Renners roepen op tot actie: “Wat moet er nog gebeuren voor de UCI ingrijpt?

Door , zondag 29 mei 2016 om 10:41
foto: Nick Doup/WielerFlits

foto: Nick Doup/WielerFlits

Na de zware crash in de Baloise Belgium Tour van gisteren regende het reacties op sociale media. Naast veel steunbetuigingen aan Stig Broeckx, die momenteel in coma ligt, en de andere gewonden, waren er ook veel reacties vol ongeloof. De oorzaak van de valpartij ligt volgens de renners bij twee motoren die na een incident in het peloton terechtkwamen. Dat enkele maanden na het ongeval van Antoine Demoitié.


Martin wil in gesprek
“Wat we nu nodig hebben is een rondetafelgesprek met de UCI, koersorganisatoren en renners om verandering af te dwingen en te kiezen voor een veiligheidsstandaard in elke wedstrijd”, schrijft Tony Martin, zelf actief in de Ronde van België.

Dumoulin vraagt om betere regels
Ook Tom Dumoulin, die niet deelneemt aan de wedstrijd, ventileert zijn mening op Twitter. De Nederlander die meerdere dagen het roze droeg tijdens de Giro vraagt sommige motorrijders hun gedrag aan te passen. “Ik vind het niet leuk om een discussie te starten na een ongeluk, maar ik heb het gevoel dat er niet veel gebeurt om het te voorkomen in de toekomst”, begint hij. “Tachtig procent van de motoren is er om ongelukken te voorkomen, twintig procent voor beeldmateriaal.”

“Meestal ben ik blij dat ze er zijn, de meesten zijn ook ervaren en kunnen goed sturen in het peloton, maar sommigen ook niet. Soms zijn ze zelfs agressiever en hebben ze meer adrenaline dan wij renners. We hebben motards nodig die het tegenovergestelde zijn van ons: kalm, geduldig en redelijk”, aldus Dumoulin, die geen motoren wil die een eigen wedstrijd rijden. Zijn oplossing: “Betere regels wanneer wel en niet in te halen. Meer ervaring. En sommige motorrijders hebben een andere mentaliteit nodig.”

Kittel zit met vraagtekens
Ook Marcel Kittel, altijd uitgesproken op Twitter, vraagt zich af wanneer de UCI iets doet. “Verschrikkelijk. Wat moet er nog gebeuren voor de UCI of organisatoren ingrijpen? De UCI stopt met schijfremmen na het incident van Ventoso. Waarom niet directe veiligheidsmaatregelen voor voertuigen in de koers? Er zijn ideeën!” De UCI heeft op Twitter gereageerd op de vraag van Kittel. Zij gaan onderzoeken wat er gebeurd is en of de regels gerespecteerd zijn.

Dit artikel delen:

22 Reacties

nickdt 29 mei 2016 om 11:08

Hoe weet Martin dat de UCI een ronde tafel heeft? Misschien is die wel vierkant.

Nee, zonder gekheid. Er moet inderdaad wat gebeuren. Maar wat Dumoulin wil kan ook niet, vooraf afspreken waar ze kunnen passeren, want net op dat moment kan de koers veranderen en dus gebeuren er nog ongelukken.

jwbriede 29 mei 2016 om 11:11

En vandaag stappen ze gewoon weer op, behalve LTS. Ik mag hopen dat ze vandaag, nu een collega er zo slecht bij ligt, er een rit en bloc van maken om een statement te maken. En wel hier omdat we in Belgie toch veel incidenten hebben dit jaar. Verder zal de UCI met betere regelgeving moeten komen, maar wel na analyse van de incidenten van vorig en dit jaar. Er is altijd gekoerst en er is al heel lang gezegd dat er teveel motoren/volgers zijn. Toch nemen de incidenten toe en dan moet je weten waar dat aan ligt om de juiste maatregelen te nemen. Dat kan even tijd kosten. In de tussentijd kan de UCI wel vast een regel vaststellen inzake het passeren van renners, want daar gebeuren tegenwoordig vreemdere dingen dan vroeger.

NumberSeventeen 29 mei 2016 om 11:14

Ik hoop dat Tom zijn discussie niet wilt voortzetten via Twitter want dit is niet te lezen.

Thijs E 29 mei 2016 om 11:17

Wat er moet gebeuren? Staken.

Wat gaat er gebeuren? Fietsen.

Equipe Essenbourgh 29 mei 2016 om 11:35

Zelf heb ik het idee dat het probleem niet zozeer bij een teveel aan motors in de koers is, maar veel meer door een teveel aan volgauto’s. Hierdoor ontstaat dusdanig weinig ruimte dat het bijna wachten is op ongelukken. Iedere zichzelf respecterende sponsor wil een plekje in een auto waardoor er een overschot aan auto’s ontstaat. Maar ja: zonder geld geen koers. Het is een lastige kwestie.

pirazzi 29 mei 2016 om 11:38

De ploeg van Gasparotto gaat ook gewoon van start.

Thijs E 29 mei 2016 om 11:46

Geen verrassing, want Hilaire kondigde dat eerder al aan. die wil gewoon rijden.

denistel 29 mei 2016 om 11:46

waarom moeten er 300 motors in een koers zijn.sponsers zijn er ook veel maar
zei zorgen ook voor inkomsten natuurlijk.de pers moet meer overleg hebben
over rechten van foto,s en dan per koers een aantal fotografen mee laten rijden
en niet 300 of hoeveel het er maar zijn.
gister zag je het in de giro weer tis toch niet normaal hoeveel motors er
bij 1 renner rijden.

