Remco Evenepoel haalt ‘mooie motivatie’ uit dominantie Tadej Pogacar
foto: Fotopersburo Cor Vos
zaterdag 11 oktober 2025 om 17:54

Remco Evenepoel haalt ‘mooie motivatie’ uit dominantie Tadej Pogacar

Remco Evenepoel heeft zijn periode bij Soudal Quick-Step afgesloten met een tweede plaats in de Ronde van Lombardije. Hij moest opnieuw zijn meerdere erkennen in Tadej Pogacar. “Als Pogacar in een andere competitie had gereden, had ik een nog mooiere erelijst”, zei de Belg na afloop bij Sporza.

“Misschien moet ik Pogacar eens vragen om volgend jaar of over twee jaar te stoppen”, lachte Evenepoel. “Neen, het is alleen maar een mooie motivatie om naar zijn niveau toe te werken. Ik ben er de voorbije weken altijd blijven voor vechten. Dat gaan we meenemen, en in de winter gaan we eraan werken om dichter bij hem te komen.”

Pogacar ontbond zijn duivels op de Passo di Ganda, op ruim 35 kilometer van de streep. “Het ging heel snel toen Pogacar aanging. Ik was de enige die nog aanstalten maakte, de rest zat op zijn limiet”, keek Evenepoel terug op dat moment. “Het was gewoon het verhaal van de voorbije wedstrijden. Als het tempo heel hoog ligt, kan Pogacar nog een tikkeltje versnellen. De rest moet zijn eigen ding doen. Uiteindelijk ben ik weer tweede, maar ik ben blij over de manier waarop ik dat gedaan heb.”

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine
17 Reacties
19:44
Ik blijf het gek vinden hoe elke zin en zelfs elk woord zo onder de loep worden genomen zonder dat mensen zich ooit afvragen "wat zou hij anders moeten zeggen".
Je hebt ten eerste al de Vingegaards die hier niet eens zijn en ten tweede de Roglicen die hun ploeg laten werken voor plek 22 en dus uiteraard niets hoeven te vertellen voor de camera. Maar als je tweede (en dus de eerste verliezer) bent dan krijg je uiteraard vragen. Moet je dan antwoorden dat je nooit van z'n leven nog dichterbij Pogacar zult komen en dat je nooit nog een wedstrijd denkt te winnen waarin Pogacar aan de start staat om in de gratie der wielerflitsers te blijven? Moet hij zeggen dat hij eens een winter niet gaat trainen in een poging om beter te worden dan de goat? Moet hij wat koersen zoeken zonder Pogacar en in de koersen waar Pogacar wel is de sprint aantrekken zodat hij toch erkenning een geen kans op verlies riskeert? Moet hij in een nors "moet just niks"-discours vervallen als de media hem er nogmaals op wijst dat hij bepaalde koersen nog moeilijk zal kunnen winnen zolang Pogacar bestaat?
Kritiek is best oke (op tactieken, op doelen, op interviews) maar denk eerst even welk realistisch alternatief de sporter in kwestie had.
    20:14
    Nooit gedacht dat ik er ook nog verstandige reacties werden gepost hier (en ja, anderen mogen mij ook als “onverstandig” categoriseren hoor)
17:57
Eerlijk verhaal
    18:47
    Veel kampioenen zijn er meester in zichzelf voor de gek te houden. Of zag jij ook dat Remco aanstalten maakte om te volgen bij die demarrage? En was het inderdaad een "tikkeltje" dat Pogacar sterker was?
    20:09
    Ik denk dat hij bedoelde dat hij de enige was die nog tempo wou blijven rijden tot de top. Toen ie uitstuurde was er alvast niemand die overnam.
Moet toch gekmakend zijn, zo gestoord goed zijn in en dan toch zo vaak tweede worden omdat je fietst in het tijdperk van de beste ooit,. De Femke Bol van het wielrennen. Hoewel Femke er wel iets ontspannender mee om lijkt te gaan.
    Femke Bol stapt over naar de 800 meter vanwege Sydney McLaughlin-Levrone
    19:25
    @Juud: volgens mij doe je daar Femkes keuze tekort mee...
    Volgens mij ook, ook al omdat Levrone juist overstapt naar de kortere afstanden en de 400m vlak., Ben razend benieuwd wat Bol kan op de 800m kan. Op basis van de vuistregels kan ze in de buurt van dat bizarre wereldrecord komen.
Evenepoel is zeker in staat om nog te verbeteren, is altijd al goed geweest in hyperfocus op één onderdeel en daarin te groeien, tel daar een goede winter bij en Evenepoel moet in staat zijn om een minuut tot anderhalve minuut sneller te gaan.

