Na de zware crash in de Baloise Belgium Tour van gisteren regende het reacties op sociale media. Naast veel steunbetuigingen aan Stig Broeckx, die momenteel in coma ligt, en de andere gewonden, waren er ook veel reacties vol ongeloof. De oorzaak van de valpartij ligt volgens de renners bij twee motoren die na een incident in het peloton terechtkwamen. Dat enkele maanden na het ongeval van Antoine Demoitié.
Martin wil in gesprek
“Wat we nu nodig hebben is een rondetafelgesprek met de UCI, koersorganisatoren en renners om verandering af te dwingen en te kiezen voor een veiligheidsstandaard in elke wedstrijd”, schrijft Tony Martin, zelf actief in de Ronde van België.
Dumoulin vraagt om betere regels
Ook Tom Dumoulin, die niet deelneemt aan de wedstrijd, ventileert zijn mening op Twitter. De Nederlander die meerdere dagen het roze droeg tijdens de Giro vraagt sommige motorrijders hun gedrag aan te passen. “Ik vind het niet leuk om een discussie te starten na een ongeluk, maar ik heb het gevoel dat er niet veel gebeurt om het te voorkomen in de toekomst”, begint hij. “Tachtig procent van de motoren is er om ongelukken te voorkomen, twintig procent voor beeldmateriaal.”
“Meestal ben ik blij dat ze er zijn, de meesten zijn ook ervaren en kunnen goed sturen in het peloton, maar sommigen ook niet. Soms zijn ze zelfs agressiever en hebben ze meer adrenaline dan wij renners. We hebben motards nodig die het tegenovergestelde zijn van ons: kalm, geduldig en redelijk”, aldus Dumoulin, die geen motoren wil die een eigen wedstrijd rijden. Zijn oplossing: “Betere regels wanneer wel en niet in te halen. Meer ervaring. En sommige motorrijders hebben een andere mentaliteit nodig.”
Kittel zit met vraagtekens
Ook Marcel Kittel, altijd uitgesproken op Twitter, vraagt zich af wanneer de UCI iets doet. “Verschrikkelijk. Wat moet er nog gebeuren voor de UCI of organisatoren ingrijpen? De UCI stopt met schijfremmen na het incident van Ventoso. Waarom niet directe veiligheidsmaatregelen voor voertuigen in de koers? Er zijn ideeën!” De UCI heeft op Twitter gereageerd op de vraag van Kittel. Zij gaan onderzoeken wat er gebeurd is en of de regels gerespecteerd zijn.
The UCI has recently introduced strict new rules governing the conduct of motorcycle riders in races and we will be looking very [1/2]
— UCI (@UCI_cycling) May 28, 2016
[2/2] closely at what happened today to determine whether those rules were respected.
— UCI (@UCI_cycling) May 28, 2016
What we need NOW is a round table with UCI, race organizers and riders to force changes and decide one safty standard for EVERY race!
— Tony Martin (@tonymartin85) May 28, 2016
Again a terrible chrash with motorbikes.Riders and organisation decided to cancle the stage.All the best for Stig Broeckx
— Tony Martin (@tonymartin85) May 28, 2016
I don't like to start a big discussion after such an accident, but I have a feeling not much is happening to prevent it in the future.
— Tom Dumoulin (@tom_dumoulin) May 28, 2016
80% of all the motorbikes we need in the peloton to prevent accidents and the 20% we need for race footage (no footage>no money).
— Tom Dumoulin (@tom_dumoulin) May 28, 2016
And most of the time I'm very happy that they are there. And most of them have a lot of experience and are very good in the bunch.
— Tom Dumoulin (@tom_dumoulin) May 28, 2016
But some are not and some are even more aggressive and full of adrenaline than us riders.
— Tom Dumoulin (@tom_dumoulin) May 28, 2016
We need to have motorbikes in the peloton that are the opposite of us riders: calm, patient and reasonable. Let us do the racing.
— Tom Dumoulin (@tom_dumoulin) May 28, 2016
Motorcyclists: we need you for our safety. We don't need you to do your own little race before a corner, trying to overtake the bunch.
— Tom Dumoulin (@tom_dumoulin) May 28, 2016
So the solution? Better rules when to overtake and when not to. More experience required. Some motorcyclists need a different mentality.
