“Remco is niet te vervangen, maar we storten niet in”: ‘Fitte’ Peeters ziet kansen voor jong en oud in Wolfpack
Foto: WielerFlits
Niels Bastiaens
donderdag 12 februari 2026 om 07:45 Volg in Google

“Remco is niet te vervangen, maar we storten niet in”: ‘Fitte’ Peeters ziet kansen voor jong en oud in Wolfpack

Interview Jong talent groeit het snelst onder de vleugels van een ervaren rot. Het is met die insteek dat Wilfried ‘Fitte’ Peeters zijn 25e dienstjaar bij Soudal Quick-Step en zijn voorgangers ingaat. Na het veelbesproken vertrek van kopman Remco Evenepoel bij de ploeg, is Peeters een van de architecten achter een zoveelste nieuw hoofdstuk van the Wolfpack. Eentje dat hem niet minder ambitieus maakt, vertelt Peeters ons in de Tour of Oman.

“Ik voel een frisse wind door de ploeg, maar anderzijds hebben we al heel wat pech gehad”, steekt Peeters van wal. “Tim Merlier ligt eruit, Paul Magnier is ziek geworden en moest passen voor de Ronde van Valencia. Dat zijn mannen die normaal onmiddellijk winnen. Bij hen gaat het heel gemakkelijk. Als je hen mist, dan weet je dat het langer kan duren. Maar ook dat is geen ramp.”

Wij kennen iemand die wel meteen heeft gewonnen, in de Ronde van Valencia. Was je onder de indruk van Remco Evenepoel?
“Remco is op dit moment de sterkste renner die in het peloton rondrijdt. Dat gaat niemand ontkennen, ook ik niet. Hij was heel sterk in Valencia, maar dat is niet waar je hem op moet beoordelen, denk ik. Voor Remco is het de uitdaging om te winnen tegen Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard. Daar draait het voor mij om: winnen tegen renners waar je eigenlijk niet van kunt winnen.”

Je kunt er niet onderuit dat zijn vertrek voor kwaliteitsverlies heeft gezorgd. Remco kon wel in de buurt van de twee die je noemt komen.
“Het is een feit dat je Remco niet kunt vervangen. Op sommige terreinen is hij de beste ter wereld. In het tijdrijden kan niemand hem op dit moment aan. We weten ook wel dat hij in de rittenkoersen van een week tot de absolute wereldtop behoort. We zijn niet blind, maar je moet ook niemand houden die niet wil blijven. Langs de andere kant valt onze ploeg ook niet als een pudding in elkaar. Wie dat beweert, kent er niets van.”

Zegt Jan Bakelants: ze gaan bij Soudal Quick-Step nog schrikken hoe veel druk Remco wegnam voor de andere renners.
“Tja… Ik heb niets tegen Jan. Je moet hem mij niet leren kennen na zijn jaren in de ploeg, maar hij is meer een journalist nu. Wat is druk, uiteindelijk? Druk hebben we ook hier in Oman. Als Valentin Paret-Peintre het bergop niet afmaakt nadat we een hele dag voor hem hebben gereden, is dat ook niet goed. Voor Remco was dat in Valencia niet anders. Zijn ploeg rijdt op kop en aan het einde rijdt hij iedereen uit het wiel.”

Peeters op de scooter naast Evenepoel in 2019 – foto: Fotopersburo Cor Vos

Maar toch zeg je: niet erg?
“Niets negatief over Remco, hij is qua prestaties is hij misschien wel de beste renner die we ooit hebben gehad. Maar wat ik belangrijk vind om te benadrukken, is dat we niet als een pudding in elkaar zakken. Dat is ook waarom onze sponsor Soudal op lange termijn in ons gelooft. Ook Paul Magnier heeft al bijgetekend tot 2029. Dikke chapeau voor onze CEO Jurgen Foré om dat te verwezenlijken. Dat zegt toch iets over de toekomstvisie.”

Hoe lastig is het nu om van een ploeg die zo hard is veranderd een echte Wolfpack te maken?
“De sterkte van de ploeg was altijd de teamgeest, en dat we met veel renners konden winnen. Ik vind oprecht dat we in die eerste weken van het seizoen hebben gezien dat die sfeer er is en dat iedereen op de juiste momenten naar overwinningen snakt. Dat we doelen hebben. In Valencia werd dat al duidelijk. Heb je onze jonge mannen daar gezien? Jasper Schoofs wordt derde, Viktor Soenens tiende in een klimrit tussen alle grote namen. En Jonathan Vervenne sprint mee voor een zege. Dat is wat ik wil zien.”

Was die Wolfpack-‘vibe’ anders met Remco?
“Met hem in de ploeg, hadden die jonge mannen die kansen nooit gekregen, dat is zeker. Dat is voor mij het grote verschil.”

Draaide de ploeg te veel om Remco?
“Natuurlijk draaide het heel hard rond hem. Remco had een hele groep rondom hem. Ze gingen samen op stage en daar moesten we veel rond organiseren. Een ronderenner hebben is heel mooi, maar ook intensief. Die mannen leefden samen van de klassiekers tot en met de Tour de France. Dat is intens, maar Remco kon dat mentaal goed aan. Dat was zeker niet negatief.”

Voor de hoeveelste keer moet je nu mee aan een nieuw elan in de ploeg gaan bouwen?
“Ik ben begonnen in 2002 (toen nog met Johan Museeuw en Paolo Bettini, red.). Tom Boonen was toen de opkomende man, en met hem hebben we een fantastische periode gehad. Na het stoppen van Tom, zijn we nog lang blijven winnen met veel verschillende renners. Ik ben heel trots dat ik die tijd heb mogen meemaken dat we alles konden domineren. En nu zitten we in het tijdperk Tadej Pogacar-Mathieu van der Poel, met iets daaronder Wout van Aert. We moeten het dus op een volledig andere manier gaan doen.”

Wordt Magnier de nieuwe afwerker? – foto: Fotopersburo Cor Vos

Terug naar de basis, met andere woorden.
“Ah ja. We hebben waarde met onze klassieke kern en mikken op ritzeges in de grote rondes. Ik zou niet weten waarom we dat niet zouden kunnen met onze ploeg. Met Paul Magnier hebben we iemand die ik heel hoog inschat. Zet daar de ervaring van Jasper Stuyven en Dylan van Baarle bij, en je weet dat we ver kunnen komen. Maar we gaan geen stappen overslaan. Paul mikt nu op wedstrijden als de Algarve en kleinere klassiekers. Verwacht nu niet dat hij de Ronde van Vlaanderen wint.”

Stuyven en Van Baarle hebben wel al een monument op hun palmares, maar gaan we Van Baarle nog terug op zijn best zien na enkele lastige jaren?
“Ik heb nu drie maanden met hem gewerkt, en ik moet je zeggen dat ik maar weinig mannen heb gezien die zo profesioneel en ordelijk zijn als Dylan. Hij weet waar hij mee bezig is en doet alles voor de koers. Ik heb al vaker met oudere generaties gewerkt. Richard Virenque is ooit teruggekomen en kende hier een tweede jeugd. Daar geloof ik wel in. En ook de ervaring van Stuyven is van groot belang. Ze gaan Paul veel bijleren en in een goede positie brengen. En ook zelf kunnen ze nog mooie dingen laten zien.”

Ervaring overbrengen: is dat ook waarom jij aan het hoofd van de ploegleiders van de ploeg blijft staan? Met Sep Vanmarcke en Niki Terpstra krijg je twee nieuwe mensen in het vak onder je hoede.
“Ik ben een ancien, een oude man (lacht). Mijn taak is inderdaad om die mannen te sturen. De jeugd heeft nog veel te leren. Niki heeft nog nooit een klassieker in de wagen gedaan, Sep nog niet heel veel. Je moet die mannen hun kans geven. Daarom gaan we in de auto iets meer afwisselen. Ik heb Gent-Wevelgem afgegeven. Dat kan die mannen motivatie geven. Ze komen eraan, maar ik kan hen nog dingen bijleren. Vaak kan ik exact voorspellen hoe iets gaat lopen. Puur door het al zo lang te doen.”

Zij komen wel verser uit het peloton. Kan dat ook een voordeel zijn?
“Het is een mes dat aan twee kanten snijdt. Ik blijf erbij: je hebt veel ingenieurs nodig, het wielrennen is geëvolueerd op alle vlakken. Iedereen moet zich belangrijk maken. Je hebt diëtisten, je hebt trainers. Dat is misschien de grootste generatiewissel geweest. Iedereen heeft zijn zegje, waar niets verkeerd mee is. Anderzijds, je moet ook weten hoe je een team aanstuurt. In Oman, maar ook richting Kwaremont. In wind en waaiers. Dat blijft mijn meerwaarde, maar ook van Tom (Steels, red.) en Brama (Davide Bramati, red.).”

Hoelang zie je jezelf dit nog doen?
“Ik blijf nog zeker twee jaar in de ploeg. Jurgen heeft mij een heel mooie verantwoordelijkheid gegeven. Hij zegt tegen mij dat ik zo lang mag blijven als ik wil. Hij zegt: jij bent de ancien, de man met ervaring. Als ik niet meer rendabel ben, dan stap ik eruit. Het is mijn passie, maar ik ben ook niet verlegen om anderen hun kans te geven. Van de zijlijn kun je ook veel zien. Maar als ze een laatste opinie willen, komen ze soms bij mij uit.”


Reageer op de stelling:

Teams Wilfried Peeters


Advertentievrij lezen op Wielerflits? Dat kan!


Voor de zomervakantie
11 Reacties
10-02-2026 08:34
Fitte zegt hier in nette bewoordingen dat ie eigenlijk blij is dat Remco weg is.

En dat geluid heb ik nog meer opgevangen. Die jongen drukte een te zware stempel op de hele ploeg. Soms moet je de grote boom vellen om alles wat er onder groeit het licht te gunnen zodat het door kan groeien.

Met Remco was de ooit zo beruchte wolfpack veranderd in een troep onderdanige leeuwinnen, die ging jagen voor leeuwenkoning Remco. En als ze met niks terug kwamen kregen de leeuwinnen de schuld. Als ze een grote buffel geveld hadden, dan ging Remco er mee op de foto om de beste stukken vlees er af te eten.

EDIT: Er is geen wmb enkele discussie over de kwaliteiten van Evenepoel, en zijn publicitaire waarde. Maar sinds zijn afgeketste transfer is er iets verandert binnen het team, en ook bij Remco zelf. En dat heeft het TEAM geen goed gedaan. En als ik zie hoe Remco van start is gegaan bij RBH is ook de frisse lucht voor hemzelf een verademing.
    10-02-2026 09:46
    Als QS moet je nu wel zeggen dat er ook positieve kanten zijn en dat er kansen komen voor anderen (dat is ook zo). Je kan moeilijk zeggen dat ze nu niets meer waard zijn.
    Laat QS kiezen: met of zonder Remco en ze zullen altijd met Remco kiezen. Ze zijn zoveel relevanter met Remco erbij. Er zijn genoeg wedstrijden in een jaar om die jonge gasten ook dan hun kansen te geven. Als ploeg en als topsporter wil je er toe doen in de grote wedstrijden en dat wordt nu een pak moeilijker. Je kan wel enthousiast worden van een jonge gast die tiende wordt maar het is toch veel leuker om voor winst te rijden.
    Ik hoop van harte dat ze een nieuw elan vinden maar het zal niet gemakkelijk zijn om in de subtop te blijven.

    Edit redactie: Graag on-topic houden.
    10-02-2026 10:11
    Edit redactie: Graag on-topic reageren.
    10-02-2026 10:37
    Ik heb er een totaal andere kijk op.

    Quick-Step is als ploeg al heel wat jaren niet meer dé topploeg die het gedurende enkele jaren is geweest in de jaren '10. Dat komt ook omdat ze qua budget niet meer kunnen opboksen tegen de topteams. Remco hield de ploeg de laatste jaren niettemin min of meer in zijn eentje op topniveau. Toegegeven, ook vaak met zeges bij de Belgische nationale ploeg maar daar kon SQS ook de vruchten van plukken. Dankzij zijn topzeges kon het team alsnog de prestige behouden van een topteam.

    Ik vrees dat ze nu naar ietwat kleurloze middenmoot gaan wegzakken. En dat zou ook geen schande zijn, gezien het verschil in budget met de grootste teams. Je merkt nu al bv. in de Belgische pers dat er véél minder aandacht is voor de ploeg. Voor de sponsors is die publiciteit natuurlijk wel erg belangrijk en ik denk eigenlijk dat op dat vlak enkel Pogacar vergelijkbaar is met Evenepoel in het huidige peloton.

    Dat ze de ploeg helemaal omgegooid hebben voor Evenepoel, klopt ook niet. Dat topteam voor de grote rondes is er nooit gekomen. Ze zijn ook blijven investeren in sprinters en hadden ook nog steeds dure, klassieke speerpunten (Alaphilippe, Asgreen, Lampaert). Alleen bakten die er gewoon niks meer van de laatste jaren. Er was 1 man die top presteerde, en die lieten ze gaan. En daarnaast ook Merlier natuurlijk, maar die is mid-dertig, dus hoe lang blijft die dé topsprinter? Het ziet er ook naar uit dat die pas in april terug in competitie komt, dus dat is al een halve streep door dit voorjaar.

    Tuurlijk hadden ze i.p.v. een Landa of Schachmann kunnen inzetten op klassieke renners. Maar had dat veel uitgemaakt? Van der Poel, Van Aert of Pogacar hadden ze toch nooit kunnen halen, dus dan was het evengoed achter de feiten aan rijden.

    Nu blijven ze over met vooral veel middelmaat. Het kan best een frisse wind doen waaien door de ploeg. En er gaan kansen komen voor andere renners. Maar het is vooral hopen dat Magnier een stormachtige ontwikkeling doormaakt, of anders zou het ook wel eens een bleek jaar kunnen worden met weinig grote zeges.

    Het is heel simpel geweest de afgelopen jaren. Er staken een handvol renners bovenuit en zij verdeelden zowat alle grote koersen onder elkaar. En Evenepoel was 1 van hen, en die hadden ze bij SQS. Misschien hebben ze wel net de fout gemaakt om niet all-in te gaan op Evenepoel? En hadden ze i.p.v. op 2 gedachten te blijven hinken een volledig team rond hun goudhaantje moeten bouwen om die tevreden te houden?

    Als je ziet hoe de wielerwereld zich heeft ontwikkeld de laatste paar jaar, is misschien wel net dàt de grote fout geweest bij de ploeg. Niet genoeg geloof in Evenepoel, 1 van die aliens en zij hadden hem in hun rangen. En dan nog eentje die continu in de aandacht staat. Zelfs op Nederlandse wielersites zijn er users die dag in, dag uit vrijwel alleen over Evenepoel posten. Kun je nagaan.
    10-02-2026 11:20
    Mooie uiteenzetting, Checco. Volledig mee eens.
    Het verschil in media-aandacht t.o.v. 2025 zal enorm zijn, dat zullen ze rap gewaar worden. En zelfs al zou Magnier nu ook grote koersen winnen, het blijft een Fransman natuurlijk.
    10-02-2026 19:32
    Ik ben volledig mee eens met met Maksiem.

    Enkele citaten uit het interview onderstrepen de gedachte:

    "Ik voel een frisse wind door de ploeg" en "langs de andere kant valt onze ploeg ook niet als een pudding in elkaar. Wie dat beweert, kent er niets van" (zegt hij fel alsof hij iets wilt bewijzen). "Niets negatief over Remco. Maar wat ik belangrijk vind om te benadrukken, is dat we niet als een pudding in elkaar zakken" (wederom). "De sterkte van de ploeg was altijd de teamgeest, en dat we met veel renners konden winnen". "Met Remco in de ploeg hadden die jonge mannen die kansen nooit gekregen". "Een ronderenner hebben is heel mooi, maar ook intensief."

    Hoe ik het lees zijn ze blij dat ze af zijn van de druk die Remco meenam als ronderenner binnen het team. Anderen kunnen nu voor hun kansen kunnen gaan en de ploeg kan op meerdere vlakken hun renners gaan uitspelen. Met een kaliber als Remco is dat absoluut een stuk complexer.

    @Checco, ze hebben geprobeerd om Remco te steunen in het rondewerk. Maar iedereen weet dat zijn team om hem heen te zwak was. Nog meer "knechten" voor hem ging weer ten koste van de koersfilosofie van the Wolfpack. Omdat zij plekken gingen innemen voor de posities waarvoor Quickstep altijd stond, voorjaarsklassiekers en de sprinttrein.

    @Gibo, natuurlijk kan Peeters niet zeggen dat ze blij zijn dat Remco is vertrokken. Maar ik lees in het interview nergens opbeurende woorden dat dit jammer is voor de teamgeest, dat een aanvoerder van het team is vertrokken, dat hij jongeren op sleeptouw nam, dat hij een goede persoonlijkheid was en dat ze dat gaan missen. Als dat zo was, stond dat al direct in de eerste alinea in vet gedrukt.

    En ja, over de kwaliteiten van hem geen discussie. Als persoon...
10-02-2026 12:33
Je kan investeren en bekijken hoe je het wil. UAE en Alpecin verdelen de monumenten. UAE pakt de Tour en nog een hoop andere grote races met Almeida, Del Toro en de vele anderen. Red Bull zal best een GT winnen, net als Visma. Voor de rest van de ploegen resten de kruimels. Maar met Merlier en Magnier zal er best veel gewonnen worden.
    11-02-2026 09:52
    Inderdaad. En de kloof tussen de ploegen met veel geld en de ploegen met minder budget zal alleen maar groter worden. In dat opzicht is wat Alpecin met een meer bescheiden budget presteert heel sterk.

    Ik hoop van harte dat SQS terug in de semi-klassiekers hun tactiek van weleer kan aanspreken: met meerdere renners in de finale zitten en zo proberen te winnen. Als een Magnier, Stuyven en Van Baarle samen in een kopgroep geraken..

    Voor de echte grote prijzen moeten we eerlijk zijn dat niemand van deze ploeg Pogacar of Van der Poel zal kloppen.
11-02-2026 02:00
Remco is gewoonweg een van de beste renners die er momenteel zijn.
Kijk naar zijn resultaten die zijn meer dan TOP !!
    11-02-2026 11:58
    Zonder Remco zou Quickstep zelfs niet eens meer bestaan hebben, dan zou hij nu met nog een paar van de beste renners bij Visma lab rijden en de rest mocht andere oorden opzoeken na de fusie die Lefevere wou door laten gaan.
11-02-2026 04:20
Ik vraag me af hoelang ze nog Evenepoel vragen krijgen bij Quickstep.
Het lijkt mij vrij vervelend om constant dezelfde vragen te blijven krijgen over een renner die weg is.

Nu is het de vraag gewoon hoe de rest het gaat doen.
En dat kan meevallen of heel erg tegenvallen.
Een beetje zoals een voetbalclub in de middenmoot.
Het ene jaar doen ze mee voor Europees voetbal en het volgende jaar staan ze ergens in het rechterrijtje.

Reacties zijn gesloten.