Niet dat hij daar zelf veel mee zou opschieten, want het is overduidelijk dat Pogacar nooit heel diep moet gaan, altijd zo fris als een hoentje is aan de aankomst en, als 't echt moet, zelf ook gewoon nog enkele minuten sneller kan rijden.

Lijkt me vooral een probleem voor de rest, die vermoedelijk nog veel verder gaan eindigen. Behalve dan eventueel Seixas.
    20:11
    In de Amstel leek Pogi ook niet diep te moeten gaan, maar toch werd ie gegrepen. Het is misschien gewoon zijn stijl.
    Zonder Pogacar zou Remco het fenomeen zijn geweest bij dit type koersen.

    En ja, het lijkt voor Remco haast wel hopen dat Pogacar eerdaags stopt met wielrennen, al komen er een paar jongelingen aan met Seixas als aanvoerder van die groep, die nog behoorlijk zullen verbeteren, dus ook voor Remco geldt dat er wellicht over een paar jaar een nieuwe Pogacar zich heeft gemeld.
19:24
Ik vraag me echt af of het gaat lukken om veel dichterbij te komen.
Remco rijdt een goed najaar waarin hij mooie dingen heeft laten zien.
Maar daar waar hij in de tour tekort kwam doordat hij een slechte winter heeft gehad, had hij in het najaar waarschijnlijk een voordeel van deze opbouw.

Ook hoorde je (Belgische) verslaggevers vaak uitspreken dat Remco meer kans heeft om weer in te lopen op Pogacar op het vlakke gedeelte wanneer dat vlakke gedeelte tussen laatste berg en finish maar langer is en hij in zijn eentje kan achtervolgen: die hoop bleek vandaag in ieder geval ijdel te zijn.

Maar allicht heeft hij kans om iets dichterbij te komen nu hij straks kan doorbouwen op een goede najaarsconditie. We gaan het zien...
    20:00
    Evenepoel is het deel voor het vlakke veel dieper moeten gaan. Pogacar heeft zijn versnelling geplaatst ergens halverwege de klim. Eens hij een gat had heeft die zijn tempo gekozen. Evenepoel moest nadien nog van die 3 ankers in zijn wiel afraken en heeft het tweede deel van de klim een hoog tempo moeten rijden en blijven druk zetten in de afdaling om Del Toro op achterstand te houden, en om Storer eraf te kunnen rijden. Evenepoel is dus dieper moeten gaan dan Pogacar. Op de laatste 2km van de beklimming + de afdaling kwam Evenepoel zelfs een beetje dichter bij, wetende dat hij een slechtere klimmer en daler is, betekent dat dat Evenepoel daar inderdaad dieper is gegaan, hetgeen hem parten speelden op het vlakke. Pogacar is daar niet verder weggereden omdat hij beter is op het vlakke, maar omdat hij frisser was (omdat hij minder diep is gegaan op de klim + afdaling gezien hij daar beter is).
    20:39
    @11 op 11: dat is een mooie aanvulling op wat ik heb geschreven.
20:21
Evenepoel is net zo goed als Anquetil, Fignon, LeMond, Indurain. Alleen de lat is hoger geworden. De waardes die Pogacar en Vingegaard halen hebben in het verleden niemand gehaald. Hij leeft in een tijd waarin de norm onmenselijk hoog ligt.
20:40
De oplossing is eenvoudig : proberen Pogacar zoveel mogelijk te ontlopen. Anders wordt het moeilijk om een mooi palmares bijeen te fietsen. Liever een iets kleinere koers winnen, dan tweede worden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.