Kwiat 29 mei 2016 om 11:49

Al ben je als bestuurder van een motor zo ervaren, als ze hard langs het peloton scheuren kan het altijd misgaan. Toen Broeckx viel in Kuurne-Brussel-Kuurne week hij van zijn lijn af, maar de motor reed keihard door. Een renner moet op de weg kunnen fietsen waar hij wil, zonder in aanraking te komen met een voertuig. Toch gebeurde het.

Voertuigen komen zo dichtbij de renners dat ongelukken het gevolg ervan zijn. Ervarenheid is een voordeel, maar niet een garantie voor veiligheid. Het systeem moet zodanig op z’n kop dat voertuigen zoveel mogelijk wegblijven van de renners.

Pingdo 29 mei 2016 om 11:53

Ik heb werkelijk geen idee wat Dumoulin bedoeld. Lijkt er niet echt op alsof hij hierover nagedacht geeft. Hij wil een discussie, zegt een paar onsamenhangende dingen en zegt 'Tom out'. Ik denk dat zijn verhuizing wat frustraties met zich meebrengt.

NairoQ 29 mei 2016 om 12:25

Wat is dat voor geblaat Pingdo? Wat Dumoulin zegt vind ik eerlijk gezegd het meest realistisch. Enkele motorijders zitten daar niet op hun plaats, zien het als een spel en gedragen zich als cowboys, wat volstrekt ongeloofwaardig is. 'Minder' motoren, of motoren op andere plaatsen is niet per se een oplossing, de grote hoop zorgt voor geen enkel probleem en is weldegelijk van nut.

Zorgen dat de cowboys geen kans hebben om daar te zitten en duidelijke inhaalregels lijken me twee duidelijke aanbevelingen, waarmee hij concludeert.

rvb 29 mei 2016 om 12:41

Er zijn teveel renners en ze hebben allemaal een dikke plaat voor hun kop.

řezník 29 mei 2016 om 13:07

Maar wat is nu de oplossing voor dit grote probleem?

Pingdo 29 mei 2016 om 13:09

Verdienmodel moet anders, zodat je gewoon betaalde seingevers hebt die op 1 plaats staan en dus niet met een moto overal langsaf moeten. Beelden moeten gemaakt worden door zelfvolgende drones. Banden moeten niet meer lek kunnen gaan, zodat het aantal volgwagens verminderd kan worden. Een paar auto’s die alle bidons van de teams hebben + eten. Misschien pakken met betere bescherming. Dat is out of the box denken en echt iets willen veranderen.

Kingstown 29 mei 2016 om 13:11

De meeste ongelukken gebeuren nog altijd door gedrag van de renners zelf.
Als ik denk aan de massa crash vorig jaar in de Tour waar Dumoulin ook slachtoffer was, dan gebeurde dat gewoon op een rechte weg door een fout van renner. Laten we eerst eens proberen om het grootste gedeelte van de ongelukken aan te pakken ipv te focussen op datgene wat veel en veel minder voorkomt. Dat levert netto veel meer resultaat op.

Iets met hand en boezem. En wel erg makkelijk als renner om te wijzen naar derden die mede voor jouw broodwinning zorgen, terwijl men zelf verantwoordelijk is voor de meeste aanta; ongelukken. Erg makkelijk en volkomen misplaatst.

Pingdo 29 mei 2016 om 13:20

Ook eens met Kingstown. Er moet groot onderzoek gedaan worden naar crashes de laatste 5 jaar. Hoeveel slachtoffers, wat is de oorzaak, hoe erg de verwondingen, waar is het gebeurt, waar ergens in het parcour.

pirazzi 29 mei 2016 om 13:23

#glorydays in de tweet van Fredrik Ludvigsson begrijp ik niet.

iLLan 29 mei 2016 om 13:35

Hoe kan je nou alleen motards inzetten met veel ervaring, waar moeten nieuwe motards dan ervaring opdoen? Dat werkt toch niet of zie ik iets over het hoofd?

Mooie_Mario 29 mei 2016 om 13:49

@iLLan, er moet een lange cursus komen met een diploma, paar stages in een kleine ronde. Puntensysteem, 3 fouten en je bent weg. Cursus mindfulness voor de agressieve inhalers. Psychologische test om te kijken of je kalm genoeg bent voor Dumoulin. Goede voorbereiding voor de koers, kijken waar de gevaarlijke punten zijn waar je niet moet inhalen. Evaluatie na de koers om te bespreken waar het mis goed, zodat je jaar kunt aanpassen. Motards moeten een groot nummer achterop hebben, zodat het duidelijk is wanneer iemand iets onverantwoord doet en deze nummers moet je anoniem kunnen doorklikken bij een kliklijn. Of ga ik nu te ver?
Alles natuurlijk onder codenaam: Geen retards als motards.

hjtimmer 29 mei 2016 om 16:05

Minder
-autos
-renners
-motoren
Punt.

sverige1977 30 mei 2016 om 04:06

Dat gezeik om minder renners zie ik steeds niet zitten.

sverige1977 30 mei 2016 om 04:16

Valpartijen horen bij wielrennen.
We kunnen ook wielrenners helemaal in schuimrubber inpakken en snelheidsbegrensers op de fietsen bouwen. Overal matrassen langs het parcours. Volgauto’s van zacht rubber. En geen afdalingen meer. Bergetappes kunnen dus nog maar 1 berg bevatten. Omdat het publiek steeds gevaarlijker aan het worden is moet de klim zonder publiek worden afgelegd. Als het regent zal de koers geneutraliseerd worden.
Een ander plan kan zijn dat racefietsen vier wielen krijgen met maan-buggy banden zodat er bijna niemand meer valt.

Man man man

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.