Remco Evenepoel hervat zondag de competitie in Euro Shop Elfstedenronde

donderdag 3 juni 2021 om 15:06
Remco Evenepoel hervat zondag de competitie in Euro Shop Elfstedenronde

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel zal zondag alweer een rugnummer opspelden, elf dagen na zijn crash en opgave in de Giro d’Italia. De renner van Deceuninck-Quick-Step maakt namelijk zijn opwachting in de Euro Shop Elfstedenronde.

Evenepoel verliet de Giro met meerdere schaafwonden en een kneuzing van het tweede middenhandsbeentje in zijn linkerhand, zijn spaakbeen, elleboog, bekkengewrichten, knieschijf en rib. De renner blijkt nu echter wel voldoende hersteld om zondag mee te doen aan de Euro Shop Elfstedenronde, een 1.1 koers van 193 kilometer over de nodige kasseistroken met start en finish in Brugge.

Hoe zijn verdere voorbereiding op de Olympische Spelen in Tokio er nadien uitziet, ligt nog niet vast. Evenepoel en zijn ploeg Deceuninck-Quick-Step zitten zaterdag om de tafel om de verdere planning te bespreken, zo laat teambaas Patrick Lefevere weten aan Het Laatste Nieuws.

Volgens Het Nieuwsblad is de kans aanwezig dat Evenepoel na de Elfstedenronde ook aan de start zal verschijnen van de Baloise Belgium Tour. Deze meerdaagse ronde zal worden verreden van 9 tot en met 13 juni. Ook het BK tijdrijden (16 juni) en het BK op de weg (20 juni) in Waregem zijn mogelijke testwedstrijden in aanloop naar de Spelen in Tokio.

Dit artikel delen:

50 Reacties

Panache 3 juni 2021 om 15:15

Dit jaar gewoon trainen op alle ‘tekortkomingen’ en proberen om je binnen het peloton thuis te voelen (zonder angst, zonder valpartijen, zonder verwachtingen). Dan komt het vertrouwen terug, ontstaan er kansen en ook vast wel weer een mooie overwinning.
Ben bang dat de ploeg/fans anders willen zien en niets minder dan goud in Tokio en revanche in de Vuelta verwachten. Op de tijdrit zie ik hem nog wel uitpakken, maar ritten in lijn op het hoogste niveau en grote ronde klassementen lijken toch wel even buiten bereik (kan alleen maar leiden tot teleurstelling en frustratie). Benieuwd welke keuzes er gemaakt worden met het voormalige wonderkind.

Le Blaireau FR 3 juni 2021 om 15:23

“Ben bang dat de ploeg/fans anders willen zien en niets minder dan goud in Tokio en revanche in de Vuelta verwachten.”

Lees jij dit ergens door een aanzienlijk aantal fans geschreven worden?
Of zuig je gewoon wat uit je duim?

Aart van Woud 3 juni 2021 om 15:25

Nou, als je het hier de afgelopen maand een beetje gevolgd hebt, dan weet je dat er velen zijn die dat zo vinden ja.

Marik 3 juni 2021 om 15:29

@Le Blaireau, jazeker Panache heeft goed geluisterd en gelezen en jij weet ook dat vele fans dit nog steeds verwachten.

Le Blaireau FR 3 juni 2021 om 15:29

Onzin. Graag bewijs aanleveren voor de bewering dat een ( aanzienlijk aantal, geen 3 gekkies ) fans die niet minder zouden willen zien dan goud in Tokio EN revanche in Vuelta klassement.

Wat een onzin. Ik zie dit, buiten een handvol contra opjutters hier,
niemand schrijven op en hoor dit ook nooit onder de wielertouristen/fans.

Aart van Woud 3 juni 2021 om 15:31

Bewijs het tegendeel maar.

Le Blaireau FR 3 juni 2021 om 15:37

@Marik
Ik denk dat de Belgische fans geloven dat een medaille in de olympische tijdrit tot de mogelijkheden behoort met Van Aert of Evenepoel.

En ze hopen ook dat Evenepoel in de toekomst nog voor klassementen gaat.

Maar beweren dat "fans niet minder dan goud en klassement in vuelta 2021 verwachten"
is TOTAAL bij het haar getrokken.

adelaarvanantwerpen 3 juni 2021 om 15:59

@ La Blaireau FR

Voor de giro waren er nochtans heel veel supporters die er van overtuigd waren dat Evenepoel de giro ging winnen en na de eerste week dachten zij al dat een top 2 plaats al zeker was. Die hype was hier op wielerflits, maar ook instagram en HLN. Vele waren nadien ook teleurgesteld.

Het is denk ik eerder een aanname van Panache, maar op basis van de giro is het zeker niet onlogisch om dit de denken.

Le Blaireau FR 3 juni 2021 om 16:07

@adelaarvanantwerpen
De fans die deze giro gezien hebben zullen NIET verwachten dat hij zomaar eventjes goud haalt in Tokio EN een goed klassement in de Vuelta rijdt. Dát lijkt me logisch.

Panache 3 juni 2021 om 16:09

Misschien kan je beginnen met beter te lezen Le Blaireau FR?
Ik schreef "Ben bang dat de ploeg/fans anders willen zien en niets minder dan goud in Tokio en revanche in de Vuelta verwachten".
Daarmee heb ik het over mijn verwachting wat de fans en de ploeg verwachten.
Ik heb het dus niet over feitelijke uitspraken die gedaan worden (zoals Wuyts over Luik: "Als Remco op zijn niveau komt, en er zijn signalen die zeggen dat hij het goed doet, dan zal er niks aan te doen zijn", stelt Wuyts. "Dan gaat hij op La Redoute al zeggen: "Jongens, ik ben ermee weg". ) en ik spreek ook niet over aanzienlijke aantallen. Twee zaken die je uit de duim zuigt en vervolgens tegenaan schopt.
Die verwachting heb ik op basis van de columns van Wuyts, de reacties van enkele liefhebbers hier en niet alleen vanwege de wappies.
Of mijn inschatting klopt gaan we snel zien: de voorbeschouwingen op Tokio laten niet lang op zich wachten en geven al een eerste inkijk in de verwachtingen van de fans voor de Olympische spelen.

Le Blaireau FR 3 juni 2021 om 16:14

Jouw verwachting geeft blijk van het totaal niet kunnen inschatten van het gevoel onder de Belgische wielerfans. Hoe zou het ook. Jij zit in Nederland.

Je leest "ENKELE" reacties hier en je extrapoleert dat naar "de fans".
Dat is natuurlijk verkeerd.
Nogmaals, de media, dus ook Wuyts, zijn gedreven door commercie.
Ik denk dat Wuyts 10 boeken, 5 dvds en 15 docu's over Merckx gevuld heeft.

Panache 3 juni 2021 om 16:25

We gaan het meemaken richting Tokio Le Blaireau FR, dan zien we wie van ons de beste inschatting maakt.

S'mon 3 juni 2021 om 17:31

@Le Blaireau FR
Ik denk dat jij hetzelfde doet als Panache (wat ik bij Panache niet erg vind), jij gaat ervanuit dat jij namens alle Belgen mag spreken aangezien je zelf een Belg bent (of dat is toch wat ik kan afleiden uit jouw berichten). Plus: ik denk dat Panache gelijk heeft en dat velen nog steeds torenhoge verwachtingen hebben van REV. Het is niet omdat jij geen hoge verwachtingen hebt, dat niemand die heeft. En je vraagt om bewijzen, maar als je de Giro hebt gevolgd op dit forum zijn er wel degelijk heel wat die nog steeds denken dat hij de Giro 2021 kan winnen (figuurlijk gezien dan).

Gebruikersnaam 3 juni 2021 om 17:43

Aha, het is al een voormalig wonderkind, zie ik.

Revanche in Tokio verwachten lijkt me volstrekt logisch. Verder denk ik dat je al veel moeite zal moeten doen om veel mensen te vinden die verwachten dat hij dit jaar uberhaupt start in de Vuelta, laat staan dat hij daar iets zal presteren.

Michelangelo 3 juni 2021 om 17:47

@Blaireau,
Kijk even de willekeurige sporza polls na van deze giro, en met name van de eerste week. Zowel de stellingen alsook de gemiddelde antwoorden onderschrijven exact wat Panache hierboven aangeeft.
Verwachtingen bij de media en bij de fans zijn onrealistisch hoog als je dat ziet. Denk aan de stellingen als “Wanneer pakt Evenepoel het roze”, “wie is de grootste concurrent van Evenepoel voor Giro winst” of “is het een geluk dat Evenepoel nog even geen roze trui heeft”. En gelukkig heeft de afgelopen Giro heel veel fans en journalisten terug op aarde doen belanden. Met aan het eind stellingen als “vinden jullie dat Evenepoel de Giro moet uitrijden”.

Kortom, Panache heeft gewoon een punt als het gaat om de verwachtingen van veel Belgen (tenminste, ik neem aan dat de Sporza polls merendeel door Belgen worden ingevuld, en dat zijn er vaak enkele duizenden.

RLM 3 juni 2021 om 21:05

@Michelangelo Die polls waren allemaal tijdens de eerste week toen het nog goed ging. Nu zijn we de Giro voorbij en weten we dat hij nog niet sterk genoeg was. Of het aan de voorbereiding of fysieke limieten lag zullen we later te weten komen. Feit is wel dat als u er toch Sporza-polls bij betrekt, dan noem ik de poll waarin Sporza vroeg “Wanneer wint een Belg de Giro?” Waarin slechts 8% (gelijkstaand aan 1689 mensen) zeiden dat dit binnen het jaar gebeurt. Meer dan de helft, 65% zelfs, zegt dat het minstens 5 jaar gaat duren. Meer nog, 3 keer zo veel Belgen stellen dat het meer dan 10 jaar duurt voordat we een opvolger voor Johan de Muynck krijgen. (Bron https://sporza.be/nl/2021/05/29/over-2-a-5-jaar-wint-een-belg-de-giro-volgens-de-sporza-surfer~1622304187021/ als het mag van Wielerflits)

Kortom, de verwachtingen lagen inderdaad torenhoog, maar de Giro werkte als een reality check. Ik denk dat als er in België enige verwachting van een nieuw klassement komt, dat dit minstens voor volgend jaar zal zijn, en dan (hopelijk) met veel minder verwachtingen.

ProfrondeZevenbergen 3 juni 2021 om 21:16

Michelangelo met een fatsoenlijk bijdrage over Evenepoel. Het moet niet gekker worden …

Romāns Vainšteins 3 juni 2021 om 22:04

Het onderliggende probleem is natuurlijk dat veel mensen neigen zich te vergeilen aan die enige, echte beste en in combinatie met paspoorteritus leidt dat tot omhoogkwijlen van werkelijk iedereen die ook maar een waterkans maakt op die positie.

REV, MvdP, Dumoulin, van Aert. 1 pot nat. Tenenkrommende kontlikkannonades tengegevolge. Hoe de persoonlijkheid van de hardpedaalstamper precies in elkaar zit is marginale bijzaak.

Reiger 3 juni 2021 om 15:39

Alle docu’s over Remco tijdens de Giro, de kranten gedrukt op roze papier, zijn eigen uitlatingen en de handelswijze van zijn eigen ploeg hebben er voor gezorgd dat er een veel te hoog verwachtingspatroon was voor en tijdens de Giro. En als iemand vindt van niet mag dat natuurlijk. Maar als je dat de afgelopen maand niet hebt gezien bij bijna heel België ben je echt stekeblind.

Le Blaireau FR 3 juni 2021 om 15:46

Voor de gazetten is hij commercieel goud waard en hij heeft geen last van plankenkoorts. Hij is 21, geen enkele fan, nog hemzelf is in paniek.

De media schrijven gewoon straffe koppen voor kliks. Dat hij niet alles afslaat en in de plaats wel de 1001 vragen beantwoord is alleen maar dankbaar naar de volgers toe.

Of we nu veel of helemaal geen aandacht aan hem geven,
het is een type wat constant met winnen in zijn hoofd zit.
Loopt hij daarmee soms tegen de deur? So be it.
Eigen keus. Mooi voor het toneel op de weg.

Pogacar_GOAT 3 juni 2021 om 18:53

@Le Blaireau FR
‘Voor de gazetten is hij commercieel goud waard en hij heeft geen last van plankenkoorts. Hij is 21, geen enkele fan, nog hemzelf is in paniek.’

Poeh geen enkele fan is in paniek. Dat is nogal een uitspraak voor een reaguurder die anderen uitdaagt om met bewijzen te komen. Ik zou zeggen bewijs dat ook maar even praatjesmaker!

vocsnor 3 juni 2021 om 19:33

Je bent kennelijk automatisch een reaguurder en praatjesmaker als je mening niet past in de gangbare WF opinie

Pogacar_GOAT 3 juni 2021 om 20:32

@VOCSNOR
Wel als je iemand anders ervan beschuldigd zo maar wat te roepen zonder bewijs te leveren om dat vervolgens zelf ook te doen. Volgens mij waren er nogal wat Evenepoel supporters in zak in as gedurende de Giro. zeker ook hier op WF. Beetje vreemd om dan te claimen dat geen fan in paniek is.

Marik 3 juni 2021 om 22:26

Poeh Vocsnor, wat een kortzichtige reactie zeg. Voegt ook echt helemaal niets toe, jammer.

vervelenderitus 3 juni 2021 om 15:46

evp moet gewoon op de Zwift trainen zodat hij niet hoeft te sturen en afdalen. Misschien wordt de Zwift een olympisch onderdeel of een onderdeel voor wk.

Wheely 3 juni 2021 om 16:08

De winnaar is bekend!

Le Blaireau FR 3 juni 2021 om 16:26

Telt dit mee in de zogenaamde hype?

Wie Wheely een beetje kent…

Turtlehead 3 juni 2021 om 20:17

polletje doen… ? ;)

Sagan=hulk 3 juni 2021 om 16:11

Zoals verwacht zal hij het met de Ronde van België en de nationale kampioenschappen moeten doen als wedstrijdritme voor Tokyo. Benieuwd of hij daarna de Vuelta nog gaat rijden.

De combinatie Romandië – Zwitserland was alleszins een stuk beter geweest dan het huidige programma, die Ronde van België heeft hij zelfs al eens gewonnen.

Dikke vrouw 3 juni 2021 om 16:25

De Belgische driekleur zou m wel staan, hoe is het parcours daar?

Le Blaireau FR 3 juni 2021 om 16:28

Vlak, 't is Ingelmunster. De thuisstad van Yves Lampaert.

Sagan=hulk 3 juni 2021 om 17:04

De tijdrit is een mooi doel als voorbereiding op Tokyo.

John Bidon 3 juni 2021 om 16:27

Ahh daar is die weer. Had het dagelijks Evenepoel artikeltje al gemist. En aan de reacties hierboven is er niets veranderd. Blijft een heerlijk polemiek onderwerpje (en daardoor zeer geliefd bij de redacteuren).

Eddy Vroemm 3 juni 2021 om 16:46

Heeft hij zijn zegegebaar nog aangepast sinds vorig jaar?

Reiger 3 juni 2021 om 18:06

Ik vrees dat zijn zegegebaartjes nog uitgebreid gaan worden met een vingertje voor de mond. En dan na afloop nog even de pers de les lezen als een echte Lefevere-imitator.

rennerske 3 juni 2021 om 18:18

@Reiger: Oef, vingertje voor de mond, wel het meest sneue sportgebaar.

Reiger 3 juni 2021 om 18:28

En dat geldt voor iedere sporter hè wat mij betreft. Even voor de duidelijkheid.

Turtlehead 3 juni 2021 om 20:18

Ja: Handjes aan het stuur en vooruit kijken :)

Bontempi 3 juni 2021 om 16:54

Toch opmerkelijk hoe amateuristisch met die voorbereiding op de Olympische Spelen omgegaan wordt.

Turtlehead 3 juni 2021 om 20:21

Want? Er zijn feitelijk nauwelijks koersen meer, dus….?
Hij zal wel meedoen met BK’s. En dan met trainen die kant op, is voor de tijdrit prima optie. Die weg rit zal er ff niet inzitten met al wat gepasseerd is (en het onvoldoende niveau nog na zijn revalidatie). is ook niet erg. Daarna in najaar mooi programma rijden, goede winter maken en volgend jaar gewoon via een aantal 1-weeks rondes weer naar Giro of eventueel de Tour.

AdZ 3 juni 2021 om 21:27

Wat bedoel je met 'en dan met trainen die kant op?'

Als je daarmee bedoelt dat er in Japan getraind gaat worden… je weet dat de atleten pas pal voor hun wedstrijd(en) t land in mogen en ongeveer direct daarna ook weer weg moeten…?

Acclimatiseren en op locatie trainen gaat er op deze OS niet bij zijn.

Derierre de la course 3 juni 2021 om 23:03

Nog een optie om dan alvast in Taiwan, Korea of China te gaan trainen? Of is het klimaat daar heel anders? In ieder geval geen jetlag dan.

VespavanBern 3 juni 2021 om 17:01

Heel goed dit. Moet gewoon zoveel mogelijk gaan koersen komende jaren. Een beetje als de 14-jarige die de jeugd heeft overgeslagen, en pas bij de nieuwelingen begint. Koersen koersen koersen en nog is koersen. Enige manier om jezelf pelotonwijs te maken.

debarreman 3 juni 2021 om 19:12

Veel succes!

Mirra 3 juni 2021 om 19:12

De vraag is, vanaf waar zet hij de aanval in?

FDJ 3 juni 2021 om 19:27

Als hij het bruggetje van Bartlehiem maar ongeschonden klunend passeert.

wimvl 3 juni 2021 om 20:12

Een beetje koersritme zal Remco deugd doen

evelineroos 3 juni 2021 om 22:02

Het mag dan wel een wonderkind zijn, ik zie in hem geen opvolger van Henk Angenent.

FDJ 3 juni 2021 om 22:10

Misschien heeft hij de zangkwaliteiten van Erik Hulzebosch… en met Van der Poel al met een wereldrecord achter zijn naam zal hij vast ambities hebben.

Rubenx 4 juni 2021 om 01:10

Hij zou beter Dwars het Hagenland rijden.
Perfect om in wedstrijdsituatie te trainen op onverharde wegen en zijn stuurmanskunst wat aan te scherpen.

Headlines

Materiaalzone

Populair