Renners kunnen zich niet bewijzen. Hoe funest is dat voor de transfers?
foto: Cor Vos
zaterdag 21 maart 2020 om 13:04

Renners kunnen zich niet bewijzen. Hoe funest is dat voor de transfers?

Geen voorjaar en heel misschien ook geen – of maar een halve – zomer. Voorlopig kunnen renners zich niet bewijzen, terwijl velen einde contract zijn. Hoe groot is de impact van het coronavirus op de werkzekerheid  en eventuele transfers in het wielrennen? “Laten we niet op de feiten vooruitlopen”, klinkt het bij de managers van de renners. “Maar net als in de gehele economie zal het virus ook een impact op het peloton hebben.”

Op 1 april zou het teammanagement van BORA-Hansgrohe aan tafel zitten om z’n rennersbestand richting 2021 te bekijken. Wie is einde contract? Wie willen we aan boord houden? Welk type renner zoeken we nog? Tijdens de daaropvolgende weken zouden voorzichtig de eerste gesprekken met managers van renners opgestart worden. Zo gaat dat bij wielerteams. Maar niet dit jaar. Welke impact kan het coronavirus hebben op het peloton?

Veel interesse voor Teuns
“Laten we vooral niet panikeren”, zegt Guillaume Reynders, manager van een aantal profrenners. “Maart is sowieso zeer vroeg om gesprekken op te starten. En als dat toch gebeurt, gaat het alleen over de happy few. Zo heb ik nu al heel veel interesse voor Dylan Teuns, die einde contract is. En die heeft ook het voordeel dat hij zich al kon onderscheiden in de eerste weken van het seizoen. Maar de echte transfercarroussel komt pas in de zomermaanden echt op gang.”

Maar Reynders ontkent niet dat deze situatie voor heel wat renners allesbehalve ideaal is. “En dan heb ik het uiteraard over renners die einde contract zijn en zich niet kunnen bewijzen. Ik kan voor de vuist weg een aantal renners opnoemen die zich met prestaties in de gunst van de topteams wilden fietsen. Voor hen gaat er kostbare tijd verloren. Daar is Amaury Capiot een mooi voorbeeld van. Die jongen rijdt voor Sport Vlaanderen-Baloise en hij zou graag de stap naar de WorldTour zetten. Na een goede winter hoopte hij zich dit voorjaar te bewijzen. Dat lukt dus niet…”

Honger
Uiteraard zijn ook alle jeugdwedstrijden afgelast. Zo kunnen ook de betere U23-renners niet tonen dat ze profrijp zijn. Gaan we richting een jaar met weinig transfers? “Heel moeilijk om dat nu al in te schatten”, zegt Jef Van Den Bosch, ook manager van beroep. “Ja, momenteel ligt alles stil. En alles zal opgeschoven worden. De prioriteit is dat iedereen gezond kan blijven. Maar het is wel wel zo dat iedereen in hetzelfde schuitje zit. Maar er zijn nog teveel vragen onbeantwoord. Wordt de Tour de France verreden? Komen er Olympische Spelen? Wat ik wel weet is dat alle renners extreem hongerig en gemotiveerd opnieuw aan hun competitie zullen beginnen. Misschien creëert dat voor sommigen dan weer opportuniteiten.”

“En als de competitiestop nog langer duurt, zullen de teammanagers moeten afgaan op hun vertrouwen en op het verleden van de renners”, vult Reynders aan. “En sommigen gaan misschien een beetje moeten inbinden. Ik vrees dat het zo wel zal gespeeld worden. Teams hebben het ook niet gemakkelijk. Minder exposure, minder startgelden… Ook zij zullen gaten in hun budget hebben. De wielersport is nu eenmaal een afspiegeling van de rest van de economie. Dat virus is voor iedereen slecht.”

Koen de Kort
Koen de Kort is een van de coureurs die vreest voor zijn contract – en daarmee vermoedelijk ook zijn carrière. “Hopelijk heb ik de afgelopen jaren genoeg laten zien dat als het wat minder is, ik toch nog een jaar door mag gaan om op een mooie manier af te sluiten”, blijft de 37-jarige coureur nog positief.

RIDE Magazine
11 Reacties
21-03-2020 13:30
Dan blijf je toch een jaartje langer ? Ik begrijp t probleem niet zo.
21-03-2020 13:34
Volgens mij zijn er belangrijker zaken in het hedendaagse bestaan dan contracten van wielrenners.
Te belachelijk om hier een artikel aan te wijden!
    21-03-2020 13:36
    Volgens mij is dit onderdeel van de huidige realiteit. Zou belachelijk zijn om daar geen stuk over te mogen schrijven.
    21-03-2020 13:55
    Helemaal waar, maar als je daar zwaar aan tilt kun je beter voorlopig in zijn algemeenheid geen sportgerelateerde media consumeren.
    21-03-2020 18:56
    Heer Jonkers: volgens mij zijn er belangrijkere zaken op de wereld dan de tijd verdoen op een wielerforum. Nóg belachelijker om een post te typen.
21-03-2020 13:53
Renners zullen hongerig en gemotiveerd zijn om zich te bewijzen. We moeten maar hopen dat ze dat op gepaste wijze zullen doen. Lees net in Le Monde dat wereldwijd de dopinglaboratoria sluiten. In Europa al 7 van de 17. In China wordt al sinds begin februari geen controle meer uitgevoerd. Deels omdat de medici die daar werken ingezet worden om de corona crisis te bestrijden en deels omdat ze niet meer langs kunnen bij sporters. Als er in het najaar verrassende uitslagen geboekt worden ( in welke sport danook ) moeten we niet gek kijken.
21-03-2020 14:50
Ik snap dat wielrenners zich zorgen maken omdat ze zich niet kunnen laten zien (wat normaal gesproken funest is), maar ze moeten niet vergeten dat hun concurrentie dat ook niet kan.
    21-03-2020 15:17
    Helemaal eens, met een kleine kanttekening. Zolang de boel stilligt gaan teams af op in het verleden behaalde resultaten, wat voor iedereen vervelend is die denkt stappen gezet te hebben. Bij competitie-gerichte wielerprofs is dat vrijwel iedereen... Objectief denk ik dat vooral jongeren die op doorbreken staan hier last van krijgen en renners die tegen het eind van hun carrière aan zitten.
    21-03-2020 22:12
    Grootverdieners zouden onderhands een buffertje moeten hebben.
    Niet-groot verdieners zouden onderhands moeten beseft hebben dat er na 10 jaar betaald stampen een andere carrière moet opgebouwd worden. Ik kan me er niet echt zorgen om maken.
21-03-2020 15:52
Er rijden genoeg renners rond die teren op resultaten van 3 - 4 jaar geleden.
En voor beloften komt altijd de afweging: "Ja, maar kan hij het bij de profs?"
Dat is nu niet anders.
21-03-2020 23:44
Maar als niemand zich kan bewijzen en niemand kan worden gescout.. Wie kan je plekje dan bedreigen en inpikken?!.. Iedereen zit immers in dezelfde hoek.. Lijkt me aardig safe

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine