Remco Evenepoel na eerste ritzege in grote ronde: “Nu strijden voor Vuelta-winst”

dinsdag 30 augustus 2022 om 17:47
Remco Evenepoel na eerste ritzege in grote ronde: “Nu strijden voor Vuelta-winst”

foto: Cor Vos

Het eerste doel voor Remco Evenepoel van deze Vuelta a España is geslaagd: hij heeft dinsdag met overmacht de individuele tijdrit naar Alicante gewonnen. Nu gaat de focus van de kopman van Quick-Step-Alpha Vinyl op een ander doel: “Ik ga nu strijden en proberen om deze Vuelta te winnen”, is Evenepoel strijdbaar.

Castelli

“Eigenlijk weet ik de verschillen niet”, begint hij het flashinterview. “48 seconden op Roglič? Zo, dat is een grote verrassing! Mijn ploeggenoot Rémi Cavagna deed het heel goed. Het was perfect dat hij een goede tijdrit reed, want zo wist ik de tijden van de anderen. Ik zag al dat iedereen in het tweede deel langzamer ging, vergeleken met hem.”

Het gaf Evenepoel het juiste gevoel voor hij van start ging in Elche. “Ik moest continu dezelfde power blijven trappen. Het was de hele tijd vlak en de finish was nog erg lastig. Mijn benen waren zo zwaar hier op het einde”, lacht hij. “Dat was nog heel zwaar. Maar het is mooi om deze tijdrit te winnen in de rode trui. Dat geeft een geweldig gevoel.”

Grote verschillen
Door zijn imponerende tijdritzege is Evenepoel in het algemeen klassement nog verder uitgelopen. Hij heeft nu 2.48 minuut voorsprong op Primož Roglič en 3.03 minuut op Enric Mas. De rest van de concurrenten staat op (ongeveer) vier minuten achterstand of meer.

“Ik wist dat deze tijdrit super snel ging zijn. Ik ben zo blij om de ritzege te behalen”, aldus de 22-jarige Evenepoel, die er zijn eerste etappe-overwinning behaalde in een grote ronde. “Dit is een droom die is uitgekomen. Nu ga ik strijden en proberen deze Vuelta te winnen. De eerste druk is er af, we hebben een rit gewonnen. Iedereen binnen de ploeg heeft vertrouwen en doet het zo goed. Nu moeten we vechten om deze trui mee naar Wevelgem te nemen.”

Dit artikel delen:

52 Reacties

Cochise 30 augustus 2022 om 22:17

Wel mooi dat hij ook probeerde te zeggen dat zijn Vuelta sowieso geslaagd is, zelfs al verspeelt hij de trui nog. Want zelfs al loopt het hier nog mis (corona, slechte dag, val, tactisch falen,…) als je DIT anderhalve week kan presteren dan komt er waarschijnlijk wel een grote ronde waarin de puzzelstukjes wel helemaal juist vallen. (of hij dat geduld heeft is natuurlijk een andere zaak)

Ik ben me de laatste dagen ook aan het afvragen of “3 weken goed zijn” een specialiteit/eigenschap is die je aan een renner kan toeschrijven. Heeft niet elke renner de kans dat het eens fout loopt in een grote ronde (al dan niet in de 3e week)? Het overkwam Roglic eens op een laatste dag maar evengoed reed hij rondes waar hij wel 3 weken op topniveau bleef, het overkwam Bernal (al verspeelde hij er z’n eindwinst niet mee), het overkwam Pogacar, het overkwam Yates, het overkwam Dumoulin,… en toch konden die in eerdere of latere grote rondes wél drie weken het niveau hoog houden. Dus als het hen dan overkomt, dat zegt dat misschien niets over de kansen in latere rondes.
Open vraag dus: zijn er renners die we kunnen indelen in het hokje “twee weken op topniveau kan hij aan, maar een grote ronde kan hij nooit winnen”? Kunnen jullie iemand bedenken?

3
Mooie Sjors 30 augustus 2022 om 22:26

Alle hoop blijft hier gevestigd op Simon ‘19de ETAPPE!!’ Yates (die overigens later dat jaar de Vuelta won).

1
Etika 30 augustus 2022 om 22:58

Roger en Sean Kelly.

Edit : Kelly heeft blijkbaar in 1988 de Vuelta gewonnen met 19 (!) top10 plaatsen op 21 ritten. Mijn excuses, Sean.

0
Maarten_85 30 augustus 2022 om 23:18

Joaquim Rodriguez. Sowieso eerste naam die dan in mij opkomt.

Edit: Joseba Beloki. Tweede naam die in mij opkomt.

Nog een edit, maar nu heb ik wel gespiekt: Fernando Escartin. Nu moet ik wel zeggen dat ik rond 2000 veel jonger was. Misschien had het toen meer te maken met het soort verwachtingen waarmee je naar de klassementsrenners in de GT gaat kijken. In mijn herinneringen waren Igor de Galdeano en later Mancebo bijvoorbeeld ook van die renners die er in de Vuelta steeds dichtbij zaten. En ook in recentere generaties deden sommige renners het vaak erg goed, maar waren ze in mijn ogen van tevoren al kansloos, zoals Samuel Sanchez, terwijl tijdgenoten van hen een indruk hebben nagelaten dat het erin had gezeten, maar het er net niet uitkwam, terwijl ze in werkelijkheid zelfs nooit in de buurt van het podium zijn geëindigd, zoals een Igor Anton (met o.m. die dramatische opgave in 2010, natuurlijk). Dit gaat steeds over de Vuelta. Wat de Giro betreft, heb ik de indruk dat alle Italiaanse toppers ooit wel eens hun kans gegrepen hebben om de wedstrijd te winnen. Ik kan me niet direct een absolute kanshebber voor de geest halen die er iedere keer naast heeft gegrepen.

1
Mooie Sjors 30 augustus 2022 om 23:23

Erik Breukink?

0
Limal 30 augustus 2022 om 23:35

Ik moest meteen denken aan Jalabert, hoewel die 1x de Vuelta won (versus 20x AK van een klein rondje). Zijn grootste probleem was eerder ‘klimmen boven 2000m’, maar of dit volledig losgekoppeld kan worden van ‘herstellen in de 3e week’ is wmb voer voor discussie.

1
Steven_E 31 augustus 2022 om 03:26

Iban Mayo. Op z’n beste dagen beste klimmer ter wereld, maar nooit in elke bergrit van een Grote Ronde (los van de tijd die hij verloor in tijdritten)

0
Maarten_85 31 augustus 2022 om 07:33

Mayo was toch meer een guerrillero dan een GT-winnaar, niet?

0
kiekske 31 augustus 2022 om 08:17

Ik denk aan spilak

1
Panache 31 augustus 2022 om 09:20

Fuglsang, Alaphilippe, Pinot. Of in het verleden: Dan Martin, Talansky, Anton, Brajkovic. Allemaal ballonnen die langzaam leeg liepen.

Daar tegenover heb je ook de renners die in de laatste week een grote achterstand ongedaan maakten door een relatieve sprong in hun niveau. Zo reed Quintana in 2014 bijna 4 minuten dicht in de Giro, Nibali iets van 5 minuten in 2016, in 2018 Froome, in 2020 Hart en volg je deze logische reeks…

1
Mooie Sjors 31 augustus 2022 om 09:34

Talansky, Martin, Fuglsang, Brajkovic, wie herinnert zich niet hun dominantie in grote rondes tot dag 10 waarna ze er compleet doorzakten? :D

0
Mooie Sjors 31 augustus 2022 om 10:00

Wielrennen is geen reeks van Fibonacci. ;)

0
Stabanger 30 augustus 2022 om 18:18

Nu gewoon aanklampen bij Roglic en Mas en de rest laten rijden.

Maar ik vrees dat het niet in zijn temperament zit.

1
LDV 30 augustus 2022 om 20:34

De grootste overwinning is de overwinning als mens, wat hem bijgevolg als renner beter maakt.

Hij heeft respect voor de tegenstand, hij beseft in woorden en daden dat hij niet meer kan doen, wat hij vroeger deed.

Toch mooi? Hij leert uit fouten, is een prachtige atleet en een geboren winnaar. Ook al krijgt hij een inzinking in week 3, dan nog is zijn Vuelta geslaagd. Ritwinst! Daarnaast zal hij bij een mogelijke inzinking weer een nieuwe les leren. Maar geef toe, hij maakt het waar.

1
Steven_E 30 augustus 2022 om 21:14

Ritwinst, én tonen dat ie 10-11 dagen na elkaar dominant kan zijn zonder te verzwakken. En dat ondanks toch al vele slopende bergritten. Dat is al een evolutie tov eerder dit jaar zelfs, waar z’n tweede bergrit meestal al zwakker was als z’n eerste. We zullen wel zien waar het nu strandt, maar dit belooft alvast veel goeds voor de toekomst!

3
Ge Flikt 30 augustus 2022 om 23:51

En toch beter wachten tot die dikke dame gezongen heeft . Met al die euforie hier.

1
Limal 31 augustus 2022 om 09:56

Onze eigenste Dikke Vrouw was naar eigen zeggen een beetje beschonken gisterenavond, dus wie weet heeft ze ook gezongen :-)

0
jan jansen 30 augustus 2022 om 18:27

Is Remco pas 22?

0
De zeekomkommer van Zevenbergen 30 augustus 2022 om 18:29

Ja. En hij is ook voetballer geweest.

On topic: ik zie het niet gebeuren dat hij dit nog uit handen gaat geven.

1
Panache 30 augustus 2022 om 18:34

Jazeker, pas 22. Hij is ook schansspringer geweest, werkte op de visafdeling, won een zwift competitie en eet het liefst pizza met ananas. Zijn bijnaam is Super Mario.

14
Cochise 30 augustus 2022 om 19:37

Je vergeet dat hij z’n vrouw leerde kennen in dancing High street

5
thenewGOAT 30 augustus 2022 om 19:55

@cohise, neen dat was Frank Raes, of was het nu Gert Verheyen. Een mens weet het op den duur niet meer wanner hij door zoveel dominantie overvallen wordt. Nietwaar? :-)

0
Krist The Vanma 30 augustus 2022 om 20:05

Was Gert Verheyen. Toen hij scheidde van zijn vrouw was het grapje niet meer zo grappig.

0
Cochise 30 augustus 2022 om 20:06

Verheyen uiteraard! Ik vermoed eigenlijk dat Remco en 0umii nog nooit in een dancing zijn geweest.

0
thenewGOAT 30 augustus 2022 om 21:45

Toch zeker niet in dancing Highstreet in Hoogstraten.

1
Etika 30 augustus 2022 om 21:40

Als hij de Vuelta wint, zie ik Remco niet naar Australië afreizen. Ze (wij) gaan hem geen minuut rust gunnen hier in Belgenland. Wellicht einde seizoen en trouwen met zijn Oumi. En in 2023 met het mes tussen de tanden naar de Tour.

0
Cochise 30 augustus 2022 om 22:06

Heet ze dan niet 0umii ?

0
Peterke 30 augustus 2022 om 22:05

Volgens mij kan Remco een tijdrit winnen in een grote ronde.
Nu, ik heb ook nooit iets anders beweerd, dus hoef ik me lekker niet weg te stoppen.
Recht en gezond blijven nu.

0
Cochise 31 augustus 2022 om 08:33

Niet eens met Rodriguez alleszins. Die verloor gewoon elke ronde 10 minuten in de tijdritten waardoor hij wel eens uit een kansrijke positie geknikkerd werd maar niet om te zeggen dat z’n 3e week slechter was dan de eerste twee.
De Tour waar hij podium reed kwam hij zelfs pas de 3e week de top 10 binnen.

0
Dikke Vrouw 30 augustus 2022 om 19:09

Remco kampioen !! Nu gewoon deze vuelta uitcontroleren , hij gaat m pakken !!

-1
Mooie Sjors 30 augustus 2022 om 20:28

Nu moet ik wel zeggen: hij maakt progressie als wielrenner. Na jaren als ‘profvoetballer’ te hebben geleefd bij de jeugd is dit toch wel een enorme verrassing dat er op zijn 22 nog marge was voor verbetering als coureur :D

-1
westmalle1965 31 augustus 2022 om 08:21

Wout is de koning van t Belgische wielrennen maar we hebben al een nieuwe koning Remco,22 en al Lbl sansebas2x en de Vuelta komt eraan.

-1
Quincy Adams (aka voorwiel) 30 augustus 2022 om 21:53

Kun je nagaan hoe hij zou rijden bij een goede ploeg… remco bij ineos, berg je dan maar (nog erger)

-2
sus 31 augustus 2022 om 08:34

Hij heeft momenteel de beste ploeg in de vuelta , jumbo visma en ineos lijken er koorknapen tegen

-2
wimvl 30 augustus 2022 om 18:14

Al wat nu nog volgt is extra. Het grote doel, de rit overwinning is binnen. Nu nog hopen op goed AK.

-4
Sjonge Jonge 30 augustus 2022 om 19:43

Dat lijkt me wel erg bescheiden op dit moment.

Denk dat Evenepoel en Lefevre daar op dit moment ook niet meer tevreden mee zijn als dat het is.

0
Japiejo 30 augustus 2022 om 18:09

Hup remco. LOL

-5
Zen Hooligan The Shakra Jugend 30 augustus 2022 om 17:54

De eerste druk is er af. LOL
De druk neemt alleen maar toe natuurlijk.
Heel erg benieuwd naar de 3e week.

-6
Wheely 30 augustus 2022 om 17:59

LOL .?……….

0
Goturead 30 augustus 2022 om 17:51

“48 seconden op Roglič? Zo, dat is een grote verrassing!” Lol lol

-13
Quincy Adams (aka voorwiel) 30 augustus 2022 om 17:57

LOL .?……….

0
Goturead 30 augustus 2022 om 18:03

Iedereen had deze verschillen verwacht

1
Quincy Adams (aka voorwiel) 30 augustus 2022 om 21:49

Ok………

0
Zen Hooligan The Shakra Jugend 30 augustus 2022 om 18:16

Meaning: “laughing out loud”
Variations: lul, lulz, lolz, lollerskates
Example: You have to see this video of a corgi puppy trying to get down a flight of stairs. I LOLed so hard!

Before it existed online, “LOL” was common in letter-writing. The pre-Internet version of the acronym meant “lots of love” or “lots of luck.”

The online use of LOL might date back as far as the early ’80s in Calgary, Canada, when then-student Wayne Pearson coined the term with friends on Viewline, a bulletin board system that was a sort of rudimentary chatroom. Or so he claims.

“I always emphasized (and still do) that it was meant to be used *only* if you truly Laughed Out Loud,” Pearson wrote in a post crowning himself the inventor of LOL.

Lexicographer and netspeak historian Ben Zimmer told PCWorld that the first documented mention of LOL comes from a May 1989 newsletter called FidoNews — still distributed by the computer network FidoNet today — which listed it as a commonly used Web acronym.

Bron: https://www.huffpost.com/entry/internet-acronyms_n_5585425

-16
Romāns Vainšteins 30 augustus 2022 om 19:45

Inderdaad hoogtijd dat het weer eens uitsterft.

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 30 augustus 2022 om 21:50

Duh……..,,

0
Wheely 31 augustus 2022 om 09:02

Lol was natuurlijk al gewoon een heerlijk en doodnormaal Nederlands woord, dat zouden we bijna vergeten want door dat online gebruik is de lol er wel een beetje af.

3
Limal 31 augustus 2022 om 09:20

Wie heeft het niet gedaan als kind van de 80’s en 90’s: op de rekenmachine ‘707’ typen en dan omdraaien. Toen hadden we nog lol om de kleinste dingen, LOL!

1
Wheely 31 augustus 2022 om 09:26

En daarna 1414 natuurlijk, hihi!

1
Geel Zwarte Bril 30 augustus 2022 om 18:23

edit wf: niet anti-supporteren svp

Hij weet nog niet wat het is om 3 weken te rijden en gooit nu met zijn krachten.

-20
vocsnor 30 augustus 2022 om 18:28

Ik kan me je hoop voorstellen GeelZwarte. En je vrees evengoed.
Maar in het ergste geval kun je toch over enkele jaren terugkijken en vaststellen dat jouw cluppie net op tijd z’n grote droom heeft gerealiseerd.

0
thenewGOAT 30 augustus 2022 om 20:06

Best wel aandoenlijk die geel-zwarte hoop (tegen beter weten in?) dat er nog iets aan te doen valt. Het is poepsimpel hoe Remco het moet aanpakken. In de eerst volgende bergrit zaterdag gewoon nog eens een rechtse hoek uitdelen aan de concurrentie. Ze zullen het dan wel begrijpen zeker?

0

Headlines

Populair

Materiaalzone