Remco Evenepoel laat voor het eerst van zich horen: “Alleen maar vraagtekens, bij iedereen”
Remco Evenepoel heeft voor het eerst in de hele soap over de fusieplannen van Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step gereageerd op de ontwikkelingen. De Belgische kampioen, die zaterdag een van de favorieten is in de Ronde van Lombardije, zegt bij VTM en HLN van niets te weten. “We krijgen nul informatie. En hebben dus ook geen antwoorden”, aldus Evenepoel.
“We weten gewoon van niks. Ik weet alleen wat jullie weten. Allez, wat jullie schrijven. Op dit moment zijn er alleen maar vraagtekens, bij iedereen. Het enige wat we kunnen doen is afwachten. En hopen dat het goed afloopt. Wat er de komende tien dagen of twee weken op ons afkomt, kunnen we niet inschatten”, vertelt de Belgische kopman, die volgens CEO Patrick Lefevere wel met Jumbo-Visma heeft gesproken en bovendien nog altijd kan rekenen op interesse van INEOS Grenadiers.
‘Er is geen haast bij’
Evenepoel merkt dat het nieuws wel wat doet. “Er heerst een wat rare, beetje warrige sfeer. Sommige mensen gaan daar anders mee om dan anderen”, ziet hij. “Ik weet wat het is om onder druk te moeten presteren. Maar andere jongens hebben die druk nog niet gevoeld, zij hebben er meer moeite mee.”
De drievoudig ritwinnaar in de recente Vuelta a España weet wel dat toegewerkt wordt naar de datum voor de licentie-aanvraag bij de UCI op 16 oktober. “Kijk, het is zo dat je tot en met 31 december overal kan en mag tekenen”, weet Evenepoel. “Er is dus geen haast bij. De winter is nog lang. Maar anderzijds ook niet, hé. Iedereen wil wel zo snel mogelijk zicht op wat er met Soudal Quick-Step gaat gebeuren. Het is bijna vakantie, in die zin zijn de sluimerende vraagtekens absoluut niet fijn.”
‘Redenen om te panikeren en stressen zijn voor na het seizoen’
Maar met Lombardije voor de deur wil hij niet te veel doemdenken. “Ik kan al mijn energie gebruiken voor de koers. Ik ben hier om mijn laatste grote seizoensdoel na te jagen, de Ronde van Lombardije. Daar ben ik meer mee bezig. We moeten doen waar we om bekend staan: zo hard mogelijk rijden en een mooi resultaat proberen na te streven. Er zíjn redenen om te panikeren en te stressen, maar dat houden we beter voor na het seizoen.”
Zolang niks officieel is, zit hij vast bij SQS.
Dat hij zijn wensen zal uitgeproken hebben indien 'de fusie' er is, zal wel kloppen maar dat betekent niet dat hij garanties gekregen heeft daarover en hij wil natuurlijk ook eerst alles op papier zien staan.
Pas als alles duidelijk is kan je een keuze maken, en daar heeft hij in principe tijd voor tot eind decmeber.
Maar dat hij garanties gekregen heeft, zijn loon al vaststaat, dat zijn vast team meemag, .. Dit zal waarschijnlijk nog niet duidelijk zijn. En zolang zijn nieuw contract niet getekend is, kan hij toch niks meer zeggen.
Of moet hij zijn verlanglijstje delen met ons?
Plugge zocht een vervanger voor jumbo, en Bakala houdt van de structuur van Visma en ze begonnen te praten.. Dat sommige sponsers er graag REv bijwillen, lijkt me evident. Welke sponser zou hem niet willen?
