Remco Evenepoel komt ten val in laatste kilometer rit vijf Critérium du Dauphiné 2025
foto: Cor Vos
donderdag 12 juni 2025 om 17:10

Remco Evenepoel komt ten val in laatste kilometer rit vijf Critérium du Dauphiné 2025

Video Remco Evenepoel is in de laatste bocht van de vijfde etappe in het Critérium du Dauphiné 2025 ten val gekomen. De Belgische geletruidrager van Soudal-Quick-Step kwam zonder al te veel schade over de streep. Pascal Eenkhoorn ontfermde zich in de laatste paar honderden meters over zijn kopman; ook Enric Mas en Romain Bardet stonden erbij, maar leken niet te vallen.


Gelukkig voor de geletruidrager verliest hij geen tijd op zijn concurrenten voor het algemeen klassement. Dat heeft alles te maken met de vijf-kilometer-regel die vandaag gold. Daardoor wordt tijdsverlies door pech of valpartijen in de absolute finale kwijtgescholden.

“Geen idee”, zei Evenepoel na afloop bij Sporza, toen heb gevraagd werd wat er gebeurde bij de val. “We namen het ronde punt, ik wilde optrekken en plots lag ik er. Ik weet niet goed wat er exact gebeurde. Ofwel schoot mijn ketting eraf of ik schoof van mijn shifter door mijn natte handen. (…) Er is niets ernstigs aan de hand. De wedstrijddokter is al langsgekomen. Alles is ontsmet en het prikte niet eens. Dus ik liep geen diepe wondes op. Ik denk niet dat ik er de komende dagen last van ga hebben. Het was ook geen harde smak.”

Het zat de ploeg van Evenepoel vandaag sowieso niet mee. The Wolfpack zag eerder in de etappe namelijk ook al Louis Vervaeke naar de grond gaan. De belangrijke knecht van kopman Evenepoel moest opgeven met een sleutelbeenbreuk. Er lijkt dus een streep te kunnen door zijn Tour de France-deelname.

RIDE Magazine
24 Reacties
12-06-2025 17:52
Blijkbaar niet erg. Maar op korte termijn zal dit toch invloed hebben op de vorm. Zo’n val heeft toch altijd een impact al is het maar voor een paar dagen
12-06-2025 17:14
Die parcours bouwer dient eens na te denken! Een bocht van 180 graden minder een kilometer voor finish! Hoe gestoord kan je het verzinnen! Alleen voor promotie van het stadje of zo! Kan toch een stuk veiliger! Parcoursbouwer dient meer over veiligheid renners na te denken en in te leven!
    12-06-2025 17:21
    @Wim Somers ik had niet de indruk dat het gevaarlijk was.
    12-06-2025 17:23
    Om eerlijk te zijn is het best geluk hebben dat de val niet is gebeurd in het aanloop naar die bocht maar bij het uitgaan, want dan ligt de snelheid een stuk lager. Als het in de aanloop was gebeurd was het ook veel meer een massaval geweest, deze leek mee te vallen.
    12-06-2025 17:27
    @Cycling leek me best duidelijk een stukje parodie
    12-06-2025 18:20
    @Wielerlover Waar lees jij dan de parodie? Bij alle valpartijen wordt door velen de oorzaak bij het parcours gelegd. Dit is daar weer gewoon een voorbeeld van
    12-06-2025 19:03
    Omdat Evenepoel niet kan sturen is die bocht gevaarlijk?
12-06-2025 17:26
Bocht was prima en op lage snelheid.
    12-06-2025 17:44
    Bocht zelf, inderdaad. De aanloop daarna daarentegen, dat kan voor veel te veel schrik zorgen en dan gaan renners opgefokt dingen beginnen te doen. Een geluk dus dat de val na de bocht was.
12-06-2025 18:53
Is natuurlijk ook een kwestie van goed (kunnen) sturen. Waar MVDP en Woet van Aert wellicht een 9,5 scoren, tikt Evenepoel op dat vlak misschien net de 6,5 aan. Een lenige stuurmanskunstenaar is hij niet nee.
    12-06-2025 19:19
    Vast weer de fout van een ander, zoals altijd.
    12-06-2025 19:42
    Van Aert zou ik na vorig jaar geen 9.5 meer willen geven..
    12-06-2025 22:38
    Leuke opmerkingen van mensen die vast zelf nog nooit op een fiets gezeten hebben, laat staan in een massasprint voorbereidend WT peloton. Als Remco zo onhandig zou zijn op de fiets, denk je dan dat hij elke tijdrit zo gemakkelijk zou winnen en gisteren in de afdaling met de tijdritfiets probleemloos bochtjes pakt aan 80 km/u?
12-06-2025 17:41
Langzaam bekruipt me het gevoel dat Evenepoel er net zoals Roglic erg vaak bij ligt in verhouding tot Pogacar of Van der Poel. Hopelijk wel zonder erg deze keer.
    12-06-2025 17:47
    Met dat verschil dat Evenepoel vaak ook valt zonder echt schade terwijl bij Roglic het elke keer met zware gevolgen is. Dus niet echt te vergelijken. De nummer 1 blijft natuurlijk Kelderman.
    12-06-2025 18:52
    Cras kan er toch ook wel wat van.
    12-06-2025 19:05
    Brokkenpiloten top 3
    Kelderman, Van Aert, Roglic
    12-06-2025 19:11
    Vine is nog actief toch?
    12-06-2025 19:49
    @Attenoje: je vergeet Thomas, die gaat net als Roglic en Kelderman tig keer vaker op z’n bakker dan Van Aert hoor. Van Aert is gewoon in 1 jaar 2 keer heel zwaar gevallen, om die dan in je top 3 te zetten dat gaat toch te ver.
    12-06-2025 20:17
    Uiteraard was Van Aert met maar liefst 10 valpartijen dé crashkoning in 2024,
    waarvan circa de helft aan eigen schuld te wijten waren.
    12-06-2025 20:52
    @Badgio: heel benieuwd naar je lijstje van die 10, fris je even ons geheugen op?
    12-06-2025 22:38
    Vorig jaar viel Wout in de Algarve, in de E3, in DDV,in Noorwegen, 2 keer in de Tour, in de olympische wegrit en 2 keer in de Vuelta. Wellicht nog een paar gemist maar genoeg om als brokkenpiloot in de top 3 te komen. En dan was dit alleen 2024. Dit jaar gelukkig nog niets.
    Rempo, does it ring a bel? Je geheugen genoeg opgefrist?
12-06-2025 19:23
Ik vond die rotond daar nou niet zo gevaarlijk. Tis eerder de aanloop er naartoe. Eens ze erdoor zijn komt de opluchting en volgt concentratieverlies met valle gevolgen van dien.
12-06-2025 21:18
Nou, dat gaat nog wat worden met de Tour in Normandië en Bretagne, berucht om de smalle kronkelige wegen.

Hij heeft zijn afdaling afgelopen jaren wel verbeterd, maar inlijft wat knullig en ongemakkelijk bij het positioneren als veel ploegen gaan dringen om van voren te zitten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine