‘Remco Evenepoel kiest bij fusie voor transfer naar INEOS Grenadiers’
foto: Cor Vos
zondag 1 oktober 2023 om 15:34

‘Remco Evenepoel kiest bij fusie voor transfer naar INEOS Grenadiers’

De wielerwereld is nog altijd in de ban van de op handen zijnde fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Veel belangrijke vragen zijn alleen op dit moment nog onbeantwoord. Zoals: zal Remco Evenepoel volgend jaar uitkomen voor de fusieploeg? De Franse sportkrant L’Equipe is zeer duidelijk, als het gaat over de sportieve toekomst van de 23-jarige Belg.

De Franse sportkrant baseert zich op getuigenissen van ingewijden, die het dossier van heel nabij zouden opvolgen. En volgens L’Equipe is het zonneklaar dat Evenepoel in 2024 voor INEOS Grenadiers zal uitkomen, als de fusie tussen Jumbo-Visma en zijn huidige ploeg Soudal Quick-Step doorgaat. “Iedereen in het vak weet dat Remco nooit voor Richard Plugge zal rijden”, verzekeren mensen, die dicht bij Evenepoel staan, aan de krant.

“Zodra de fusie rond is en Plugges bedrijf de leiding overneemt, zullen alle contracten van de renners van Patrick Lefevere aflopen. Evenepoel hoeft dan alleen maar zijn contract bij INEOS Grenadiers te ondertekenen. Dat is in vijf minuten geregeld”, laat een vooraanstaande zaakwaarnemer, die bekend is met de zaak, weten aan L’Equipe.

L’Equipe gaat er vanuit dat er al een voorcontract is getekend tussen de Britse formatie en Evenepoel, die de afgelopen maanden al vaker in verband werd gebracht met de ploeg van onder meer Geraint Thomas, Egan Bernal en Laurens De Plus.

Veel vragen, maandag antwoorden? 
De betrokken partijen in het hele fusieverhaal houden zich voorlopig nog stil of op de vlakte, al reageerde Lefevere zaterdag in zijn vaste column voor Het Nieuwsblad wel voor het eerst uitgebreid op de nakende fusie. “Na de letter of intent is het allemaal te lang blijven aanslepen. Maar dit mag geen drie dagen meer blijven duren. Zdenek Bakala vliegt op dit moment naar Europa. Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn.”

RIDE Magazine
126 Reacties
01-10-2023 19:50
Hahaha! Dat is de meest betrouwbare bron in weken!
01-10-2023 21:54
Voorzichtige conclusie lijkt dat de fusie niet doorgaat omdat Amazon zn diepe zakken de fusie overbodig maakt. Evenepoel desondanks toch naar Ineos als we Arendsoog senior mogen geloven. Plugge die nog hoopt wat kleppers binnen te harken met de nieuwe miljoenen. Lefèvre, ik heb voor het eerst met hem te doen.
    01-10-2023 22:39
    Ja Patlev is de klos denk ik. Zat met zijn gedachte al bij het zwembad maar mag nu weer nieuwe ploeg opbouwen zonder zelf veel energie en motivatie te hebben. Wellicht verkoop aan andere ploeg? Israël denk ik nog steeds.
02-10-2023 06:21
@ Selmar en Evenepoel gaat volgens mij nooit komen als Vingegaard (of Roglic) in dezelfde ploeg rijden, dit zou voor hem betekenen dat hij op de tweede plaats komt in de Tour, net zijn grote doel, zelfs gedeeld kopmanschap zit er daar voor hem niet in, en met enkele zoethoudertjes (een klassieker, Vuelta en hier en daar een rondje van 'n week) hou je hem niet tevreden. Nu, Evenepoel komt wel (goed) terecht, maar wat met vele anderen?
02-10-2023 07:03
@ achilles Pogacar en Vingegaard zullen betere pure klimmers zijn dan Evenepoel maar steek eens 2 serieuze tijdritten in een Tour en 3 aankomsten boven en de wereld kan er helemaal anders uitzien. Met 9 aankomsten boven en slechts 1 tijdritje kan je bezwaarlijk van een ronde op maat van Evenepoel spreken, wel op die van Vingegaard, halveer de aankomsten boven (3 - 4 zijn er nog steeds genoeg) en doe er een fatsoenlijke tijdrit bij et voila. Wie een grote ronde wint heeft ook veel vandoen met de aard van een parcours en net enkel met de kwaliteit van een renner.
    02-10-2023 07:34
    Weet je wat we doen? We stoppen er gewoon 5 tijdritten in, knalvlak, lekker lang, zonnetje opzij, we zorgen dat er geen superhelden meedoen, en we leggen vast alle truien klaar voor ne rem.
    Nee, in hem een grote ronderenner zien, op basis van een gewonnen Vuelta (die van Roglic was geweest, verder vele miekes), dat is voorbarig. De bewijsvoering gaat eerder de andere kant op.
    03-10-2023 10:40
    Doe anders 15 tijdritten en 4 heuvelritten ja. Of 21 vlakke ritten, dan wint Philipsen de tour. Evenepoel is geen rondrenner van het niveau Vingegaard/Pogacar en zelfs Roglic. Gaat hij ook nooit worden.
01-10-2023 16:12
Geen Remco en geen Roglic,
Maar vele gewone werkende mensen op straat. Heeft Plugge toch sterk gedaan
    01-10-2023 16:29
    1. Dat is wel heel voorbarig.

    2. Waarom schuif je de schuld in de schoenen van Plugge?

    Je bent grandioos voor je beurt aan het praten, want je weet totaal niet wat er speelt of wat er voorgevallen is, wie wat geïniteerd heeft.
    01-10-2023 16:32
    Hoezo Plugge? Er is een team te koop. Of Plugge hem nu koopt of Ratcliff of ene gekkie uit Israel. Dan is het dus de schuld van de koper? Daarnaast komt er een licentie vrij en geeft het weer ruimte op de markt voor andere teams om te groeien. Beetje erg kortzichtige reactie.
03-10-2023 10:38
Mooi. Wegwezen. Moet er niet aan denken dat nare mannetje in het geel-zwart te zien.
01-10-2023 16:09
Bij Ineos moet ie wel snel een grote ronde winnen. Die gaan echt niet jaren met hem lopen kutviolen zoals bij quickstep.
    01-10-2023 16:39
    1 op 4 gewonnen vind ik niet zo slecht.
    01-10-2023 17:38
    Wim bank dat was omdat Roglic viel, verder reed er niemand mee. Dit jaar was de maatstaf en hij viel door de mand
    01-10-2023 18:35
    Oei. Ik heb nochtans een gans pelerine gezien. En dat Roglic gevallen is, daar kan Remco niks aan doen.
    01-10-2023 20:06
    Pas 2 jaar geleden een 1e Grote Ronde gereden en daarvan 1 gewonnen... Dus jarenlang xxxviolen is overdreven?
01-10-2023 18:45
Er komt geen fusie!!!
Amazon en Visma geven zat Geld met de subsponsors. Waar laten ze Soudal en QS. Specialized en Cervelo?? Amazon heeft het spelletje veranderd.
01-10-2023 15:39
Mooi zo. Lekker weggaan, is voor iedereen beter.
    01-10-2023 16:10
    Voor jou, Marik, Van Hout, Dc the one en xistnc zeker wel. Dat is gewoon een feit, heren, daar hoef je niet voor te minnen.
    01-10-2023 16:38
    Een en al onrust met hem erbij. Funest voor het teamgevoel.
    01-10-2023 16:58
    @Djerkson het is fijner voor de neutrale kijker om Vingegaard en Evenepoel niet in dezelfde ploeg te zien rijden.
    Vingegaard, Pogacar, Roglic en Evenepoel in vier verschillende ploegen strijdend om de overwinning in bijvoorbeeld de Tour is veel interessanter.
    01-10-2023 16:59
    Mij maakt het echt niet uit, Ineos of fusieploeg. Qua metier en omkadering is er niet zoveel verschil, eerder qua bezetting. Arensman, Turner, Sheffield en Deplus zijn uitstekende knechten, Arensman zeker ook een wisselkopman gezien zijn leeftijd en groeimarge.
    @D'Elzasser: ik verwacht Vingegaard over enkele jaren bij Uno-x, daar zit veel ambitie en veel geld.
    01-10-2023 18:55
    Voor de grote ronden is die spreiding prima, maar in de klassiekers voegt Remco zich (in geval transfer) bij Pidcock, Ganna en Sheffield en wordt hij juist onderdeel van een sterk blok. Al blijf ik voorlopig bij de veronderstelling dat er geen fusie komt, geen transfer en dat Remco in 2024 gewoon voor Lefevere koerst.
01-10-2023 16:30
Vind ik niet leuk :(
01-10-2023 19:16
Dit hele bericht past juist volledig in de hele tijdlijn die we nu een week lang volgen.

Als ik logisch nadenk is het zo gegaan:

- Plugge en Bakala voeren verkennende gesprekken en er lijkt een klik tussen beiden.
- Evenepoel voert ook gesprekken met Jumbo, maar kiest dus voor Ineos.
- Amazon heeft zich intussen vrij onverwacht aangediend en blijkt het budget ook te kunnen vullen.
- Lefevere schrijft dat hij maandag duidelijkheid wil hebben in de krant van zaterdag.
- doordat Evenepoel kiest voor Ineos is behalve geld er niets interessants meer aan Soudal Qst voor Jumbo en Amazon blijkt een alternatief.
- Eindconclusie: Amazon-Visma in 2024 en geen fusie. Lefevere blijft met een flink uitgeklede ploeg over en Evenepoel rijdt bij Ineos volgend jaar.

De mogelijke fusie zal dan op het moment van nieuws brengen eigenlijk al achterhaald zijn gebleken en er was al geschakeld naar plan 2.0, Amazon.
    01-10-2023 19:21
    Als Evenepoel naar Ineos gaat zonder fusie, moeten ze bij Ineos naast zijn jaarloon ook wel 10 miljoen euro (volgens Raymond zijn schattingen) afkoopsom neertellen.
    01-10-2023 19:22
    QS en Ineos kunnen alsnog fuseren, met de gecombineerde inboedel hebben ze echt een goed team.
    01-10-2023 19:32
    Inderdaad, zonder fusie kan Evenepoel niet weg.
    01-10-2023 19:34
    @Mooie Sjors Ineos lacht toch om die paar miljoen om Evenepoel af te kopen. Die Ratclife heeft ook interesse in voetbalzaken daar is 10 miljoen genoeg voor een gemiddeld speler van Ajax om die 10 miljoen in een context te plaatsen.
    01-10-2023 20:44
    In wielertermen is 10 miljoen euro best wel een stevige som. Maar zelfs dan nog kan SQS njet zeggen tegen een vertrek, want er lijkt mij geen dwingende reden te zijn voor een transfer. SQS moet eerst akkoord gaan met een vertrek en dan kan hij middels die afkoopsom weggaan.

    Stel dat Evenepoel volgend jaar weg wil, en SQS vreest dat ze dan een non-seizoen gaan draaien omdat ze geen nieuwe topper meer kunnen aantrekken, dan lijkt het mij niet dat ze hem al in ‘24 laten vertrekken. In ‘25 misschien wel, om dan met de afkoopsom + salaris Evenepoel + salaris Alaphilippe nieuwe kleppers aan te trekken.
    01-10-2023 20:55
    Als Ineos 10 miljoen voor Evenepoel over zou hebben, dan hadden ze niet hoeven wachten totdat deze fusiesoap begon en was die transfer al een maand geleden beklonken geweest.
    01-10-2023 22:36
    QS en Ineos gaan niet fuseren , Radcliff wil ploeg/aandelen niet delen met onze Tsjech. QS heeft aangegeven dat ze hoofdsponsor blijven, mogelijk fusie met andere ploeg?
01-10-2023 17:16
Is er al nieuws van promoz die ging het vandaag bekend maken ?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine