Remco Evenepoel laat voor het eerst van zich horen: “Alleen maar vraagtekens, bij iedereen”
foto: Cor Vos
vrijdag 6 oktober 2023 om 08:21

Remco Evenepoel laat voor het eerst van zich horen: “Alleen maar vraagtekens, bij iedereen”

Remco Evenepoel heeft voor het eerst in de hele soap over de fusieplannen van Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step gereageerd op de ontwikkelingen. De Belgische kampioen, die zaterdag een van de favorieten is in de Ronde van Lombardije, zegt bij VTM en HLN van niets te weten. “We krijgen nul informatie. En hebben dus ook geen antwoorden”, aldus Evenepoel.

“We weten gewoon van niks. Ik weet alleen wat jullie weten. Allez, wat jullie schrijven. Op dit moment zijn er alleen maar vraagtekens, bij iedereen. Het enige wat we kunnen doen is afwachten. En hopen dat het goed afloopt. Wat er de komende tien dagen of twee weken op ons afkomt, kunnen we niet inschatten”, vertelt de Belgische kopman, die volgens CEO Patrick Lefevere wel met Jumbo-Visma heeft gesproken en bovendien nog altijd kan rekenen op interesse van INEOS Grenadiers.

‘Er is geen haast bij’
Evenepoel merkt dat het nieuws wel wat doet. “Er heerst een wat rare, beetje warrige sfeer. Sommige mensen gaan daar anders mee om dan anderen”, ziet hij. “Ik weet wat het is om onder druk te moeten presteren. Maar andere jongens hebben die druk nog niet gevoeld, zij hebben er meer moeite mee.”

De drievoudig ritwinnaar in de recente Vuelta a España weet wel dat toegewerkt wordt naar de datum voor de licentie-aanvraag bij de UCI op 16 oktober. “Kijk, het is zo dat je tot en met 31 december overal kan en mag tekenen”, weet Evenepoel. “Er is dus geen haast bij. De winter is nog lang. Maar anderzijds ook niet, hé. Iedereen wil wel zo snel mogelijk zicht op wat er met Soudal Quick-Step gaat gebeuren. Het is bijna vakantie, in die zin zijn de sluimerende vraagtekens absoluut niet fijn.”

‘Redenen om te panikeren en stressen zijn voor na het seizoen’
Maar met Lombardije voor de deur wil hij niet te veel doemdenken. “Ik kan al mijn energie gebruiken voor de koers. Ik ben hier om mijn laatste grote seizoensdoel na te jagen, de Ronde van Lombardije. Daar ben ik meer mee bezig. We moeten doen waar we om bekend staan: zo hard mogelijk rijden en een mooi resultaat proberen na te streven. Er zíjn redenen om te panikeren en te stressen, maar dat houden we beter voor na het seizoen.”

RIDE Magazine
96 Reacties
06-10-2023 08:31
Ik heb natuurlijk geen enkel bewijs, maar dit kan toch niet waar zijn? Evenepoel weet echt wel meer dan hij nu laat weten.
    06-10-2023 08:50
    Het duurt wel erg lang tussen die "letter of intent" en de uiteindelijke fusie. Bakala die wat voortijdig zijn hand heeft overspeeld en er geen rekening mee gehouden had dat Evenepoel misschien zou kunnen 'ontsnappen' vanwege een wat obscure UCI-regel zou één verklaring kunnen zijn...
    06-10-2023 09:14
    Pas op, Evenepoel is misschien wel het gezicht van de ploeg, maar hij is er geen manager, aandeelhouder, of lid van de juridische staff. Hij is gewoon een renner die wat meer talent heeft dan zijn ploegmaten.
    06-10-2023 09:22
    En is dat daarom meer dan wat wij ondertussen ook al gelezen hebben Sies?
    Zolang niks officieel is, zit hij vast bij SQS.
    Dat hij zijn wensen zal uitgeproken hebben indien 'de fusie' er is, zal wel kloppen maar dat betekent niet dat hij garanties gekregen heeft daarover en hij wil natuurlijk ook eerst alles op papier zien staan.
    Pas als alles duidelijk is kan je een keuze maken, en daar heeft hij in principe tijd voor tot eind decmeber.
    06-10-2023 09:33
    Ja, Evenepoel weet ook meer dan wat wij hebben gelezen @SoloSlim. Alsof hij nog geen gesprekken heeft gevoerd met Plugge en\of Bakkala? Zonder Evenepoel is voor Plugge deze hele deal veel minder interessant, dus daar zal echt wel gesproken zijn en dit hele gebeuren gaat alleen maar door als Remco heeft aangegeven open te staan voor het rijden voor de 'fusie' ploeg.
    06-10-2023 09:35
    @sies helemaal mee eens, spelen op dit moment gewoon erg veel dingen die geregeld moeten worden.
    06-10-2023 09:35
    Ik geloof wel dat hij amper info krijgt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij geen plan B heeft klaar liggen bij Ineos...
    06-10-2023 09:41
    Dat er gesprekken geweest zijn hebben we toch ook gelezen.
    Maar dat hij garanties gekregen heeft, zijn loon al vaststaat, dat zijn vast team meemag, .. Dit zal waarschijnlijk nog niet duidelijk zijn. En zolang zijn nieuw contract niet getekend is, kan hij toch niks meer zeggen.
    Of moet hij zijn verlanglijstje delen met ons?
    06-10-2023 09:42
    Nee ik snap ook wel dat hij niet meer KAN zeggen, maar hij doet nu alsof hij helemaal niets weet en nergens in betroken wordt, en dat geloof ik niet! Hij is naast het geld DE reden voor deze onderhandelingen, dus hij weet echt wel behoorlijk wat er speelt.
    06-10-2023 09:47
    Over het proces van een eventuele fusie zal hij waarschijnlijk ook niet zoveel weten, uiteraard heeft hij via zijn pa-manager contacten met ploegen, maar hij zit vast niet aan tafel bij onderhandelingen tussen ploegen/sponsors in die zin is hij ook ‘gewoon’ werknemer. En ook zijn toekomst is afhankelijk van de uitkomst. Dus in die zin zal hij ook niet veel weten. Al het vroegtijdig lekken via diverse bronnen kan een invloed hebben op het hele proces en daardoor is er heel veel onzekerheid voor elke werknemer van de beide ploegen. Dus wellicht is Evenepoel net zo gefrustreerd als iedereen omdat hij wel een klein beetje weet maar verder nauwelijks invloed heeft of het proces zelf en dus ook geen beslissingen kan nemen over zijn eigen toekomst.
    06-10-2023 09:53
    Ik twijfel dat hij DE reden is Sies.
    Plugge zocht een vervanger voor jumbo, en Bakala houdt van de structuur van Visma en ze begonnen te praten.. Dat sommige sponsers er graag REv bijwillen, lijkt me evident. Welke sponser zou hem niet willen?
    06-10-2023 13:37
    Dat er met hem gesproken is en hijnweet wat de plannen met hem zijn betekent nog niet dat hij ook maar enigzins weet wat er gaat gebeuren. Zolang er geen overeenkomst is waarin exact staat hoe eea wordt afgewikkeld is er dus niets bekend. Men onderhandelt nog wat betekent hoe, wat, waar , wie, tegen welke prijs of vergoeding etc. Het kan dus, in theorie, allemaal zomaar afketsen wat onwaarschijnlijk lijkt maar er is nog geen "witte rook".
    06-10-2023 13:41
    Limal, wat is hier obscure aan? Zou vreemd zijn wanneer er ergens nog het tegenovergestelde staat...



    2.15.123 In no case may a rider move to another team before the expiry of the term with his current paying agent as stipulated in the contract - even if that contract does not run its full term - unless he has prior authorisation from the president of the Professional Cycling Council. In the case of a merger between UCI WorldTeams or between a UCI WorldTeam and a UCI ProTeam, the present provision shall apply to riders of the merged entity who have changed paying agent. A rider in breach of this article shall be liable to a fine of between CHF 300 and 100,000. If this breach occurs outside the transfer period, the rider will additionally be suspended for a minimum of one month and a maximum of four months. (text modified on 1.07.11; 1.01.15). https://assets.ctfassets.net/761l7gh5x5an/3zdJc5antr1dA3GYeDKdBu/bef82a9d7336e9b798c364066db92581/2-ROA-20230613-E.pdf. bijdrage van Zuller.
    06-10-2023 13:52
    Whyze Katje heeft het door. Zolang er nog geen overname van de aandelen DecoLef door Blanco is afgerond is formeel REV in dienst bij DecoLef nu geheten team SQS. Verder gaan bij overname rechten en plichten beider zijden over naar nieuwe eigenaar van arbeidscontracten, ook andere contracten omdat de rechten en verplichtingen van en met DecoLef blijven bestaan maar overgaan naar de andere partij. Tenzij zoals meestal bij sponsor overeenkomsten er ontbindende clausules zijn opgenomen. Kan ook mbt een arbeidsovereenkomst maar of diegene die de Evenepoels geadviseerd heeft daar rekening mee heeft gehouden.... Sterker overruled het UCI afspraken die de UCI regels schenden zoals 2.15.123.
    06-10-2023 15:59
    Het is einde "fusie" plan geklapt. Einde alle clicks, einde wilde speculaties alsof er geen fiscale regels of voordelen zijn en de wet niet bestaat. Einde nonsens over van de UCI mag het, wat juist niet zo is 2.15.123
06-10-2023 08:39
Hier op Wielerflits zijn helemaal geen vraagtekens hoor. ;)
    06-10-2023 09:25
    Klopt, de ploegen gaan gewoon fuseren. Weten wij al lang, arme Remco...
    06-10-2023 13:27
    Reken er maar op dat de site na de winter een Rood-Wit kleuren palet omarmt.
    06-10-2023 14:14
    Een overname van alle aandelen is geen fusie. Het ook ippen van het bedrijf in het waardevolle deel en het restant afstoten middels een vergoeding al dan niet en onder andere te bepalen condities is al helemaal geen fusie. Gebleken is dat alles, iedereen overnemen en contracten tot einde overeenkomst uitbetalen te duur uitviel en erg veel gelazer geeft. Vandaar dat PL nu druk is om te kijken of hij snel een doorstart kan maken.


    Betekent dat de DecoLef BV wordt leeggekocht door Blanco vwb de aandelen (een fiscaal juridische gang) en aantal assets in bijkomende overeenkomst achterblijven. De licentiomdat dit die niet overgedaan kan worden en deel personeel. Waarbij vanwege de 100% overname (Bakala verkoopt zonder meer al,zijn aandelen aan Blanco anders komt hij niet van zijn huidige ploeg af en PL wil stoppen zsm en zijn 20% ook verzilveren).
    PL neemt de "lege BV met licentie" over voor een appel en een ei. De licentie mag niet voor 2 Jan 2025 doorverkocht worden, UCI regels, niet binnen 2 jaar datum uitgifte 1 Jan 2023. En neemt de contracten weer over van het restant in zijn " lege" wielerbv waarbij mogelijk Blanco nog wat meegeeft als risico vergoeding en ze van dat gedoe af zijn, en PL is nu bezig met sponsoren tbv garanties voor het komend jaar, jaren, en wanneer die de kosten dekken kan hij melden bij Blanco dat hij eruit is en kan iedereen afronden. Uitgesloten van andere beren op de weg. PL moet in dit geval evengoed de bestaande contracten die dan in Decolef "achterblijven" terugkomen gestand doen en moet daar nu dus zekerheid voor zoeken.

