Remco Evenepoel: “Nog geen beslissing over deelname WK beloften”

Door , zondag 16 juni 2019 om 16:49
Remco Evenepoel: “Nog geen beslissing over deelname WK beloften”

©Cor Vos

Neemt Remco Evenepoel eind september deel aan het WK voor beloften of niet? Hij twijfelt er al langer over, maar heeft de knoop nog steeds niet doorgehakt. “Als de kans bestaat om het niet te doen, dan doe ik het niet.”


Het was in ons interview voorafgaand aan de Ronde van Turkije dat Evenepoel reeds zijn twijfels uitte. „Ik rijd dit jaar geen Ronde van de Toekomst of andere U23-wedstrijden”, vertelde hij in Istanboel. „Behalve misschien het WK, maar ook dat staat nog niet vast.” Ondertussen ving WielerFlits op dat Evenepoel amper zin heeft om – als belofte, tenminste – naar Yorkshire af te reizen. Dat blijkt te kloppen.

“Het is zeker nog niet definitief beslist”, vertelt Evenepoel tijdens de afsluitende persconferentie van de Baloise Belgium Tour. “Het komt wel steeds dichterbij, dus zal ik er stilaan moeten over nadenken. Maar… (hij aarzelt wat, red).. Laat me zeggen, als de kans er is om het niet te doen, dan doe ik het liever niet. Als iedereen akkoord gaat, tenminste. Ik wil bijvoorbeeld op het WK tijdrijden de plaats niet afnemen van de echte beloften die daar een plekje hebben. Zoals Ilan Van Wilder, om maar iemand te noemen.”

Belgisch bondscoach Rik Verbrugghe opperde deze week dat hij overweegt om Evenepoel mee te nemen naar het EK tijdrijden profs, begin augustus in Alkmaar. Is dat dan een optie? “Graag. Waarom niet? Als die kans er is… Maar laten we eerst het Belgisch kampioenschap tegen de klok in Middelkerke afwachten. Dat lijkt me een goede generale repetitie. Meer zelfs, een examen.” Het is in elk geval een feit dat Evenepoel ervan overtuigd is dat hij in zijn eigen leeftijdscategorie nog maar weinig te zoeken heeft…

Dit artikel delen:

13 Reacties

west 16 juni 2019 om 16:56

Weet niet of alle Belgen starten, maar zou rond plek 10 realistisch zat vinden op het BK…

Nico Dick 16 juni 2019 om 17:09

@west: hij noemt zelf dat BK tijdrijden het hoofddoel van zijn zomer. Dan vermoed ik dat hij iets hoger mikt…

Melkzuur 16 juni 2019 om 17:30

Campenaerts en van Aert kan hij op een volledig vlak parcours (nog) niet aan denk ik. Maar mits een goede dag kan hij zomaar derde worden.

boenk 16 juni 2019 om 18:04

Top 10? Rijdt denk ik altijd top 5.
Campenaerts, Van Aert, De Gendt, De Plus (als die rijdt), Wellens… zijn denk ik de enigen die voor hem kunnen eindigen. Maar zoals hij nu in vorm zit, en iemand als Wellens hoegenaamd niet, en een De Gendt ook zeer wisselvallig en onvoorspelbaar is, denk ik dat hij altijd top 5 rijdt. Mogelijk podium. Is ook beter dan Van Moer die op zich misschien wel top 10 kan rijden, als die mag rijden, want die reed al het BK U23).

adelaarvanantwerpen 16 juni 2019 om 19:40

@ boenk
Hij gaat echt niet voor lampaert eindigen en Lampaert is ook echt beter dan De Gendt, Wellens en De Plus.

boenk 16 juni 2019 om 20:47

Lampaert over het hoofd gezien. Ik kwam nu eigenlijk net terug om hem op te nemen in mijn vorig bericht. Wat betreft Lampaert zijn “plaats”… vorig jaar eindigde hij achter De Gendt, en slechts 8 seconden voor De Plus. Dus zo vanzelfsprekend is het niet. Hangt af van het parcours ook. Niet vergeten dat zowel De Plus als Van Aert dit jaar meer op tijdrijden hebben getraind.
Maar ik denk dat Evenepoel op dit moment voor Wellens eindigt, welk parcours dan ook. Dus hij zal sowieso niet ver van die top 5 zitten vermoed ik. Het parcours is 38,3 km, net niet te lang voor Evenepoel denk ik. Op dit moment zou ik zeggen:
Van Aert > Campenaerts > Lampaert > Evenepoel/De Plus/Wellens/De Gendt.

Eljorro 16 juni 2019 om 22:16

Minimaal podium!

WernerFranke 16 juni 2019 om 17:08

Dat vind ik een beetje jammer. Het is toch nog steeds een wedstrijd tussen je leeftijdsgenoten (of zelfs ouder) om een wereldtitel. Als was het maar om op een dag te kunnen zeggen dat hij wereldtitels heeft in alle leeftijdsklassen.

Melkzuur 16 juni 2019 om 17:33

Vind ik persoonlijk ook. Maar ik kan het wel begrijpen. Als hij niet wint, zullen sommigen daar lacherig over doen, als hij wel wint, krijgt hij gegarandeerd het verwijt dat het maar laf is dat hij niet tegen de andere WT-renners durft te strijden.

leegloper 16 juni 2019 om 17:40

Ja, lijkt me ook mooi.

boenk 16 juni 2019 om 18:01

WK ITT U23 wint hij denk ik met de vingers in de neus. Als hij bij de profs gaat tijdrijden… misschien top 30?

Peter Lippens 16 juni 2019 om 22:01

Bij de beloften heeft hij niets te winnen, hij kan er alleen maar verliezen en bij de profs is het een leerschool. Weet ook niet hoe het WK tijdrijden eruit ziet maar als het geen biljartvlak parcours is dan kan hij ook bij de profs in het WK top 15 rijden.

Samlambeej 16 juni 2019 om 23:52

Kan hier niets achter zoeken. Staat er helemaal juist in wmb.