Remco Evenepoel na val kritisch op parcours: “Niet meer van deze tijd”
foto: Fotopersburo Cor Vos
donderdag 26 maart 2026 om 14:24

Remco Evenepoel na val kritisch op parcours: “Niet meer van deze tijd”

Remco Evenepoel kwam woensdag op een vreemde manier ten in de Ronde van Catalonië. De Belg reed in de slotkilometer door een put, zei hij na afloop zelf. Maar over die verklaring ontstond later wat twijfel. Evenepoel zelf blijft echter overtuigd, en is kritisch op de organisatie.

“Het was echt een put”, herhaalt de dubbele olympische kampioen bij Sporza. “Bob Jungels is er ook ingereden en hij is ook zijn stuur verloren. Het was slecht aangegeven. Een rotonde op 400 meter van de meet is een beetje niet meer van deze tijd. Er wordt altijd over veiligheid gesproken… Vandaag ligt er ook een rondpunt op 150 meter van de streep. Dus misschien moet er toch eens iemand de finales beter bekijken.”

Voor de start vertelde Evenepoel ook nog over de fysieke gevolgen van de val. “De scans waren allemaal oké, er was niks gebroken”, klonk het bij Het Nieuwsblad. “Als dat wel het geval zou zijn, was ik wel gestopt met het oog op de Ardennenklassiekers. De val stopte me gisteren af, maar niet de rest van de week. Ik heb nog wat last van mijn onderrug en elleboog, maar de benen zijn onaangetast.”

Dat de benen onaangetast zijn, bleek al vroeg in de vierde etappe. Evenepoel won een tussensprint en snoepte zo drie bonificatieseconden mee. Tom Pidcock pakte er twee.


Wielerflits Magazine is jouw Tourgids!


De Zomergids 2026 van Wielerflits Magazine is maar liefst 220 pagina's dik en staat barstensvol mooie wielerverhalen. En het is niet voor niets De Meest Complete Tour de France Gids. In onze Zomergids lees je alles over de Tour de France en de Tour Femmes, van etappes tot favorieten en indrukwekkende achtergronden over de teams en de bergen. Je leest over Jonas Vingegaard, de knechten van Tadej Pogačar, Lucien Van Impe, Mathieu van der Poel, Raymond Poulidor, Rick Pluimers en nog veel meer!

Bestel de Zomergids
Tour de France Poster
36 Reacties
26-03-2026 14:54
Het ligt aan alles, behalve aan Remco.
    26-03-2026 14:57
    Een rondpunt op 400-500 meter van de finish is toch ook ronduit dwaas, niet?
    26-03-2026 15:45
    @Djerkson

    Oneens. Een rotonde in de laatste km hoeft niet per se onveilig te zijn. Getuige ook dat de sprint van het 'peloton' wel goed ging. Alleen Evenepoel lette niet goed op ivm de rest. Ikzelf zou niet mijn naar mijn beugels grijpen vlak voor een bocht. Ik zou eerst de bocht nemen met de ideale stuurhouding en dan afsprinten bij het optrekken na de bocht. Hierdoor heb je de meeste controle.
    Reaguurders vinden dit dus ook en dat Revket gewoon zijn eigen fout had moeten toegeven. Maar iedereen die van wielrennen houdt, gunde hem de overwinning. Helaas zit zijn karakter wel eens hem in de weg om echt van hem te houden (maar elk mens heeft zo zijn incompetenties).
26-03-2026 14:57
Het moet echt een heerlijk leven zijn als overal een excuus voor bestaat en alles altijd aan anderen ligt. Ik ben jaloers.

Maarja, het is dan ook een god he. Aan normale stervelingen zoals ik is zoiets niet besteed.
26-03-2026 14:58
Sportza was toch gaan kijken bij de rotonde maar konden geen put oid vinden? Als eigen schuld was, dan had hij nu op minuten gestaan. Maar als val extern veroorzaakt was, dan geldt tijd van Vingegaard. Dus de fantoom put komt wel goed uit.
    26-03-2026 15:17
    Echt een put was er inderdaad niet te zien, wel een soort van omgekeerde wegverzakking. Blijkbaar was dit toch voldoende om te besluiten dat Evenepoel geen schuld treft in zijn val.
    26-03-2026 16:50
    Tenminste nog eens echte journalistiek van Renaat Schotte en Sporza. Renner steekt zijn val op een put in de weg, dan gaan we even met de camera kijken wat voor put het juist was. Ik kan het wel smaken.

    En Remco reed voorop, dus was de val eigenlijk zijn fout waardoor de 5 km regel niet zou mogen gelden. Die regel is ook aangepast na de Tour van 2024, toen Roglic voor Remco op zijn snuit ging en toch dezelfde tijd van Remco kreeg.
26-03-2026 15:28
Ik ben het niet eens met Evenepoel.
Persoonlijk vind ik dat de fietsen en banden tegenwoordig te veel toegespitst zijn op perfecte wegen en pure snelheid. Zsm veilige standaarden en limieten erin knallen, je kan niet al die wegen 100% Remco-op-stoom-ready hebben.
    26-03-2026 18:21
    Mwah, weet ik niet. In de LSRF podcast betoogde Tom Boonen juist dat bijv. Parijs-Roubaix anders dan vroeger is omdat de fietsen meer geschikt zijn voor de kasseien met dikkere banden / lagere druk. Hierdoor zou het juist makkelijker zijn om het slechte wegdek te trotseren.
    27-03-2026 11:43
    @flamkuchen, het materiaal dat ze in PR gebruiken gebruiken ze ook echt alleen daar... Elke andere koers wordt met ander spul gereden.
26-03-2026 15:47
Valt vóór de rotonde maar het is de schuld van de rotonde.. yes.
    26-03-2026 16:00
    Zonder rotonde had hij natuurlijk gewoon rechtdoor kunnen rijden ;)
    26-03-2026 17:27
    Veiligheid is belangrijk, maar zijn val had niks te maken met de rotonde of met de denkbeeldige put.
26-03-2026 15:55
Is er nu echt niemand die Remco tegen zichzelf in bescherming neemt? De rotonde heeft er niets mee te maken. Hij zat waarschijnlijk kapot, kon niet zo goed meer zien en liet zijn stuur uit zijn handen schieten. Remco, wees nu gewoon eens eerlijk en geef nu eindelijk gewoon eens een foutje van jezelf toe jongen.
26-03-2026 16:26
Ik wil Remco niet in de put praten.

Maar Sporza is gaan kijken, en die zagen niet heel veel bijzonders aan de weg. En als Sporza al twijfelt over een verklaring van Evenepoel,..

Misschien kan ie in ieder geval Parijs Roubaix voorlopig maar beter overslaan. En de Giro d'Italia is ook niet zo'n best idee, daar zijn de wegen ook niet altijd best.

Ronde van Zwitserland, dat lijkt me echt iets voor hem.
26-03-2026 16:46
Tjonge jonge de volgende aflevering van Suske en Wiske en de Klagende Kabouter.

Pak je verlies, wees een vent. Je hebt zelf niet goed opgelet en had je stuur niet op dat moment moeten overpakken.
26-03-2026 14:43
Mochten Pogacar of Vd Poel zo'n uitspraak doen, ze zouden groot gelijk krijgen. Maar Evenepoel?
    26-03-2026 14:59
    Zou dat iets te maken hebben met het feit dat de namen die jij noemt niet te pas en te onpas met dit soort opmerkingen smijten?

    "The boy who cried wolf" lijkt me hier een hele relevante referentie. Reken maar dat als het buurmeisje van het bewuste jochie iets had geroepen dat het serieus was genomen.
    26-03-2026 15:10
    @Nasibel, ik denk dat je met je stelling net aangeeft wat 'Kzit Kapot' bedoeld. Namelijk dat jij en vele andere een dubbele moraal hanteren.

    Als een renner terecht aangeeft dat "een rotonde op 400 meter van de meet niet meer van deze tijd is", dan vind jij dat niet relevant omdat het gezegd werd door een renner waarvan je niet zo'n fan van bent?
    26-03-2026 15:46
    Wel verdraaid Roel, ik denk dat je volledig gelijk hebt. Zou dat te maken hebben met...

    .. Wacht, laat ik maar niet mijn hele reactie herhalen. Hij ging de eerste keer ook al aan je voorbij
    26-03-2026 15:53
    @Nasibel,
    Ik denk dat je gewoon verbanden ziet waar er geen zijn.
    Feit 1: Evenepoel zeurt (te) veel.
    Feit 2: Veiligheid is belangrijk.

    Jij legt een link tussen beide. Namelijk: Evenepoel zeurt al te veel, dus hij moet niet ook nog eens zeuren over veiligheid.
    Maar die link is er helemaal niet. Integendeel, veiligheid is niet zoals de wolf die maar zelden komt, het is helaas een dagelijkse actualiteit in het wielrennen.
    26-03-2026 16:06
    Die waren én niet gevallen én zouden altijd de schuld bij zichzelf leggen.
    26-03-2026 16:09
    @Zaugg, natuurlijk zoals die keer toen MvdP beweerde dat "niemand hem verteld had dat het plankje weg zou zijn."
    26-03-2026 16:31
    Haha altijd maar dat plankje dat erbij wordt gehaald
    26-03-2026 18:48
    De Knegt en Vader verklaarden dat ze VDP verteld hadden dat het plankje weg ging. VDP ontkende dat en kroop in de slachtoffer-rol. Het feit dat De Knegt dit als bondscoach zomaar liet passeren, toont aan wie de broek draagt.
    26-03-2026 19:00
    "Feit 1: Evenepoel zeurt (te) veel.
    Feit 2: Veiligheid is belangrijk.

    Jij legt een link tussen beide. Namelijk: Evenepoel zeurt al te veel, dus hij moet niet ook nog eens zeuren over veiligheid. Maar die link is er helemaal niet. Integendeel, veiligheid is niet zoals de wolf die maar zelden komt, het is helaas een dagelijkse actualiteit in het wielrennen."

    Yup, maar het is toch echt revket zelf die hier de link tussen beide legt. Hij valt, wat werkelijk niets te maken heeft met een rotonde op een halve kilometer van de finish, en ziet dit als aanleiding om van deze rotonde een punt over veiligheid te maken.
26-03-2026 16:31
Je kunt niet met een valide punt over veiligheid, jezelf helemaal vrij pleiten van onoplettendheid.

Ja die rotondes, rare bochten etcetera in de laatste kilometer zijn niet handig en mogen wat mij betreft best aangepakt worden.

Maar het begint toch wel allemaal met zelf goed opletten.
Het is nou niet dat je geen goed overzicht had.
26-03-2026 16:01
Veiligheid is een hartstikke belangrijk thema, maar ik weet niet of het nou bevorderlijk is om je eigen klunzigheid op de organisatie af te schuiven..
26-03-2026 16:39
Het ligt weer aan alles behalve aan REV zelf.
Thijs Zonneveld schreef er een prachtig stuk over.
Misschien voor LeoR16 en Djerkson (de ultieme fanjongens van REV) goed om te lezen:

https://wielerrevue.nl/artikel/682006/vingegaard-toonde-juist-ballen-zonneveld-zag-weer-evenepoel-zijn-hele-spectrum-maar-snapte-vingegaard-volledig
26-03-2026 18:32
Het gaat hier niet om een put, gat of ravijn in de weg, maar om Remco’s uitspraken, zelfreflectie en zijn misselijkmakende gebaren. Hij doet dit al jaren, vaak en opvallend, en het blijft aan hem kleven. Of hij zich bewust is van de irritatie die dit bij anderen oproept of niet, doet er weinig toe: de impact van zijn gedrag is duidelijk voelbaar. Over de vraag of dit gepast is, kan je discussiëren, maar het feit dat hij van het huidige peloton een van de meest voorkomende renners is die dit keer op keer doet, staat buiten discussie.
    26-03-2026 18:39
    Klopt.
    Ieder zijn meug, maar het is ook niet mijn smaak.
26-03-2026 16:54
Ik denk dat Remco teveel bezig was met Vingegaard zodat hij niet meer op het parcours met zijn oneffenheden aan het letten was. De val had ook niets met de rotonde te maken. Puur eigen schuld.
26-03-2026 15:43
Heb de bewuste laatste kilometer niet tot in detail bestudeerd, maar in z’n algemeenheid vraag ik me bij zo’n finish een paar honderd meter na een rotonde of beroerde bocht wel altijd af waarom die finish in hemelsnaam niet een paar honderd meter vóór dat obstakel kon liggen.
Ik weet dat er voor de commercie vaak op een bepaalde plek gefinisht moet worden, maar dat punt kon ik juist bij deze finish niet echt ontwaren.
26-03-2026 16:57
Ziezo , we hebben het namiddagje REMCO bashen ook weer gehad ......iedereen die wou kon weer zijn gal spuwen en zijn frustraties ten berde brengen..... ze hadden natuurlijk liever het laatste uur gekeken naar een saai gesloten peloton....wees blij dat er dergelijke renners meedoen die de knuppel in het hoenderhok kunnen en durven te gooien
    26-03-2026 18:20
    Als je iemands gedrag beschrijft is dat toch geen bashen? Het klinkt misschien als bashen omdat dat gedrag zo ontzettend lelijk is, maar dat ligt dan aan het gedrag en niet aan degenen die het beschrijven.
26-03-2026 17:34
Iedereen houdt van Remco

Reacties zijn gesloten.