Remco Evenepoel met 55 koersdagen klaargestoomd voor profbestaan

dinsdag 6 november 2018 om 08:56

foto: Sirotti

55 koersdagen. Het is het minimale aantal dat het Vlaamse toptalent Remco Evenepoel in 2019 op profniveau zal rijden, meldt Het Laatste Nieuws. Evenepoel zal zijn debuut voor Deceuninck-Quick-Step maken in de Ronde van San Juan.


Na de wedstrijd in Argentinië, verkast de 18-jarige coureur naar Portugal. Daar rijdt hij in februari de Ronde van de Algarve. In Catalonië maakt Evenepoel voor het eerst kennis met het WorldTour-peloton. Ook de Ronde van Turkije staat in april op zijn programma. “Ik kan mezelf zo rustig ontdekken als prof. Mijn mogelijkheden aftasten en aanvoelen van ‘ha, zo werkt dat hier'”, vertelt Evenpoel.

In zijn eerste maanden als prof is Evenepoel dus niet door Vlaamse wielerfans te bewonderen. De Belgische kampioenschappen in juni zijn de eerste wedstrijden die de wereldkampioen bij de junioren op zijn eigen grond zal rijden. Het vervolg van zijn seizoen moet nog worden besproken. Aannemelijk is dat daar in juni twee dagen Hammer Series Limburg bijkomen.

 

Dit artikel delen:

49 Reacties

Olly 6 november 2018 om 09:48

Ik ben zeer benieuwd. En neutraal vwb verwachtingen.

Romāns Vainšteins 6 november 2018 om 09:48

Meteen een etappe in California met allerlei gare sikgebaartjes en hier over elkaar heen stuiterende BE-NL discussies tengevolge. Heel graag inclusief het riante salaris van Gesink, de gebrekkige uitstraling van van Aevvie, de hardnekkige wegangst van MvdP en Gilbert's blonde coupe anno 2011 erin SVP.

Emergo 6 november 2018 om 09:51

????????????????????????

G99prblms 6 november 2018 om 12:48

Nu al het beste wielerjaaroverzicht van 2018.

assen 6 november 2018 om 15:01

Geweldig. :-)

Wel laf dat Evenepoel net als MvdP zich niet echt meet met de echt goede renners (om die koe ook weer bij de horens uit de sloot te trekken)

Kruisberg 6 november 2018 om 09:56

Volgens mij zou het wel goed zijn voor deze jongen als ie eerst een paar keer flink eraf gereden gaat worden. Vind hem voor zo’n jong iemand al behoorlijk arrogant overkomen, dat moet je niet houden. Dan kan die rustig vanzelf uitgroeien tot een echte wereldtopper

bidon colle 6 november 2018 om 10:30

@Kruisberg: Remco Evenepoel komt helemaal niet arrogant over en komt al heel erg volwassen over op zijn 18.

Kopa 6 november 2018 om 11:53

@bidon colle Komt op mij ook behoorlijk arrogant over hoor.. Ben benieuwd hoe het verder evalueert.

DeLuiaardVanLimburg 6 november 2018 om 12:37

@BidonCollee – sterke reactie, hulde voor je absolute en onweerlegbare kennis…

Romāns Vainšteins 6 november 2018 om 12:40

Als je van dat sikgedoe frummelt zoals op het WK heb je wel degelijk tenminste wat arrogantie in je zitten.

Of dat erg is is een tweede.

04398 6 november 2018 om 12:41

als je als 18 jarige iedereen op minuten rijdt iedere wedstrijd en overal hoort dat je zo bijzonder bent en de grootste aller tijden kan worden, dan is het niet zo gek dat zoiets in het hoofd van zo’n mannetje gaat zitten en dat hij gelooft dat hij zelf ook de allerbeste aller tijden gaat worden.

assen 6 november 2018 om 15:02

Ja, hij is arrogant, of heel zelfverzekerd. Zou ik ook zijn als ik zo hard reed als hij, in vergelijking met mijn leeftijdsgenootjes. Realisme heet dat ook.

Rendo 6 november 2018 om 15:37

Arrogantie? Of eerder zelfkennis en veel zelfvertrouwen. Ik heb toch liever zo 1 kerel er bij met lef en grote dromen, dan 10 die zeggen ‘we zien wel’. Zo hebben we er al genoeg rondrijden.

bidon colle 6 november 2018 om 16:07

@assen: Evenepoel is een zelfverzekerde jongen en weet wat waar zijn doelen en ambities zijn. Of dat hij het ook al zijn doen en ambities gaat kunnen bereiken is iets anders maar zo’n toptalent als hij komen we de eerste 10 jaar niet meer tegen.

kielabokki 6 november 2018 om 16:50

Over 5 jaar mag je zoiets zeggen. Maar voorlopig: ain’t got shit on Sagan. Om er maar eens 1 te noemen.

boenk 9 november 2018 om 00:39

Dat GOAT gebaar, was blijkbaar een weddenschap met een vriend.

josemanuelfuente 6 november 2018 om 09:58

Wuyts komt al klaar als hij dit programma ziet

Domestique 6 november 2018 om 13:20

Zit wel geen enkele koers bij die ze op Sporza uitzenden en waar Wuyts dus commentaar bij geeft :p

west 6 november 2018 om 10:30

Gelukkig hebben ze in Argentinië, Portugal en Turkije ieder jaar nog grotere nieuwe talenten. Kan ie alleen in Catalonie winnen…

Samlambeej 6 november 2018 om 10:40

———–27-01-2019 save the date———

KnightBiker 6 november 2018 om 11:34

Logisch om hem nog niet aan een klassiek kasseien voorjaar bloot te stellen: De explosiviteit en krachtpatserij daarvan zal hem allicht nog boven De pet gaan: wat Ik tot op heden gezien heb is een tijdrijdende klimmer Met een absurd goed basis niveau maar hoe dat is op een interval parcours Met korte klimmetjes en veel wind op absoluut vermogen is nog volledig onduidelijk. (Het is Ook maar een klein mannetje, Dikke kans dat het absoluut vermogen niet toereikend is)

Melkzuur 6 november 2018 om 11:49

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat hij ooit de Vlaamse voorjaarskoersen zal rijden. Daar liggen zijn kwaliteiten ook helemaal niet.

KnightBiker 6 november 2018 om 12:54

@melkzuur – idd, Maar De vlamingen willen het wel graag zien: Merckx reed immers ook overal…

boenk 9 november 2018 om 00:42

De Vlamingen willen dat helemaal niet graag zien. Dat zien we al genoeg. Nu graag iemand die zich volledig kan/wil toeleggen op rondewerk, en er ook het talent voor heeft graag.

Qua absoluut vermogen zit het trouwens volgens mij dik in orde. Hij is echter helemaal niet zo explosief. Zijn aanvallen worden in eerste instantie doorgaans gepareerd door andere juniors à la Vacek. Het is dat hij een verschroeiend temp kan aanhouden, wat de rest niet kan.

skylimit 6 november 2018 om 11:57

In Argentinie maakt hij toch ook kennis met (een deel van) het worldtour-peloton, dus Catalonie zal niet de eerste keer zijn, toch redactie?

achtpuntzes 6 november 2018 om 11:59

Pas 18 jaar dit talent maar ik heb nu al een hekel aan hem, puur omdat hij ongelooflijk gehyped wordt en hij daar maar al te graag aan meewerkt.

delgado 6 november 2018 om 12:54

Daar bestaan een aantal termen voor. Jaloezie, afgunst.

Romāns Vainšteins 6 november 2018 om 13:16

Nee.

Daar bestaat 1 term voor en dat is ‘voorkeur’

achtpuntzes 6 november 2018 om 13:56

@ Delgado
Nee ik heb gewoon iets tegen sterallures al voor je iets bereikt hebt. Dat soort stereotypes vind je vooral onder voetbaltalentjes maar we hebben er nu dus ook een in de wielrennerij.

EddyB1958 6 november 2018 om 13:57

Nu ja als we toch gaan you tuben
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZOZz6698qzNlCtq4rZBNYjCP__G6YGAS

delgado 7 november 2018 om 11:08

@achtpuntzes
Sterallures? Waar haal je dat vandaan? Die jongen geniet duidelijk van wat hij doet en is er voorlopig ook succesvol mee. Dat jij daar niet mee om kan, getuigt simpelweg van afgunst.

Zo’n jonge gast die geniet van het leven, is net mooi om zien. Tenzij je dus met jaloezie en afgunst kampt.

Heeft op z’n 18e ook al meer voor het goede doel gedaan dan jij en ik ooit zullen doen. Bizar dat je daar een probleem mee kan hebben.

@Romans
Een hekel hebben aan iemand heeft niks te maken met “voorkeur”. Goed geprobeerd.

boenk 9 november 2018 om 00:56

Nog niks bewezen? Hangt ervan af hoe je't bekijkt. Hij heeft bij de juniors in elk geval zaken gedaan die niemand (niemand) hem voordeed. Noch Sagan, noch Bernal, noch Hagen of Kwiatkovski … wint letterlijk 75% van de wedstrijden waar hij aan de start komt, en 100% van de rittenkoersen. Dubbel Belgisch, Europees en Wereldkampioen. Wat hij kon bewijzen, heeft hij bewezen. Wint met 10 minuten voorsprong, wint hoe, waar en wanneer hij wil.
Ik kan me wel andere juniors/beloften herinneren waar de hype quasi even omvangrijk was, die op die leeftijd bijlange niet zoveel hadden bewezen.
Perceptie.

Maar wat wel klopt, is dat hij geniet van de aandacht. En dat is misschien (in zijn situatie) geen slechte zaak. Dat wil daarom niet zeggen dat hij arrogant is, want ondanks zijn overweldigende superioriteit, blijft hij al bij al rustig.

Col du Bramont 6 november 2018 om 12:37

Hoe lang gaat deze Hype nog door? Ik word nu al Evenepoel moe.

Als ie bij de profs aardige uitslagen rijdt praten we wel weer verder.

achtpuntzes 6 november 2018 om 14:00

En zo is het!

boenk 9 november 2018 om 01:15

Ik zie persoonlijk weinig verschil in hype met pakweg een Mathieu van der Poel toen die nog junior was. Het gaat tegenwoordig misschien nog allemaal wat harder en sneller, met meer sociale media en noem maar op, maar voorts?

Dag Otto Lauritzen 6 november 2018 om 12:40

Mij lijkt het inderdaad verstandig om hem niet te veel wedstrijden te laten rijden en vooral buiten België te laten rijden (en eigenlijk liefst zelfs buiten centraal Europa) om de hype (die is er inderdaad, maar hoe kan het ook anders ?) niet nog maar aan te wakkeren en hem tegen zichzelf te beschermen. Ik heb hem nog nooit iets horen zeggen wat niet gestoeld is op feiten waardoor hij als arrogant moet bestempeld worden (iemand ?). Vergeet niet dat krantenkoppen en dergelijke altijd met een korreltje zout moeten genomen worden. We zijn er niet altijd bij of er zijn niet altijd geluidsopnames of videobeelden waardoor woorden in zwart-wit altijd voor interpretatie vatbaar zijn.

FondriestTF3 6 november 2018 om 14:14

Het gaat niet om die jongen zelf. In het verleden zijn er vaak jonge renners geweest met enorm potentieel. Uiteindelijk vaak weinig van gehoord.

Het grote nadeel van deze knul: hij is Belg. En hij wordt na het winnen in de juniorencategorie neergezet als de nieuwe Merkcx, de grootste aller tijden. Grote ronden, gele truien, ik heb alles al gezien. Een eigen kledinglijn nu, een intocht in z’n geboortedorp en meningen van columnisten en experts.

Hij is 18. Een jongen van 18 die zodanig op een voetstuk wordt geplaatst…. dat gaat zo bizar vaak mis. Qua carriere maar zeker ook qua persoon. Dat worden zelden mensen waar je later van denkt: goh, wat een fijn mens.

Dat heeft niets met Remco te maken maar met z’n hele omgeving. In feite zou hij nu moeten verkassen naar Kroatië met wat begeleiders om zich heen. Verbod op kranten, geen mobiel, gewoon leven voor je sport en verder niets. Het hele gedoe met ‘voetjes op de grond’ is kansloos voor ‘m in de huidige situatie. En dat leidt te vaak tot problemen.

Melkzuur 6 november 2018 om 14:59

Daar ben ik het volledig mee eens. Hij zal een heel sterk hoofd moeten hebben om de volgende 2 à 3 jaar te “overleven”. Of zijn prestaties vallen tegen en wordt hij met de grond gelijkgemaakt. Of zijn prestaties vallen mee (maar dan moet hij al onmiddellijk beginnen winnen) en wordt hij als grofwild opgejaagd door de (vooral Vlaamse) media.
In beide gevallen niet vanzelfsprekend voor een gast van (tegen dan) 19 jaar.

Jacco van Stierop 6 november 2018 om 17:46

“Hij is 18.” en “gewoon leven voor je sport en verder niets.” lijkt me niet direct in overeenstemming met elkaar. Op die leeftijd moet je achter de meiden aan, een keer dronken worden en figuurlijk gesproken ettelijke keren je neus stoten. Eenmaal serieus sporter kan je je dat niet meer veroorloven als je 25 bent. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen maar te vroeg te serieus bezig zijn werkt vaak averechts.

arjando.ooms 6 november 2018 om 20:32

Jaar in de USA of een ander land waar de wielersport amper leeft en genoeg afleiding is. Wellicht bij n gastgezin of sportgerichte university kan ie gewoon opgroeien en alle fouten maken die iemand van 18 hoort te maken om volwassen te worden. Dan op je 20e terug naar België.

boenk 9 november 2018 om 00:59

Die kledinglijn is niet van hem maar van zijn fanclub, en de opbrengsten gaan integraal naar een kinderziekenhuis. Kleine nuance.

Ik ben het in grote mate eens met je betoog, maar geen enkele van die renners met enorm potentieel waarover je het hebt, hebben ooit op die leeftijd gedaan wat hij al heeft gedaan.

Dougi 6 november 2018 om 14:14

Laat deze jongen nou lekker fietsen en laat hem voor de rest met rust. Beter hem pas weer media aandacht geven als hij prof wordt of beter nog als hij zijn eerste top 10 rijdt bij de profs. Dit soort berichten brengt alleen maar onnodig veel druk op iemand.

Niet zo gek dat hij arrogant kan overkomen. Als je 18 bent en heel de wereld roept dat je volgende Eddy Merkcx wordt, moet je wel heel sterk in je schoenen staan om nuchter te blijven.

meestre 6 november 2018 om 15:52

Het is misschien ook beter , als ik sommige reacties lees , dat wielerflits voorlopig geen berichten meer plaatst over Remco Evenepoel.

borg 6 november 2018 om 17:30

Ik heb toch eerder bescheiden verwachtingen. Wel goed dat hij niet (veel) in België zal rijden, gelet op de overdreven media-aandacht. Wat hij in zijn categorie deed was bijzonder, maar het verschil in koersen met de profs is immens. (Afstand, rijden in peloton, snelheid, kracht, …) Ik kan mij wel vinden in de reactie van Fondriest. Ik wens hem wel het beste toe, want ik hoop al jaren dat we in België nog eens een renner krijgen die in een ronde mee kan doen bergop. In Nederland kunnen renners die bergop kunnen rijden zich blijkbaar ontwikkelen, in België blijkt dit onmogelijk te zijn.

Titaantje 6 november 2018 om 18:48

Had hem wel in de Ronde van Belgie verwacht, of doet QS daar wederom niet mee ivm startgelden?

girardengo 6 november 2018 om 20:31

Het zou wel leuk zijn als iemand zou nagaan welke nieuwe Merckxen we al gehad hebben. Mijn hypothese: hij komt er niet.

Melkzuur 7 november 2018 om 07:57

Merckx zal hij uiteraard niet evenaren. Maar misschien is een carrière à la Dumoulin wel haalbaar? En daar is natuurlijk niets mis mee.

boenk 9 november 2018 om 01:10

Geen enkele van die nieuwe Merckxen hebben ooit gedaan (of zelfs in de buurt gekomen van) wat Evenepoel heeft gedaan als junior. Niet Vandenbroecke, niet Boasson Hagen, niet Kelderman, Sagan, Kwiatkovski… Ook benieuwd waar die hypothese op gestoeld is. Of je bedoelt misschien je onderbuikgevoel.