    Volgens die UCI regel 2.15.123 moet nieuwe partij contracten gestand doen maar ook de werknemer. Een bv verkopen mag wat hier gebeurt maar ontstaat er een probleem met de licentie die nutteloos wordt tot 2 Jan 2025. Vandaar dat UCI meldde volgend jaar mogelijk 1 WT ploeg minder.
06-10-2023 09:37
Evenepoel naar Ineos met een paar knechten. De sponsor naar Plugge en Patlef die zijn restploeg houdt en een goed gevulde bankrekening. Roglic naar Bora. Alle kopmannen zo goed als verdeeld. En weer door.
Of is te mooi om waar te zijn?
    06-10-2023 14:18
    Kan alleen wanneer Blanco, Plugge hem toestemming geeft. UCI regel 2.15.123. Of wellicht geeft REV wel aan (weten we niet) dat hij absoluut in ploeg wil met een andere en overduidelijke TdF kopman en niet gemotiveerd is hiermee dat Plugge de afkoopsom van Ineos ontvangt en is het alsnog rond. Maar misschien wil REV nu wel juist heel graag bij Blanco rijden????
06-10-2023 08:46
Remco weet natuurlijk wel meer. Zeker over zijn eigen opties en wie wel of niet zou meekunnen naar waar dan ook. Zijn beslissing is te belangrijk voor het hele verhaal om nog niet betrokken te zijn. Ik geloof wel dat hij nog niks weet over de restantenploeg en dat hij inzit met ploeggenoten en omkadering die achter zouden blijven.
06-10-2023 11:01
De hele wereld: "We hebben geen idee wat er nou precies gaat gebeuren"
Een paar Wielerflitsers: "Ik weet precies hoe het allemaal zit, heb ik op Facebook gelezen"
    06-10-2023 11:08
    LOL en dat is zeker waar want ik heb het gelezen op wielerflits ;-)
    06-10-2023 11:10
    En dan iets serieuzer, het valt mij ook op hoeveel mensen hier zeker van van alles en nog wat zijn, omdat ze het ergens gelezen hebben.
    06-10-2023 12:28
    Ja he, het verzamelde gild van de kapiteins aan wal: ik denk dat we de betweters gewoon moeten laten in hun wereldjes en verder gewoon kritisch afwachten
06-10-2023 08:42
Als hij van niks weet, ben ik wel benieuwd waar hij met Jumbo-Visma over heeft gesproken. Zijn nieuwe auto?
06-10-2023 09:12
Roglic naar Bora samen met trainer van Van Aert en Evenepoel naar Ineos met een aantal ploegmaats.
De advocaten zullen er wel een stokje voor steken, maar ik zou het zeer grappig vinden.
    06-10-2023 09:33
    Het enige waartoe ze Evenepoel kunnen verplichten, is dat hij bij de nieuwe/afgeslankte versie van zijn huidige team blijft, denk ik (want daar heeft hij een contract tot 2026). Ze kunnen hem niet verplichten om over te stappen naar Soudal-Visma. Wel kunnen ze een zo goed mogelijk kader creëeren (deal met Specialized, hoger loon, ideale omkadering) om hem te proberen overtuigen om de overstap toch te maken. Naar Ineos gaan ze hem niet laten gaan, dat lijkt me logisch.
    06-10-2023 09:52
    @Melkzuur. De afgeslankte versie kan Remco niet betalen... Remco rijdt nu rond op het geld van Soudal en als die weg zijn, dan is er geen geld meer om Remco te betalen. Dus die zal sowieso mogen vertrekken. Want Patlev zal hem niet meer kunnen betalen.
    06-10-2023 10:08
    @Melkzuur: zo zit het precies. TJV kan er voor zorgen dat Evenepoel bij de SQS blijft (desnoods door extra geld in SQS te pompen) en niet naar Ineos kan. Ze kunnen ook zijn favoriete knechten laten overstappen naar TJV, maar zonder instemming van Evenepoel gaat hij niet naar TJV. E.e.a. veronderstelt wel dat TJV Evenepoel wil hebben en niet alleen de zak met geld van Soudal.
    06-10-2023 15:32
    @ melkzuur slim bedacht idd. Remco kan straks dus kiezen. Of je blijft bij QSt of we laten je gaan naar Soudal Visma. Zeg het maar Remco. Ineos zeg je ? Nee vriend , dat gaan we niet doen
06-10-2023 09:47
Het is natuurlijk helemaal niet vergezocht dat één van de redenen dat het proces stokt is dat Evenepoel niet mee wil naar de nieuwe ploeg. Het droomscenario voor Evenepoel is dat hij gratis de overstap kan maken naar Ineos, immers sleept hij er zo een veel beter contract uit zonder afkoopsom. Maar Lefevere wil hem niet gratis laten vertrekken omdat dit de fusie minder aantrekkelijk maakt, je hebt gewoon een toprenner minder. Zo houden die belangen elkaar in de houdgreep. En ik vermoed dat dit wordt volgehouden tot Evenepoel tekent bij TJV, of voor enkele miljoenen verkocht wordt. Tot die tijd hangt een verblijf bij het B-team als het zwaard van Damocles boven zijn hoofd.
    06-10-2023 10:04
    Ook Plugge zal toch echt niet willen dat Evenepoel als gevolg van zijn "fusie" volgend jaar met een betere omkadering bij Ineos de strijd met Jonas aan zal gaan. Dan komt TJV er verzwakt uit (zeker met Roglic ook weg) en de concurrentie versterkt. Dan had hij beter nog wat verder gezocht naar andere sponsors... De restploeg kan dan een strategie zijn om van Evenepoel geen vrije renner te maken en hem slechts de keuze te geven tussen blijven bij een nog zwakker QS of verhuizen naar de Vismaploeg. Zoals Melkzuur hierboven ook al zei.
    06-10-2023 10:17
    REV tegen zijn zin aan boord zal Plugge ook niet willen. Misschien hebben ze maanden terug een verkeerde inschatting gemaakt en zit daarom de zaak nu in een impasse.
    06-10-2023 11:33
    Is het intussen niet redelijk duidelijk dat Lefevere niet per se voorstander is van de fusie? Hij had een ploeg én sponsors én een kopman. Die gaat niet voor z'n plezier alle bagger van die B-ploeg over zich heen trekken.
    Dus ik begrijp niet waarom Lefevere een factor zou zijn in de toekomst van Evenepoel. Als Bakala beslist om de sleutels van z'n ploeg aan Plugge te geven is er toch sowieso geen sprake van Evenepoel "gratis te laten vertrekken".
    Verder hoor ik hier toch ook tegenstrijdige berichten over de wens van Evenepoel zelf, vooral Specialized werd hier al uitdrukkelijk genoemd als reden om niet naar Ineos te willen trekken?
    06-10-2023 13:10
    Panache, je slaat de spijker op z'n kop. Zolang er geen sprake is van een juridische fusie of een relevante bedrijfsfusie aangaande overgang bedrijfsonderdelen en personeel, lees arbovk Evenepoel, afkoopwaarde ca 15 milj, zit PL nog op rozen. Hij draagt zijn aandelen niet over, behoudt evt zijn huidige afgeslankte Decolef of doorstart daarvan met Evenepoel, en bijv Van Wilder en Asgreen nog steeds aan boord. Hij blijft dan nog gewoon werkgever. Iig, loopt kennelijk ook nog de regristatieperiode van de UCI ivm oa de continuïteit voor het vlg seizoen voor alle WorldTeams. Nu Soudal en Bakala financieel uitstappen kan het voortbestaan van Quickstep in gevaar komen, ergo het zwaard van Damocles. Relevant is wat er in de letter of intent is afgesproken.

    https://kneppelhout.nl/actueel/arbeidsrecht-en-bedrijfsopvolging/#:~:text=De%20rechtspersoon%20als%20zelfstandige%20entiteit,van%20een%20overgang%20van%20onderneming
    06-10-2023 14:44
    Panache, Lefevre heeft niets te vertellen wat er gebeurt met REV wanneer wat nu speelt Bakala met 80% zijn vetorecht claimt (bemoeit zich normaal niet met de bedrijfsvoering). en zijn aandelen verkoopt aan Blanco.
    Pietspeed slaat echt decolank mis. Mocht REV onder contract DecoLef blijven dan geldt Luxemburgs recht,maar is DecoLef geregistreerd als rechtspersoon. Blanco daarentegen is wel een Nederlandse entiteit. Maar dan nog omdat het sportcontracten betreffen gaan de regels van de UCI voor en die spreken tegen. Verder een betoog van klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. PL is zoals hierboven aangegeven minderheidsaandeelhouder, misschien gaat er een lampje branden. Wat jij denkt over restant houden en doorstart is riducuul. 1. voor PL omdstvhijnalleen met groot risico achterblijft en vooral 2. Omdat dit juridisch en fiscaal niet zo kan en uitermate ongunstig is. Bovendien hij wil juist stoppen en kan nu veel vangen voor zijn aandelen. Een juridische fusie is dit al helemaal niet. Afkoop waarde 15 milj is jouw schatting die nergens op slaat. Patrick zit pas op rozen wanneer het hem lukt de doorstart rond te krijgen en daarna de ploeg te verkopen. Dan vangt hij nu poennvoor zijn aandelen en blijft de vormt hij binnen dezelfde dag (notaris werk mbt aandelen overdracht en onderhavige stukken vd BV die direct erna deels weer doorverkocht worden, eventueel voor 0,0 aan PL die net na eerste transactie (de verkoop vd alle DecoLef aandelen) eigenaar is geworden van de lege BV met licentie en in dus de derde transactie van die dag contracten vh restant overneemt van Blanco bv. Gewoon afspreken we doen het een beetje zus en zo kan niet, moet juridisch degelijk kloppen en ook fiscaal voor ieder.
    Verder bevat zo'n letter of intent een uitgangspunt en mitsen en maten ofwel zegt niets over hoe dit verder moet gaan, wel hoe het kan gaan. Tijdens de onderhandelingen komen vanzelf diverse mitsen en maten bovendrijven waardoor het proces geheel anders kan gaan lopen wat nu het geval is.
    06-10-2023 15:11
    Goed opgemerkt Cochise. PL werd ingehaald door een Bakala die de druppel kreeg die zijn emmer deed overlopen. De druppel, ophef van Patrick Evenepoel deze zomer. En besloot ermee te kappen omdat hij in 2010 nog fors betaald had voor de 80% aandelen en al 8 jaar ca 10 miljoen p.jr bij moet leggen. Ofwel PL werd voor het blok gezet nadat vd Wallen en Plugge met Bakala die zijn boosheid had geventileerd. Hij kan Bakala niet tegenhouden en is dus bijvoeglijk onderwerp.
    PL doet doorstart niet in zijn eentje, dwz financieel zoekt hij voldoende dekking bij sponsoren en dan kan hij door zijn belofte aan personeel inlossen, heeft hij pensioen vrijwel rond want aandelen reeds verkocht (geen fusie) en kan hij de ploeg met licentie verkopen. Klein risico, immers klapt "DecoLef" dan is hij niet persoonlijk aansprakelijk wanneer sponsoren plots niet betalen of er na een jaar niet voldoende zijn. Maar ook grote kans wanneer hij meerjarige dekking krijgt en of ploeg verkopen kan omdat werk personeel dan geregeld is en hij extra vangt wanneer investeerder ploeg koopt, bijvoorbeeld Qatar ; ). vanuit Blanco mag hij mogelijk die licentie zoals via constructie zoals hierboven omschreven deze houden en is dat zijn premie omdat hij Blanco van het restant af helpt. STERKER, nu het schijnt te zijn dat de hele deal niet door kon gaan omdat alles overkopen, niet alleen aandelen maar ook personeel onbetaalbaar en teveel risico was is dit de enige oplossing tenzij Bakala niet meer van Decolef af wil maar dat wil hij zeker en hij krijgt minderheid belang in Blanco.
    Verder, REV wil, kan niet bij PL blijven of beter gesteld terug in de restant bv omdat financieel voor REV het risico te groot is. Immers Bakala die zo'n 10 miljoen p.jr bijlegd is er niet meer en Soudal weg.

    " geen sprake van Evenepoel "gratis te laten vertrekken". Precies.
    Verder wat jij schrijft mbt Specialized zou zomaar kunnen. Bovendien is daar Sagan een veel kleinere kostenpost vh budget geworden en is er dus ruimte REV meer aan hun te binden (pecunia non olet) Geen idee hoe Plugge Cervelo SRAM af gaat kopen. Formeel moet dus ook dat opgelost worden alvorens een contract met Specialized aangegaan kan worden. De Nederlanders kennende hebben die dat al grotendeels in beeld en is het wachten of PL eea rond krijgt, of toch andersom ???
    06-10-2023 15:26
    Een heel verhaal kopoverkop. De huidige situatie dat de fusie kennelijk niet doorgaat bevestigt dat Panache het goed ziet. PL is CEO die in en buiten rechte Decolef vertegenwoordigt binnen zijn wettelijke taken en bevoegdheden. Igv een fusie zal statutair wel een meerderheidsbesluit van de ava, lees Bakala nodig zijn. Ook kan PL afgezet worden, genoeg mogelijke redenen. Wil PL zijn aandelen verzilveren dan moet hij ze verkopen. Aandelenruil met Blanco (kijk nog even via Wikipedia naar de gehele structuur van het Oranjeteam 'conglomeraat') heeft hij financieel niets aan. De waarde zit 'm hoofdzakelijk in de sponsorcontracten en arbovk Evenepoel, beide opzegbaar maar afhankelijk van bedingen evt en te betalen compensaties/ misgelopen inkomsten. Het scenario dat je schets is mss mogelijk maar bovenal speculatief op basis van je veronderstelde kennis van zaken. Of ken je het dossier?
    06-10-2023 15:34
    Waarom het lang duurt. Eerst moeten de aandelen verdeling bepaald worden, wie krijgt hoeveel. Dan moet er met verschillende sponsoren worden overlegd. QSt ploeg moet worden overlegd. Dat kan allemaal niet in paar dagen.
    06-10-2023 16:02
    Het is einde "fusie" plan geklapt. Einde alle clicks, einde wilde speculaties alsof er geen fiscale regels of voordelen zijn en de wet niet bestaat. Einde nonsens over van de UCI mag het, wat juist niet zo is 2.15.123. Jammer was interessant te zien wie hier goed eea in gecgaten heeft en wie wild klokken hoort luiden maar van de klepel geen weet heeft : ) Maar wellicht beter voor het wielrennen in vooral België.
06-10-2023 08:36
Patlef wist van niks en Evenpoel weet van niks. De meeste wielrenners weten sowieso van niks. Tot het tegendeel blijkt
    06-10-2023 09:33
    Wat moet hij dan zeggen. Hij krijgt deze vraag 24 keer op een koersdag te horen. Gewoon Ff niks zeggen is op dit moment het beste en dat is hem van boven echt wel duidelijk aangegeven.
    06-10-2023 12:22
    Tuurlijk kan en mag hij niks zeggen. En daarom is het geen nieuws. En niet waar.
06-10-2023 10:28
Evenepoel is part of the deal. Dus die moet mee. Lampaert is besproken door Van Aert. Vervaeke, Vansevenant en Cattaneo waarschijnlijk ook als persoonlijke knechten. Masnada misschien. Tussen de regels door lezend gaan Van Wilder en Serry in ieder geval niet mee en is Alaphilippe al onder de pannen. Voor Asgreen en Merlier moet het ook niet moeilijk zijn een ploeg te vinden. Landa zal flink balen. Net getekend en nu weer verder zoeken.
06-10-2023 14:25
Oei, geen scoop hier over de afgeblazen fusie!
06-10-2023 09:23
Enige manier waarop dit waar zou kunnen zijn, is als Jumbo-Visma het eigenlijk zelf ook nog niet weet. Lijkt mij ook niet onmogelijk, dat is toch wat Adam Hansen (voorzitter rennersvakbond) zelf ook nog zei op Twitter paar dagen geleden. Gezien Evenepoel en Jumbo-Visma waarschijnlijk pas laatste contact hadden meer dan een week geleden, denk ik niet dat hij de laatste ontwikkelingen heeft (en ook niet dat dit mag aan een renner verteld worden? Het blijft een juridisch gebeuren).
06-10-2023 10:19
Familie Evenepoel is de aanstichter van alles. Ze hebben Bakala aangezet tot actie om te zorgen voor betere renners, anders was hij weg. Ineos is daarvoor benaderd en later is Plugge benaderd. Soudal wilt doorgaan en dat kon alleen met Visma omdat Jumbo uitstapt en Quickstep allang wilt stoppen cq. veel minder wil sponsoren. Evenepoel zeer dubieuze rol
    06-10-2023 11:10
    Quickstep heeft nog een sponsorcontract tot en met 2027 en heeft gisteren nog aan Knack aangegeven dat ze sowieso naamsponsor van 'een' ploeg willen blijven
    https://www.knack.be/sport/wielrennen/quick-step-bevestigt-wij-willen-hoofdsponsor-blijven-maar-van-welke-ploeg/
    06-10-2023 11:38
    Want Evenepoel kon weten dat Bakala fusieplannen op poten zou zetten op het moment dat hij op gesprek gaat met hem? Niet ongewoon toch dat je met de meerderheidsaandeelhouder en grote mecenas van je ploeg gaat praten als het over budgetten gaat?
    06-10-2023 13:26
    "Familie Evenepoel is de aanstichter van alles.[..] Evenepoel zeer dubieuze rol." Op basis van gezond verstand en enig psychologisch inzicht schat ik dit ook zo in.
06-10-2023 10:48
Eén ding is er echt zeker, de media waarin veel gespeculeerd wordt spinnen goed garen bij deze saga.
06-10-2023 13:21
Het zou voor Plugge/Visma best wel eens de gunstigste oplossing kunnen zijn om de zaak een jaar uit te stellen. Dan rijdt Jumbo-Visma nog een jaartje met wat extra steun van Amazon, en blijft Soudal-QS gewoon voortbestaan mét Evenepoel als kopman. Eind 2024 mag dan Soudal alsnog naar Visma-Amazon vertrekken, en hebben de getroffen renners meer gelegenheid om een nieuwe ploeg te vinden. Evenepoel mag dan alsnog gratis of tegen een afkoopsom naar Ineos toe, of mee naar Visma als ie wil.
06-10-2023 14:00
Ik snap niet waarom iemand ook maar iets zou laten lekken over een mogelijke fusie zonder dat je daarvoor eerst een contract met de hoofdrolspeler hebt afgesloten. Dus als er geen contract is met REv, dan kan de bron niet bij JV liggen volgens mi. Dat zou de situatie onnodig complex maken namelijk voor JV. Als er niets getekend is, wie heeft er dan het meeste belang bij om deze informatie over een fusie te lekken? En waarom zou je als er al iets getekend is iets lekken eigenlijk? Misschien wel omdat je de grote redder kunt spelen later door een team met overblijvers op te starten? Ik weet het ook niet, gewoon maar wat gedachten.
06-10-2023 14:20
Geen fusie meer volgens HLN.be
06-10-2023 08:51
Geen actieve herinnering?
06-10-2023 10:22
- [b]Evenepoel[/b] wil niet naar Jumbo-Amazon, maar wel gratis naar INEOS eens de overname rond is. Om dat te beletten wordt er plots gegoocheld met een 'B-team' dat blijft voortbestaan, zodat REV maar 3 opties heeft: Tekenen voor overnameploeg, blijven bij het 'B-team' of vertrekken met gigantische afkoopsom. Mes op de keel.

- [b]Het 'B-team'[/b] kan geen nieuwe hoofdsponsor zoeken, want officieel is er nog een contract met Soudal en je mag maar 2 naamsponsors hebben. Mes op de keel.

- [b]Soudal, Bakala en Specialized[/b] willen niet tekenen bij Jumbo-Amazon zolang Remco niet getekend heeft. Mes op de keel.

- [b]Jumbo-Visma[/b] kan de deal met Amazon niet afronden zolang er geen duidelijkheid is in welke hoedanigheid Soudal aan boord gehesen moet worden. Mes op de keel.

Hebben ze goed gedaan met z'n allen...
    06-10-2023 10:27
    LIjkt me dat Jumbo-Visma in dit scenario geen mes op de eigen keel heeft, maar een optie heeft voor een alternatief. Ze kunnen kiezen om niet met Soudal in zee te gaan en verder te gaan met Amazon. Dat levert niet de gedroomde uitbreiding van het budget op, maar is wel een prima basis.
    06-10-2023 10:33
    Zo gaat dat nu eenmaal in onderhandelingen tussen ploegen en sponsors, er zal heus wel een goede oplossing komen waar iedereen zich kan in terug vinden
    06-10-2023 10:51
    Zij inderdaad het minst van alle partijen, al moeten zij ook 6 plekjes open houden in hun team voor het geval dat, dus ideaal is het ook niet.
    06-10-2023 10:58
    En eigenlijk kan je het zelfs nog verder uitbreiden, want tal van andere teams halen geen versterkingen binnen, omdat ze wachten op goedkope pareltjes die uit de boot vallen bij de overname. Daarmee gepaard gaand alle mindere goden die bang moeten afwachten of ze volgend jaar nog wel een plek in het peloton zullen hebben.

    In het belang van het wielrennen hoop ik eigenlijk dat er zich onverwacht een grote sponsor aandient bij Lefevere, die hele 'overname' laat ontploffen en alle ploegen snelsnel alle renners moeten vastleggen voor volgend jaar. Kopmannen beter gespreid, meer gelijkgeschaalde teams zowel qua budget als kwaliteit, zekerheid voor de renners (en aan een beter loon, want plots meer vraag dan aanbod) en meer koersplezier voor ons als liefhebber gegarandeerd. Niemand een zakcentje teveel opzij liggen?
06-10-2023 08:41
“Ik weet wat het is om onder druk te moeten presteren. Maar andere jongens hebben die druk nog niet gevoeld, zij hebben er meer moeite mee.”

Prachtige uitspraak weer, ik hou van deze man!
    06-10-2023 08:43
    Bedoelt hij niet: 'ik weet wat het is om onder de druk te bezwijken'?
    06-10-2023 08:47
    Pure speculatie van mij: het zou best kunnen dat hij het over zijn jongste ploeggenoten heeft, en over leden van de staf die in onzekerheid verkeren over hun job en die een familie te onderhouden hebben. Dat hij het niet over Alaphilippe heeft lijkt me een zekerheid ;-)
    06-10-2023 09:16
    Hij bedoelt waarschijnlijk dat hij sowieso onder druk staat, los van deze kwestie, en dat zijn ploegmaten nu iderdaad de druk voelen met betrekking tot de voortzetting van hun carrière.
    Er zijn natuurlijk andere manieren om zoiets te zeggen.
    06-10-2023 10:39
    Klopt Sies, zoals tijdens het WK op de weg, het WK tijdrijden, EK tijdrijden, Luik Bastenaken Luik, Vuelta, en nog een 50-tal andere keren.
    06-10-2023 10:49
    mwoah 11, de meeste koersen daarvan deden de groten niet mee, waren ziek, niet fit, ach je weet hoe het zit, diep van binnen. Hij bezwijkt niet onder de druk, maar onder zijn eigen gebaartjes en mentaliteit.
    06-10-2023 13:21
    Uit deze uitspraak blijkt weer eens wat een arrogant balletje die jongen is: geboren met een spiegel voor zijn kop.
    06-10-2023 15:46
    HJ Vliet, met een spiegel voor zijn kop is nu juist niet de uitdrukking.
    06-10-2023 15:57
    Het is einde "fusie" plan geklapt.
06-10-2023 09:02
Denk dat Remco juist degene is die de boel ophoudt. De fusie-onderhandelen zitten vast omdat Remco zijn handtekening niet wil zetten. Die wil naar Ineos zodra het officiëel bekend is geworden dat Roglic bij Bohra getekend heeft.
    06-10-2023 13:05
    Remco is degene om wie het hele drama draait (afgezien van geld). Remco is de manipulator hier.
    06-10-2023 15:50
    HJ Vliet speculeert en hallucineert. De bepalende factoren zijn Vd Wallen, Bakala en Plugge en PL die het restant moet opvangen anders gaat plan niet door want alles overnemen en houden is te duur. Dat is de reden die ook PL deze week naar buiten bracht omdat hij werkgarantie wil regelen voor het restant.
06-10-2023 09:49
Waarom geloof ik dit verhaal niet.
06-10-2023 10:10
Dit is geen fusie maar:
- Lefevre wil eens cashen einde carrière; grootste bewijs is dat hij gewoon een nieuwe ploeg start met de overschot van renners
- Visma zoekt nieuwe cosponsor en Soudal ziet hier kans om met de beste ploeg in zee te gaan

Wat Remco betreft: kans is groot dat die zijn maatje Laurens De Plus gaat opzoeken.
    06-10-2023 15:52
    UCI regel 2.15.123. Beter opletten.
06-10-2023 08:29
Toch wel kwalijk, maar niet verrassend, hoe eerst PatLef(die interne mail bleek flink vol met leugens) en nu Remco hun handen wassen in onschuld. En hoe veel gelegenheid ze daar toe krijgen in de volledig kritiekloze Vlaamse media..

We weten dat Evenepoel al een tijd ontevreden is en weg wil. We weten dat hij lang met Ineos heeft gepraat en mogelijk alsnog daar heen gaat. We weten dat Evenepoel ook al met Jumbo heeft gepraat. We weten dat een gesprek van papa Evenepoel met Bakala de hele aanleiding voor deze soap is.

En dan doen alsof je van niks weet en het ook allemaal zo erg en vervelend vind voor de andere mensen binnen de ploeg. Laat me niet lachen. Uiteindelijk geeft Remco Evenepoel enkel om Remco Evenepoel en wil hij het beste voor zichzelf zonder veel oog te hebben voor de rest.
    06-10-2023 08:39
    Amai, wij weten best wel veel als ik dat zo allemaal lees.
    06-10-2023 08:43
    [i]Edit redactie: Niet doen.[/i]
    06-10-2023 09:54
    Sorry maar tot op dit moment weet nog niemand iets buiten wellicht de mensen die zelf de onderhandelingen voeren en zelfs daar zal wellicht niet iedereen volledig op de hoogte zijn, Wat tot nu toe in de pers is gelekt komt van bronnen waarvan we niet weten hoe betrouwbaar die zijn noch vanuit welk motief ze gelekt hebben. Lekken gebeurd meer dan eens om het proces te beïnvloeden. Dus wat we weten is per saldo dat er iets speelt wat misschien kan leiden tot een fusie of niet.
    06-10-2023 11:53
    Dat Remco Evenepoel zich vooral drukt maakt om Remco Evenepoel en de verdiensten van Remco Evenepoel is niet echt een verrassing he. En ook geen schande trouwens. Het is een beroepsrenner. Hij fietst niet uit liefdadigheid of trouw maar om zijn boterham te verdienen. Deze jongens gaat tot een jaar of 37 mee en dan op pensioen, dan moeten de knaken voor de toekomst wel gegarandeerd zijn. Hij heeft groot gelijk.
    06-10-2023 12:43
    Misschien moet er eens wat consequenter gemodereerd worden. Als iemand kritiek geeft op een andere user (zoals hier Limal), dan verdwijnt dat omdat het "persoonlijk" wordt, maar dat de originele schuimbek-tirade ook volledige op de persoon speelt (in dit geval van een renner), dan blijft het wel staan, terwijl geen van beide inhoudelijk iets bijdraagt.
    06-10-2023 13:00
    Ijdele hoop, Gebruikersnaam. De redactie postte laatst een link naar de huisregels onder een reactie op een reactie om te benadrukken dat commentaar op de persoon niet toegelaten is. De originele post bevatte een manifest tegen één bepaalde renner, dat neerkwam op onvervalst anti-supporteren. Die post bleef gewoon staan, terwijl in diezelfde huisregels toch ook heel duidelijk staat dat anti-supporteren niet toegestaan is. Cherrypicking the houserules, klinkt nog goed eigenlijk, maar op een forum is het best wel irritant.
    06-10-2023 13:34
    Wat weer anti reactie pffff. Maar dat mag natuurlijk hier zolang niet om TJV gaat
    06-10-2023 13:49
    @Whijze Katje - Er is een verschil tussen 'weten' en 'kunnen inschatten'. We weten weinig, maar op basis van alle geruchten en berichten kunnen we wel inschatten dat het om twee dingen draait: het geld van Bakala en de (financiële) carrière van Evenepoel. Die twee zetten de toekomst van het wielrennen op het spel, en Lefevere - die het zaakje moet managen - heeft de grip op het proces verloren.
    06-10-2023 15:21
    MaGarin heeft gewoon gelijk. Remco is in mijn ogen de aanstichter van het hele gebeuren geweest. Door publiekelijk zijn onvrede te uiten over zijn ploeg. Terwijl hij in mijn ogen geen enkele overwinning heeft gemist door zijn zogenaamd zwakke ploeg. Nee, hij is zelf de zwakke broeder gebleken in de afgelopen Vuelta. Maar toen was het kwaad al geschied.

    Maar toch blijven een boel mensen Remco verdedigen, terwijl het toch langzaam maar zeker duidelijk mag zijn dat hij het paard van Troje is binnen QS. Ik hoop dat ze dat binnen de ploeg ook gaan zien. Strik erom, prijskaartje eraan, en een douw geven richting Ineos. Om dan met fatsoenlijke en eerlijke renners opnieuw te gaan bouwen.
    06-10-2023 15:29
    Eens Gebruikersnaam. Verder is de opmerking van gare MaGarin een tirade die nergens op slaat behalve dat Patrick Evenepoel zijn hand zwaar heeft overspeeld en er een oorzaak en gevolg zich nu afspeelt hoewel er al erg veel water in de emmer van Bakala zat, al bijna 100 miljoen euro namelijk en de druppel Patrick E erbij kwam.

    Verder is REV in deze ook slechts werknemer die bij team SQS weliswaar soms het laatste woord had maar in dit spel niet. Natuurlijk is er met hem overlegd maar betekent niet dat wat als plan is voorgesteld dit ook rond is. Wil hij wel echt en hoe reageert Plugge daarop (contact en UCI regel 2.15.123. Hoe zit het met de Specialized deal want schijnt ook medebepalend te zijn toch zeker een factor, hoe zit het met mogelijke "eis" om een andere zaakwaarnemer te nemen of willen ze het gevaar juist dichtbij houden, stukadoor Patrick E. Welke plannen en opties biedt men REV. Klinkt mogelijk vreemd zoals het zaakwaarnemer verhaal maar ook dat is soms een issue bij clubs of teams.


    We weten het gewoon niet. MaGarin ook niet.
    06-10-2023 15:40
    Wouter, je overdrijft. De aanstichter, oorzaak zijn een circa 100 miljoen die Bakala sinds 2010 en met name de laatste 8 jaar investeerde. Hij is niet zomaar rijk geworden. Zijn geld is hobby en mag wat kosten maar uiteindelijk wil hij waarde voor zijn geld. Dwz de eerste investering in 2010 met verwachting op elk jaar voldoende sponsoring zodat er geen geld bij hoeft en dat moest wel.

    Immers geen geld bijstorten had betekent dat onder dreiging faillissement er personeel en paar renners ontslagen moesten worden. Betekent wordt de ploeg nog minder waard en eens wil ook hij wellicht verzilveren. Dat was ook het vooruitzicht met een potentiële Tour winnaar. Echter het ging gestaag omhoog maar er waren goede vooruitzichten. De klimkern werd sterker, toonde zich goed in de Vuelta ook Giro tot door vallen en Corona er weinig overbleef, Landa erbij. Maar toen kwam de druppel Patrick E, en....emmer vol. Optelsom, de doorslag is een onhandige zaakwaarnemer en niet de renner zelf die logisch intern aangaf dat eea beter kan maar dat hij ook bevestigd zag in de Vuelta en komst Landa wat hem hoop gaf bij SQS, maar de schade was al aangericht en gesprekken al op gang gekomen.
    06-10-2023 15:43
    HJ Vliet, de toekomst van het wielrennen op het spel door Evenepoel en Bakala. Serieus?
    Bakala die ondertussen 100 miljoen investeerde.. echt. Hooguit de toekomst van team SQS.
    06-10-2023 16:02
    Het is einde "fusie" plan geklapt. Einde alle clicks, einde wilde speculaties alsof er geen fiscale regels of voordelen zijn en de wet niet bestaat. Einde nonsens over van de UCI mag het, wat juist niet zo is 2.15.123. Jammer was interessant te zien wie hier goed eea in gecgaten heeft en wie wild klokken hoort luiden maar van de klepel geen weet heeft : ) Maar wellicht beter voor het wielrennen in vooral België.
    06-10-2023 21:54
    Benieuwd hoe die kleine uit Schepdaal gaat reageren. Die blijft met zijn karige salaris zitten en gaat geen 3-4 miljoen per jaar meer verdienen.
06-10-2023 10:27
Wat is Remco toch een heerlijke kerel, een wielerwonder, altijd oprecht, recht voor z'n raap, begrip tonend voor anderen, hart voor z'n team, een lieve familie thuis, je gunt hem echt het aller-allerbeste, in zijn carrière, en daarna. Was ie niet ooit ook voetballer, bij psvouw? Die zijn er ook niet slechter op geworden, toen hij daar nog de ballen uit z'n broek speelde. En dan de jaren in de wolfspack, een roedel, iedereen open kaart, daar komen ook die prachtige prestaties de laatste jaren vandaan, natuurlijk. Ploegleider, manager? Nee, de vader van de ploeg, de verzorger, de mantel.
(en de neus van Remco werd langer en langer, net als die van kraam)
    06-10-2023 11:00
    Hopelijk wordt hij zo lang dat je niet meer aan je toetsenbord kan...
    06-10-2023 11:26
    Een duivelsdilemma jap, een duivelsdilemma. Hoe ga je om met een lange neus? We wachten even de reactie van patje op de reactie van rem af.
    06-10-2023 15:13
    De reïncarnatie van de huisschilder, Michelangelo, Amai. Neem nog een slokje absint.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine