Remco Evenepoel en ploeggenoten zetten veiligheidsthema op de kaart met felle kledij
Foto: Wout Beel/Soudal Quick-Step
vrijdag 25 april 2025 om 13:57

Remco Evenepoel en ploeggenoten zetten veiligheidsthema op de kaart met felle kledij

Tijdens de verkenning van Luik-Bastenaken-Luik was er bijna niet naast Remco Evenepoel en zijn ploeggenoten van Soudal Quick-Step te kijken. De Belg reed net als zijn ploeggenoten van Soudal Quick-Step rond in een fluo truitje.

Niet zomaar zo blijkt. Bij de ploeg en haar vrouwenvariant AG Insurance-Soudal wil men de aandacht richten op het creëren van bewustzijn rond verkeersveiligheid voor fietsers met de campagne #SHINEFORSAFETY.

De renners droegen een uniek high visibility Electric Lime Castelli Aero Race 8 en Thermal LS shirt en treden in diezelfde kledij ook aan tijdens de ploegenpresentatie op zaterdag. In de wedstrijden van La Doyenne zelf koersen ze weer in hun ‘gewone’ blauwe tricot.

“Onze renners trainen op wegen die ze moeten delen met automobilisten en voetgangers en het doel is om fietsers aan te moedigen zo zichtbaar mogelijk te zijn, voor de veiligheid van alle weggebruikers. Het shirt is de eerste stap in een reeks met veiligheid gerelateerde initiatieven die zullen uitmonden in de integratie in de wedstrijdkits die in 2026 gebruikt zullen worden”, klinkt het bij de ploeg.

Remco Evenepoel voelt zich het levende bewijs van het belang van de campagne: “Ik hoef niemand te vertellen over mijn eigen ongelukken. We moeten allemaal leren om de wegen waarop we trainen beter te delen. Ik denk dat niet alleen het shirt, maar het hele uitgangspunt van de campagne een geweldig idee is en we zijn iedereen dankbaar die het steunt.”

RIDE Magazine
11 Reacties
25-04-2025 14:35
Bij Ineos en Trek rijden ze al wel een paar jaar rond met extra opvallende trainingskledij tov de wedstrijdkledij. Alle beetjes helpen!
25-04-2025 14:34
Dit doet Trek (felroze) al jaren. Ook FDJ-Suez doet dit (oranje).
25-04-2025 14:30
Het "high visibility Electric Lime Castelli Aero Race 8 en Thermal LS shirt". Hele mond vol voor een felgeel koerstruitje.

En qua veiligheid: ik zie wel eens wat profrenners rijden over de openbare weg. En het lijkt er wel eens op alsof zij minder rekening houden met overige weggebruikers, dan overige weggebruikers met renners. Om nog maar te zwijgen van hun gedrag TIJDENS de koers. Net als de ploegleiders en servicewagens overigens.

Misschien allemaal een keer onze auto's of fietsje s fluo schilderen...
    25-04-2025 14:43
    Heb je je azijn weer gedronken? En wordt het geen tijd voor je medicatie
    25-04-2025 14:58
    Je ziet wel eens en het lijkt wel eens, zo starten de meest waterdichte argumentaties ja
    25-04-2025 16:02
    Helemaal juist Stukhout. Profrenners die op de openbare weg trainen zijn vooral met hun trainingsblok, de wattagemeter, de tijd en de voeding bezig, in plaats van bezig zijn met verkeersregels. En een 30-zone of 50 km/u maximum snelheid geldt ook voor fietsers. Zo'n neonpak is prima en zal helpen, maar de aansprakelijkheid van automobilisten moet niet verward worden met schuld.
    25-04-2025 16:07
    Fantastische tegenargumenten, Cochise...
    25-04-2025 17:00
    Elke keer je die vraag stelt en ik inhoudelijk in ga blink je nadien uit in zwijgzaamheid.

    Het is ook gewoon een welles-nietes-spelletje want de profs die ik een klein beetje ken en "wel eens" bij mee rijdt op een rustige training kiezen altijd verkeersvrije trajecten, nemen zelfs de wagen naar de Ardennen voor blokkentrainingen zodat ze die bergop en dus aan lagere snelheid kunnen afwerken of zijn extreem voorzichtig op drukkere punten. Dat ze zichzelf (ook) in gevaar brengen van zodra er een wedstrijd begint klopt, maar dat staat los van deze inspanning om hun veiligheid op de openbare weg te vergroten. Kan ik dat extrapoleren naar álle profs, nee... het one-represents-all-argument is meer jouw stijl. Maar het omgekeerde ontkrachten kan ik dus wel.
    25-04-2025 17:42
    Rij ieder voorjaar wel eens in de omgeving van Girona. Een regio waar je regelmatig profs tegenkomt. En met name bergaf houden ze weinig rekening met anderen. Passeren waar automobilisten het niet verwachten, binnenbochten nemen waardoor tegemoetkomend verkeer schrikt, etc.
    En ook in Italie zie ik dit regelmatig gebeuren. Blijkbaar rijden ze zelf weinig auto.

    En het zou mij niet verbazen als dit in de Ardennen bergaf niet heel veel anders gaat zijn.
25-04-2025 16:12
Doen er echt alles aan om maar op te vallen, letterlijk…
25-04-2025 15:10
Ik heb zelf een naaroranje-LIDL-shirt voor mistige dagen dat ik er tóch uit wil, no shit.
Op deze dagen kom ik nog het dichtst bij mijn paspoortgenoten, morgen geen mist gelukkig!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine