Renner zoekt team 2019: Tom Van Asbroeck

dinsdag 23 oktober 2018 om 08:30

In de nieuwe rubriek Renner zoekt team bundelt WielerFlits alle renners die naarstig op zoek zijn naar een nieuwe werkgever voor 2019. In de vierde aflevering aandacht voor de Belg Tom Van Asbroeck, die moet vertrekken bij EF Education First-Drapac.


Tom Van Asbroeck is de enige Belg uit de World Tour zonder contract voor het seizoen 2019. De voormalig renner van LottoNL-Jumbo stapte in 2017 samen met vriend en landgenoot Sep Vanmarcke over naar Cannondale Drapac. Na lange onzekerheid op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor voor 2018, werd zijn contract na de komst van EF Education First met één jaar verlengd. “De teammanager (Jonathan Vaughters, red.) beloofde me toen dat ik al na de voorjaarsklassiekers een nieuw en verbeterd contract voor langere termijn zou krijgen”, vertelt Van Asbroeck tegen Het Nieuwsblad. “Maar blijkbaar is in het wielerpeloton een woord geen woord meer.”

Twee grote rondes
Op 28 september kreeg de klassiekerrenner totaal onverwacht een mail van zijn ploeg dat zijn contract niet werd verlengd. “De grond zakte weg onder mijn voeten. Ik ging ervan uit dat ik kon blijven. Daar kreeg ik goede signalen voor”, zegt Van Asbroeck. Het seizoen 2018 was niet het beste jaar uit zijn carrière. Zo ging hij niet van start in de Ronde van Vlaanderen en haalde hij de finish in Parijs-Roubaix niet. Wel was hij zowel in de Giro als de Vuelta van dienst als knecht, met een 87e plaats in het eindklassement van de Vuelta als resultaat.

“Ik was te naïef”
Van Asbroeck twijfelt in het interview aan zichzelf. “Misschien ben ik een iets te brave jongen. Ik deed wat de ploeg me vroeg. Ik had beter meer aan mezelf gedacht”, erkent de winnaar van de GP Beeckman-De Caluwe in Ninove. “Ik ben net iets te goedgelovig geweest. Te naïef.” Toch ziet de voormalig sprinter zijn toekomst niet somber in. “Ik geloof ook dat ik prof zal blijven, maar het is een helse zoektocht.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Mwielerfan 23 oktober 2018 om 08:43

Inderdaad als je het zo leest klinkt het naïef. Eerst na het voorjaar, fan komt er niks maar wel op signalen vertrouwen. Het moet in mei wel duidelijk zijn dat strikt aan zn woord houden er niet bij is. Je vraagt je af wat zn management doet al die maanden?
Gek dat ie niet op zn minst de mogelijkheden bij wanty oid gecheckt heeft.

Grobbel 23 oktober 2018 om 08:52

Heeft toch nooit echt zijn succesjaar 2014 echt kunnen doorzetten, bij nader inzien ook zijn enige écht goede seizoen. Toen reed ie bijna structureel top 10 in elke 1.1 en 1.HC koers waarin ie startte.
Aan de andere kant, als ik kijk naar zijn programma van dit jaar vraag ik me af of ie bij EF-Education wel goed werd gebruikt. Slechts een paar koersen in het Vlaamse voorjaar, en de rest van het seizoen praktisch alleen maar zware rittenkoersen…

Die moet je gewoon in een Belgische PCT-ploeg zetten om lekker met mannen als Timothy Dupont en Baptiste Planckaert te laten strijden om de "Tussen Servet en Tafellaken Trofee" in de Belgische cornucopia aan overgewaardeerde eendagskoersen.

tendam 23 oktober 2018 om 09:13

Zelfs in dat succesjaar wist hij maar één keer te winnen… hij werd overal als sprinter uitgespeeld door Topsport, als je dan vaak top-10 rijdt is dat natuurlijk niet zo bijzonder.

Kruisberg 23 oktober 2018 om 08:55

Rare renner dit. Vond hem ook al zo onsympathiek in zijn interview toen ie weg ging bij Lotto Jumbo, dat natrappen terwijl zelf nooit prijs reed daar. Hij is gewoon niet goed genoeg voor de world tour ploegen.

KimJungPoels 23 oktober 2018 om 09:03

Helemaal mee eens, als je zelfs in teams waar alleen Hofland (2015), Wippert (2017) je concurrenten voor de sprint zijn nog geen kansen kunt afdwingen voor jezelf dan mag je best kritisch kijken naar je prestaties in plaats van het afschuiven op een te lief karakter.

jessevdalen 23 oktober 2018 om 08:56

Achja, bij TLJ was Tom ook al aan het huilen dat hij misbruikt werd en leeg werd geperst.

Pizzi 23 oktober 2018 om 09:01

Edit redactie: aangepast

Scott Sunderland 23 oktober 2018 om 09:02

Hopen op een PCT voor hem en dan proberen de draad weer op te pakken.

jvh93 23 oktober 2018 om 09:20

Tom is gewoon niet sterk genoeg voor de WT. Hij had wel bij Roompot gepast. Kijkend naar de belgische PCT teams denk ik aan Wanty of Corendon

ghostwriter 23 oktober 2018 om 10:39

Heeft Roompot geen plaats meer voor Van Asbroeck? Dat lijkt me namelijk een perfecte fit. Twee partijen met een (in mijn ogen) slechte uitstraling.

AWestie 23 oktober 2018 om 10:03

Phinney heeft juist verlengd, zag ik op zijn Twitter vandaag.

Scott Sunderland 23 oktober 2018 om 12:13

Vorige week stond dat al vermeld. Net als McLay trouwens.

ivo001 9 november 2018 om 13:29

Phinney is inmiddels bijna een betere sprinter dan Van Asbroeck ;)

Plavka 23 oktober 2018 om 14:47

Helaas, ieder jaar verdwijnen er renners die te licht bevonden worden als prof-renner. Dat gaat al tientallen jaren zo. Hij is daar nu een voorbeeld van. Er zijn wel betere renners geweest die geen contract meer kregen. ( ook slechtere, die er wel eentje kregen.

Ik vind het zo raar dat er telkens gewag gemaakt moet worden van renners die geen kontrakt meer krijgen. Het is niet zo, eenmaal prof, altijd prof. Meer zo van “ je hebt in jouw geval gefaald”, volgende…., ongeschikt… net zo als in het normale burgerleven, daar moet je ook presteren.

Viktrodriguez 23 oktober 2018 om 19:20

Gewoon een gebrek aan WT-talent als sprinter en klassieke renner. Van Asbroeck heeft toch best regelmatig mogen sprinten in WT-koersen, maar heeft zelfs in zwak bezette sprintvelden nooit structureel kunnen meedoen om dagzeges. Buiten een onthutsend zwakke Vuelta-sprintveld vorig jaar met een paar keer top 5 veelal rond plek 10, steevast in rondes als die van Polen.

Covadonga 23 oktober 2018 om 19:44

Als je niet goed genoeg bent, is de kans natuurlijk groot dat je niet meer aan de bak komt. Jammer voor hem, maar raar is dat niet.

west 23 oktober 2018 om 21:34

Van Asbroeck of Vaughters… Das wel lastig kiezen wie ik meer een lullo vind (En wie er dus schuld heeft).