2.15.123 In no case may a rider move to another team before the expiry of the term with his current paying agent as stipulated in the contract - even if that contract does not run its full term - unless he has prior authorisation from the president of the Professional Cycling Council. In the case of a merger between UCI WorldTeams or between a UCI WorldTeam and a UCI ProTeam, the present provision shall apply to riders of the merged entity who have changed paying agent. A rider in breach of this article shall be liable to a fine of between CHF 300 and 100,000. If this breach occurs outside the transfer period, the rider will additionally be suspended for a minimum of one month and a maximum of four months. (text modified on 1.07.11; 1.01.15). https://assets.ctfassets.net/761l7gh5x5an/3zdJc5antr1dA3GYeDKdBu/bef82a9d7336e9b798c364066db92581/2-ROA-20230613-E.pdf. bijdrage van Zuller.
Betekent dat de DecoLef BV wordt leeggekocht door Blanco vwb de aandelen (een fiscaal juridische gang) en aantal assets in bijkomende overeenkomst achterblijven. De licentiomdat dit die niet overgedaan kan worden en deel personeel. Waarbij vanwege de 100% overname (Bakala verkoopt zonder meer al,zijn aandelen aan Blanco anders komt hij niet van zijn huidige ploeg af en PL wil stoppen zsm en zijn 20% ook verzilveren).
PL neemt de "lege BV met licentie" over voor een appel en een ei. De licentie mag niet voor 2 Jan 2025 doorverkocht worden, UCI regels, niet binnen 2 jaar datum uitgifte 1 Jan 2023. En neemt de contracten weer over van het restant in zijn " lege" wielerbv waarbij mogelijk Blanco nog wat meegeeft als risico vergoeding en ze van dat gedoe af zijn, en PL is nu bezig met sponsoren tbv garanties voor het komend jaar, jaren, en wanneer die de kosten dekken kan hij melden bij Blanco dat hij eruit is en kan iedereen afronden. Uitgesloten van andere beren op de weg. PL moet in dit geval evengoed de bestaande contracten die dan in Decolef "achterblijven" terugkomen gestand doen en moet daar nu dus zekerheid voor zoeken.
Volgens die UCI regel 2.15.123 moet nieuwe partij contracten gestand doen maar ook de werknemer. Een bv verkopen mag wat hier gebeurt maar ontstaat er een probleem met de licentie die nutteloos wordt tot 2 Jan 2025. Vandaar dat UCI meldde volgend jaar mogelijk 1 WT ploeg minder.
Of is te mooi om waar te zijn?
Een paar Wielerflitsers: "Ik weet precies hoe het allemaal zit, heb ik op Facebook gelezen"
De advocaten zullen er wel een stokje voor steken, maar ik zou het zeer grappig vinden.
Dus ik begrijp niet waarom Lefevere een factor zou zijn in de toekomst van Evenepoel. Als Bakala beslist om de sleutels van z'n ploeg aan Plugge te geven is er toch sowieso geen sprake van Evenepoel "gratis te laten vertrekken".
Verder hoor ik hier toch ook tegenstrijdige berichten over de wens van Evenepoel zelf, vooral Specialized werd hier al uitdrukkelijk genoemd als reden om niet naar Ineos te willen trekken?
https://kneppelhout.nl/actueel/arbeidsrecht-en-bedrijfsopvolging/#:~:text=De%20rechtspersoon%20als%20zelfstandige%20entiteit,van%20een%20overgang%20van%20onderneming
Pietspeed slaat echt decolank mis. Mocht REV onder contract DecoLef blijven dan geldt Luxemburgs recht,maar is DecoLef geregistreerd als rechtspersoon. Blanco daarentegen is wel een Nederlandse entiteit. Maar dan nog omdat het sportcontracten betreffen gaan de regels van de UCI voor en die spreken tegen. Verder een betoog van klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. PL is zoals hierboven aangegeven minderheidsaandeelhouder, misschien gaat er een lampje branden. Wat jij denkt over restant houden en doorstart is riducuul. 1. voor PL omdstvhijnalleen met groot risico achterblijft en vooral 2. Omdat dit juridisch en fiscaal niet zo kan en uitermate ongunstig is. Bovendien hij wil juist stoppen en kan nu veel vangen voor zijn aandelen. Een juridische fusie is dit al helemaal niet. Afkoop waarde 15 milj is jouw schatting die nergens op slaat. Patrick zit pas op rozen wanneer het hem lukt de doorstart rond te krijgen en daarna de ploeg te verkopen. Dan vangt hij nu poennvoor zijn aandelen en blijft de vormt hij binnen dezelfde dag (notaris werk mbt aandelen overdracht en onderhavige stukken vd BV die direct erna deels weer doorverkocht worden, eventueel voor 0,0 aan PL die net na eerste transactie (de verkoop vd alle DecoLef aandelen) eigenaar is geworden van de lege BV met licentie en in dus de derde transactie van die dag contracten vh restant overneemt van Blanco bv. Gewoon afspreken we doen het een beetje zus en zo kan niet, moet juridisch degelijk kloppen en ook fiscaal voor ieder.
Verder bevat zo'n letter of intent een uitgangspunt en mitsen en maten ofwel zegt niets over hoe dit verder moet gaan, wel hoe het kan gaan. Tijdens de onderhandelingen komen vanzelf diverse mitsen en maten bovendrijven waardoor het proces geheel anders kan gaan lopen wat nu het geval is.
PL doet doorstart niet in zijn eentje, dwz financieel zoekt hij voldoende dekking bij sponsoren en dan kan hij door zijn belofte aan personeel inlossen, heeft hij pensioen vrijwel rond want aandelen reeds verkocht (geen fusie) en kan hij de ploeg met licentie verkopen. Klein risico, immers klapt "DecoLef" dan is hij niet persoonlijk aansprakelijk wanneer sponsoren plots niet betalen of er na een jaar niet voldoende zijn. Maar ook grote kans wanneer hij meerjarige dekking krijgt en of ploeg verkopen kan omdat werk personeel dan geregeld is en hij extra vangt wanneer investeerder ploeg koopt, bijvoorbeeld Qatar ; ). vanuit Blanco mag hij mogelijk die licentie zoals via constructie zoals hierboven omschreven deze houden en is dat zijn premie omdat hij Blanco van het restant af helpt. STERKER, nu het schijnt te zijn dat de hele deal niet door kon gaan omdat alles overkopen, niet alleen aandelen maar ook personeel onbetaalbaar en teveel risico was is dit de enige oplossing tenzij Bakala niet meer van Decolef af wil maar dat wil hij zeker en hij krijgt minderheid belang in Blanco.
Verder, REV wil, kan niet bij PL blijven of beter gesteld terug in de restant bv omdat financieel voor REV het risico te groot is. Immers Bakala die zo'n 10 miljoen p.jr bijlegd is er niet meer en Soudal weg.
" geen sprake van Evenepoel "gratis te laten vertrekken". Precies.
Verder wat jij schrijft mbt Specialized zou zomaar kunnen. Bovendien is daar Sagan een veel kleinere kostenpost vh budget geworden en is er dus ruimte REV meer aan hun te binden (pecunia non olet) Geen idee hoe Plugge Cervelo SRAM af gaat kopen. Formeel moet dus ook dat opgelost worden alvorens een contract met Specialized aangegaan kan worden. De Nederlanders kennende hebben die dat al grotendeels in beeld en is het wachten of PL eea rond krijgt, of toch andersom ???
https://www.knack.be/sport/wielrennen/quick-step-bevestigt-wij-willen-hoofdsponsor-blijven-maar-van-welke-ploeg/
- [b]Het 'B-team'[/b] kan geen nieuwe hoofdsponsor zoeken, want officieel is er nog een contract met Soudal en je mag maar 2 naamsponsors hebben. Mes op de keel.
- [b]Soudal, Bakala en Specialized[/b] willen niet tekenen bij Jumbo-Amazon zolang Remco niet getekend heeft. Mes op de keel.
- [b]Jumbo-Visma[/b] kan de deal met Amazon niet afronden zolang er geen duidelijkheid is in welke hoedanigheid Soudal aan boord gehesen moet worden. Mes op de keel.
Hebben ze goed gedaan met z'n allen...
In het belang van het wielrennen hoop ik eigenlijk dat er zich onverwacht een grote sponsor aandient bij Lefevere, die hele 'overname' laat ontploffen en alle ploegen snelsnel alle renners moeten vastleggen voor volgend jaar. Kopmannen beter gespreid, meer gelijkgeschaalde teams zowel qua budget als kwaliteit, zekerheid voor de renners (en aan een beter loon, want plots meer vraag dan aanbod) en meer koersplezier voor ons als liefhebber gegarandeerd. Niemand een zakcentje teveel opzij liggen?
Prachtige uitspraak weer, ik hou van deze man!
Er zijn natuurlijk andere manieren om zoiets te zeggen.
- Lefevre wil eens cashen einde carrière; grootste bewijs is dat hij gewoon een nieuwe ploeg start met de overschot van renners
- Visma zoekt nieuwe cosponsor en Soudal ziet hier kans om met de beste ploeg in zee te gaan
Wat Remco betreft: kans is groot dat die zijn maatje Laurens De Plus gaat opzoeken.
We weten dat Evenepoel al een tijd ontevreden is en weg wil. We weten dat hij lang met Ineos heeft gepraat en mogelijk alsnog daar heen gaat. We weten dat Evenepoel ook al met Jumbo heeft gepraat. We weten dat een gesprek van papa Evenepoel met Bakala de hele aanleiding voor deze soap is.
En dan doen alsof je van niks weet en het ook allemaal zo erg en vervelend vind voor de andere mensen binnen de ploeg. Laat me niet lachen. Uiteindelijk geeft Remco Evenepoel enkel om Remco Evenepoel en wil hij het beste voor zichzelf zonder veel oog te hebben voor de rest.
Maar toch blijven een boel mensen Remco verdedigen, terwijl het toch langzaam maar zeker duidelijk mag zijn dat hij het paard van Troje is binnen QS. Ik hoop dat ze dat binnen de ploeg ook gaan zien. Strik erom, prijskaartje eraan, en een douw geven richting Ineos. Om dan met fatsoenlijke en eerlijke renners opnieuw te gaan bouwen.
Verder is REV in deze ook slechts werknemer die bij team SQS weliswaar soms het laatste woord had maar in dit spel niet. Natuurlijk is er met hem overlegd maar betekent niet dat wat als plan is voorgesteld dit ook rond is. Wil hij wel echt en hoe reageert Plugge daarop (contact en UCI regel 2.15.123. Hoe zit het met de Specialized deal want schijnt ook medebepalend te zijn toch zeker een factor, hoe zit het met mogelijke "eis" om een andere zaakwaarnemer te nemen of willen ze het gevaar juist dichtbij houden, stukadoor Patrick E. Welke plannen en opties biedt men REV. Klinkt mogelijk vreemd zoals het zaakwaarnemer verhaal maar ook dat is soms een issue bij clubs of teams.
We weten het gewoon niet. MaGarin ook niet.
Immers geen geld bijstorten had betekent dat onder dreiging faillissement er personeel en paar renners ontslagen moesten worden. Betekent wordt de ploeg nog minder waard en eens wil ook hij wellicht verzilveren. Dat was ook het vooruitzicht met een potentiële Tour winnaar. Echter het ging gestaag omhoog maar er waren goede vooruitzichten. De klimkern werd sterker, toonde zich goed in de Vuelta ook Giro tot door vallen en Corona er weinig overbleef, Landa erbij. Maar toen kwam de druppel Patrick E, en....emmer vol. Optelsom, de doorslag is een onhandige zaakwaarnemer en niet de renner zelf die logisch intern aangaf dat eea beter kan maar dat hij ook bevestigd zag in de Vuelta en komst Landa wat hem hoop gaf bij SQS, maar de schade was al aangericht en gesprekken al op gang gekomen.
Bakala die ondertussen 100 miljoen investeerde.. echt. Hooguit de toekomst van team SQS.
(en de neus van Remco werd langer en langer, net als die van kraam)