— Tom Dumoulin (@tom_dumoulin) May 28, 2016
Reading about the crash on Belgium Tour. Horrible! How much more has to happen until @UCI_cycling/organisers will finally react?
— Marcel Kittel (@marcelkittel) May 28, 2016
UCI stopped use of Disc brakes immediately after Ventoso incident. Why are there no immediate safety measures for race vehicles?Ideas exist!
— Marcel Kittel (@marcelkittel) May 28, 2016
Nasty and totally unnecessary crash today in a fast downhill caused by 2 motorbikes,I'm ok after all with just broken scaphoid.. #glorydays
— Fredrik Ludvigsson (@Ludvigsson94) May 28, 2016
Verschrikkelijke valpartij in afdaling Baraque Michel.. Twee motors rijden het peloton in, lag er zelf ook bij maar gelukkig zonder schade!
— Michael Vingerling (@VingerlingM) May 28, 2016
2 months later and nothing changed… @UCI_cycling
— Lafourte Anthony (@lafwairtay) May 28, 2016
Horrible crash in todays stage.Just could avoid that motorbike but some riders didn't.Hoping all the best for the riders that where involved
— Michel Kreder (@michelkreder) May 28, 2016
22 Reacties
Hoe weet Martin dat de UCI een ronde tafel heeft? Misschien is die wel vierkant.
Nee, zonder gekheid. Er moet inderdaad wat gebeuren. Maar wat Dumoulin wil kan ook niet, vooraf afspreken waar ze kunnen passeren, want net op dat moment kan de koers veranderen en dus gebeuren er nog ongelukken.
En vandaag stappen ze gewoon weer op, behalve LTS. Ik mag hopen dat ze vandaag, nu een collega er zo slecht bij ligt, er een rit en bloc van maken om een statement te maken. En wel hier omdat we in Belgie toch veel incidenten hebben dit jaar. Verder zal de UCI met betere regelgeving moeten komen, maar wel na analyse van de incidenten van vorig en dit jaar. Er is altijd gekoerst en er is al heel lang gezegd dat er teveel motoren/volgers zijn. Toch nemen de incidenten toe en dan moet je weten waar dat aan ligt om de juiste maatregelen te nemen. Dat kan even tijd kosten. In de tussentijd kan de UCI wel vast een regel vaststellen inzake het passeren van renners, want daar gebeuren tegenwoordig vreemdere dingen dan vroeger.
Ik hoop dat Tom zijn discussie niet wilt voortzetten via Twitter want dit is niet te lezen.
Wat er moet gebeuren? Staken.
Wat gaat er gebeuren? Fietsen.
Zelf heb ik het idee dat het probleem niet zozeer bij een teveel aan motors in de koers is, maar veel meer door een teveel aan volgauto’s. Hierdoor ontstaat dusdanig weinig ruimte dat het bijna wachten is op ongelukken. Iedere zichzelf respecterende sponsor wil een plekje in een auto waardoor er een overschot aan auto’s ontstaat. Maar ja: zonder geld geen koers. Het is een lastige kwestie.
De ploeg van Gasparotto gaat ook gewoon van start.
Geen verrassing, want Hilaire kondigde dat eerder al aan. die wil gewoon rijden.
waarom moeten er 300 motors in een koers zijn.sponsers zijn er ook veel maar
zei zorgen ook voor inkomsten natuurlijk.de pers moet meer overleg hebben
over rechten van foto,s en dan per koers een aantal fotografen mee laten rijden
en niet 300 of hoeveel het er maar zijn.
gister zag je het in de giro weer tis toch niet normaal hoeveel motors er
bij 1 renner rijden.
Al ben je als bestuurder van een motor zo ervaren, als ze hard langs het peloton scheuren kan het altijd misgaan. Toen Broeckx viel in Kuurne-Brussel-Kuurne week hij van zijn lijn af, maar de motor reed keihard door. Een renner moet op de weg kunnen fietsen waar hij wil, zonder in aanraking te komen met een voertuig. Toch gebeurde het.
Voertuigen komen zo dichtbij de renners dat ongelukken het gevolg ervan zijn. Ervarenheid is een voordeel, maar niet een garantie voor veiligheid. Het systeem moet zodanig op z’n kop dat voertuigen zoveel mogelijk wegblijven van de renners.
Ik heb werkelijk geen idee wat Dumoulin bedoeld. Lijkt er niet echt op alsof hij hierover nagedacht geeft. Hij wil een discussie, zegt een paar onsamenhangende dingen en zegt 'Tom out'. Ik denk dat zijn verhuizing wat frustraties met zich meebrengt.
Wat is dat voor geblaat Pingdo? Wat Dumoulin zegt vind ik eerlijk gezegd het meest realistisch. Enkele motorijders zitten daar niet op hun plaats, zien het als een spel en gedragen zich als cowboys, wat volstrekt ongeloofwaardig is. 'Minder' motoren, of motoren op andere plaatsen is niet per se een oplossing, de grote hoop zorgt voor geen enkel probleem en is weldegelijk van nut.
Zorgen dat de cowboys geen kans hebben om daar te zitten en duidelijke inhaalregels lijken me twee duidelijke aanbevelingen, waarmee hij concludeert.
Er zijn teveel renners en ze hebben allemaal een dikke plaat voor hun kop.
Maar wat is nu de oplossing voor dit grote probleem?
Verdienmodel moet anders, zodat je gewoon betaalde seingevers hebt die op 1 plaats staan en dus niet met een moto overal langsaf moeten. Beelden moeten gemaakt worden door zelfvolgende drones. Banden moeten niet meer lek kunnen gaan, zodat het aantal volgwagens verminderd kan worden. Een paar auto’s die alle bidons van de teams hebben + eten. Misschien pakken met betere bescherming. Dat is out of the box denken en echt iets willen veranderen.
De meeste ongelukken gebeuren nog altijd door gedrag van de renners zelf.
Als ik denk aan de massa crash vorig jaar in de Tour waar Dumoulin ook slachtoffer was, dan gebeurde dat gewoon op een rechte weg door een fout van renner. Laten we eerst eens proberen om het grootste gedeelte van de ongelukken aan te pakken ipv te focussen op datgene wat veel en veel minder voorkomt. Dat levert netto veel meer resultaat op.
Iets met hand en boezem. En wel erg makkelijk als renner om te wijzen naar derden die mede voor jouw broodwinning zorgen, terwijl men zelf verantwoordelijk is voor de meeste aanta; ongelukken. Erg makkelijk en volkomen misplaatst.
Ook eens met Kingstown. Er moet groot onderzoek gedaan worden naar crashes de laatste 5 jaar. Hoeveel slachtoffers, wat is de oorzaak, hoe erg de verwondingen, waar is het gebeurt, waar ergens in het parcour.
#glorydays in de tweet van Fredrik Ludvigsson begrijp ik niet.
Hoe kan je nou alleen motards inzetten met veel ervaring, waar moeten nieuwe motards dan ervaring opdoen? Dat werkt toch niet of zie ik iets over het hoofd?
@iLLan, er moet een lange cursus komen met een diploma, paar stages in een kleine ronde. Puntensysteem, 3 fouten en je bent weg. Cursus mindfulness voor de agressieve inhalers. Psychologische test om te kijken of je kalm genoeg bent voor Dumoulin. Goede voorbereiding voor de koers, kijken waar de gevaarlijke punten zijn waar je niet moet inhalen. Evaluatie na de koers om te bespreken waar het mis goed, zodat je jaar kunt aanpassen. Motards moeten een groot nummer achterop hebben, zodat het duidelijk is wanneer iemand iets onverantwoord doet en deze nummers moet je anoniem kunnen doorklikken bij een kliklijn. Of ga ik nu te ver?
Alles natuurlijk onder codenaam: Geen retards als motards.
Minder
-autos
-renners
-motoren
Punt.
Dat gezeik om minder renners zie ik steeds niet zitten.
Valpartijen horen bij wielrennen.
We kunnen ook wielrenners helemaal in schuimrubber inpakken en snelheidsbegrensers op de fietsen bouwen. Overal matrassen langs het parcours. Volgauto’s van zacht rubber. En geen afdalingen meer. Bergetappes kunnen dus nog maar 1 berg bevatten. Omdat het publiek steeds gevaarlijker aan het worden is moet de klim zonder publiek worden afgelegd. Als het regent zal de koers geneutraliseerd worden.
Een ander plan kan zijn dat racefietsen vier wielen krijgen met maan-buggy banden zodat er bijna niemand meer valt.
Man man man