Remco Evenepoel verrast: “Ben nog niet klaar voor competitie”

woensdag 13 januari 2021 om 14:46
Remco Evenepoel verrast: “Ben nog niet klaar voor competitie”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel weet nog niet wanneer en waar hij terugkeert in koersverband. Dat vertelde hij tijdens het persmoment tijdens de online ploegvoorstelling van Deceuninck-Quick-Step. Hij kampt nog altijd met de naweeën van zijn val in de Ronde van Lombardije.

“Ik heb een verrassing. Er zijn kleine problemen opgetreden in mijn herstel”, begon Evenepoel het persmoment. “Ik ben geen dokter, dus ik ken niet de juiste termen. Maar in de buurt van waar de breuken waren, heb ik nog altijd pijn. Voor langere tijd in het zadel zitten doet pijn. Het duurt wat langer voordat ik 100% kan terugkeren op de fiets.”

De Belgische renner is nu een paar weken van de fiets. “Ik ben nog in staat om cardio te doen, zoals lopen en zwemmen. Momenteel train ik nog niet mee met mijn ploeggenoten, ik werk een individueel programma af. Maar ik ben niet in paniek. Ik lig niet echt achter op schema, want van meet af aan werd gezegd dat ik pas in februari opnieuw honderd procent zou zijn”

Giro d’Italia
De Giro blijft zijn eerste grote doel. “We gaan zien wat er gebeurt. Ik kan nog altijd niet zeggen waar en wanneer ik weer kan rijden. Maar we mikken erop om uiteindelijk naar de Giro te gaan. De Spelen en het WK zijn ook een grote motivatie. De belangrijkste doelen zijn dezelfde als afgelopen seizoen. Het hoofddoel is om er daar weer te staan.”

Evenepoel is niet bang dat zijn voorbereiding op de Giro gevaar loopt. “We zijn vijf maanden voor de Giro, dus we hebben nog tijd. Het is nog moeilijk te voorspellen hoe de voorbereiding er gaat uitzien, maar op 8 mei (de startdatum van de Giro, red.) wil ik weer in topvorm zijn. De Tour? Dat is geen optie. Ik denk dat ik al heb uitgelegd waarom.”

Dit artikel delen:

104 Reacties

Jean Dumas 13 januari 2021 om 14:52

Een bekkenbreuk is niet niks. Het is nog maar vier maanden geleden.

SnellePelle 13 januari 2021 om 19:34

Das balen voor ReV. Het herstel bij Froome duurde ook langer dat aanvankelijk gedacht.

Jammer van al die bombarie direct vanuit zijn ziekbed, men ziet dat het anders kan lopen.

Richard van Hoof 14 januari 2021 om 09:06

De kans is aanwezig dat hij hier altijd last van gaat blijven houden.

Na maanden training weer helemaal van de fiets af moeten duidt op een potentieel chronische zwakke plek.

Het fietsen is bij Wielrennen niet eens de zwaarste belasting, maar bij wielrennen op top niveau hoort ook regelmatig vallen. Geen renner rijdt een grote ronde uit zonder te vallen en dat gebeurt meestal op de heup waarbij het bekken het te verduren krijgt.

Misschien heeft Remco zijn beste jaar in het top wielrennen inmiddels al achter zich liggen.

Panache 13 januari 2021 om 15:08

Het is ook maar eens mens.

ThorHushovd 13 januari 2021 om 15:33

Pas op voor onze Belgische medemens, die kan jouw opmerking als heiligschennend beschouwen.

Barry Batsbak 13 januari 2021 om 16:37

Echt? Volgens de Belgische media is het anders eerder een halfgod. En volgens de fanboys de heiland. Maar goed, dat laatste vindt iedere fanboy van zijn idool dus dat zal geen verrassing zijn.

Wel klote voor die jongen, maar het kón ook bijna niet goed gaan. Met veel twitterbombarie mogelijk iets té voortvarend weer op de fiets gesprongen. Het zal het jeugdig enthousiasme wel zijn, maar als je door 3 weken te vroeg op de fiets te springen ter meerdere eer en glorie van je twitteraccount in de praktijk 3 maanden langer uit de roulatie bent bewijs je jezelf natuurlijk niet echt een dienst.

Misschien kan dokter Yvan Vanmol voortaan beter de Social Media van Rev beheren. Die lijkt me iets voorzichtiger en docieler.

Lance4eva 13 januari 2021 om 15:21

Dit is balen met hoofdletter B, maar stay safe Remco.

Cochise 13 januari 2021 om 15:46

Naast de lichamelijke twijfel misschien niet erg dat hij een seizoensbegin kan beleven waar er niet zoveel naar hem gekeken wordt, hij wat uit de aandacht kan verdwijnen en er niet elke dag in de krant hoeft te komen met welke paar sokken hij gaan trainen is.

A.M.M. Jonkers 13 januari 2021 om 16:07

En of het de juiste maat sokken is………
Vlaams-België verkeert in grote shock door dit nieuws, met Wuyts als troostende Engel!
De Heilige Evenepoel is nog niet klaar, stop de persen……

CechRepublic 13 januari 2021 om 16:31

Wuyts als troostende Engel lijkt me nog altijd een stuk beter dan Willem.

rogierb 13 januari 2021 om 16:43

Choose the lesser of two evils.

$kedel 13 januari 2021 om 16:03

Het was al even stil rond zijn herstel waardoor dit niet echt als verrassing komt.

Dikke Vrouw 13 januari 2021 om 16:06

Hij zit al een paar weken niet op de fiets lees ik..

theking 13 januari 2021 om 16:18

Het verbaast mij telkens weer dat er in eerste instantie enkel hosannaberichten zijn bij sporters die herstellen. Alles gaat altijd voorspoedig en ze keren allemaal sterker terug dan voor de blessure enz….
De werkelijkheid is helaas meestal anders bij zware blessures. Laten we hopen dat het niet te ernstig is.

Koersmaniak 13 januari 2021 om 16:13

Oei..
Begin oktober fietste hij al terug buiten, half november trok hij naar Spanje en reed hij 763km per week.
En nu, half januari is hij enkele weken van de fiets.

Het originele plan was om vroeg aan het seizoen te start, maar Down Under en San Juan zijn al weg gevallen. Als Remco nu enkele weken van de fiets is, zal het eerder een seizoenstart in maart worden.
In tegenstelling tot wat Evenepoel zegt is de Giro maar 4 maanden ver.
In maart wat koerskilometers opdoen, in april een hoogtestage, de topvorm halen in de Giro lijkt me moeilijk.

CechRepublic 13 januari 2021 om 16:37

Maar dat geldt ook voor niet geblesseerde renners. Die kunnen waarschijnlijk niet eens heel veel meer voorbereidingskoersen rijden. Denk dat het toch iets trager dan gehoopte herstel vervelender is.

Michelangelo 13 januari 2021 om 20:39

Ik heb geen idee hoe hij er op dit moment conditioneel voor staat. Want hij heeft lang niks kunnen doen, dan teer je in op conditie. En ook nu heeft hij al enige tijd niet kunnen fietsen. Dat is toch anders dan renners die geen competitie hebben maar wel gewoon voluit kunnen trainen.

Nu heeft hij het voordeel van zijn leeftijd; als ik mezelf na ga dan bouwen jonge gasten snel weer conditie op. Maar als hij nu nog een paar weken stil moet zitten…

berggie1987 13 januari 2021 om 16:43

Hoop dat hij snel volledig hersteld is en kan meedoen om de winst in de giro. Mooie renner, mooie persoonlijkheid.

HoofdIsVrij 13 januari 2021 om 16:49

Hoe hij de Ronde van Polen naar zijn hand zette was inderdaad zeer straf. Hopelijk kan hij dat ook een stapje hoger doen.

Ik zie het al voor me: Evenepoel gaat er solo vandoor en de geel-zwarte mannen vol in de achtervolging met Van Aert op kop…

S'mon 13 januari 2021 om 16:55

En dan een stressje bij Michel.

ThorHushovd 13 januari 2021 om 16:58

Zeker, eens met jullie beide. Briljante renner en grootste talent van de huidige generatie waarschijnlijk.

De antipathie die er over hem heerst bij veel volgers hier komen – naar mijn idee – ook vooral voort uit OF jalousie OF de verafgoding door de Belgische media en dus NIET door wie hij is als mens en renner. Want daar ben ik ook echt fan van.

En ja hij heeft bravoure en is in taal en gebaar meer een Nederlander, maar dat dit juist bij Nederlanders ergernis oproept dat vind ik toch erg maf en daarom niet geloofwaardig en denk ik dat het de twee andere redenen zijn. Maar goed, ieder z'n voorkeur en jalousie kan ergens wel getriggerd worden door zijn bravoure wellicht.

Ps. Ja ik gebruik het woord 'Nederlanders' en niet 'Ollanders', waaruit je kunt opmaken dat ik NL-er ben uiteraard.

S'mon 13 januari 2021 om 17:42

Misschien komen die Nederlandse trekjes nog van zijn periode bij PSV. In tegenstelling tot de meeste renners heeft Evenepoel dan ook mediatraining gehad, en dat merk je wel.

Blackcanyon 13 januari 2021 om 17:45

Ollanders zijn mensen uit het gehucht Olland, een gehucht tussen Den Bosch en Eindhoven nabij Boxtel.

rogierb 13 januari 2021 om 18:00

Mediatraining de merde

TheBFG 13 januari 2021 om 16:49

“We zijn vijf maanden voor de Giro, dus we hebben nog tijd”.
Rekenen is ook lastig geworden sinds de val zeker

Cochise 13 januari 2021 om 17:12

De letterlijke quote is: “We zijn nog 3-4 maanden voor de Giro. Of zijn het er 5?”

Sonsbach Allstars 13 januari 2021 om 17:01

Dit nieuws maakt iets los geloof ik

CechRepublic 13 januari 2021 om 17:06

Het mooiste is nog wel dat het nauwelijks nieuws te noemen is.

djerkson 13 januari 2021 om 17:18

Jammer dat niet alles in dit bericht staat, waardoor het uit zijn context wordt getrokken. Hij doet cardio/zwemmen/wandelen en daarnaast ligt hij niet achter op schema. Hij geeft aan topfit op 8 mei te willen zijn. Dat leest al helemaal anders dan zo een titel, waarbij je spontaan denkt dat hij Vdb-gewijs hele dagen ligt te netflixen.

Barry Batsbak 13 januari 2021 om 17:30

Vdb-gewijs? Wat is dat? Is dat vernoemd naar Vandenbroucke? Of Jurgen van den Broek?

Lance4eva 13 januari 2021 om 20:16

Je komt niet uit een ei toch, Barry?

rogierb 13 januari 2021 om 20:26

Het is mij anders ook niet duidelijk.

Wheely 13 januari 2021 om 20:53

Vandenbroucke heeft Netflix nooit mee mogen maken of gaat dit over Cameron?

johnie 13 januari 2021 om 21:51

jurgen van den broeck?

Draadband 14 januari 2021 om 00:09

VdB is natuurlijk Paul Vanden Boeynants.
Hier is een filmpje waarin hij de hoofdrol speelt.
https://www.youtube.com/watch?v=bMhn8woIgHI&ab_channel=VDBnewbeat

Davide Lappartiente 13 januari 2021 om 17:18

Heerlijk nieuws dit. Ook al is hij er schijnbaar nog lang niet.

Normaal gesproken ben ik niet zo van de “renner updates”, en hoef ik niet per se te weten wie waar overal denkt te starten. Maar voor Remco en zijn herstel is dat toch wat anders.

Michelangelo 13 januari 2021 om 19:17

edit wf: dergelijk bijdragen mag je achterwege laten

EDIT: ergens komt deze tekst mij bekend voor. Sterke tekst, ik zou hem zelf geschreven kunnen hebben. Alleen in een iets ander topic.

Overigens zijn dit soort updates van welke renner waar fietst of hoe herstelt wel prima. Zeker als iemand terug komt van een crash als die van Evenepoel. En zeker ook als het iemand is waar de hele wielerwereld veel van verwacht.

Liever dit soort berichten dan over de seizoensstart van pakweg Senechal.

Marik 13 januari 2021 om 22:00

Ik zie nu pas dat Davide de tekst van Michelangelo bij het bericht over Jakobsen letterlijk heeft gekopieerd in dit topic.
Dat is gewoon heel erg flauw en kinderachtig.

Blackcanyon 13 januari 2021 om 17:40

Als hij nog niet heel lang op het zadel kan zitten kan hij misschien wat veldritten rijden. Duurt maar ongeveer 1 uur. Krijgen Vd Poel en Van Aert tenminste eens een waardige opponent en winnen ze niet alles meer :-) Krijgen we tenminste weer wat spanning terug, want bij koersen waar Vd Poel en V Aert niet beiden meerdoen weet je vooraf al wie er wint.

yo-eddy 13 januari 2021 om 20:04

Hij is juist aan het revalideren omdat hij niet kan sturen ;) ….. en sneller dan die twee andere kabouters die tevergeefs proberen Mathieu en Wout het vuur aan de schenen te leggen zal hij ook niet zijn.

Marik 13 januari 2021 om 19:26

Ik denk dat het heel goed is dat ze pas op de plaats maken met deze jongen. Hij moet nog een heel leven met zijn lichaam doen en als je nu te vroeg in competitie gaat dan kun je dingen onherstelbaar kapot maken.

rogierb 13 januari 2021 om 19:45

Ongekende censuur hier.

girardengo 13 januari 2021 om 20:13

Laat hem maar in eerste instantie aan zijn volledige herstel denken en zich niet laten opjutten door mensen die al visioenen hebben van grote overwinningen. Dat kan later ook wel.

Panache 13 januari 2021 om 20:15

Ik zie 34 berichten en bovenaan het topic 78… Een dieptepunt.

S'mon 13 januari 2021 om 20:19

Komt omdat er eerst veel berichten waren over wat de middag, voormiddag en namiddag precies is. Die berichten zijn nu verwijderd, dus zijn er minder berichten. (Ik vermoed dus dat de verwijderde berichten ook zijn meegeteld.

CechRepublic 13 januari 2021 om 20:22

Wat was er mis met onze discussie over voor- en namiddag? Dat begon met een oprechte vraag en daarna werd het wat melig, maar er viel geen onvertogen woord. Voor zo ver ik me herinner ten minste.

Maillot à Pois 13 januari 2021 om 20:22

Ach dieptepunt…
De redactie zal wellicht gewoon niet geïnteresseerd zijn in vergelijkend taalonderzoek. Redelijk off-topic ook uiteraard.

Michelangelo 13 januari 2021 om 20:53

@CechRepublic,
Volgens mijn herinnering begon het met een dramatische NL-BE post van Boenk, en vervolgens ontstond er een heel melig draadje over ochtend, middag, uur en tijd. Ik wilde er nog de Italiaanse definities van de middag en de avond aan toevoegen, maar toen was de draad al verdwenen. Maar ben met je eens dat qua niveau de discussie de startpost ver oversteeg!
Had overigens verder weinig met de blessure van Evenepoel te maken…

CechRepublic 13 januari 2021 om 21:22

Ah, ja je hebt gelijk. Mijn “persiflage” op zijn eerste post was ook niet heel verheffend, maar om de hele draad te deleten vind ik ook weer wat overdreven.

johnie 13 januari 2021 om 21:48

een hele namiddag aan opzoekwerk over dagindeling zomaar gecensureerd

SnellePelle 13 januari 2021 om 22:28

@wf
Zijn jullie geïnspireerd door Twitter door de inbreng van jullie volgers te deleten?

Maar een gezellig lijntje over België – Nederland verschillen zijn gewoon leuk en informatief. @boenk was al aardig gecorrigeerd en volgens mij ging het correct verder.

Ik denk niet dat al jullie interventies jullie volgers motiveert.

rogierb 13 januari 2021 om 23:50

edit wf: gedraag je

boenk 14 januari 2021 om 10:46

edit wf: ontopic svp

Turtlehead 13 januari 2021 om 21:16

Ik vroeg mij af: …’in de buurt van waar de breuken waren…’ bedoelt hij daarmee zijn Heiligbeen?

SnellePelle 13 januari 2021 om 22:33

Hij geeft klachten aan in het zadel, denk dus het zitbeen.

vincenzo 13 januari 2021 om 21:46

Uit de formulering van de titel van dit bericht blijkt niet of Remco ons wil verrassen of dat hij zelf verrast is. Al lezende blijkt het eerste het geval. Blijkbaar kan hij inschatten wanneer wij verrast zullen zijn. Ik zou in elk geval verrast zijn als hij dit jaar de Giro wint.

VespavanBern 13 januari 2021 om 22:16

Dat word dus niks deze giro. Een renner die in januari niet kan fietsen is niet goed genoeg in Mei. Kans op een deceptie is nu toch wel echt heel groot. Ik raad hem aan de vuelta te rijden.

rogierb 13 januari 2021 om 23:16

Die gast is nog zo jong, daar moet je nu inderdaad geen onnodig haast mee hebben. Maar de druk is hoog in België. Wat dat betreft kun je beter een Sloveen zijn.

Beer 14 januari 2021 om 10:48

Gelukkig hebben ze Cerny nog.

Wim Kruithof 14 januari 2021 om 03:12

“Ik heb een verrassing, er zijn kleine problemen opgetreden in mijn herstel…”

Dat zou je een merkwaardige opening kunnen vinden om het interview mee af te vuren, maar blijkbaar is Evenepoel invoelend genoeg om in te schatten dat hij de wereld verrast…

Headlines

Materiaalzone

Populair