Remco Evenepoel voert groots nummer op in Coppa Bernocchi

maandag 4 oktober 2021 om 16:21
Remco Evenepoel voert groots nummer op in Coppa Bernocchi

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel heeft met een groots machtsvertoon de Coppa Bernocchi op zijn naam geschreven. De 21-jarige Belg van Deceuninck-Quick-Step was al vroeg op pad met een sterke kopgroep en besloot op dertig kilometer voor het einde aan een solo te beginnen. De concurrenten zagen hem niet meer terug; Evenepoel won met een grote voorsprong. Alessandro Covi eindigde op de tweede plaats, net voor Fausto Masnada. Phil Bauhaus was hier titelverdediger.

Net voor twaalven werden de renners in de Milanese regen afgevlagd om te beginnen aan de Coppa Bernocchi. Vanuit het vertrek probeerden diverse coureurs weg te geraken, maar het peloton liet hen niet begaan. Op de eerste van zes lokale ronden was het peloton nog altijd gesloten. Na ruim zestig kilometer rondde de renners voor de eerste keer de top van de Piccolo Stelvio. Evenepoel kwam er als eerste boven met in zijn kielzog Thibaut Pinot en Samuele Battistella.

Achter hen probeerden ook Covi, Masnada en Qhubeka NextHash-stagiair Antonio Puppio de oversteek te maken. Zij sloten korte tijd later bij het leidende trio aan. In het peloton had INEOS Grenadiers zich op kop gezet en daartussen zwommen nog Nick Schultz (BikeExchange) en Marc Soler (Movistar). De Australiër en de Spanjaard werden niet lang daarna teruggehaald door het peloton, maar het sextet op kop liet er geen gras over groeien: zij breidden hun voorsprong uit.

Met Pinot op de Piccolo Stelvio – foto: Cor Vos

Na drie van de zes lokale rondes was de bonus van de zes opgelopen tot boven de vier minuten. Masnada cijferde zich aan de voorkant helemaal weg voor zijn Belgische ploeggenoot en dat zorgde ervoor dat het peloton de handdoek wierp. In de kopgroep kreeg jongeling Puppio het steeds lastiger; op de beklimmingen moest hij er steeds af, om dan in de afzink terug te keren. Nadat de zes rondes rond Valle Olona voltooid waren, waren de zes op kop nog altijd samen voor de finale.

Spannend zou het echter niet zijn. Op dertig kilometer van de aankomst in Legnano plaatste Evenepoel op een vlakke strook een aanval. De Belg liep snel weg, ondanks dat Battistella in de achtergrond de overige restanten van de kopgroep probeerde te motiveren om te blijven rijden. Evenepoel liep echter alsmaar verder uit en mocht op de drie lokale finale-omloop ererondes houden. Hij won met bijna twee minuten voorsprong. Het peloton kwam bijna elf minuten later binnen, nadat Evenepoel hen op de lokale ronde gedubbeld had. De jury toonde echter clementie en haalde hen niet uit koers.

Dit artikel delen:

155 Reacties

Chippen 4 oktober 2021 om 16:22

het minimaliseren kan beginnen in 3…. 2….. 1…. en go!

Turtlehead 4 oktober 2021 om 16:27

OK. Het was een groots nummer, niet groot. Het was een kleine koers.

Zoiets?

Ik vond het mooi en indrukwekkend, peloton slappe hap. Afschuwelijk weer trouwens ook.

Franco Ballerini 4 oktober 2021 om 16:35

Iets als: er was vandaag slechts één renner die deze koers niet als een veredelde training beschouwde?

Wheely 4 oktober 2021 om 16:56

Verslaat hier Janneke Covi en Mieke Masnada, zeer knap toch?

Man met de hamer 4 oktober 2021 om 17:00

U vraagt, wij draaien: ‘Een wedstrijd waar ik nog nooit van had gehoord, maar verder uiteraard een prestatie van wereldformaat, op dat niveau.’
Of: ‘Er waren niet eens beelden van, zo groots was het.’

Turtlehead 4 oktober 2021 om 17:05

@wheely: je vergeet: ‘waarvan er één zijn ploeggenoot was #fietsindecamion :)

Wheely 4 oktober 2021 om 17:10

Oja, vooral die hashtag Turtlehead!

bergop 4 oktober 2021 om 18:23

@ Man met de hamer:

1. Dat je nog nooit van deze koers gehoord hebt zegt veel over je gebrekkige kennis.
2. Er waren wel degelijk beelden, kijk maar op steephill.tv.

Man met de hamer 4 oktober 2021 om 18:42

Gaat bergafwaarts hier, mijn bijdrage aan het minimaliseren wordt geminimaliseerd, op postmodern meta-niveau.
1. Inderdaad: wereldberoemde koers, hiaat in mijn kennis. Lees net dat VDP graag zijn overwinning in de Strade zou inruilen voor deze Gnocchi bokaal.
2. Goed te horen dat Steephill eigen helicopters, camera’s en straalverbindingen heeft! Op
Eurosport miste ik alle cruciale actie.

Panache 4 oktober 2021 om 18:46

Er hoeft niets geminimaliseerd te worden en er hoeft ook geen heiligverklaring voorbereid te worden, de feiten die er liggen spreken voor zich. Dit jaar wederom te groot voor het servet en te klein voor het tafelkleed. De dominantie die Evenepoel ten toon spreidt in kleine koersen is imposant en ongekend. Er is een oersterk en gefocust deelnemersveld nodig om deze jongen in toom te houden. Het feit dat andere grote tijdrijders zonder AK-ambities (Ganna, Küng, Asgreen, Campenaerts) dit niet vijf keer per seizoen laten zien toont aan dat het geen solo’s zijn die iedereen succesvol kan afronden. Maar om tot de elitegroep te gaan behoren zijn eindoverwinningen (Giro Vuelta Tour), WK’s, monumenten, semi klassiekers, etappezeges in grote rondes of Olympisch goud nodig. Alle tijd om te rijpen en om die status te verkrijgen.

ssj 4 oktober 2021 om 19:04

Hij heeft al een (semi)klassieker gewonnen. En best een mooie ‍

Romāns Vainšteins 4 oktober 2021 om 16:24

Het zal me benieuwen hoe Flip & REVKET het spelletje ‘wie is de kopman’ spelen gaan in Lombardije, voor Luik aankomend jaar ga je dat geheid ook krijgen.

Mooi dat hij zo goed in vorm gaat aantreden.

Peetvader 4 oktober 2021 om 16:27

Flip is een absolute pieker. Ik denk dat die na zijn wereldtitel goed gevierd heeft en niet per se kopman wilt zijn.

Harrogate19 4 oktober 2021 om 16:33

Lombardije hoort op zijn palmares. Het gaat niet nat zijn zondag. Hij moet deze kans gewoon proberen grijpen.

de adelaar 4 oktober 2021 om 16:24

Niks minimaliseren…. Hater of fan, schitterende overwinning…. Zin in ‘ IL LOMBARDIA’ !!!!

Covadonga 4 oktober 2021 om 20:00

Mee eens

Voor de rest stop ik met lezen van al de sneue reacties.

Chasse_patate 4 oktober 2021 om 21:06

Hater dan. Maar tot nu toe heeft dit knulletje nog niks gepresteerd tegen de grote namen. Blijft maar lekker kleine rondjes rijden.

legrandbornand 4 oktober 2021 om 22:38

@chasse. Hater zijn is één ding, weten waarover je praat, is nog iets anders natuurlijk. Ik ga enkel de WT-wedstrijden en kampioenschappen vernoemen, want anders komt weer het non-argument van de b- en c-koersjes tegen b- en c- rennertjes boven water. Hier gaan we dan: Classica San-Sebastian: winnaar, voorts nog in de top 10: Van Avermaet, Hirschi, Izaguire, Mollema, Woods en Valverde. Ek TT: winnaar voorts in de top tien: oa. Asgreen, Ganna, Affini en Kung. WK TT in Yorkshire. Tweede, voorts na hem nog oa Ganna, Kung, Martin, Canada enz. Ronde van.Polen: winnaar met een ritzege erbovenop waar hij het peloton vanop 65 kilometer in de koninginenrit volledig aan hort rijdt. Voorts in de top 10 van het eindklassement: Fuglsang Yated, Ulissi, Kelderman en Schahman. Het EK in Trento tweede na een fantastische wedstrijd, oa na hem in de top tien: Trentin, Hirschi Pogacar, Sivakov…Voorwaar géén B-koersjes, laat staan B-renners. Mij lijkt dat niet bepaald verkeerd van dat “knulletje” dat op zijn 21 ste al 22 keer de handen mocht opsteken bij de profs. Of mis ik ergens iets, behalve haat, nijd en op niks gebaseerd, kinderachtig downsizen van het knulletje?

Harrogate19 4 oktober 2021 om 16:25

110km gespeeld met Covi, de man die Eekhoff zijn trui afsnoepte Pinot en het Pouppie. Op 30km adieu gezegd.

Evenepoel is zo’n type coureur wat ’s morgens voor de koers kan zeggen:

“vandaag goak winnn”

dit is mijn voorwiel 4 oktober 2021 om 16:43

Het is een type renner die nog veel en groots en moou gaat winnen. Het is ook een type renner waarvoor ik minder sympathie heb dan sommige andere renners. Persoonlijke voorkeur. Desalniettemin kan ik genieten van de manier waarop hij wint.

toonmelis 4 oktober 2021 om 16:25

Maar het was maar een koers van 200km. Maar niet alle grote namen aan de start. Maar hij heeft het nog niet bewezen in echte grote koersen. Maar laat hem nu maar eens bewijzen met een splijtende demarrage. Zoiets?

Marco 4 oktober 2021 om 16:40

En als het een sprint geworden was had hij niet gewonnen..

wimvl 4 oktober 2021 om 16:45

Hij heeft al meermaals bewezen in grote koersen om top te zijn en podium te rijden.

Marco 4 oktober 2021 om 16:52

Wimvl ik ga er vanuit dat Toonmelis antwoord op Chippen daarom staat er denk ik “Zoiets?” ik vul alleen het lijstje van toon wat aan

peter s 4 oktober 2021 om 17:38

Ja Marco….geen grapjes over dat kleine ettertje….daar kan wimpie niet tegen

Marcus Aurelius 4 oktober 2021 om 19:49

Classica San Sebastian 2019 is toch een monument uit het World tour programma of volg je de koers zo goed niet ? Kan zijn hé …

FrankyVercauteren 4 oktober 2021 om 20:30

Classica San Sebastian 2019, ruim 217 km en gewonnen op 19-jarige leeftijd. Tegen o.a. Van Avermaet, Mollema, Valverde en Woods.

De Cabybara van de Conradkade 4 oktober 2021 om 16:31

Lekker bezig hoor. Zin in Lombardije.

Gelukkig voor hem is zijn afdaling eruit gehaald.

Jacco van Stierop 4 oktober 2021 om 16:38

Grote klasse van Evenepoel: de koers geheel naar zijn hand gezet door vroeg te openen en het ijzersterk af te maken.
Zijn teugelloze koersinstelling in combinatie met zijn vermogen blijft fascinerend.

rennerske 4 oktober 2021 om 19:05

@Jacco.
Mooi! Evenepoel in één woord samengevat: fascinerend!

Scott Sunderland 4 oktober 2021 om 16:40

Oei…dit maakt veel anti-supporters ongetwijfeld chagrijnig. Ik doe zelf niet aan actief anti-supporteren (geen zin in). Over Evenepoel als persoon heb ik nauwelijks een mening maar als wielrenner vind ik het een geweldig talent.

Franco Ballerini 4 oktober 2021 om 16:53

Qua persoon lijkt het me een naar ventje, qua talent zie ik hem wel een grote ronde winnen. Maar om deze overwinning een groots nummer te noemen? Daarbij denk ik eerder aan de manier waarop Gilbert de Ronde won, van Vleuten het WK etc.

Txirrindularitza 4 oktober 2021 om 17:02

Actief anti-supporteren is ambetant, maar actief 'En, haters, wat zeggen jullie nu?'-pro-supporteren is net zo ambetant.

@Ballerini, in de koers kan hij behoorlijk ambetant zijn, zijn gedragingen en gesticuleren, maar aan tafel in praatshows is het 'nen prinsje. Het is vooraleerst een groot talent, het afkraken danwel ophemelen (looking at you, Harrogate, je kon zijn moeder zijn) zal er bijhoren, ik heb er niet zoveel mee. Den REV heeft vooral nog veel te bewijzen.

Michelangelo 4 oktober 2021 om 17:26

@Scott,
Sluit me aan bij Txirnogwat.

En mocht je het weten: ik als “niet-fan” heb hier helemaal geen moeite mee. Koers niet gezien, maar als ik de uitslag en het verslag bekijk dan komt het mij over als een hele mooie overwinning tegen een ongemotiveerd en niet al te goed gestoffeed peloton. Daar kan Evenepoel niks aan doen (sterker nog, kudos voor ketje omdat hij er wel wat van wil maken), maar ik denk wel dat die nuance helpt om alles gewoon in perspectief te blijven zien.

ik verwacht in ieder geval in Lombardije toch echt een ander peloton, zowel qua deelnemers als qua motivatie om er wat van te maken. Mocht hij daar ook zo’n nummer opvoeren, dan zou ik dat pas echt een bijzondere prestatie vinden.

Chippen 4 oktober 2021 om 18:48

bij elke overwinning van dit ventje duiken de onbaatzuchtige meerwaardezoekers op, die in hun grenzeloze drang voor context, perspectief en tegenwind alles correct willen kaderen, zodat we eindelijk met een neutrale bril naar zijn prestaties kunnen kijken, binnen het gepaste referentiekader.

dit is wie deze belangeloze kenners gewoon zijn, deze diepgewortelde hunkering naar een fair beeld bij een renner is de essentie van hun ziel, van hun zijn. alle renners beoordelen volgens dezelfde standaarden, naar dezelfde normen om zo een resultaat perfect te kunnen situeren, dat is hun droom.

alleen raar dat ze met dichte drommen opduiken bij overwinningen van evenepoel en elkaar bijna vertrappelen om iedereen te bedelven onder het zeer noodzakelijke perspectief, maar dat het bij andere renners schijnbaar toch optioneel blijkt te zijn. daar waar een dozijn gedreven aanhangers van dit principe hele eindwerken besteden aan een resultaat van remco, zijn ze niet bereid om zelfs maar een halve bijzin te besteden om resultaten van anderen te kwantificeren.

je zou denken dat het gewoon nog grotere hypocrieten zijn dan de door hen zo uitgekotste lefevere, maar dat is ongetwijfeld een ongenuanceerd beeld dat ik niet in het juiste perspectief plaats.

Marco 4 oktober 2021 om 19:35

Je kunt alles in perspectief plaatsen natuurlijk. Van Aert ging olympisch kampioen en wereldkampioen worden en daar bovenop Parijs-Roubaix winnen…

Wanneer gaat hij het nu eens bewijzen? Het is de hele tijd, Roglic heeft niet voor mij geknecht, Evenepoel heeft niet gedaan wat hij moest doen, ik zat te ver toen die MvdP weer eens aanging, Die mvdp die rijdt om mij te laten verliezen.. Altijd wat met die Van Aert.. maar wanneer gaat hij leveren?

Zo’n c-koers in Engeland kan iedereen winnen..

Panache 4 oktober 2021 om 19:41

Het zou je netjes staan om een wielerflitser te vinden en te benoemen die overdreven genuanceerd doet richting Evenepoel en keer op keer halleluja roept bij kleine zeges van zijn eigen favoriet. Nu lijkt het slechts misplaatste frustratie van jouw kant chippen.

FrankyVercauteren 4 oktober 2021 om 20:33

@ panache: misschien slaat de balans naar de ander kant over om tegengewicht te vormen voor al de overdreven negatieve reacties en pogingen tot minimaliseren van zijn prestaties door de anti-fans?

Harrogate19 4 oktober 2021 om 20:56

Minimaliseren is hier effectief gebeurd de voorbije 2 jaar. Keer op keer moeten de critici hun mening bijstellen.

Heiligverklaringen zijn hier niet gebeurd dus wie het daarover heeft zit helaas overdrive.

djerkson 4 oktober 2021 om 21:01

Chippen zit er pal op. Dit is een gastje van 21 en het gaat nog lange jaren van nuances en kommaneukerij worden. Een goed beoordelaar weet wel beter, de REV is een wereldtopper die een fantastisch palmares bij elkaar zal fietsen indien hij gespaard blijft van pech en hoogmoed.

Chippen 4 oktober 2021 om 23:15
Quote:
Het zou je netjes staan om een wielerflitser te vinden en te benoemen die overdreven genuanceerd doet richting Evenepoel en keer op keer halleluja roept bij kleine zeges van zijn eigen favoriet.

ik moet een stelling onderbouwen die ik niet heb aangedragen? ik beweer nergens dat de evenepoel-critici juichen bij winst van hun eigen favoriet.

ik beweer dat ze hun overdadig aanwezig relativeringsvermogen, dienend als gezond tegengas tegen de geestdriftige fans, exclusief bewaren voor evenepoel. gelijkaardig vurig enthousiasme, bij prestaties van andere populaire boys, moet schijnbaar niet geblust worden met hun kenmerkende nuchterheid.

als je een afkeer van evenepoel hebt, dan heb je een afkeer van evenepoel, punt uit. op zich niets mis mee, tenzij je telkens nogal drammerig, saai en repetitief met hetzelfde riedeltje komt aanzetten, dan wordt het wat voorspelbaar. maar zo'n subjectieve afkeer verkopen als gematigde vaststelling van een onafhankelijke buitenstaander, dat is gewoon slappe hap.

blijkbaar heeft niet iedereen door dat je alleen maar nood voelt om je objectiviteit te benadrukken indien je je vreest dat je subjectiviteit te duidelijk is.

Marco 4 oktober 2021 om 23:48

Helemaal eens Chippen !!!

Het zijn ook van die mensen die heel geraffineerd proberen hun verhaaltje op te bouwen. Zo zeg je bijvoorbeeld ik heb de koers niet gezien dus ik reageer hier op basis van het verslag, dat moet dan onderstrepen dat ze de koers onbelangrijk vinden want het is een C-koers…

Die personen die dat dan doen die zitten dan op de pagina “volg-hier-de-coppa-bernocchi-2021” al te speculeren over het zegegebaar dat Remco zal gaan maken… ofwel je zit te kijken en je ziet dat hij gaat winnen..

Panache 5 oktober 2021 om 07:01

In dat geval heb ik je derde alinea verkeerd begrepen en is je gebruikte ‘hypocrieten’ waarmee je afsluit zelfs een misplaatste uiting. Er is immers geen tweede renner die in kleine koersen de tegenstand degradeert maar in de grote koersen nog net tekort komt om raak te schieten. Evenepoel is dus een zwarte zwaan die geen gelijke kent in het huidige peloton.

Marco: ook aan jou het verzoek man en paard te noemen. Hypocrisie bestaat niet in zijn algemeenheid, slechts bij individuen. Als je veel users vindt die op zulke wijze hier reageren dan heb je een punt, zijn het er nog geen drie dan hang je slechts de Calimero uit.

Romāns Vainšteins 5 oktober 2021 om 08:15

Marco en Chippen hebben gewoon een valide punt dat gebaseerd kan worden op een aantal best kundige posters die er een sport van maken om REVKET uit te uilen ballen tot het punt dat er allen sikkeneurig, bijkans wiskundig genuil overblijft.

Marik 5 oktober 2021 om 08:53

Aan allen in dit draadje, het is niet zo moeilijk hoor. Evenepoel heeft een hoop voorstanders en ook een hoop tegenstanders. Beide groepen hebben vanuit hun zienswijze een valide punt. Het heeft niet zo veel zin om elkaar van het tegendeel te willen bewijzen.

Jacco van Stierop 5 oktober 2021 om 09:24

@Chippen slaat de spijker feilloos op de kop.
Het onder het mom van objectiviteit aanwenden van het kritisch vermogen, de begeerte om nuanceringen aan te brengen, en zaken “in het juiste perspectief” te plaatsen, doch vrijwel uitsluitend ten aanzien van een zeer select gezelschap, –van de welke de leden, zeer waarschijnlijk niet geheel toevallig, een gemeenschappelijke signatuur hebben-, getuigt inderdaad van een hoge mate van schijnheiligheid.

Het is spijtig dat het ‘nu’ zo wordt veronachtzaamd in vergelijking met het ‘straks’. Het brullen dat Evenepoel de komende jaren 8 keer de Tour met twee vingers in de neus gaat winnen is even onnozel als snateren dat hij eerst maar eens een vette vis moet binnen hengelen om voor serieus te worden aangezien.

Het zal mij werkelijk worst zijn of Evenepoel ooit de Tour of Lombardije gaat winnen. Zolang ik een onderhoudende koers voorgeschoteld krijg vind ik alles best. Mijn voorkeur gaat echter wel uit naar renners die hun intuïtie volgen. En met Alaphilippe, Van Aert, Van der Poel, en ja, inmiddels ook Evenepoel en nog wat anderen, zal ik de komende jaren denk ik weinig reden tot mopperen hebben, om het even wat voor resultaten ze verder zullen behalen. Als één van bovengenoemde namen in het pak wordt gestoken door een lepe Androni Giocattoli-renner in wat voor koers dan ook, heeft dat ook weer zo zijn charme.

Man, wat ben ik toch een blij mens.

Murcia 4 oktober 2021 om 16:50

Buitengewoon knappe prestatie, elke koers moet je in de eerste plaats beoordelen op wat er daar gebeurt en je niet verliezen in vergelijken met dit of dat. Voor mij zit naast het instinct van Remco zelf vandaag de crux in de reacties van de andere ploegen. Die waren te afwachtend en te hoopvol over zijn eerdere medevluchters. Maar hij zet zich hier in de schijnwerpers als één van de favorieten voor Lombardije naast Roglic, Alaphilippe en misschien een Pogacar al vind ik die nu niet zo indrukwekkend.

Romāns Vainšteins 4 oktober 2021 om 16:55

Colbrelli dan? Treedt die aan? Zo ja toch maar als outsider noemen.

Franco Ballerini 4 oktober 2021 om 16:57

Pogacar gelooft het de laatste tijd allemaal wel, heb ik de indruk. Moeilijk in te schatten natuurlijk, flegmatisch is hij altijd al geweest.

Murcia 4 oktober 2021 om 17:05

@Vainsteins
Ik dacht dat Bahrain koos voor de drietraps raket met Landa, Haig en Mäder in Lombardije en dus Sonny zijn rust krijgt.

Aart van Woud 4 oktober 2021 om 16:55

edit wf: niet doen

Ivanoviclover 4 oktober 2021 om 17:33

Dit roept om een streepje duiding

Marco 4 oktober 2021 om 17:49

edit wf: niet doen

Cochise 4 oktober 2021 om 18:27

Ik stel voor dat je dit vanaf nu elke keer vermeldt in elk topic over Evenepoel. De eerste keer was het enorm relevant, dat zal het de volgende 100x dus ook zeker zijn!

Wheely 4 oktober 2021 om 19:13

edit wf: niet doen

Marco 4 oktober 2021 om 19:36

Dat kan niet Wheely. toen waren de bejaarden tehuizen nog gesloten voor covid

Wheely 4 oktober 2021 om 19:42

Hij had zich natuurlijk vermomd als zorgmedewerker, was juist makkelijk met mondkapje.

Panache 4 oktober 2021 om 19:47

edit wf: niet doen

Reiger 4 oktober 2021 om 20:00

Dat is helemaal waar Panache maar men oogst meestal wat men zaait toch?

Romāns Vainšteins 4 oktober 2021 om 22:21

Is dit redactie humor? Niet doen niet doen maar de behoorlijk achterlijke aanvang laten staan?

Olly 4 oktober 2021 om 16:58

Echt lullig van hem dat hij niet met de rappe mannen naar de streep rijdt en hun een kans gunt…. Oh nee, toch niet :-)
Ik heb niet veel op met manier hoe hij in de pers overkomt, maar zijn manier van koersen icm zijn talent maakt het een attractieve renner waar ik langzamerhand steeds meer sympathie voor krijg. Wat mij betreft een aanwinst in het peloton.
Ik hoop dat hij respect houdt voor zijn tegenstanders, want dat lijkt soms wat te ontbreken. Al kan dat mss een verkeerde inschatting van mij zijn, vanwege dat hij bij de wolfjes rijdt (maar bij Flip en lampaert zie ik dat overigens wel weer veel)

VerstandOpNul 4 oktober 2021 om 17:30

Ja ik vind hem ook een meerwaarde voor de koers (net als Wout/Matje/Juju overigens)..
Denk dat hij deze Giro wel een paar lesjes in nederigheid heeft gehad..

TIO 4 oktober 2021 om 21:19

Mooi gezegd, Olly.

Michiel 4 oktober 2021 om 17:05

Niks bijzonders met zo een matig deelnemersveld

Ivanoviclover 4 oktober 2021 om 17:37

Klopt. Niets bijzonders om het peloton op 11 minuten te rijden. Is dagelijkse kost.

Michiel 4 oktober 2021 om 17:54

Die hadden er allang geen zin meer in joh

wimvl 4 oktober 2021 om 18:18

@Michiel. Nee, bijna iedereen had opgegeven hé Michiel. Waarschijnlijk had jij ook kunnen winnen

FrankyVercauteren 4 oktober 2021 om 20:38

Michiel doet dit elke zondag.

Michiel 5 oktober 2021 om 08:17

Grappig hoe jullie op mij reageren. Ik fiets nog geen deuk in een pakje boter

Mark Peeters 5 oktober 2021 om 15:18

Neen, dat was al lang duidelijk. Maar verbaal meen je wel alles van wielrennen te kennen …

Verweggistan 4 oktober 2021 om 17:14

Netjes van REVKET, dat hij dit soort ondernemingen durft aan te gaan en het volhoud is mooi.
Anders hadden we een sprint met Molano gehad voor de zege.

notriple 4 oktober 2021 om 17:19

Niets van gezien (gelukkig).

Kopinkas 4 oktober 2021 om 18:34

Zo spaarde je toch weer de broodnodige tijd uit om hier even te komen reageren…

meqadon 4 oktober 2021 om 17:24

Met remco aan de start spektakel gegarandeerd

peter s 4 oktober 2021 om 17:31

Zo!!!! Weer een B koersje op zijn naam

Ivanoviclover 4 oktober 2021 om 17:35

Klopt!!!! De B van Bernocchi.

peter s 4 oktober 2021 om 17:44

Dan had ik” weer” niet gezegd

meqadon 4 oktober 2021 om 18:55

Coppa bernochi in slecht weer bedoel je?

Limal 4 oktober 2021 om 20:10

Oh, ik dacht dat je “weer” zei omdat hij ook al (2x) de Baloise Belgium Tour, de Ronde van Burgos en de Brussels Cycling Classic heeft gewonnen. Wat een B-coureur!

FrankyVercauteren 4 oktober 2021 om 20:37

En de Classica San Sebastián. Oei, sorry, dat is blijkbaar een A-koers :)

baukeingeel 4 oktober 2021 om 17:39

Ik geloof echt dat Evenepoel in de grote wedstrijden ook de hele boel op een hoop kan rijden, maar iedereen die zijn prestaties in wedstrijden zoals dit omlaag praat heeft toch gewoon gelijk.
Die gast heeft pas (voor een renner die zo omhoog gepraat wordt vindt ik dat namelijk weinig) drie World tour overwinningen op z’n naam staan (1x CSS, 1x etappe Polen, 1x eindklassement Polen).

Hij heeft dan ook nauwelijks World tour wedstrijden gereden, namelijk in 2019 Turkije (halfje maar eig),Romandië, CSS, Canada tweeluik, in 2020 Polen, Lombardije en in 2021 Giro en Benelux. Dit is gewoon erg weinig.
Ik snap dat ie nog jong en een mega talent is, en ik denk dat echt dat hij deze prestaties ook op het hoogste niveau kan, maar zolang al zijn goeie prestaties op B-niveau zijn is het gewoon compleet terecht dat mensen die minimaliseren.

Gunther Leonhardt 4 oktober 2021 om 17:53

Je vindt dat weinig? Enkele kanttekeningen: In Turkije werd hij vierde in de koninginnenrit. In Romandië was hij niet goed, maar toen was hij nog een tiener.
In het Canada tweeluik heeft hij inderdaad niet veel laten zien, maar dat zijn ook niet echt koersen voor hem.
In Lombardije zat hij in de kopgroep tot zijn val en in de Giro kwam hij anderhalve week lang in aanmerking voor het podium tot hij door het ijs zakte. Niet onlogisch aangezien hij terugkwam na negen maanden zonder competitie. In de Benelux viel hij uit door ziekte.
Ik denk ook dat je z’n overwinningen in de Algarve en Burgos onderschat. Die hadden een zeer degelijk deelnemersveld. Kijk ook eens naar de erelijst van die rittenkoersen. Je vergeet eveneens z’n Europese titel in het tijdrijden en zilver en brons op het WK. Dat zijn uitzonderlijke prestaties.

Franco Ballerini 4 oktober 2021 om 18:10

@Gunther: door jouw opsomming bevestig je (ongewild) de twijfels. Bv. Algarve en Burgos, mooi, maar voor hem een hoofddoel en voor de rest slechts een voorbereidingskoers. Klasse heeft hij zeker, dus nu is het tijd voor een reeks overwinningen op het allerhoogste niveau.

Michelangelo 4 oktober 2021 om 18:34

Wat Franco zegt. Dit hebben we al eerder gezien, en deze zege past in de resem aan kleinere koersen op zijn erelijst.

Zijn volgende stap: een keer een dikke vis winnen. Niet Bernocchi of Algarve, maar Lombardije of Parijs-Nice. Daar waar veel toppers gemotiveerd en in vorm verschijnen / een doel van maken. Om uiteindelijk ook dat soort wedstrijden op zijn palmares te zetten, en van het kleine-koersjes-winnaar-imago af te komen.

En wie weet daarna ook wel wat moois in een grote ronde. Komend jaar, of misschien pas het jaar daarna. Ik zou hem eerst graag gewoon een grote ronde zien uitrijden met 1 of 2 van dit soort nummertjes, om daarna echt voor het klassement te gaan.

Wat ik me wel vaak afvraag is hoeveel rek er nog op zijn prestaties zit. Hij is nog jong, maar hij is ook al enkele jaren prof. Vraag is dus of er qua vermogen/conditie nog heel veel groei op zit (zelfde geldt ook voor pogacar). Als er nog groei zit, dan is dat m.i. in zijn stuurvaardigheid en gogme in de koers. Met zijn huidige koerswijze gaat hij heel veel “Colbrelli’s” tegenkomen die hun karretje aanhaken en hem in de sprint kloppen. En ook het energie verspillen aan tussensprintjes zoals in de Giro is gewoon niet snugger, en waarschijnlijk contraproductief.

Benieuwd wanneer hij die stappen gaat zetten….

Man met de hamer 4 oktober 2021 om 18:48

Helemaal mee eens. De hype loopt al jaren vooruit op de klinkende grote overwinningen. Ons geduld als supporter of anti-supporter raakt op: geef ons heden een dikke vis. Dit weekend dan maar, eindelijk.
Er moet gezegd worden dat het knulletje wel normaal is gaan juichen, zag er zowaar sympathiek uit vandaag.

djerkson 4 oktober 2021 om 21:05

@Ballerini: Burgos en Algarve waren allesbehalve zijn hoofddoelen dat seizoen. Luik, Giro en WK waren het in dat seizoen. Als je wilt nuanceren, kom dan met valabele argumenten.

Den Izzy 4 oktober 2021 om 21:27

Sommige mensen moeten echt alles downplayen he.
En (bewust?) Dingen weglaten om een punt te maken is niet zo netjes.
San sebastian vergeten?
Daarnaast ook zilver en brons op wk en goud, zilver en brons op ek…

99% van het peleton zou direct tekenen voor zijn erelijst, op het einde van hun carrière is dat dan.

Mark Peeters 5 oktober 2021 om 15:30

@djerkson: hij wint ze toch maar, die Rondes van Burgos en Algarve! 2020 was een bijzonder jaar door corona, en voor Remco ook door zijn valpartij in Lombardije. Daardoor kon hij LBL, Giro het WK (allen in het najaar verreden) ook niet meer rijden. Of had je soms gedacht dat hij die met een bekkenbreuk zou afwerken?

Mark Peeters 5 oktober 2021 om 15:39

Nu ik het herbekijk: Evenepoel heeft in 2020 vóór zijn val in Lombardije enkel 4 kleinere rondes gereden (naast Burgos en Algarve ook nog Polen en San Juan) … en hij heeft ze alle 4 gewonnen!

jan jansen 4 oktober 2021 om 17:47

Knappe prestatie van Evenepoel.
De reacties hier op WF zijn te vergelijken met Matje toen hij overstapte naar de weg.
De eerste wedstrijden die hij won werden telkens naar beneden gehaald; het is een B-koers, de rest is moe, er is geen tegenstand etc.

Nee, het is een erg knappe prestatie van een groot talent die nog veel zal laten zien.
Het heeft zijn tijd nodig, nog even en het wemelt hier van de Evenepoel fans op WF.

Michelangelo 4 oktober 2021 om 18:49

@Jan,
jij noemt het ‘naar beneden halen’. Maar het is voor mij toch echt gewoon “in perspectief plaatsen”. Zoals dat destijds ook terecht gebeurde toen VDP zijn etappes pakte in Noorwegen of Engeland. Voor mij zijn de eerste serieuze zeges op de weg toch echt koersen als de AGR en Dwars door Vlaanderen. Worldtour koersen met een goed gestoffeerd deelnemersveld. In een periode van het jaar dat de meeste toppers in vorm zijn.

met perspectief is niks mis mee. En misschien is het bij Evenepoel wel te vaak andersom, namelijk dat de overwinningen ‘omhoog gepraat’ worden. Denk aan de lof die hij kreeg na zijn overwinning in de ronde van Denemarken of de Druivenkoers. Alsof hij de TdF en de RVV had gewonnen, als je sommigen hier moest geloven. Ik ben dan ook benieuwd naar de superlatieven mocht hij eindelijk een keer zijn dikke vis binnenhalen…

Harrogate19 4 oktober 2021 om 19:02

VDP pakte in z'n 21ste levensjaar enkel de Sint Elooiprijs, de 2 seizoenen daarna zat hij nog te klooien in de Boucles de la Mayenne. Dat is niet eens C of D niveau te noemen. Daat is met een pak niet-profs. En je moest 'm uit de bol z'n gaan, die Matje. Toen die daar won.

later…
liet VDP zich meedrijven in Noorwegen en sprintte tegen continentale renners. Zo'n jongens sprint je idd op 3 lengten maar na een zware koers of in een massa sprint is het toch heel iets anders…

Evenepoel zet aan op 140km…
en kletst de laatste (Covi) op 30km uit het wiel.

ken maar weinig coureurs die op 140km met 5 vertrekken om ze op 30km achter te laten en ze dan nog op meer dan 2 minuten te rijden. Kan jij me iemand aanwijzen?

Het verschil loopt meteen op ze worden gewoon moedelloos. Ookal draaide het soepel rond met Pinot & co.

Romāns Vainšteins 4 oktober 2021 om 19:27

Ik wel.

MvdP in de Binkie bankie, half WF lag gelukzalig te huilen onder de bank toen van opspelende emoties en zo.

Kopinkas 4 oktober 2021 om 20:31

@rv
In de Binkie Bankie keerde de tegenstand wel bijna terug op VDP’s wiel… dat heb ik bij een Evenepoel-solo maar één keer zien gebeuren, in de Ronde van Duitsland…

jan jansen 4 oktober 2021 om 22:24

Ik begrijp ie “in perpectief plaatsen”.
Maar wat er (voor mij) doorheen straalt is een klasse die binnenkort gaat doorbreken. Het is wachten op wanneer het gaat gebeuren.

kleomantre 5 oktober 2021 om 00:26

Voor het goede perspectief toch nog eens kijken naar de Tirreno etappe die MvdP won. Dat is met afstand het grootste nummer van dit seizoen waarbij 2 renners schitterden en er eentje in een zeer sterke bijrol zat.

We zien daar MvdP op meer dan 50km wegrijden, die rijdt zo’n 3 minuten weg waarvan 10 seconden overblijven op Pogacar en 49 op Van Aert. Lijkt niet spannend, maar kijk dan nog eens even terug naar Davide Formolo. Volgens mij zit het ganse elitegroepje 30 km vooral in zijn wielen mee te rijden. Diezelfde Formolo eindigt diezelfde dag nog zesde in dezelfde tijd als nummer vijf, dropt vrijwel de gehele elitegroep rijdend in dienst van Pogacar en/of nadat Pogacar er zelf vandoor besluit te gaan. En Formolo krijgt er nog maar een luttel minuutje af van de maximale voorsprong. Vanaf nummer 11 heeft niemand meer tijd terug gewonnen op VdP. Dat an sich is eigenlijk al memorabel gezien de namen die op dikke achterstand binnenkomen en echt wel wat werk van deze koers maken. Doordat er echter nog ene Pogacar rondreed die ene Van Aert moest lossen hebben we een zeldzame koers gekregen waar je eens echt goed de verhoudingen ziet tussen ‘subliem/uitzonderlijke talent’ en ‘gewone’ wereldtop.

Zulke meetmomenten zijn zeldzaam in het moderne wielrennen. Helaas voor Evenepoel zijn zijn grootste ondernemingen nog net niet in die categorie te plaatsen. Dat heeft misschien niet eens zoveel met zijn eigen prestatie te maken, maar met de nodige mitsen en maren die bij het gros van die prestaties wel te plaatsen zijn mbt het aanwezige veld. In de toekomst zal blijken of de loftrompet veel te vroeg geblazen werd of dat met terugwerkende kracht zijn huidige prestaties alsnog hoger ingeschaald gaan of moeten worden.

Hoewel ik geen fan ben, moet ik toch toegeven dat zijn prestaties t/m nu toe over een tijdje waarschijnlijk alsnog hoger ingeschaald moeten gaan worden. Het soort uitslagen dat hij zo af en toe rijdt, zijn met de beste wil niet als volledig normaal te bestempelen. Het is alleen afwachten wanneer hij rijp genoeg is voor en echt orgelpunt. Ik vermoed dat hij het vast wel een keer ergens gaat doen, een vette kluif binnenhalen en met een minuut voorsprong finishen of in de finale Bernal, Van Aert of Roglic kloppen. Ik zie het alleen nog niet nu al gebeuren bij aanstaande RvL.

Kopinkas 5 oktober 2021 om 07:30

@kleomantre
Sterke analyse!

bergop 4 oktober 2021 om 17:59

@ Man met de hamer (17:00u):

1. Dat je nog nooit van deze koers gehoord hebt zegt veel over je gebrekkige kennis.
2. Er waren wel degelijk beelden, kijk maar op steephill.tv.

Marco 4 oktober 2021 om 18:04

Je kunt onder Chippen op beantwoorden klikken.. dan staat het waar het moet staan

bergop 4 oktober 2021 om 18:26

OK, dank voor de tip.

Man met de hamer 4 oktober 2021 om 18:49

Ja, bedankt Marco…

Wheely 4 oktober 2021 om 19:06

Ja ook bedankt.

Marco 4 oktober 2021 om 19:22

Ik dacht anders gaat er een prachtige discussie verloren..

Wheely 4 oktober 2021 om 19:45

Dat zou zonde zijn inderdaad.

Man met de hamer 4 oktober 2021 om 20:11

Zeker nu alle sociale media platliggen. Er dreigt een wereldwijd tekort aan discussie.

Wheely 4 oktober 2021 om 20:50

Ik zou hier nu graag een dansende banaan willen posten maar zelfs dat lukt niet.

Pietspeed 4 oktober 2021 om 18:01

Kleine Eddy antwoordt met pedalen en bereidt zich voor op Lombardije.

Tom Bidon 4 oktober 2021 om 18:07

Evenepoel doet een Evenepoel. Knap gereden, maar dit maakt hem voor mij nog niet de topfavoriet voor Lombardije. In de sterk bezette Ronde van Emilia werd hij al duidelijk in het oog gehouden door Roglic en terecht. Sowieso kandidaat voor podium of top-5, maar om alleen weg te komen, zal hij best met Almeida en Alaphillipe in de finale moeten geraken om met een overtal te kunnen spelen. Roglic en co resoluut lossen bergop lijkt me teveel gevraagd. Het blijft zo jammer dat hij vorig jaar niet veilig van de Sormano geraakte. Die editie had hij zeker wel kunnen winnen.

Harrogate19 4 oktober 2021 om 18:31

nou ja top 5 als 20 jarige was ook al waanzinnig geweest

Michael Bianchi 4 oktober 2021 om 18:13

Knap van Remco, hij weet de koersen wel uit te kiezen.

Gebruikersnaam 4 oktober 2021 om 18:20

Voor een renner bij wie men graag wijst op zijn vele, vele, vele tekortkomingen die er voor zorgen dat het geen veel-winnaar zal worden, doet hij het toch niet slecht in de zege-ranking. 2 jaar op rij in de top 10 en dat 2 keer op basis van een half seizoen. Ook met zeges in hoofdzakelijk kleinere koersen blijft dat bijzonder voor een renner met één van de allerzwakste sprints in het peloton.

FrankyVercauteren 4 oktober 2021 om 20:44

Zijn 22e profzege op 21 jarige leeftijd en in zijn 3e seizoen bij de profs. Niet slecht voor iemand die niet kan winnen.

O59 4 oktober 2021 om 18:22

Wat een loezer die Remco.
Hij wordt pas 3-de op een C-koersje als het WK tijdrijden, waarschijnlijk omdat de anderen er geen zin in hadden.
Nu wint hij een kermiskoers (met een geschiedenis die terug gaat tot 1919 vandaar ongekend door de echte kenners) in Italië met derderangsrenners die moe waren zoals een sukkel van een Pinot en prutsers als Viviani,Valter, Schelling, Nieve, Lutsenko …
Je bent een sukkel Remco en kom nu niet pochen dat je ooit an de Ronde van Polen gewonnen hebt of Brussels Cycling Classic of Europees kampioenschap tijdrijden of die andere kermiskoers in Spanje .. de Classica San Sebastian want daar hebben ze je laten rijden.
Oh ja en had ik al gezegd, er zaten geen afdalingen in !

peter s 4 oktober 2021 om 19:41

059…ik ben t helemaal met je eens,behalve dat t een loezer is

Cochise 4 oktober 2021 om 18:32

Ik vond het niet fijn als zijn overwinningen geminimaliseerd werden maar vind het eigenlijk nog minder fijn dat er nu honderd man jankt vooraleer er nog maar één iemand wat kritisch gezegd heeft.

Hier haal je echt je gelijk niet mee jongens.

Murcia 4 oktober 2021 om 18:45

+ een heleboel, dat de eerste post hier niet gaat over zijn prestatie maar een verkapte oproep aan mensen om hier te komen en hun kritiek te spuien is minstens zo irritant als de over de top reacties om zijn prestaties te bagatelliseren. Je wordt er doodmoe van.

Gebruikersnaam 4 oktober 2021 om 19:01

Dus verwachte/voorspelbare negativiteit is minder erg dan iemand die negativiteit verwacht/voorspelt? Of is stupiditeit anticiperen tegenwoordig een vorm van uitlokking?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair