Remco Evenepoel komt ten val in laatste kilometer rit vijf Critérium du Dauphiné 2025
Video Remco Evenepoel is in de laatste bocht van de vijfde etappe in het Critérium du Dauphiné 2025 ten val gekomen. De Belgische geletruidrager van Soudal-Quick-Step kwam zonder al te veel schade over de streep. Pascal Eenkhoorn ontfermde zich in de laatste paar honderden meters over zijn kopman; ook Enric Mas en Romain Bardet stonden erbij, maar leken niet te vallen.
Gelukkig voor de geletruidrager verliest hij geen tijd op zijn concurrenten voor het algemeen klassement. Dat heeft alles te maken met de vijf-kilometer-regel die vandaag gold. Daardoor wordt tijdsverlies door pech of valpartijen in de absolute finale kwijtgescholden.
🟡💥 La caída de Remco Evenepoel en el kilómetro final de la quinta etapa del #Dauphiné
El belga mantendrá su maillot amarillo al recibir el mismo tiempo que los hombres del pelotón#LaCasaDelCiclismo pic.twitter.com/KR1aqxJTRB
— Eurosport.es (@Eurosport_ES) June 12, 2025
“Geen idee”, zei Evenepoel na afloop bij Sporza, toen heb gevraagd werd wat er gebeurde bij de val. “We namen het ronde punt, ik wilde optrekken en plots lag ik er. Ik weet niet goed wat er exact gebeurde. Ofwel schoot mijn ketting eraf of ik schoof van mijn shifter door mijn natte handen. (…) Er is niets ernstigs aan de hand. De wedstrijddokter is al langsgekomen. Alles is ontsmet en het prikte niet eens. Dus ik liep geen diepe wondes op. Ik denk niet dat ik er de komende dagen last van ga hebben. Het was ook geen harde smak.”
Het zat de ploeg van Evenepoel vandaag sowieso niet mee. The Wolfpack zag eerder in de etappe namelijk ook al Louis Vervaeke naar de grond gaan. De belangrijke knecht van kopman Evenepoel moest opgeven met een sleutelbeenbreuk. Er lijkt dus een streep te kunnen door zijn Tour de France-deelname.
Kelderman, Van Aert, Roglic
waarvan circa de helft aan eigen schuld te wijten waren.
Rempo, does it ring a bel? Je geheugen genoeg opgefrist?
Hij heeft zijn afdaling afgelopen jaren wel verbeterd, maar inlijft wat knullig en ongemakkelijk bij het positioneren als veel ploegen gaan dringen om van voren te zitten.