Remco Evenepoel verrast door vroege aanval Tadej Pogacar: “Heel bijzondere wedstrijd”
foto: Cor Vos
zondag 29 september 2024 om 17:36

Remco Evenepoel verrast door vroege aanval Tadej Pogacar: “Heel bijzondere wedstrijd”

Remco Evenepoel moest in de wegrit van de WK in Zürich genoegen nemen met een vijfde plaats. De titel ging naar Tadej Pogacar, die al héél vroeg ten aanval trok. Dat had Evenepoel niet aan zien komen, vertelde de Belg na afloop bij Eurosport.

“Natuurlijk was ik verrast, het was nog zo’n honderd kilometer”, aldus Evenepoel. “Normaal gesproken is dat een zelfmoordactie. Daar leek het op een gegeven moment ook op, want we kwamen dichter in de laatste ronde. Maar toen we tot op dertig seconden kwamen, gingen we weer dalen. Vanaf daar kon hij de leiding houden, denk ik.”

“Het was een heel bijzondere wedstrijd. Op dit parcours kon je een beetje tussen de wielen blijven om energie te sparen, maar op een zeker moment explodeerde de koers. Het was honderd kilometer vol gas. Wat mezelf betreft, kon ik niet meer doen. Het was een behoorlijk explosieve koers, zeer veeleisend ook. De jongens waar ik uiteindelijk bij zat, kan ik niet kloppen in de sprint. Dus dit was waarschijnlijk het hoogst haalbare vandaag.”

RIDE Magazine
51 Reacties
29-09-2024 18:11
zelfs als je 't nog niet verwacht op 100 kilometer van de finish, moeten jongens als remco en mathieu op die zürichbergstrasse gewoon bij de eerste 20 zitten, elk rondje.
    29-09-2024 23:18
    En niet een ronde wachten voordat je de jacht inzet.
29-09-2024 17:40
Het was sowieso niet de allerbeste Evenepoel, maar zo perfect de timing van zijn aanval was op de OS, zo ondoordacht waren de momenten die hij vandaag uitkoos om aan te vallen.

Bijna altijd op momenten dat er sowieso al beweging was en hij dus niet meteen een gat zou hebben, ook op stroken waar het moeilijk was om een gat te maken. Zijn enige echt goed getimede uitval was degene waarbij hij vertrok met de 2 renners die uiteindelijk naar het podium reden.
    29-09-2024 18:18
    Hielp ook dat Pogi niet aan de start stond op de OS..
    29-09-2024 18:21
    En dat MvdP, Allaphilippe, Skujins en Jorgensen net waren ingerekend. Als je ziet hoe alert MvdP vandaag steeds op hem reageerde dan heeft Evenepoel er op de spelen ‘geluk’ mee gehad dat hij MvdP eerst niet kon volgen op de spelen.
    29-09-2024 18:38
    Je zag het vandaag verschillende keren: het achteraan hangen, soms wat lossen, gokken dat anderen het gat weer dicht rijden... Om vervolgens toch te demarreren en, zo blijkt, er echt niet doorheen te zitten. Die manier van koeren heeft hem veel succes gebracht. Wat dat betreft is een type Van Aert goud waard voor Evenepoel, iemand aan zijn zijde die de concurrentie neutraliseert waarna hij zelf zijn pijl afschiet.
    29-09-2024 18:45
    Wel van overtuigd dat hij op die momenten niet "bewust" lost of past. Hij vindt dan gewoon erg snel zijn tweede adem.
    Maar dat is wel het verschil tussen een Remco op 95 en een Remco op 100%.
    Lombardije zal nog niet voor dit jaar zijn.
    29-09-2024 19:25
    Panache slaat de spijker op zijn kop. Wout is de perfecte ploegmaat voor Remco. Die kan de eerste aanvallen neutraliseren, waarna Remco zijn moment kan pakken. Waarna Wout daarachter de achtervolging lam legt met zijn sprintsnelheid.

    Andersom is het een ander verhaal. Er zijn maar weinig scenario's waar Evenepoel daadwerkelijk zorgt voor een vrijgeleide van Wout. Dan moet het al zo zijn dat alles in de laatste 2 km samenkomt, en Remco een streep trekt tot aan de sprint.

    En Remco: die was uiteindelijk gewoon niet goed genoeg. Het lijkt bijna alsof hollen en stilstaan zijn benen afknijpt. En dat ie veel meer gebaat is bij een lang, egaal, hoog tempo. En niet bij het intervallen.
    29-09-2024 19:45
    Evenepoel was vandaag niet in topvorm. Heeft volgens mij het meeste ingezet op de tijdrit en met succes. Ook zowat de enige renner vooraan zonder hoogtestagetraining voor het najaar. Nee zo goed als op de spelen was hij bijlange niet
    29-09-2024 21:46
    Tour de France, Olympische Spelen en wereldkampioenschap toch wat teveel achter elkaar. Het is eigenlijk normaal dat Evenepoel niet meer 100% was. Pogi heeft zich gefocust op dit wk, Remco 3 op 4… niet slecht!
    30-09-2024 10:14
    Hij was te nerveus
29-09-2024 17:48
Matig optreden van de Belgische ploeg ook, ik had meer verwacht van Benoot, Wellens, Van Gils. Heeft Stuyven eigenlijk iets gedaan? De kopman zelf ook niet in zijn allerbeste vorm, maar als ik hem was had ik mijn piek in Lombardije proberen leggen.
    29-09-2024 18:38
    Misschien is hij wel iets beter in Lombardije, maar tegen deze Pogi zal het niet voldoende zijn.
    29-09-2024 19:08
    Wellens heeft welgeteld 2min op kop gereden en dacht toen "ik ga dit gat naar mijn ploegmaat niet dichtrijden". Ongelofelijk dat hij is opgesteld want enkel als Pogi en Remco samen waren had Wellens iets kunnen (lees willen) doen.
29-09-2024 17:58
Op de plek waar het gebeurde was geen enkele oranje of lichtblauwe trui te zien, los daarvan stond het hele peloton nog in de slaapmodus.
    29-09-2024 18:07
    Ja, opvallende harmonie bij de interviews met de Belgen. "Heb je Pogacar zien aanvallen? Ja, we zagen hem in de verte vertrekken."
29-09-2024 18:53
Van alle races en ritten die Pogacar dit jaar probeerde te winnen, heeft hij er vier niet gewonnen:
- MSR (derde)
- rit in de Giro (tweede, in de spurt geklopt door Narvaez)
- rit in de TdF (tweede, geklopt in de spurt door Vingegaard)
- tijdrit in de TdF (tweede, kort achter de wereldkampioen tijdrijden)

Het is natuurlijk allemaal belachelijk als je beseft dat het UAE management hetzelfde is als dat van Saunier Duval, maar sommige mensen willen nu eenmaal bedrogen worden.
Ik hoop dat het snel verandert, want ik ben niet geïnteresseerd in dit soort bedrog. Armstrong had tenminste af en toe nog een slechte dag.
    29-09-2024 19:10
    Kan je je riedeltje houden voor de artikels waar het nog een beetje relevant is? Dan lezen we het heus al genoeg.
    29-09-2024 19:51
    Je bent gewoon een zure sneuneus met je terugkerende riedeltje als Pogacar wint. Je hebt geen énkel bewijs maar je brengt het als een vaststaand feit.
    Welke renner van het huidige peloton is wél geloofwaardig volgens jou?
    30-09-2024 07:45
    En jullie eigen Remco dan ??????
    30-09-2024 08:04
    Siri; hoe ziet een slechte verliezer uit?
29-09-2024 18:12
Niet de beste benen, niet de beste keuzes.
Moet ergens ook wel blij zijn dat hij al een wereldtitel binnen heeft in het pogacartijdperk.
    29-09-2024 19:49
    Heeft er zelfs al 3
29-09-2024 18:22
Heeft veel gegeven de afgelopen maanden. Eerst de spoed-voorbereiding naar de Tour, 2x Olympisch goud erachteraan en dan ook nog dat WK tijdrijden (als enige in de kopgroep vandaag?)…

Tja, dan kom je gewoon tekort tegen een top Pogi. Uiteindelijk wel de beste keuzes gemaakt denk ik na de Tour, waardoor hij 3x goud heeft gepakt. Mooi vijfde nog wel vandaag, een uitslag waarmee je kan thuiskomen.

Ik ben benieuwd of hij zich nog eens kan opladen voor de Ronde van Lombardije en wat dat dan waard is tegen de versbakken wereldkampioen.
29-09-2024 18:37
Dit was niet de beste Remco na een heel slopend maar succesvol jaar. Er was er 1 met afstand beter. Voor de koers is het jammer dat België geen hulp kreeg. Ze hadden beter ook gewoon gewacht en gegokt, mss een medaille dan. Maar dan wel een hele belachelijke koers, soit
    29-09-2024 18:52
    Er waren er wel meer beter
    29-09-2024 19:36
    1 beter tov het peleton…
    29-09-2024 19:52
    Achter pogacar waren ze allemaal aan elkaar gewaagd met elk hun goeie slechte momenten in koers. Wie was er beter? Matje die zelfs een gat van 20sec op healy en skujins niet kan dichten?
29-09-2024 19:29
goeie bijdrage weer GuntherL
30-09-2024 07:48
Er was geen Belgische ploeg (lees : geen renners van SQS in steun van Remco). Waarom geen Vansevenant, Vervaecke en/of Van Wilder, zelfs Serry of Lecerf hadden meer kunnen betekenen...
29-09-2024 17:45
Misschien niet de beste keuze om het zo snel zelf te laten ontploffen achter Pogacar, al was de ploeg gewoon erg matig.
Uiteindelijk zat er inderdaad niet meer in met drie/vier jongens die in de koers ook overduidelijk beter waren met Pogacar en Mathieu en eigenlijk ook Skujins en Hirschi.
    29-09-2024 17:51
    Hoezo 'misschien'? Je kunt toch gewoon hardop zeggen dat dit een domme keuze was. Niet eens zo zeer vanwege het niet op afspraak zijn van de eigen landgenoten, maar vooral omdat hij daarmee ook knechten uit andere landen buitenspel zette.
    29-09-2024 18:23
    De Belgen hebben kilometers lang achtervolgd, zonder dat een van de andere landen een handje toestak. Ze hadden toch ook wel kunnen/moeten inzien dat het code rood was. Quinten Hermans is niet de man van de grote achtervolgingen.Geen van de andere landen zoals Zwitserland en Nederland leek geneigd om over te nemen. Nederland heeft ook maar matig gewekt toen de De Plusgroep weg was zonder een oranje truitje. Op het moment dat Van Gils sleurt als laatste knecht, moeten de andere aanwezige landen toch mee ondersteunen, willen ze dat gat dichtkrijgen. Mollema? Kelderman? Het was toch alle ballen op Mathieu?
    29-09-2024 18:30
    Tjah het is ergens wel te begrijpen dat je niet verwacht dat Pogacar op 100km vd meet all-in gaat uit een peloton met 100 renners. Dan mag je echt wel als kopman nog op je ploeg rekenen om dat terug toe te rijden.
    Maar in 30km achtervolging was de volledige belgische ploeg uitgereden om +-1min toe te rijden... Daar moesten de belgen echt wel langer kunnen werken hebben.
    Tegelijk natuurlijk ook te weinig hulp gekregen van andere landen (maar ergens te begrijpen).
    Dat REV daar aanvalt kan ik volledig wel nog begrijpen. Voor hetzelfde geld krijg je groepje van tiental renners die wel samenwerken.
    Want de realiteit ging gewoon zijn dat het moment dat Van Gils opzij ging, de boel stilvalt, Pogacar terug minuut extra krijgt voor er maar weer beetje samenwerking in het peloton ging zijn. Om vervolgens ronde later toch weer uit elkaar te vallen
    29-09-2024 19:48
    Belgie was zwak maar hebben tenminste geprobeerd. Kan niet gezegd worden van andere landen met favorieten in hun ploeg. Waarom idd niet meewerken met de belgen op dat moment?
    29-09-2024 19:56
    @Meqadon Waarom wel meehelpen met België. Het is altijd de sterkste ploeg met de topfavoriet die de kastanjes uit het vuur moet halen. Daarna is het ieder voor zich. De Belgische verslaggevers hadden het voor Pogacar vertrok alleen maar over het bordje van andere ploegen leegeten. Net als gisteren. Nu kwamen ze van een koude kermis thuis, omdat hun bordje leeg werd gegeten
    29-09-2024 20:18
    Belgie heeft hun verantwoordelijkheid genomen. Hun kopman was niet top en heeft al een wereldtitel behaald in zurich. Dus die kale reis mag je achterwege laten. Hebben zich niets te verwijten in tegenstelling tot andere grote landen. Nederland op kop. Die weigerden zelfs te rijden achter de kopgroep voor de pogacar aanval. Die kopgroep bedtond zelfs uit alle toplanden behalve nederland. En dan nog hebben ze schrik van de wind. Het spiegelbeeld vd nederlandse vrouwen gisteren
    29-09-2024 21:27
    @Meqadon we hebben het hier over de wegrit niet over de tijdrit. Nederland heeft er voor gekozen om België het te laten opknappen. Dat was ideaal. Alleen hadden ze niet verwacht dat België Pogacar niet kon terughalen. Zoals ik al zei. Het was aan de sterkste ploeg om 1 renner terug te halen
    29-09-2024 23:24
    @Cycling: ik dacht dat Mathieu mee topfavoriet was? Heb jij Nederland als ploeg zien werken voor Matje? Beetje meewerken met de Belgen had een wereld van verschil kunnen maken.
    30-09-2024 12:10
    xistnc waarom zou je rekening moeten houden met andere landen, hopen dat knechten van andere landen mee gaan rijden is wel vrij optimistisch. En ze deden het al niet dus dan is het toch helemaal 'boeien' en kieper je ze beter overboord, dan heb je toch al geen kans meer dat ze tegen je gaan rijden.

    Cycling, is dat geen vrij stomme tactiek om alle kaarten op het terughalen van Pogacar op België te zetten? Rijdt de Nederlandse ploeg vol voor Mathieu dan had hij met vrij grote kans zijn wereldtitel kunnen verlengen, in een sprint legt Mathieu Pogacar er vrijwel zeker op. EN om België boven Nederland te zetten als sterkste ploeg met de topfavoriet vind ik ook wat indekken, Mathieu was meer favoriet dan Evenepoel en de Nederlandse ploeg was zeker niet minder dan de Belgische qua kwaliteit.
29-09-2024 18:54
Menneke kan heel hard fietsen. Maar profiteert wel vaak van afwezigheid van/ sterkte Belgische ploeg/valpartijen enz. En dan bedoel ik niet dat hij slecht rijdt maar meer dat er twee beter zijn in het ronde werk en twee in de eendaagse races.
    29-09-2024 19:23
    Hij is naast Pogacar dan ook de enige die zich zowel op rondes als eendagskoersen toelegt, en nog de tijdritkampioenschappen ook.

    Laat Evenepoel zich minutieus voorbereiden op deze koers en hij komt wellicht een pak sterker voor de dag. De Hirschi’s en Healy’s heeft hij al vaker de vernieling in gereden, maar die frisheid miste hij vandaag.

    Vingegaard focust zich enkel op rondes en Van der Poel op een paar grote eendagskoersen op een jaar. Dat steekt toch schril af bij iemand die zowel in de Tour, als op de kampioenschappen en in klassiekers en kleine rondes meedoet met de groten.
    29-09-2024 19:54
    Algemeen bekeken staat er eentje op eenzame hoogte. Erachter volgen vingegaard en evenepoel. Vdp zit niet in de top 3 sorry. Daarvoor moet hij nog wat meer presteren
29-09-2024 17:55
Te snel de paniekmodus onder de gouden helm. Het was nog 100 km. En het is naief om te denken dat Remco even 40 seconden dicht poeft naar Pogi.

Het wegpoefen was niet slim. Ze haddden beter 2 of 3 rondes lang op 90% achtervolgd, ipv 1 ronde vol gas. Met de demarrage van Remco werd eigenlijk alles lamgelegd.
29-09-2024 19:48
Ik lees hier veel dat Remco geen topdag had. En dat ie normaal gesproken wint van de Hirschi's en de Healy's.

Maar ik denk eerder dat we, net als in Glasgow, de achilleshiel zien van Remco. Namelijk een superzware koers, met veel hollen en stilstaan. Remco en zijn fans roepen vaak dat ie een "harde koers" nodig heeft, maar ik denk vooral dat hij gebaat is bij een egaal hard tempo. En niet het intervalwerk, op een zwaar parcours gedurende veel kilometers.

Terwijl juist iemand als Mathieu dan weer boven komt drijven. Terwijl die volgens mij weer te slopen is als er op die klimmen van beneden tot boven een verschroeiend tempo wordt gereden.

Als ik hoor dat Mathieu zo'n beetje zijn beste koers ooit heeft gereden, dan geloof ik namelijk niet dat Remco hier maar 95% was.
29-09-2024 20:41
Twee Belgen de meet gehaald. Iemand Benoot en Stuyven ooit in beeld gezien?
    29-09-2024 20:47
    Stuyven het eerste half uur en Benoot toen hij loste. Twee zekerheden die het helemaal lieten afweten.
    29-09-2024 20:49
    Toen Pogi ging had Benoot meteen door dat er voor hemzelf niks te rapen ging zijn, buiten knechten voor REV. Zoiets slaat bij Tiesj dan automatisch op zijn benen.
    30-09-2024 08:09
    Ja, op rij 1 in de neutralisatie. Met buff.
    Campenaerts reed daar even later trouwens ook.
30-09-2024 09:33
Zonder verrassingsaanval is het gewoon moeilijk voor een Evenepoel om weg te geraken van explosievere renners als het net niet zwaar genoeg is, eenmaal hij een gat heeft kan hij dat dan wel in tijdritmodus houden. Met wva er bij heeft een Evenepoel gewoon veel meer kans op winst (en wva wel minder maar goed) omdat Wout wel op alles kan springen en Remco dan kan gaan op een moment dat ze tijdelijk wat uit gekieteld zijn.

In LBL is hij wel twee keer gewoon weggereden van de favorietengroep maar dat was meer door de rest te versmachten en dat kan hij alleen maar als hij echt top is, dat was hij op dit WK ook niet imo.
    30-09-2024 13:28
    Om ze te versmachten moeten de klimmen zwaarder zijn voor remco. Dit waren lichte ardennenhellingen of amstel hellingen. Totaal geen redoute stockeu of san sebastian hellingen

Reacties zijn gesloten.