Opi-Omi-bord

foto: Screenshot

Rennersvakbond CPA heeft aangifte gedaan tegen de toeschouwer die in de openingsetappe van de Tour de France een grote valpartij in het peloton veroorzaakte. Het was oud-profrenner Pascal Chanteur die namens de vakbond naar de politie stapte.

Een aanzienlijk deel van het peloton werd getroffen door de val, die gebeurde aan een vaartje van ongeveer 40 per uur. De CPA en de renners hopen dat de gebeurtenissen op de eerste dag van de Tour het publiek aanzetten tot nadenken en respect voor de renners, laat de vakbond tot slot nog weten. Inmiddels is bekend dat de toeschouwer die de val veroorzaakte, is opgepakt. Door de politie van Landerneau is ze in hechtenis genomen.

De CPA kon gisteren nog rekenen op forse kritiek van Marc Soler, die door de valpartij de Tour al na de eerste dag moest verlaten. Volgens de Spaanse klimmer van Movistar zou de vakbond de belangen van de renners niet verdedigen. “De CPA weet hoe die zijn hand moet ophouden, maar als het op echte zaken aankomt geven ze nauwelijks thuis”, zei de renner in de Spaanse krant La Vanguardia.

Ook de UCI kreeg ervan langs. “Daar houden ze zich alleen maar bezig met stomme maatregelen zoals de bidons. Ze zijn echter niet geïnteresseerd in serieuze zaken zoals onze veiligheid. In deze business kijkt iedereen naar zijn eigen belangen, en het zijn de renners die de gevolgen kunnen dragen.”

Aangifte
Soler, die breuken aan zijn armen opliep, overwoog al aangifte te doen tegen de toeschouwer die de val veroorzaakte. “Mijn hele Tour is al voorbij en ik ben heel boos. Eerst was de Giro d’Italia al frustrerend nadat ik mij al lange tijd op die koers had voorbereid en ik een mooie kans kreeg. Maar de Tour is nog erger: niet door een koersincident maar door een toeschouwer die duidelijk niet van wielrennen houdt, kon mijn hele voorbereiding de prullenbak in.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

Aart van Woud 1 juli 2021 om 10:52

Hopelijk kunnen ze de schade verhalen. Marc Soler heeft mijn sympathie, echt enorm kut als al je harde training zo teniet wordt gedaan door een fan die inderdaad klaarblijkelijk niet van wielrennen houdt, maar slechts haar eigen 15 minuites of fame wilde. Nou die 15 minuten heeft ze gekregen en nog meer dan dat zelfs.

CechRepublic 1 juli 2021 om 12:43

Die 15 minuten zijn al behoorlijk opgerekt.

debarreman 1 juli 2021 om 10:59

Ik vraag mij af of de CPA erkend wordt als belanghebbende in deze zaak. Ik zou eerder aangifte laten doen door een ploeg dan wel een individuele renner.

xistnc 1 juli 2021 om 11:28

Eens. Volgens mij is de CPA hierin helemaal geen partij. De CPA kan daarentegen wél optreden namens de renners richting UCI en ASO.

Polleke 1 juli 2021 om 11:42

Pascal Chanteur vertegenwoordiger laten zijn van deze generatie renners is op zich al lachwekkend genoeg…

Bonorrie 1 juli 2021 om 11:47

What’s in a name

Romāns Vainšteins 1 juli 2021 om 11:51

Betekent dat niet gewoon zanger?

Wat mij betreft kunnen ze overigens de schade niet verhalen in de zin dat haar hele leven nu kapot is of zo. Misschien iets van 1500 boete of zo, iets normaals ipv dat guillotinegezeik.

kleomantre 1 juli 2021 om 12:06

Dat guillotinegezeik is ook niet nodig, maar 1500 eur is beetje schraal gezien de geleden schade.

Derierre de la course 1 juli 2021 om 12:13

Een boete is ook geen schadevergoeding maar een strafmaatregel.

Aart van Woud 1 juli 2021 om 12:17

Inderdaad, boete staat helemaal los van de schadevergoeding.

Romāns Vainšteins 1 juli 2021 om 12:39

Ik vind dat de ploegen gewoon zelf alles netjes gedekt moeten hebben met een eigen all risk verzekering. Wanneer verhaalschade fanatiek toegepast wordt in deze sport gaat dat nadelige gevolgen hebben die voor niemand leuk zijn.

nickdt 1 juli 2021 om 12:42

@Romans

Nee, maar wel iets dat ook meerenners kan afschrikken.

Lalsacien 1 juli 2021 om 14:00

@Polleke jij bedoelt maître-chanteur.

Reiger 1 juli 2021 om 12:49

Een schadeclaim indienen gaat op lange termijn als afschrikmiddel dienen. Hoeveel imbecielen hebben er al de koers verstoord in het verleden om maar voor eigen thuisfont te laten zien “hier ben ik?” In 2018 op Alpe d’Huez met Nibali die een paar wervels breekt door een paar smurfen bijvoorbeeld. Wanneer je nu weer niets doet zal het écht nooit ophouden en zelfs nóg erger worden want “ze doen er toch niets aan,alles mag dus”

Romāns Vainšteins 1 juli 2021 om 12:56

Ik vind er hier altijd wel een behoorlijk drama element ingestoken worden. Pur sec valt het aantal incidenten met toeschouwers juist enorm mee als je nagaat wat er allemaal mis zou kunnen gaan. Die dame met haar bord die de verkeerde kant op kijkt is een uitzondering.

Wat veel beter werkt is dat dat filmpje virus gaat, niemand die voor de lol een wielrenner tegen zich aan laat klappen, die types pakken gewoon een SM kelder.

Reiger 1 juli 2021 om 13:06

Sec bekeken komen aanrijdingen met ernstig letsel als gevolg ook niet heel veel voor in het dagelijkse verkeer. Maar het heeft wél altijd gevolgen voor de veroorzaker. Waarom nu niet dan?

Emergo 1 juli 2021 om 19:46

@Reiger Dat waren er in het laatst bekende jaar (2019) 21.400 met ernstige letselschade.

Al Phila 1 juli 2021 om 13:00

9 maanden schorsen

Wheely 1 juli 2021 om 13:11

En drie minuten tijdstraf!

kleomantre 1 juli 2021 om 14:11

die tijdstraf wordt ingetrokken omdat er een Française bij betrokken is.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair