Renners Lotto Soudal beslissen morgen pas over vervolg Ronde van Polen

dinsdag 6 augustus 2019 om 20:08
Renners Lotto Soudal beslissen morgen pas over vervolg Ronde van Polen

foto: Cor Vos

De renners van Lotto Soudal zullen morgen pas beslissen of ze wel of niet doorgaan in de Ronde van Polen. “Ik wil het sowieso nog eens proberen, maar je weet pas morgen hoe je lichaam reageert. Dat is voor iedereen anders”, zo geeft Jelle Wallays aan in gesprek met Sporza.


Wallays reed samen met zijn ploeggenoten Sander Armée, Carl Frederik Hagen, Tomasz Marczyński, Harm Vanhoucke en Enzo Wouters als eerste over de finish, na een geneutraliseerde etappe van 133 kilometer. “Het was een mooi eerbetoon”, aldus Wallays. “Bjorg zou het zo gewild hebben.”

“Het was voor de start al confronterend, dat eerste moment dat je de bus instapt. Er vloeiden veel tranen, want je vertrekt naar een etappe en één stoel is leeg”, zo doelt hij op de lege plaats van Lambrecht. “De start was ook lastig, aangezien al die camera’s op je gericht zijn. Maar na 45 kilometers koers konden we wat praten met de collega’s.

“Je zit nog in een rouwproces”
“Dat heeft mij zeer veel deugd gedaan”, gaat Wallays verder. “Voor de ploeg was dit het beste.” De vraag is echter of alle renners van Lotto Soudal morgen aan de start zullen staan van de vijfde etappe, als er gewoon weer zal worden gekoerst. “Ik weet niet of iedereen dat zal doen. Ik wil het sowieso proberen.”

“Maar je weet pas morgen hoe je lichaam reageert en dat is voor iedereen anders. Er zullen misschien enkele ploegmaats zijn die niet starten, terwijl anderen wel willen vertrekken. De nacht moet uitsluitsel brengen. Je verwacht morgen een zware prestatie van je lichaam, terwijl je nog in een rouwproces zit.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

Polleke 6 augustus 2019 om 21:48

Verplicht naar huis sturen, gaat niet alleen om hen, hun families zullen ook door het een en ander heen moeten…

Mad 6 augustus 2019 om 21:56

Er is net een sporter overleden, maar de wedstrijd gaat gewoon door. Dat kan ook echt alleen in het wielrennen. Bizar. Geen woorden voor.

Titaantje 6 augustus 2019 om 22:00

Als een paar jongens willen afstappen, kan je het beste als ploeg solidariteit tonen en allemaal afstappen.

Steven_E 6 augustus 2019 om 23:11

@Polleke, Mad & Titaantje

Wie zijn jullie om hierover te beslissen? Er is niet gewoon een renner gestorven, maar voor vele renners een vriend. Voor z’n familie een kostbare persoonlijkheid. Die renners van Lotto (en andere teams) zijn veel beter geplaatst dan jullie om deze beslissing te nemen, ongetwijfeld na uitvoerig overleg met hun familie waar ze in deze omstandigheden sowieso contact mee hebben.
Elke renner moet dit voor zichzelf uitmaken, niemand mag met een wrang gevoel zitten omdat hij verplicht wordt iets te doen tegen z’n natuur.

De pers en wielerwereld eigent zich al meer dan genoeg “eer” toe met alle communicatie omtrent dit overlijden, regelmatig vanwege sensatie maar even vaak met het verlies van een zogenaamde “wielerhoop” etc. Het blijft in de eerste plek een persoon, en jammer genoeg voor de familie zijn zijn het die de zwaarste klap verwerken, niemand anders.

robinski99 7 augustus 2019 om 00:07

Helemaal mee eens.
Moeten ze zelf beslissen, zal ze echt niet kwalijk genomen worden als ze toch besluiten om af te stappen.

Kunnen ze zichzelf niets verwijten.

Titaantje 7 augustus 2019 om 07:44

Ik ben blij dat jij de morele A2 hebt genomen om ook even je momentje van eer te nemen en dat jij dan mooi even die laatste knoop doorhakt voor al deze renners…

Steven_E 7 augustus 2019 om 07:55

Ik zeg toch net dat de renners zelf moeten kunnen beslissen? Eer valt er in deze situatie absoluut niet te rapen…

Brabander 7 augustus 2019 om 09:12

Steven E hakt volgens mij juist niet de knoop door voor de renners. Verder met hem eensch hoor. Wie zijn wij nu weer om daarover te beslissen? Dat kunnen ze best zelf denk

Mad 7 augustus 2019 om 10:26

Je snapt niet wat ik bedoel. Misschien was ik niet duidelijk genoeg. Ik vind het bizar dat een wedstrijd gewoon doorgaat terwijl er net een deelnemer is overleden. Ik ken weinig sporten die zo respectloos met veiligheid en mensenlevens omgaan.

Als de wedstrijd gewoon afgelast zou worden hoef je de onmogelijke beslissing om verder te rijden helemaal niet bij de individuele renners neer te leggen. Die hebben het al zwaar genoeg met het overlijden van hun vriend en collega.

skylimit 7 augustus 2019 om 09:02

Ufff, lijkt mij niet nodig / zinvol hierover een discussie te voeren of een ploeg te verplichten niet meer op te stappen. Dit zijn persoonlijke beslissingen van de leden van Team Lotto Soudal en de nabestaanden, waarvoor je alleen maar diep respekt kunt hebben.

Het zou de redactie in mijn ogen ook sieren dit soort “nieuwsberichten” niet onnodig uit te melken en in overweging te nemen om reacties op dit soorten berichten niet mogelijk te maken.

debarreman 7 augustus 2019 om 11:17

Ik neem aan dat je als collega naar de begrafenis/crematie wilt. Ik weet niet binnen hoeveel dagen dat in België moet plaatsvinden, maar zal wat vertraging hebben in verband met repatriëring van Polen naar België.