Remco Evenepoel laat niet in zijn kaarten kijken: “Bekijk het echt dag per dag”

dinsdag 30 augustus 2022 om 12:30
Remco Evenepoel laat niet in zijn kaarten kijken: “Bekijk het echt dag per dag”

foto: Cor Vos

Interview

Remco Evenepoel, na negen etappes de trotse leider in de Vuelta a España, blikte op de tweede rustdag tijdens een persconferentie alvast vooruit naar de komende weken. Online, wel te verstaan. En onder grote belangstelling. “Alles wat we in deze Vuelta al hebben gedaan, moeten we de volgende twee weken herhalen”, klinkt het.

Castelli

De ploeg heeft nog nooit een grote ronde gewonnen, het is iets nieuws. Hoe ga je daarmee om? 
“De ploeg is sterk en we hebben het vertrouwen. Het is iets nieuw, zoals je zegt. Het is wat dat betreft een ontdekkingstocht. We doen gewoon ons best, elke dag weer. Het was een zware week met veel klimkilometers, het was echt brutal, Maar we waren er als ploeg. We waren gefocust en klaar voor de uitdaging. Het is zaak om die mentaliteit te behouden. Alles wat we al hebben gedaan in deze ronde, moeten we de komende twee weken herhalen.”

Durf je nu te zeggen: ik ga vol voor winst? Of is er nog twijfel? 
“We gaan het dag per dag bekijken. Ik weet het niet… Ik kan nu nog niks zeggen over de derde week. Als ik goede benen heb, dan is dat prima. Als ik die niet heb, dan is dat natuurlijk minder, maar ik bekijk het echt dag per dag. Er is nu iets meer afwisseling qua etappes. De vermoeidheid stapelt zich bij iedereen op. Ik hoop goed te herstellen om dan vervolgens klaar te zijn voor de weekendetappes. In de derde week is het een beetje hetzelfde verhaal, maar dat is nog ver weg.”

In de eerste bergritten vroeg je niemand om over te nemen? Blijf je zo koersen? 
“Ik heb dat wel gevraagd, maar Enric (Mas, zijn voorlopig grootste concurrent, red.) wilde niet overnemen. De ploeg heeft me ingefluisterd om kalm te blijven, ook als ze niet willen meewerken. Dat heb ik dan ook gedaan in de eerste bergritten. Ik vermoed dat er in de komende etappes wel teams zullen zijn die voor ritzeges gaan of hun klassement willen behouden, en ons zo wel willen bijstaan.”

Even over de tijdrit van morgen. Kun je die vergelijken met de tijdrit die je won in de Volta ao Algarve? 
“De afstand komt overeen, maar het parcours is niet te vergelijken. Het is morgen zo goed als vlak, buiten een klimmetje van een kilometer in de laatste drie kilometer. Dat kan het wel heel erg zwaar maken, aangezien je benen na dertig minuten afzien al vol lactaat zitten. Ik ken het parcours heel erg goed, heb het al vaak verkend op training. Ik hoop dat er wat tegenwind staat, maar ook weer niet te veel.”

Evenepoel maakte zondag nog erg veel indruk bergop – foto: Cor Vos

Hoe voel je je fysiek. Ben je verrast door het verschil dat je al hebt gemaakt? 
“Ja, toch wel. Ik had wel elke dag goed herstelde benen en we wisten ook welke ritten belangrijk waren om verschil te maken. Dat laatste heb ik ook kunnen doen. Het was de beste manier om de rustdag in te gaan. Je kunt dat overigens niet echt plannen, maar beter zo dan dat je op twee of drie minuten staat in het klassement.”

Vorig jaar was je vermoeid in de Giro. Hoe fris ben je nu nog? 
“Ik ga niet liegen, het was een zware week en de rustdag komt als geroepen. Het was zwaar, ook qua weersomstandigheden. Het ging van warm en vochtig naar regen en kou. Dat heeft er ingehakt. Ik ben dus blij met de rustdag. Na de tijdrit volgt er een vlakke rit met de nodige wind. Ik hoop niet dat we dan veel actie gaan zien en ik het als een soort van rustdag kan gebruiken. Vrijdag hoop ik ook wat verder te herstellen, maar de kilometers en uren kruipen nu wel in de benen. Het is overigens wel normaal dat ze nu wat zwaarder aanvoelen.”

Hoe benader je twee extra concurrenten: de hitte en corona? 
“Ik probeer ze niet te zien als rivalen, want anders gaat dat in het kopje meespelen. Maar we zijn zo voorzichtig mogelijk. Covid is een vreemd beestje. Zelfs op de rollen na de finish draag ik een masker als voorzorgsmaatregel. Ook voor de warmte nemen we zoveel mogelijk maatregelen. We doen ons best voor alles.”

Vooraf was een top 10-notering en ritwinst het doel. En nu?
“Ik verander mijn doel niet. Ik beschouw dit als mijn eerste grote ronde. Je kunt me niet vergelijken met de renner in de Giro van vorig jaar. Ik wil graag nog eens benadrukken dat ritwinst echt mijn grote doel is. De leiderstrui is geweldig, dat is echt een droom. Maar ik droom ook van etappewinst en ik hoop dat ik er morgen in de tijdrit in slaag.”

Nog even over de rode trui. Maakt het emoties los?
“Phil (perschef Phil Lowe, red.) kijkt er liever naar dan ik (lacht). Al heeft hij liever een andere kleur… Nee, het maakt me niet emotioneel, maar het geeft wel een gevoel van trots. Je moet dat verdienen, je moet ervoor werken. Het is speciaal om dat shirt te dragen in de ploegbus, hopelijk kan ik dat binnen een paar weken thuis ook doen. Maar dat is nog ver weg.”

foto: Cor Vos

Julian Alaphilippe beschikt binnen de ploeg over veel ervaring. Vertel eens iets over zijn rol en die van de andere ploegmaats. 
“In de echte bergritten hebben we onze sterkte getoond. Dit is een andere versie van de Wolfpack. Normaal hebben we er een in het klassieke voorjaar, nu in een grote ronde. Dries (Devenyns, red.) heeft de meeste ervaring, maar dat is meer op het gebied van plaspauzes en het halen van bidonnen en etenszakjes. Op het gebied van positioneren in een finale is Julian de belangrijkste man. Ik zit echt in een zetel achter hem.

Om dat allemaal te doen in de regenboogtrui… Dat heb ik nog niet veel wereldkampioenen zien doen. Alle ploegmaats zijn gewoon superbelangrijk voor mij, dat weten ze ook. Zowel op als naast de fiets. Het is gewoon een heel speciale ploeg. We zaten zaterdag bijvoorbeeld nog met vier renners bij elkaar op de slotklim. Ik hoop dat we zo kunnen voortdoen.”

Dit artikel delen:

41 Reacties

wielerlover 29 augustus 2022 om 16:54

Zo eerlijk en straight forward hij soms is over zijn ambities, dat is hij ook over z’n vermoeidheid. Interessant wel.

16
Stijn Lemmens 29 augustus 2022 om 16:55

Huphup Remco

Mooi interview

6
Dikke Vrouw 29 augustus 2022 om 17:02

Geweldig toch dit

4
Cochise 29 augustus 2022 om 19:34

Leuk interview! Ook daar duidelijk stappen gezet. Eerlijk maar niet arrogant.
Ik mis wel het stukje dat in andere media wel te lezen valt waar hij beklemtoont hoeveel hard en specifiek trainingswerk hier aan vooraf is gegaan. Niet dat de Pogacars en Vingegaards er niets voor moeten doen maar hij beseft wel dat hij er met talent alleen niet komt. Ook een beetje een bevestiging van voorgaande interviews over momenten waarop het er niet uitkwam (Valencia, Zwitserland) waarbij werd verwezen naar de voorbereiding (die bewust of onbewust niet de juiste bleek voor die specifieke koersen). Ook ik hechtte toen weinig geloof aan het idee van hem en zijn entourage dat hij beter kon op lange en/of steile beklimmingen als hij er zich meer op zou gaan toeleggen wanneer dat aan de orde was. Nu alleen hopen dat deze voorbereiding hem ook 3 weken op niveau kan houden, dan zou de voorlopige pluim voor Pelgrim een hele grote worden.

3
Stabanger 30 augustus 2022 om 14:04

hij zei “ik heb mijn trainer meermaals vervloekt” een van de voorbije dagen :p

0
Wheely 29 augustus 2022 om 21:19

Petje af voor hoe ze de ket hebben klaargestoomd voor deze Vuelta, zowel fysiek als mentaal. Hier zit een goed team achter, credits aan Koen Pelgrim en de rest.

3
Romāns Vainšteins 29 augustus 2022 om 21:50

Niet normaal idd. Dat van die ‘elke berg die ik ga zien wordt een verrassing’ is toch lastig te geloven. Die rijden hier al vanaf San Sebastian rond joh.

-3
Stabanger 30 augustus 2022 om 14:06

dat denk ik ook

0
Skywalker 29 augustus 2022 om 17:23

Het is inderdaad een andere renner dan met de Giro vorig jaar. Op fysiek vlak, maar vooral op mentaal vlak. Dat merk je in zijn interviews. Is steeds meer veranderd van een voetballer in een wielrenner in zijn spreken.

2
Mooie Sjors 29 augustus 2022 om 17:30

Jammer eigenlijk. ‘Morgen kan er niks gebeuren…’ Dat zijn de quotes die leven in de brouwerij brengen, daarvoor kijken de mensen. Niet voor voorzichtige eenheidsworst.

-5
Baroudeur Baroudeur 29 augustus 2022 om 17:31

Hoop toch dat er nog wat van die voetballer in zit. Af en toe een forse uitspraak brengt alleen wat meer sfeer in de keet.

0
snuutje 29 augustus 2022 om 17:09

Ayuso wordt nog een gevaarlijke klant!

1
Dikke Vrouw 29 augustus 2022 om 17:11

Doe effe normaal

1
Eljorro 29 augustus 2022 om 19:01

Voor plek 2?

2
Dikke Vrouw 29 augustus 2022 om 19:38

Of voor beste spanjool

0
Klaas Foppen 29 augustus 2022 om 17:23

Zijn mindset is heel goed op moment, hij kan terugvallen dat kan uiteindelijk altijd met iedereen, maar ik denk dat hij dit 3 weken vol gaat houden.

1
Mystieke_Monnik 29 augustus 2022 om 18:47

Inderdaad prachtig wat Flipje allemaal laat zien deze ronde. Zie een Sagan of Gilbert dat niet zo snel doen.

1
Eljorro 29 augustus 2022 om 19:04

Dan noem je ook precies 2 renners waar niemand het van zou verwachten.

-2
Gibo 29 augustus 2022 om 20:12

Gilbert heeft in de tour toch ook kilometers op kop gereden voor ewan.

5
Dikke Vrouw 29 augustus 2022 om 21:02

En sagan deed dat voor contedor , nou flipje doet dit ook niet zo maar draait zich lekker warm om terug wereld kampioen te worden !!

1
poeskescherens 29 augustus 2022 om 19:17

ik verwacht nog steeds niets meer dan een ritwinst en een top-10 plek, en dan is deze Vuelta (in combinatie met een al absurd goed seizoen) geslaagd. Maar in dat hoofd zal natuurlijk de eindwinst lonken, maar hij heeft niet gek veel marge. Daarna: Corona, samenwerkende ploegen, slechte dag, vallen etc. Als hij dit wint dan is hij wel definitief binnen.

0
ThorHushovd 30 augustus 2022 om 11:46

Hij heeft niet veel marge zeg je… nou de ritwinst van vandaag zet de tegenstand op bijna 3 minuten voor Roglic en richting 4,5 minuut voor Mas. Dus dat kun je niet weinig marge noemen. Neemt niet weg dat hij er nog door kan zakken en tijd verliezen et cetera, maar dan is top 5 nog altijd realistisch waarschijnlijk. Dus ik zie die top 10 met behoorlijke zekerheid tegemoet.

1
De zeekomkommer van Zevenbergen 30 augustus 2022 om 12:04

Vooraf was vooral de vraag of hij serieus mee zou kunnen doen in een grote ronde. Die vraag is wat mij betreft inmiddels wel beantwoord met ja. Welke plek in het klassement hij ook zal hebben uiteindelijk.

1
ProScoritoManager 30 augustus 2022 om 13:31

@zeekomkommer
Is dat geen vraag die je aan het eind van de ronde pas kan beantwoorden? Mocht straks blijken dat hij a la Yates in die befaamde Giro alles tot nu toe op/over de limiet heeft gedaan, hij er volledig doorheen zakt onderweg naar Sierra Nevada en een half uur aan zijn broek krijgt, dan kun je toch moeilijk zeggen dat hij serieus meedoet voor het klassement deze ronde?
Nou krijg ik die indruk niet hoor, maar je kunt het ook niet uitsluiten.

1
De zeekomkommer van Zevenbergen 30 augustus 2022 om 19:46

Wat ik meer bedoelde is dat hij in elk geval in de bergritten tot nu toe laat zien dit ook te kunnen. Daar waren vooraf wel wat twijfels over. Er doorheen zakken kan inderdaad zeker nog, maar net als jij zie ik het vooralsnog niet gebeuren.

1
Mooie Sjors 29 augustus 2022 om 20:25

7 w/kilo RATATATA!

0
Dikke Vrouw 29 augustus 2022 om 21:07

Wat zwam je …

-1
Mooie Sjors 29 augustus 2022 om 21:12

Remco die de watts afvuurt.

1
Dikke Vrouw 29 augustus 2022 om 21:15

Dat is voor morgen:) rem gaat ze allemaal degraderen enkel onze primoz kan nog wat bij blijven geloof ik

0
Cochise 29 augustus 2022 om 21:16

Wat was het 6,58 over 30′ en 6,85 over 12′?

0
Stabanger 30 augustus 2022 om 14:05

zelfs Wellens kan 7.03 voor 10′

0
Marlin 30 augustus 2022 om 10:54

Je zag al op het einde van de loeizware klim dat Evenepoel voor het eerst deze Vuelta kraakte. Ik heb nog eens de beelden terug bekeken. Op een bepaald moment had Evenepoel bijna 1 minuut voorsprong op de drie achtervolgers. Toch als we de tijdswaarnemingen mogen geloven. Roglic volgde iets verderop, dus op een goede minuut. Terwijl Evenepoel de laatste honderden meters aan het harken was, eindigde Ayuso als een kanonskogel. Wat we ook op de aankomstbeelden zagen. Ayuso nam dus zo’n 25 seconden terug op amper 1 km. Ook de andere achtervolgers namen tussen de 10 en 15 seconden terug op het einde. Nu kan het wel zijn dat Evenepoel iets te vroeg versnelde, en daardoor zichzelf tegenkwam op deze uitermate zware klim. Gaat Evenepoel wat later aan, dan kan hij zijn inspanning misschien bijna tot het einde doortrekken. Maar dat geldt natuurlijk ook voor de concurrenten. Die zouden uiteindelijk minder tijd verloren hebben, maar ook geen of minder tijd teruggenomen hebben op Evenepoel op het allerlaatste. Qua tijdsverschillen zou er uiteindelijk weinig verschil geweest zijn indien Evenepoel vroeger of later zijn aanval plaatste. Maar het zegt wel iets over het vermogen van Evenepoel om heel lang op een steile klim het tempo aan te houden. Misschien putten de concurrenten daar moed uit. Wel leek Evenepoel nog vrij snel gerecupereerd te zijn van zijn inspanning. Dus ja, wachten op zijn prestatie tijdens de tijdrit om een prognose te maken voor de volgende bergritten. Maar ik vrees dat het voor Evenepoel moeilijk wordt tijdens de tweede Vueltahelft.

0
Krist The Vanma 30 augustus 2022 om 11:09

Denk niet alleen dat het je vreest, maar dat je het hoopt ook.
De tijdswaarnemingen waren hopeloos, in die laatste bergrit.

1
ken dcq 30 augustus 2022 om 11:23

Bwa Marlin, ik vind je aannames niet helemaal correct:
– Als ze al een hoger tempo hadden, Ayuso was met Rodriguez onderweg dus dan is het tempo ook wat hoger dan als ze alleen zouden rijden.
– Op twee kilometer hing Roglic nog maar op veertig seconden. Dus dan gaat Ayuso nog dichter hebben gezeten want die reed toen met Rodriguez tussen Roglic en Mas in, als Ayuso dan op 34seconden strand van Evenepoel gaat die laatste toch niet al teveel verval hebben gehad op het laatste stuk.
– Kraken is in mijn beleving volledig erdoor zitten en niet je tempo wat minderen :-p

1
samsys 30 augustus 2022 om 12:52

Kraken terwijl je wegrijdt van alles en iedereen, en niet zomaar een beetje, misschien is dit wel de slechte dag. Sommigen hier moeten echt eens onderscheid maken tussen wat ze graag wensen en tussen wat er echt gebeurt

-1
Romāns Vainšteins 30 augustus 2022 om 12:58

Kraken is op mijn optiek wat we doen met de bakken kennies die REVKET opgelegd zijn de afgelopen jaren.

-1
Gelei 30 augustus 2022 om 15:47

Eigenlijk is dit identiek aan de weerkerende discussie over wie de snelste sprint reed. Totaal irrelevant.

Timing is alles, maar feit is dat hij voor de rest aankwam en tijd won.

Overigens waren er ook beelden van Ayuso na de finish; total loss op de grond zittend, heftig naar adem snakkend. Zonder twijfel anders ingedeeld, maar daar zou je ook uit kunnen afleiden dat hij die laatste km compleet over de rooie gegaan is en mss later de rekening gepresenteerd krijgt.

0
Marlin 30 augustus 2022 om 13:50

Ik heb net heel goed naar de beelden gekeken. Op een goede km van de meet had hij wel degelijk net geen minuut voorsprong. Als Ayuso dan op 34 seconden eindigt, Mas en Rodriguez op 44 en 46 seconden, dan kan wel degelijk gesteld worden dat Evenepoel gekraakt is. Je zag het al op de lichte afdaling net voor het laatste muurtje. Als tijdrijder moet hij daar normaal tijd pakken. Nu slaagde hij er niet in zich opnieuw te lanceren. De laatste honderden meters reeds hij echt verkrampt bergop. Dat hoop ik niet, dat stel ik enkel vast. Ik ben zelfs een gematigde fan van Evenepoel, die heel wat meer spektakel brengt dan de grijze muizen onder de klassementsrenners die zich in deze Vuelta bevinden.
@samsys
Als je tijdens de laatste anderhalve kilometer 25 seconden verliest (dat is dus niet wegrijden van alles en iedereen zoals jij beweert), dan mag wel degelijk gesteld worden dat Evenepoel op het einde gekraakt is. Daarvoor reed hij wel degelijk van iedereen weg. Ik vraag me soms af met welke bril sommige volgers naar de beelden kijken.

0
Stabanger 30 augustus 2022 om 14:08

met -4 en -4.5

das toch prettiger dan met een vergrootglas

0